Bild
Nästa artikel
Nyheter

Porsche byter ut brandfarlig motor

Publicerad 18 mars 2014 (uppdaterad 18 mars 2014)
Problemet med brandfarliga sportvagnen Porsche 911 GT3 är så allvarligt att nya motorer måste monteras i 785 bilar.

Det var i mitten av februari Porsche stoppade försäljningen av prestandabilen 911 GT3 och inte bara återkallade alla exemplar av den senaste årsmodellen, alla bilägare uppmanades också att sluta köra bilen som kostar från 1,3 miljoner kronor i Sverige.

Åtgärden kom som en följd av att motorerna i två 911 GT3 börjat brinna.

Nu har Porsche identifierat problemet och hittat en lösning. Enligt en talesperson för bilmärket är vevstaksbultarna bristfälliga och enda utvägen är att byta motorn. Det innebär att 785 nya motorer ska tillverkas för att monteras i lika många bilar.

Den ombyggda motorn håller nu på att testas och Porsche kan i dagsläget inte avgöra hur lång tid det kommer att dröja innan motorbytena kan påbörjas.

Tills vidare får alla som äger en 911 GT3 avvakta med bilkörningen.

Diskutera: Vad tycker du om Porsches åtgärd?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-03-18 11:04
Gunnar Lindberg

Obegripligt! Varför byta hela motorn om problemet är begränsat till vevstaksbultarna? Har cylindrarna skadats i samtliga motorer? Metallflisor i oljan?

#2 • 2014-03-18 11:04
snabb95

Vevstaksbultarna skulle säkert hålla hur länge som helst om man inte max belastade eller tokvarvade motorn. I synnerhet skulle de hålla tills att den nya motorn hunnit bli klar vilket måste komma att ta mycket lång tid.

#3 • 2014-03-18 11:52
true believer

Haha... från brinnande saab/cadilac och nu till tysk kvalitets bil som måste byta motorn som annars brinner vart är vi på väg?

#4 • 2014-03-18 12:21
Prestigelös

GT3 är kanske ingen volymbil men detta solkar ner Porsches goda rykte, pinsam kvalitetsmiss...
Blir en lång väntan för de som slantat upp 1,3 miljoner innan de får ratta bilen igen.

#5 • 2014-03-18 12:33
duccedriver

Gunnar, man byter hela motorn av flera orsaker, dels för att det troligen är billigare, med tanke på att det är återförsäljare som annars skulle renovera motorer, kan tänka mig att det görs inte med motorn på plats, och dom jobbar inte gratis.
Kan även tänka mig att man vill detaljstudera motorerna, för att lära sig något.
Just det du nämner, skulle kunderna vara oroliga för efteråt, var det tillräckligt?
Ett bilmärke med instegspriser på runt miljonen, har inte råd att tjafsa med kunderna.
Det ligger i dessa bilars natur att dom ska gasas med, naturligtvis varvar man dom, det är ingen bekväm långfärdsbil, utan en dyr leksak!
Jag har fått en hel motorcykel utbytt, för att den rostade inom ett år, varför kunde man inte svara på, och bytte ut den.
Att det var tid för service, och däcken var slut, bjöd man på som kompensation.
Detta var Honda, som är väldigt rädda om sitt kvalitetsrykte när det gäller mc.
Detsamma är nog Porsche.

#6 • 2014-03-18 12:50
Roger Gustavsson

Till Gunnar Lindberg:

Det är antagligen billigare att plocka ut motorn och in med en ny. De bortplockade motorerna slängs ju inte utan går säkert ut i nya bilar efter genomgång på fabriken.

#7 • 2014-03-18 14:12
Raphael

Återigen bevisas det att hur mycket R&D som VAG-gruppen än spenderar i absoluta summor så är detta ingen garanti för kvalitet, därför är det helt meningslöst att bedöma bilars kvalitet efter R&D-budget. Det viktiga är inte mängden pengar man bränner, utan på vad man använder dem. Tydligen dags för VAG-gruppen att spendera sin enorma kassa på att förbättra kvaliteten istället för att gå till meningslösa projektbilar och show-off grejer som ändå inte kommer vanliga bilägare till godo.

#8 • 2014-03-18 16:16
Gunnar Lindberg

Roger - Hemska tanke! Betala över miljonen för en ny bil och få en bil med en begagnad men renoverad motor. Vad betyder det för varumärken om det uppdagas? Det spelar liksom ingen roll att motorn är lika bra eller bättre än en nytillverkad.

#9 • 2014-03-18 18:12
Roy J

Jag brukar hålla mig undan de polemiserade märkeskrigen här i trådarna, men jag kunde bara inte låta bli att reflektera över att det är tur att det här inte var en Peugeot. Då hade det ju varit erbarmligt dåligt.
Men nu var det ju en Porsche.

#a • 2014-03-18 20:31
Swemba

Alla bilar drabbas av fel. Det som skiljerde de bra från de dåliga är hur ofta de drabbas. Där ligger Porsche i topp. Ett fel drar inte ner den till samma nivå som en pegga ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.