Bild
Nästa artikel
Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo

Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo

Nyheter

Mercedes siktar på Volvo XC40 med nya elbilsmodellen EQA som premiärvisades på onsdagen. Här är alla detaljer om nykomlingen.

Mercedes har hittills bara börjat sälja en elbilsmodell i den så kallade EQ-familjen. På sikt ska den utökas till en mängd modeller och nu kommer ett nytt bidrag i form av den kompakta crossovermodellen EQA.

Tanken var att Mercedes EQA skulle presenteras under förra året, men modellen blev försenad. Nu är den officiell – den premiärvisades på ett digitalt event under onsdagen.

Mercedes EQA är i grunden en GLA som i sin tur är en något upphöjd version av A-klass. Bilen bygger på Mercedes plattform MFA2 som visserligen har stöd för batterielbilar men som inte är någon dedikerad elbilsplattform.

Anledningen till att Mercedes valde den upphöjda GLA som utgångspunkt för EQA är dels att batteripaketet på 66,5 kWh inte får plats i en vanlig A-klass, och dels att efterfrågan på suvar och crossovermodeller är högre än för lågbyggda bilar.

Plattformen har stöd för elbilar men är ingen dedikerad elbilsplattform
Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo
Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo
Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo

Fyrhjulsdrift senare

Mercedes EQA 250 är det fullständiga namnet på den första versionen som börjar säljas senare i år. Den har framhjulsdrift och en elmotor på 190 hk och 375 Nm. Det är ingen prestandamodell – toppfarten är 160 km/tim och accelerationen till 100 km/tim går på 8,9 sekunder – men det kan nog vissa köpare uppskatta.

Värmepump är standard och dragkrok finns som tillval med en släpvikt på 750 kilo. Räckvidden är 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln.

Vid lanseringen finns fyra olika utrustningsnivåer: Progressive, Electric Art, AMG Line och topputrustade Edition 1. Senare kommer även en starkare version med fyrhjulsdrift samt en version med räckvidd på ”över 50 mil”. Biltillverkarna brukar annars göra precis tvärt om, och lansera den starkare versionen först och svagare modeller senare.

Läs också: Mercedes avslöjar elbilsplanerna: ”Vi ska ta ledningen”

Premiär för Mercedes EQA – här är nya elbilen som utmanar Volvo

Utmanar Volvo XC40

Insidan är modern men bjuder inte på några större överraskningar jämfört med Mercedes ”vanliga” modeller, och det är också tanken. Infotainmentsystemet MBUX finns på plats med antingen två 7-tumsskärmar eller två 10,25-tumsskärmar beroende på utrustningsnivå.

Mercedes EQA mäter 4,46 meter på längden vilket gör den tre centimeter längre än Volvo XC40 och 32 centimeter kortare än Tesla Model Y. Köparna får dock acceptera att bagageutrymmet är 100 liter mindre än i GLA med förbränningsmotor, och trots bilens kompakta format väger den in på 2 040 kilo vilket å andra sidan är 150 kilo mindre än XC40 i elbilsutförande.

När det gäller snabbladdning har bilen stöd för en laddeffekt på upp till 100 kW och ombordladdaren klarar 11 kW.

Mercedes EQA börjar säljas i februari och de första bilarna levereras under våren. Några priser är inte officiella, men i Tyskland blir modellen något dyrare än Volkswagen ID 4.

Läs också: Mercedes massiva satsning: 19 nya modeller – på 3 år

Kommentarer

#1
2021-01-20 11:32

Nja, är väl min spontana reaktion.....
Gillar front och inredning men tycker inte om baken. Laddning upp till 100 kW bara på en ny modell? Nej, det är för klent. Och i övrigt inget märkvärdigt vad gäller spec. Får ju såklart se vad priset landar på men känns inte som det kommer bli nån kioskvältare precis.

#2
2021-01-20 12:10

Ytterligare en elbil från Mercedes som baseras i grunden på en fossilmodell. Först EQC och så nu denna. Inget fel med det. VW gjorde det hyfsat framgångsrikt med eGolf och eUp för snart åtta år sedan. Men många undrar nog när Merca kommer med en riktig elbil som från början optimerats för eldrift med tanke på räckvidd, aerodynamik, prestanda etc.

#3
2021-01-20 12:44

ID.3 lätt över denna

#4
2021-01-20 14:04

Är inte 100kW laddning rätt ok? Jag menar hur många laddstationer finns det som ger mer än det?

#5
2021-01-20 14:37

Desmoholic: Frågan är ju om "ok" räcker på en nypresenterad bil 2021 från ett märke som Mercedes? Sen är ju frågan hur laddkurvan ser ut med. Nej, jag förväntar mig mer från en bil i den prisklassen jag tror denna kommer att landa in på.

#6
2021-01-20 15:32

Synd att de envisas med att göra köttbullsformade elbilar.

#7
2021-01-20 16:34

Köttbulle.

#8
2021-01-20 16:53

Kunde ha ett högre tak, så den lastar bättre.

#9
2021-01-20 18:17

Nja. Jag håller i slantarna tills EQS kommer.

#10
2021-01-20 18:33

Så otroligt snygg front! Den sitter klockrent. Men däremot så har de valt att sätta i samma ratt som i vanliga A-klass och inte den nya som sattes i E-klass efter facelift och som nya S-klass har. Det inget fel på den äldre ratten men jag trodde nog att den nya skulle hamna i alla nya modeller efter hand. Speciellt i en elbil där mer ska vara fritt från traditionella knappar. Så den kommer alltså först till facelift.

#11
2021-01-20 18:49

Mycket snyggare och roligare bil än Volvo XC40 recharge som har gammeldagskänslan traktorvolvo-kvar - stor o tung SAFETY first o skiter vi bilekonomin .. typ . Volvo räcker tyvärr inte till längre att skapa prisvärdiga bra bilar som inte drar mer bränsle än nödvändigt ..vet jag som kört Volvo sen PV544 och lämnat Volvoskutan i tid under 2020
https://wp.me/p1IAXy-7ZQ

#12
2021-01-20 20:59

Tycker allt att den ser rätt snygg ut. Hade jag varit mer fåfång kunde det ha blivit en sådan vid nästa bilbyte.

#13
2021-01-20 21:16

Man förstår att de vill göra den halkigare med en utslätad front, men precis som EQC ser det ut som en kopia från Österland och inte med självsäker identitet som övriga sortimentet från märket.

En riktig bil hade kunnat ha en mer profilerad nuna utan att ha högre luftmotstånd, men nu vågar de inte chansa och bygger på höjden av ren feghet.

#14
2021-01-20 21:51

Utvändigt ser det ut som en random SUV från Asien.

#15
2021-01-21 06:42

Som många andra skriver ser det mer ut som en österlänsk Mercedes-kopia utvändigt.

#16
2021-01-21 11:51

Ja designmässigt var bakdelen riktigt "mesig" (med sin avrundade form, raka linjer är snyggare). Men fronten var ok.

#17
2021-01-22 09:24

Anledningen att de släpper minsta modellerna först stavas: BATTERIBRIST!

Biltillverkare som inte tillverkar sina egna batterier, med eller utan samarbete med batteritillverkare, kommer stå i kö för de få batterier som blir över och detta begränsar kraftigt möjligheterna till volymer och bilar med stora batteripack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.