Bild
Nästa artikel
Privatköparnas favoriter: Volkswagen fortsatt i topp

Privatköparnas favoriter: Volkswagen fortsatt i topp

Nyheter

Fler än sex av tio nya bilar säljs till företag. Bland privatköparna ligger Volkswagen i topp – inte minst tack vare elbilen ID 3.

Volkswagens nya elbil ID 3 började inte levereras förrän i september förra året, men den blev ändå årets populäraste elbil. Enligt siffror från Bil Sweden registrerades den i fler exemplar än Tesla Model 3.

Dessutom lyckades Volkswagen ID 3 köra om Volvo V60 som Sveriges populäraste nya bil alla kategorier under december månad. Nu återstår att se om elbilen klarar trycket och kan försvara förstaplatsen även i januari.

En stor del av alla nya bilar som registreras i Sverige köps av företag. Förra året var den siffran 63 procent, vilket innebär att fler än sex av tio nya bilar rullar som företagsbilar.

”Enligt Volkswagens egen statistik är mer än hälften av ID 3-köparna privatpersoner”
Volvo sålde visserligen många bilar till privatpersoner förra året, men den totala andelen Volvobilar som går till privatköpare är betydligt lägre än för till exempel Toyota och Kia.
Volvo sålde visserligen många bilar till privatpersoner förra året, men den totala andelen Volvobilar som går till privatköpare är betydligt lägre än för till exempel Toyota och Kia.

Bland privatköparna ser dock topplistan annorlunda ut än om vi tittar på både privat- och företagsköpare.

Volkswagen är privatköparnas favoritmärke och toppar listan med 15 558 registrerade bilar förra året, med ett försprång på 745 bilar ned till Kia på andraplats. Därefter följer Volvo och Toyota.

”ID 3 är ett starkt bidrag till att Volkswagen för tredje året i rad blev Sveriges största märke bland privatköpare. Enligt Volkswagens egen statistik är mer än hälften av köparna av ID 3 en privatperson”, uppger Volkswagen i ett pressmeddelande.

Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Hela listan: Privatköparnas favoriter

Siffrorna visar antalet nyregistrerade bilar till privatköpare för respektive märke under 2020 och hur stor andel av försäljningen som gick till privatköpare i procent. För Tesla, Opel och Peugeot redovisas inte denna statistik hos Bil Sweden.

Bilmärke Antal bilar Andel privatköpare
Volkswagen 15 558 36
Kia 14 813 59
Volvo 10 590 20
Toyota 10 222 45
Audi 7 707 43
Skoda 5 655 39
Mercedes 5 004 28
Renault 4 452 55
Seat 3 772 46
Hyundai 3 519 54
BMW 3 202 18
Nissan 2 700 59
Fiat 2 657 61
Ford 2 452 42
Mazda 1 300 67
Mini 1 217 40
Citroën 1 167 40
Dacia 1 150 67
Mitsubishi 1 135 32
Porsche 1 055 45
Subaru 834 50
Suzuki 797 42
Honda 700 47
Land Rover 449 47
Lexus 438 33
Jaguar 122 39
Jeep 48 6
Alfa Romeo 41 20
Iveco 35 88
Lamborghini 13 37
Dodge 4 36
Chevrolet 3 19
Smart 2 29
Ssangyong 2 10
Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2021-01-07 14:12

Det visar ju bara på att folk köper VW oavsett hur bra/dåliga bilarna är och hur mycket man än myglar. All publicitet är tydligen bra publicitet.

#2
2021-01-07 14:27

För 2990/mån kan man leva med lite fel (en hel del)

#3
2021-01-07 15:19

Egentligen är detta en beklämmande läsning, särskilt för Volvo, i det att privatköpare i allt större utsträckning hänvisas till second-handmarknaden.

#4
2021-01-07 16:20

”Privatköparnas favoriter” ... köper man en bil sà äger man en bil, det gör man inte oavsett privat- eller företagsleasing!

#5
2021-01-07 17:10

Ja, Volkswagen brukar hålla ett ganska bra pris.

#6
2021-01-07 17:46

För ett par veckor sedan var jag ute och provade Volkswagen ID 3, Kia e-niro, Hyundai Kona Electric och Mercedes EQC.

Volkswagen ID 3 var en trevlig bil, man märkte direkt att den är bakhjulsdriven. Men det stora minuset var instrumenteringen. Hastighetsmätaren sitter i en ytterst billig, "påklistrad" lösning, ett plastschabrak som mest påminner om en gammal spelkonsol, typ. Och mätaren visade hastigheten bara med stora, blaffiga siffror, vilket mest påminde om gamla Toyota Yaris från typ 2011 (och på den bilen satt hastighetsmätaren dessutom helt centrerad i bilens mitt). Till råga på allt har Volkswagen placerat "växelspaken" (växelväljarknapparna) på höger sida om detta plastschabrak, där den helt skyms av ratten vid klockan "1 till 3" ungefär. Man ser verkligen ingenting. Så dåligt! Trevlig bil - men med en barnslig och tafflig instrumentbräda. Köp för min del? Nej. Men: Om de gör om den där instrumentpanelen med hastighetsmätaren, blir det helt klart intressant. Synd på den detaljen, men för mig är den mycket viktig.

Kia e-niro känns som en helt vanlig framhjulsdriven bil fast med eldrift. Den 204 hk starka motorn kan få däcken att tappa fäste om man gasar på i lägre hastigheter och samtidigt svänger. Men bortsett från det är bilen mycket tilltalande och med bra räckvidd. Dessutom har den en hederlig instrumentpanel med snygga mätare som man känner igen. Med miljöbonus ett ganska vettigt pris. Köp för min del? Fullt möjligt.

Hyundai Kona Electric med 204 hk påminner en om Kia e-niro, men känns billigare (vilket prislappen också skvallrar om) samt har sämre räckvidd. Även Kona har en gammal hederlig instrumentpanel. Köp för min del? Möjligen.

Mercedes EQC till slut. Känns som en Mercedes alltid har gjort: Tung, gedigen känsla. Fina utrymmen, fina material. Inredningen påminner i mångt och mycket om den som finns i andra jämförbara Mercedes-modeller. Klassiskt, påkostat och överskådligt. Mycket fin körupplevelse. Men tyvärr: Smakar det så kostar det! Köp för min del: Nej. Priset och den ganska korta räckvidden för storleken avskräcker.

Ska försöka att köra Audi e-tron också. Inte för att jag ska köpa den, men jag vill ändå bilda mig en uppfattning om den. För stor, för dyr och för kort räckvidd. Dessutom ska jag avverka några ytterligare eldrivna bilar (utom Tesla). Återkommer.

#7
2021-01-07 17:40

Ingen taklast ex skidor, ingen dragkrok för cykel eller släpkärra. Om man åker till Ikea hur får man hem paketen? Hyr en paketbil.. För vem annat än som andrabil?

#8
2021-01-07 17:46

En Kia till SnookerPro, trodde jag aldrig skulle inträffa;-)

MVH AL

#9
2021-01-07 17:47

Snooker: Nu är du lite ute och cyklar med siffrorna, Kona har längre räckvidd än e-Niro med samma drivlina! Vad menar du med hederlig instrumentpanel med mätare man känner igen på e-Niro? Fullt digitalt i den.....
Varför ska du se växelväljaren? Tittar du ner på golvspaken i din nuvarande bil? ID.3 har inte knappar utan ett vridreglage för framåt eller bakåt...varför måste du se det? Vore intressant med en förklaring.....du ser ju det i EQC lika lite eller ännu mindre, men där var det inget problem? Hmmm.....

#10
2021-01-07 18:09

Rudolf, du får visst ha en dragkrok med ex. Cykelhållare på id3:an.
Maxlast är 75kg, men du kanske har en tyngre cykel förstås...

#11
2021-01-07 18:38

Stonebreaker
Privatköpare är man oavsett ifall man köper en bil kontant, privatleasing eller avbetalning om man gör det i egenskap av privatperson.

#12
2021-01-07 18:41

Henrik
Han kanske menar att ID3 enbart erbjuder hastighetsmätare i form av digitala siffror? Man borde väl kunna ändra så att man får en analog mätare fast digitalt?

#13
2021-01-07 19:40

Idag är ju dom "digitala" hastighetsmätarna såpass bra så det ser jag inte som nån nackdel. Använder ofta denna funktion på mina senaste bilar.

#14
2021-01-07 20:12

Varför ska en digital hastighetsmätare se analog ut? Den i ID.3 är ju exemplarisk.

#15
2021-01-07 22:06

Precis, Axa, jag menar att ID 3 erbjuder hastighetsmätare bara i form av digitala siffror! När jag menar en gammal hederlig hastighetsmätare, borde verkligen alla förstå att jag menar en mätare med en "klockvisare" - om än digital! Jaja, här måste man tydligen vara övertydlig för att budskapet ska gå hem. Men den största poängen i mitt inlägg gällde den mycket billiga, "påklistrade plasthuven" som utgör själva hastighetsmätaren. Något mer "B" har jag inte sett på länge. Så synd på en annars mycket fin bil och som jag sannolikt hellre hade tagit än någon av de andra. Volkswagen är trots allt Volkswagen!

Och varför ska man se växelväljaren? Många - och jag menar många - kommer att känna sig osäkra. Faktum är att man inte ens ser på vilken "knapp" man sätter fingret utan att först ha memorerat "knapparnas" placering. Ur en rent ergonomisk, praktisk, säkerhetsmässig och inte minst designmässig synpunkt, är placeringen icke godkänd. Så enkelt är det med det.

#16
2021-01-07 21:10

A.L: Nej, det trodde inte jag heller. Jag har varit mycket nöjd med min Hyundai Santa Fe.

#17
2021-01-07 21:22

Vi kan som vanligt bara konstatera att smaken är olika...:)

#18
2021-01-07 21:24

ViB får gärna förklara sina intressanta siffror:
Dodge 4 36
Chevrolet 3 19
Smart 2 29
Ssangyong 2 10

Får gärna förklara hur man får ut 10, 29, 19 och 36 procent ur 2, 2, 3 och 4 antal bilar. Respektive.

"Hej, Kan jag få en femtedel av bilen privat?"

#19
2021-01-07 21:24

Absolut, Pi, smaken är olika, men i det här fallet pratar jag om en designmässig vurpa som till och med bilförsäljaren höll med om - jag var inte den förste som hade synpunkter om placeringen.

#20
2021-01-07 22:16

Wow, en bilförsäljare som höll med kunden när han hade en åsikt......måste vart den första i världen, eller vad tror du Snooker? ;) haha, kapitel 1A i stora säljarhandboken typ....:)

#21
2021-01-07 22:31

Talar vi om digital hastighetsvisning eller designen på instrumentkluster-kåpan ? Har kört många VAG-bilar med möjlighet till digital visning av hastigheten i instrument-klustret och personligen kollar jag aldrig på den konventionella hastighetsmätaren när den digitala fungerar så bra och är så tydlig. Men det är som sagt min åsikt. Sen är det ju som Henrik påpekar när det gäller bilförsäljarnas "följsamhet" gentemot bilköparna...:)
Har dock inte kört Id.3 men kollade en bild på instrument-klustret inkl den digitala hastighetsmätaren och den verkade ju tydlig och helt OK.

#22
2021-01-07 22:57

Ska vi ha seriösa diskussioner eller inte?

Men här är en bild (https://www.google.se/search?q=volkswagen+ID+3+interior&tbm=isch&amp...). Välj en bild rakt framför ratten. Redan här syns hur "växelväljarknapparna" försvinner bakom ratten klockan "2". Man ser visserligen själva indikatorerna för "D" och så vidare på själva displayen, men de faktiska reglagen försvinner ut till höger bakom ratten. Jag gillade det inte alls. Och när man väl sitter där i bilen ser hela enheten väldigt "B" ut. Det är min åsikt. Tänk er att man placerar knapparna för stolsvärme på rattstångens undersida. Visst, man kan leta sig fram till dem, men ...

#23
2021-01-07 23:35

Vad är oseriöst att ifrågasätta om man verkligen måste se växelväljarvredet? Fick aldrig nåt svar på om du tittar ner på växelspaken i din nuvarande bil? Och om det nu är så hemskt med en bil där växelväljaren försvinner bakom ratten, varför nämnde du inte samma kritik mot Mercedesen som har samma lösning?! Nån bra hittepåursäkt för detta?
Om detta vore ett problem, tror du inte Mercedes som har samma lösning hade fått en skopa kritik för detta iså fall då båda haft det sen vad jag minst 2012 iaf?

#24
2021-01-07 23:38

Rudolf Ampere, låt IKEA stå för hemkörningen?, det sparar både tid och pengar (tror jag). Varför krångla till det? IKEA hade förut gratis släp, men nackdelen är att du måste lämna tillbaka släpet vilket gör att du i princip måste åka dit två vändor. Nä, ibland bedrar snålheten visheten. Jag skulle också gissa att 750 kg släpvagnsvikt klarar 99% sig på i längden, vad brukar man köra som väger mer än 750 kg (totalvikt)? De flesta hyr ett släp för att flytta lite möbler eller köra "skit" på tippen. Vem vill ha husvagn? Inte jag i alla fall, jag hyr hellre boende dit jag skall.

#25
2021-01-08 02:18

Ang ID3:ans växelväljare, det är bara den 8:e Januari men är detta årets icke-problem? Vilken växel som är vald indikeras klart och tydligt

#26
2021-01-08 08:02

Nu är det verkligen på tiden att man tar sig iväg och provar en ID3. Måste finnas massor av saker att reta sig på...

#27
2021-01-08 10:19

Dragkrok används inte enbart för att någon enstaka gång transportera möbler från ikea/mio/m.fl. eller att kunna ta med sig en cykel.

Många drar hästsläp så regelbundet som varje vecka. Sedan finns det alltjämt många i Sverige som har husvagn - det såldes fler sådana förra året än det gjorts på länge (och lite färre husbilar). Därtill kommer vanliga släptransporter, och av snöskoter, båt m.m.

#28
2021-01-08 10:26

Masa: Men för dessa finns det ju andra elbilar än ID.3 som är betydligt lämpligare.....
Ibland kan man se möjligheter istället för problem.....testa vetja, det är ganska mycket mer upplyftande. :)

#29
2021-01-08 10:39

Konstigt om man inte kan få en analog hastighetsmätare i det digitala klustret.
Synd och dåligt.

#30
2021-01-08 10:48

Axa: Varför är det dåligt? Om där är stora siffror som klart och tydligt visar samma sak som en digitalt framställd mätarnål som pekar på mindre siffror kan jag inte riktigt se behovet. Såklart att en del vill ha det gamla invanda, men är det verkligen tillverkarnas uppdrag att tillfredsställa bakåtsträvare när det finns andra lika bra eller bättre lösningar?

#31
2021-01-08 11:10

Är inte skärmen i ID3 för liten för att visa analoga mätare?

#32
2021-01-08 11:28

I denna diskussion måste jag till fullo hålla med Henrik - och vad är oseriöst från övriga i diskussionen som SnookerPro initierade ? Beträffande hastighetsmätaren i Id.3 så tycker jag att den är synnerligen enkel att läsa av om man dömer efter de bilder som finns på nätet.

#33
2021-01-08 11:32

Masa: Vad du pratar om är sådan som en liten andel ägnar sig åt. Den stora massan kör inte hästsläp, skotrar och båtar regelbundet. Massor skulle enkelt klara sig med en ID3:a som första bil. Att det sen finns de som inte kan eller vill det förändrar inte ID3:ans attraktivitet bland det svenska folket.

#34
2021-01-08 11:36

Digital visning av hastigheten är inte lika överskådlig som en visare. Visaren behöver man inte titta på, man kan ana vinkeln i ögonvrån. Då ser man om det är rätt på nåt tiotal km/h eller så.

#35
2021-01-08 11:39

Jag vet inte om folks behov ändrats så mycket sen salig tvåförtifemmans dagar. Då var det viktigt att kunna ha med sig en frysbox och även kunna dra runt på husvagnen till campingen där hela familjen fick springa runt i overaller med reklam för hemortens industriföretag.

#36
2021-01-08 11:40

Henrik M: En analog mätare (eller digital framställning av en analog mätare) går mycket snabbare för människan att uppfatta än en digital oavsett storlek på siffrorna. Det är något jag saknar i min nuvarande bil (och var irriterande i tidigare bilar också). Det handlar inte om bakåtsträveri utan om biologi.

#37
2021-01-08 12:27

Roadkill - i så fall är det högst personligt. Med de nyare "digitala" jag använt anser jag att förhållandet är precis tvärtom. Förr tyckte jag nog som du men inte numera.

#38
2021-01-08 14:44

Henrik
På min bil har jag analog hastighetsmätare och kan ju välja digitala siffror. Jag har i perioder provat att använda mig av digitala siffror men tycker inte det passar mig, mina ögon tycker det är behagligare att slänga en blick på analoga mätaren.
Har även kört en och annan bil med digitala siffror som mätare och har inte tyckt det har funkat för mig. Det bästa är ju om man i ett digitalt kluster kan välja mellan siffror och en sedvanlig hastighetsmätare.

Det som är bra är att VAG-syskonen också kommer med elbilar på samma plattform och jag misstänker starkt att Skoda och Seat kommer ha en trevligare förarmiljö i sina modeller. Och kanske även digitala kluster som passar mig.

#39
2021-01-08 15:38

Axa: Jag håller fullständigt med dig om att det bästa är när man kan välja vilket man vill ha, en av de stora fördelarna med skärmarna istället för mätare att du själv kan välja vilken och hur informationen ska visas.
Däremot ser jag inga som helst problem med att av utrymmesskäl enbart ha digital visning. För min del fungerar det snabbare och bättre vid en snabb titt än analog visning.

#40
2021-01-09 00:54

Det tar emot att kommentera i en tråd som jag redan hade lämnat, men:

Roadkill har förstått (#36). Vi är vana vid en skala (typ en "trekvarts cirkel med siffror och streck") och en nål som följer skalan - självklart kombinerat med varvtalsmätaren. Det är så jag vill ha det, även om det är i digital form. Det är alltså själva visualiseringen som jag är ute efter. De stora blaffiga siffrorna i ID 3 påminner mig om den hemska designen i Toyota Yaris från runt 2011 som min mamma hade. Järnåldern.

Det måste vara en självklarhet att man enkelt vill se de reglage som man ska fingra på. Med vissas synsätt skulle man alltså kunna placera knapparna för stolsvärmen helt osynliga under rattstången - man vet var de är och man får komma ihåg att trycka "framåt" för värmen och "bakåt" för att stänga av den.
Och ja, jag tittar alltid på växelväljaren när jag ska växla (jag är säker på att alla gör det, kanske att någon gör det utan att det medvetna noterar det). I Mercedesens fall sitter växelväljarspaken lite längre ut från ratten och det räcker med att man bara vickar väldigt lite på huvudet åt höger för att tydligt se markeringar på spaken. Men i fallet med ID 3 är det inte så. Dock kan jag hålla med om att spaken även i Mercedesens fall skulle kunna sticka ut lite längre från ratten för att vara helt perfekt. Detta är alltså en förklaring och ingenting annat. Förresten, för säkerhets skull: Jag har samtliga körkortsbehörigheter.

Och apropå att man inte skulle behöva titta på reglagen: Tycker någon att det skulle vara bekvämt med en fjärrkontroll till den nya tv:n, på vilken knapparna saknar symboler och siffror? Nej, det klart, det är väl ingen som tittar på fjärrkontrollen - den kan ju alla helt utantill samma dag som de får den. =) Jag har haft min tv i tio år nu och jag tittar på fjärrkontrollen varje gång som jag ska använda den - men det är ju jag, det ...

#41
2021-01-09 08:26

Snooker, man ser parkeringsknappen som sitter på växelväljarens ände. Det är ju dit fingrarna skall när man skall byta från back till D/P. Att jämföra med fjärrkontrollen var lite udda, för det är ju inte så att man famlar i blindo med reglaget. Det står tydligt och klart vilket läge man är i i displayen.
Sedan så har jag manuella bilar också, och tittar aldrig på växelspaken vid körning. Att växla gör man med känsla och koordination inte med synen.
Det finns de säkert som tittar, men jag tror det är ett fåtal.

#42
2021-01-09 11:33

Jag tror som McTar, att det är ett väldigt litet fåtal som tittar på växelväljaren. Och att man på Mercedes, och Tesla som har samma spak, måste vicka på huvudet lite för att se spaken när man byter körläge är ju bara helkorkat skrivet. Varför ska man titta på en liten spak som man antingen trycker nedåt eller uppåt beroende på om man vill framåt eller bakåt?
Nu tillhör ju iofs jag dem som inte tittar på fjärrkontrollen heller när jag gör de normala sakerna som byter kanal eller justerar volymen eller startar om program. Allt det "vet" man ju med tummens "minneskänsla" hur man sköter. Och då byter jag helt klart TV oftare än vart 10:e år, fanns det ens smart-tv då?

#43
2021-01-09 14:12

Min bil har en spak intill ratten att välja färdriktning med. Den behöver jag inte titta på, men indikeringen i panelen behöver jag se för att invänta att den verkligen lägger i backen och inte nöjer sig med neutral.
Det är tydligen en krävande process...

#44
2021-01-09 16:37

Mäkinen: Minns samma från vår A-klass, innan man lärt sig tryckte man ibland för "klent" och hamnade i neutral, men efter en stund lärde man sig rätt "knyck" för att landa i back och då kände man iaf på den även att man passerade ett visst motstånd.

#45
2021-01-09 18:43

Har observerat mig själv och visst kollar jag på växelväljaren eller rättare sagt på de symboler som indikerar neutral, P, framåt eller bakåt. Men samma info finns ju i instrumentklustret så det är nog bara en gammal vana som absolut skulle kunna brytas. Däremot är jag väldigt klar med att jag föredrar den digitala hastighetsmätaren så där håller jag till 100 % med Henrik. Men som sagt - smaken är som baken...:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.