Bild
Nästa artikel
Mercedes nya elbilar: EQA, EQB, EQE och EQS på ingång

Mercedes nya elbilar: EQA, EQB, EQE och EQS på ingång

Nyheter

Ola Källenius står inför tuffa utmaningar på jobbet som chef för Mercedesägaren Daimler. Nu skruvar han upp takten för elbilssatsningen.

Mercedes har inte varit lika snabba att ställa om till eldrift som en del konkurrenter. Även om Mercedes visserligen lanserat en mängd nya laddhybrider är det än så länge suven EQC och familjebussen EQV som börjat säljas bland de helt eldrivna modellerna.

Premiären för den mindre modellen Mercedes EQA har skjutits upp men ska lanseras senare i år.

Det räcker inte om ägarkoncernen Daimler ska kunna utmana konkurrenterna om köparna och komma undan EU:s utsläppsböter – särskilt så länge Mercedes fortsätter sälja prestandabilar med V8- och V12-motorer.

Den svenske Daimlerchefen Ola Källenius har alltså inte haft en hel del utmaningar sedan han tillträdde. Lägg till en aktiekurs som rasat, även om den nu sakta börjat återhämta sig.

Läs också: Mercedes elbilsnyhet försenad – kan dröja ett halvår

Svenske Daimlerchefen Ola Källenius presenterade nyheterna på ett digitalt event under tisdagen.
Svenske Daimlerchefen Ola Källenius presenterade nyheterna på ett digitalt event under tisdagen.

Abonnemang och onlineförsäljning

Under tisdagen höll Mercedes ett livesänt event för investerare för att berätta om framtidsplanerna. Viktigast är att satsningen på eldrift ska snabbas på ytterligare. Ola Källenius siktar på en tvåsiffrig vinstmarginal.

– Vi kommer investera där vi kan vinna, växa mer intelligent och omforma vårt industriella fotavtryck, säger han.

Några andra viktiga nyheter som presenterades på eventet:

• Daimler ska kapa fasta kostnader för att spara pengar och dit hör exempelvis återförsäljare. Istället ska Mercedes fokusera mer på onlineförsäljning vilket är betydligt billigare, samt att öka lojaliteten bland kunderna – alltså se till att de fortsätter köpa Mercedesbilar.

• En annan punkt där Mercedes hoppas kunna tjäna mycket mer pengar framöver är digitala tjänster. Det kan till exempel handla om att betala ett månadsabonnemang för tillgång till vissa av bilens funktioner och finesser som ska göra billivet enklare.

Fyra ”undermärken”

Daimler ska tjäna pengar på sina fyra ”undermärken”: AMG (prestandamodeller), EQ (elbilar och laddhybrider), G (terrängbilar) och Maybach (lyxbilar).

Lyxiga elbilsmodellen Mercedes EQS som smygvisats under flera års tid ska nu äntligen presenteras i sin helhet nästa år. Den bygger på en helt ny elbilsplattform (EVA), får upp till 70 mils räckvidd och ska även lanseras i som suv.

Efter EQS ska den mindre modellen Mercedes EQE lanseras. Även den kommer som suv. Dessutom kommer en mindre suv kallad Mercedes EQB.

Fler nyheter som är på gång:

• Mercedes utvecklar en helt separat elbilsplattform kallad MMA för mindre elbilar i kompakt- och mellanklassen.

• Trots elbilsutvecklingen ska Mercedes kapa kostnaderna för forskning och utveckling för att kunna fokusera mer på att förlänga räckvidden och förbättra effektiviteten i nya elbilar. ”Vi siktar på att ta ledningen i eldrift och bilmjukvara med ambitiösa produktutvecklingsmål och snabbare lansering av ny teknologi”, skriver Mercedes i ett uttalande.

• Mercedes bästa ingenjörer ska samlas i ett projekt som går under namnet EQXX och som går ut på att utveckla teknik som förlänger räckvidden i nya elbilar. Tekniken ska sedan dyka upp i produktionsbilar.

• 2024 ska Mercedes lansera ett helt egetbyggt operativsystem kallat MB OS.

Läs också: Mercedes EQS smygvisad – här är nya toppmodellen med eldrift

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2020-10-06 16:08

Spørg toyota , de sidder på Know how og den bredeste vifte samt en pengetank så joakin von and må vende sig om herlig og jente bra dag.

#2
2020-10-06 17:03

Mercedes har mycket att göra innan de landar på fötterna.

#3
2020-10-06 17:05

Ja, snart klämtar nog klockan för Mercedes personbilar.

#4
2020-10-06 17:07

jörgenn, när det gäller pengar så finns de nog hos Toyota, men när det gäller batteribilar verkar de inte ha något att lära ut, där får de jobba på om de inte ska bli än mer akterseglade än Daimler!

#5
2020-10-06 17:46

Ett gammalt företag försöker tänka nytt men misslyckas. Att degradera deras återförsäljare till bilutlämnare (agenter) var inte bra från början och lär inte bli bättre. Tidigare var Mercedes "mer" än en bil. Den känslan försvinner när allt ska lösas online. Då blir en Mercedes bara en bil i mängden och kan inte motivera sitt pris i förlängningen.

#6
2020-10-06 18:14

Companies can't jump...
Är man inte öppen och aktiv i paradigmskiften så blir man lämnad i diket...
Facit, Agfa, Nokia, snart ett antal biltillverkare...

#7
2020-10-06 19:19

Robban, Nokia?

#8
2020-10-06 19:22

saabnisse - dagens Nokia-märkta telefoner har såvitt jag förstått inget med det dåtida Nokia att göra utan det är bara ett namn på en etikett utan koppling till dåtidens Nokia..:) Om det var det du syftade på....

#9
2020-10-06 21:17

Nisse, ja jag tänker på Nokia mobiltelefoner som var störst i världen men ratade smartphone... the rest is history.
Systemmässigt går de riktigt bra fortsatt, likväl som Ericsson

#10
2020-10-06 21:21

Ja, de vill ta ledningen. Dags köra trådlöst sen, det är väl framtiden med induktionsladdning via vägbanan.

#11
2020-10-06 22:16

Kommer Mercedes höja sig från skräpstatus till premium med elbilen, månntro? Nu 10 anmärkningar hos Rapex...
Senaste handlade om delar som råkar trilla loss... -bra där! T o m Dacia verkar ju vara bättre.

#12
2020-10-07 10:34

Robban, Nokia tillverkar visst däck också?
Men det är kanske likadant där som med mobilerna, man hyr ut namnet till andra tillverkare?

#13
2020-10-07 10:39

Nokian bröts ur Nokia på 80-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.