Bild
Nästa artikel
Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen

Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen

Nyheter

Mercedes lyxiga familjebuss V-klass blir helt eldriven – och över 300 000 kronor dyrare än dieselversionen.

Mercedes har utökat den så kallade EQ-familjen med helt eldrivna modeller. Det senaste tillskottet heter Mercedes EQV och är en batterieldriven version av stora familjebussen V-klass med plats för sex, sju eller åtta personer, och som också är populär som taxi.

Mercedes EQV ska vara en riktig lyxbil, lovar Mercedes, och fokus ligger på hög komfort med tyst kupé. Bilen har även Mercedes nya infotainmentsystem MBUX och klimatanläggningen kan fjärrstyras på distans via en mobilapp.

38 mils räckvidd

Att värma upp kupén i förväg går bra så länge bilen är inkopplad till elnätet. Mercedes vill inte ta av batterikapaciteten för att värma upp kupén om bilen inte är inkopplad för laddning.

Batteripaketet är på 100 kWh (varav 90 kWh är användbart) vilket ska ge en räckvidd på 38 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten. Bilen är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hästkrafter.

Ombordladdaren är på 11 kW och Mercedes EQV kan snabbladdas med upp till 110 kW.

Prislappen för Mercedes EQV 300, som modellen heter, ligger på 855 000 kronor inklusive MBUX-systemet och sex separata fåtöljer.

Sovpaket som tillval

Som tillval finns bland annat panoramasoltak, ljudsystem från Burmester, ett bordspaket för att äta picknick eller spela spel samt ett bäddpaket för den som vill övernatta i bilen. Det finns även en extralång version som är 23 centimeter längre än den redan 5,14 meter långa ”kortversionen”.

Den billigaste versionen av ”vanliga” Mercedes V-klass med dieselmotor kostar i dag 521 275 kronor vilket därmed är över 330 000 kronor billigare. Men å andra sidan är den eldrivna versionen bättre utrustad och driftkostnaden i längden kan bli lägre.

Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen
Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen
Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen
Svenskt pris på Mercedes EQV: Så mycket kostar elbussen

Kommentarer

#1
2020-05-26 12:03

Återigen en "Aftonbladet-rubrik"......den är inte 300 kkr dyrare än dieselversionen, den kostar 300 kkr mer än instegsdieseln. Ska de använda ordet dyrare får de jämföra motsvarande version. Men såklart skapar det fler klick och kommentarer från de som inte läser innehållet om man skapar en rubrik som tänjer på verkligheten. Frågan kvarstår ju dock efter att läst artikeln, hur mycket dyrare är el-versionen egentligen? De erkänner själva i texten att rubriken inte är korrekt, men ger inget svar på det riktiga. Skumt....

#2
2020-05-26 12:53

Den är för dyr ändå...så priset spelar ingen roll...eller rättare sagt det blir ointressant om den kostar 800 lax eller 900 lax...

#3
2020-05-26 12:55

Alla biltillverkare verkar vara sjukt ointresserade av att släppa en normal elbil? Det är SUV..eller större MPV.. ja, som jag förstår det rätt modeller som vanliga dödliga inte är intresserade av ...mest pga priset. Jag lovar, släpper man en elbil som klarar 500 liter lastvolym och 30 verkliga mil... och kostar ca 300 lax.. så tror jag många hade köpt.

#4
2020-05-26 13:02

Stygga: Du skriver den ändå är för dyr? Vilken annan 6-8 sitsig ren elbil i den storleken kostar mindre? Vilken fossildriven motsvarande bil med samma utrymme och storlek får ett lägre TCO? Först när du kan svara på det du kan avgöra om den är dyr eller inte.....

#5
2020-05-26 13:06

Självklart är inte tillverkarna ointresserade av att släppa enligt dig normal elbil, men med de volymerna som sålts sista åren så har de självklart paketerat eldrivlinan i de modeller de kunnat få tillbaks utvecklingskostnaden genom minst antal sålda bilar, inte ett dugg konstigare än så, ren företagsekonomi. Varför tror du Tesla började med Model S och X och inte började med Model 3? För då hade de inte funnits idag troligtvis...
Nu vet jag inte vilken koll du har på marknaden men finns flertalet väldigt prisvärda elbilar redan idag som du inte har högre månadskost på än motsvarande fossilbil vid hyfsat normala körsträckor.

#6
2020-05-26 13:46

Drömbilen för storfamiljen?

En VW Caravelle eller vad de heter nuförtiden är verkligen inte heller någon billig bil. Denna skulle säkert gå att räkna hem där jag tror dessa används mest, på medellång sträckor typ flygplatstransfers och liknande.

#7
2020-05-26 14:05

jättebra att kunna sova i bilen, för på någon annan plast finns inte för vanligt folk efter att ha betalt för den

#8
2020-05-26 17:13

Henrik, till att börja med är det få som har behov av en sådan här bil. Sedan är det svårt att jämföra pris/prestanda/storlek på denna modellen...man kan lösa tillfälliga behov på andra sätt som jag ser det.

#9
2020-05-26 17:19

Bara högst 38 mil långt. Och ett mer pris på 330 000 kronor.

#10
2020-05-26 22:46

För dom slantarna kan man sova förstklassigt på hotell !! Jaja, marknadsföringspåhitten(puh) är många!

#11
2020-05-27 10:55

38 mil innebär väl runt 25 mil i verkligheten om man kör på motorväg. Räcker nätt och jämt 3 resor t/r mellan Sthlm och Arlanda sommartid. 2 resor om man kör som en taxi-chaffis.

Inte särskilt imponerande.

#12
2020-05-27 11:22

V70Silver: Är det din erfarenhet av huruvida WLTP siffran på elbilar är kontra verkligheten? Eller gissar du? Med gamla mätmetoden var det ungefär så. Nu sen det blivit vår har jag inga problem att åka motorväg på WLTP-siffran om jag ligger skyltad fart plus 10. Så vänta gärna in siffror från verkligt användande innan du sågar.....Däremot vintertid kommer det säkert bli som du förutspår, men jag gissar att efter 3 såna vändor är det ändå dags för rast och då laddar man upp. Så i praktiken troligtvis ett ickeproblem för de flesta. Hade inte elbilar fungerat i Taxiverksamheten hade det inte rullat så många redan sen några år tillbaks.

#13
2020-05-27 12:14

Henrik M.

Jag brukar kolla på TeslaBjörns provkörningar i 120. Typiskt sätt så kommer han 2/3 av WLTP räckvidden om han ligger i 120 km/h och det är normalt nordiskt väder, plusgrader men inte varmt. Självklart varierar det mellan olika modeller. Tesla s och 3 och Hyundai Ioniq är aerodynamiska och är mer förlåtande till hög fart. Bilar med sämre cW värden tappar rejält i räckvidd om man ligger över 90/100. En så pass högbyggd pjäs som EQV har ett väldigt högt luftmotstånd vid hög fart och jag antar därför att förlusten därför är runt en tredjedel redan vid ca 110 km/h.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.