Bild
Nästa artikel
Polestars nya huvudvärk: Märkesbråk med Citroën

Polestars nya huvudvärk: Märkesbråk med Citroën

Nyheter

Citroën tycker att märkets klassiska logga är för lätt att blanda ihop med Polestars.

Lanseringen av nya elbilen Polestar 2 har inte gått helt enligt plan. Bilen har först återkallats två gånger på grund av allvarliga problem, och nu stoppas lanseringen i Frankrike. 

Anledningen är att Citroën anmält Polestar för varumärkesintrång, skriver The Connexion. Den franska biltillverkaren tycker att Polestars logotyp är för lik Citroëns och lyxmärket DS.

Citroëns klassiska logotyp består förenklat av två pilar som pekar i samma riktning – uppåt. De dubbla vinklarna kallas ”Le Double Chevron” och har varit en symbol för bilmärket sedan André Citroën började serietillverka bilar för 100 år sedan.

Med lite fantasi har även Polestar två pilar i loggan, men där pekar de istället mot varandra. Vissa tycker också Polestars märke är likt märket för Citroëns lyxmärke DS.

Polestars logotyp anmäldes av Citroën förra året och nu har en fransk domstol tagit upp fallet. Som det ser ut nu måste Polestar betala 1,5 miljoner kronor i böter och stoppa användningen av logotypen i ett halvår, men om ingen överenskommelse nås kan förbudet dra ut på tiden. 

Besökare i Frankrike som går in på Polestars hemsida möts av ett meddelande om att den inte är tillgänglig.

Läs också: Beskedet från Polestar: Tusentals bilar återkallas

Kommentarer

#1
2020-10-31 08:16

Larv, de är inte lika och det finns ingen risk för sammanblandning.

#2
2020-10-31 08:54

Jag tror att Citroën borde fokusera på andra saker om de har tänkt överleva ett tag till.

#3
2020-10-31 08:59

Citroën gör nu en offensiv på elbilar, med nya elektriska C4 som är PSAs första elbil i C-klassen.

#4
2020-10-31 09:00

Hur man skulle kunna förväxla dessa är väldigt svårt att förstå - måste vara nån form av fransk (o)logik.. Håller helt med Mäkinen f ö.

#5
2020-10-31 09:19

Citroen borde ju betala royalties till Polestar istället !

Tänk om någon tror att grannen köpt en Polestar...och så är det en vanlig Cittra.

#6
2020-10-31 09:21

man ser det man vill se

#7
2020-10-31 09:25

Det blir domstolens sak att avgöra. Jag har full förståelse för stämningen. PoleStars logga ser ut som en vinklad version av Citroëns och kan på håll förväxlas.

#8
2020-10-31 09:43

Nej, Raphael. Citroën har övergivit sin klassiska symbol, vinklarna, och ersatt den med två bananer eller om det är bumeranger. Så varför gnäller dom när märket inte används längre?

#9
2020-10-31 10:04

Folk har blivit halshuggna för mindre...

#10
2020-10-31 10:07

Den vanliga Citroen-loggan borde det ju knappast vara men däremot deras nyare DS-logga har ju viss likhet.

#11
2020-10-31 10:07

Känns tryggt att en fransk domstol ska döma i målet... #vivalafrance

#12
2020-10-31 10:44

Citroëns logga är stiliserade pilkugghjul, Polestars är stiliserad....just det, polstjärna.

#13
2020-10-31 12:09

@Pi
DS loggan var som du skriver ganska lik Polestars logga.
https://en.wikipedia.org/wiki/DS_Automobiles

#14
2020-10-31 12:51

Citroëns vinklar är kvar bara mjukare formgivna. DS logga är vinklar formade som bokstäverna DS. Det är tre vinklar, två som sitter ihop under varandra och är vinklade åt olika håll och så en bredvid som år samma höjd som den översta. PSA äger både Citroën och DS, och DS föddes 2009.

Polestar är två vinklar som är motstående och så vridet 45 grader. Citroëns är två vinklar ovanför varandra i samma riktning. Om man spegelvänder den ena av Polestars vinklar och vrider upp loggan med 45 grader så får man Citroëns logga.

För att göra en DS av Polestars logga måste man först flytta den ena vinkeln under den andra så du får ett S. Sen behöver du tillföra en till vinkel som pekar åt höger så du får ett D.

#15
2020-10-31 15:16

För att någon verkligen vill vara associerad med Franskt skit?
Så det är därför man anstränger sig så hårt för att kopiera... Citroën?
Ja det är ju tur att de har höga tankar om sig själva iaf.

#16
2020-10-31 15:29

2CV, DS-ID, Traction Avant, GS. Till att börja med..

Man får tycka vad man vill men om man är det minsta kunnig så räknas de modellerna som riktiga klassiker som var långt före sin tid. Skit?

#18
2020-10-31 15:50

Gratisreklam för båda märkena!
Huvudsaken är att det snackas om dom!

#19
2020-10-31 16:42

Om Polestar blir av med sitt emblem har Citroën nog gjort dem en tjänst, för de har uppenbarligen bara fått med en halv stjärna. Om ens det!

#20
2020-10-31 16:57

Polestar är svensk-kinesiskt som måste bygga om bilarna efter leverans. Det har inte hänt de franska elbilarna. Polestar är en produkt som hastats fram.

#21
2020-10-31 17:54

Man bör ju ändå komma ihåg att Polestar inte är något nytt märke.
Det har funnits sedan 2003 och har Volvo som huvudägare.
Jag skulle tro att skillnaden mellan Citroëns och Polestar märke är så stor att det här rinner ut i sanden.
Men det har tjänat sitt syfte, det har väckt uppmärksamhet!

#22
2020-10-31 18:36

Polestar kommer från Polestar Racing som köptes upp av Volvo 2015. Polestar Racings logotyp var "polestar*" i silver/vitt mot ljusblå bakgrund, där * var den klassiska bilden av en stjärna med fyra ekrar . en rakt upp, en till höger, en rakt ner och så en till vänster. Den loggan hade inte kunnat förväxlas med Citroëns. Volvo bytte logga till en med två motstående vinklar vridna i 45 grader. Det räcker med att man vänder på den ena vinkeln och så vrider upp den rak så blir det Citroëns logga. Jag tycker de är tillräckliga lika för Polestar ska bli fällda för varumärkesintrång.

#23
2020-10-31 18:40

Det var 2017 som Volvo ändrade loggan till en mer stiliserad variant med ett tomrum i mitten så att det blir två separata vinklar istället. Om de hade behållit den gamla loggan så hade det inte varit ett problem.

#24
2020-10-31 19:51

Det vore bättre för Citroen om man satsade denna energi på nya elbilar än på löjliga anmärkningar på nån svårfunnen likhet mellan loggorna.

#25
2020-10-31 20:08

Om man inte personligen känner sig hotad av Polestar (av någon outgrundlig anledning) eller blint älskar Citroën så finns det ju egentligen inget reellt problem. Allt svammel om att man spegelvänder halva, vrider upp märket, delar det i tolv bitar, blinkar med höger öga och sätter höger fot fram och skakar litegrann blir ju lite fånigt, då kan man ju få alla märken att likna varandra. Men man måste självklart få tycka som man vill ändå så... Dock ger det ju marknadsföring åt det franska märket så där har Citroën-folket tänkt till. Även Polestar har ju vinning av att synas i media som saabnisse skriver.

#26
2020-10-31 20:20

Pi, Citroën satsar redan sin energi på nya elbilar. C4 electric är klar för lansering och är PSA:s första elbil i C-klassen. Det är inte ingenjörerna som utvecklar elbilarna som är engagerade i rättstvisten med Volvo, utan det är Citroëns marknadsavdelning och jurister. Tro mig när jag säger att rättstvisten med Volvo inte tar några resurser från produktutvecklingen.

#27
2020-10-31 20:23

Tomr, det är inget svammel. Polestars märke är ett omgjort Citroën märke och jag har full förståelse för att Citroën reagerar. Detta med dela upp märket i tolv bitar, blinkar med höger öga och sätter höger fot fram och skakar fånigt - det vet jag inte var du har fått ifrån. Ingen har påstått något i den vägen innan dig. Däremot är Polestars märke snarlikt Citroëns och det är ett problem för det är varumärkesintrång. Citroën vill givetvis skydda sitt klassiska varumärke.

#28
2020-10-31 20:46

Raphael, allt det här med varumärkesintrång är bara trams!
Det du påstår om likheten är bara fånigt, Citroën har sina två kuggar från kugghjulen kvar relativt oförändrade, Polestar har en stiliserad stjärna, det går inte att misstolka!

#29
2020-10-31 21:38

Stjärnfall eller hur. Förvisso finns det ett företag med en lysande stjärna i premiumsegmentet, Mercedes. Kinesiska hussarna skiter väl blankt i varumärkes-, mönster och patentskyddsintrång, som är en vanlig affärsmodell i diktaturen.

#30
2020-10-31 22:13

Saabnisse, nej bara för att du tycker att något är trams så innebär det inte att det är trams.
Och nej, det jag påstår om varumärkesintrång är inte fånigt, inte heller bara fånigt. Det som är bara fånigt det är att du påstår att det är bara fånigt, det är verkligen fånigt på riktigt.
Polestar är ett omgjort Citroënmärke där man vänt ena vinkeln och så har man vridit 45 grader. Det är ett solklart varumärkesintrång. Tragiskt av svensk-kineserna att inte ha bättre koll, men att kineser inte har koll på varumärkens rättigheter har de visat förr.

#31
2020-10-31 22:33

Kan faktiskt förstå fransmännen i sin förlegade protektionism och hur de resonerar.
Förmår man inte stoppa konkurrenterna på teknisk basis så får man testa andra sätt.

Lite Trump light över det hela faktiskt, försvara sin egen föråldrade inhemska industri med tullar stämmningar och sånt för att fördröja det oundvikliga nederlaget så länge det går.
Funkar fint fint ett tag.

Men förr eller senare måste man bita i det sura äpplet och inse att omvärlden sprungit en förbi.

Eller så tänker man om medans tid är...

#32
2020-11-01 08:16

Dagens Citroën märke ser mer ut som en bumerang.

#33
2020-11-01 11:16

Citroenvinklar jag är van vid ser inte ut som dagens böjda och borde inte vara ett problem. Däremot kan jag tänka mig om en person som aldrig sett några varumärke tidigare skulle kunna blanda ihop vinklar som är parallella och motriktade. Men för alla som lärt sig att Citroen är parallella vinklar kommer inte att blanda ihop de 2 varumärkena. Hur sedan juridiken ser på det vet jag inte.

#34
2020-11-01 11:30

Lasse L-on, fransk juridik tenderar att vara protektionistisk, men oavsett utslaget struntar nog kineserna i det.
Men reklam för båda parter är det hur det än går.

#35
2020-11-01 12:15

Även om Kineserna struntar i utslaget så lär dom inte få sälja Polestar med sin nuvarande logga på den franska marknaden om dom skulle bli fällda - gissar jag. Och risken är nog stor av de orsaker saabnisse nämnt.

#36
2020-11-01 12:27

men om nu Citron hävdar varumärkesintrång så borde väl även Renault kunna hävda det samma. Eller tar man citroens vinklar och monterar ihop dom så blir det med lite god vilja en Renult logo.
Nej detta var nog något av det dummaste jag läst på länge. Speciellt argumenten för hur man genom att vrida ena delen av Polestar logon får en exakt kopia av Citroens.

#37
2020-11-01 13:00

Jag hittar en hel del bilmärken där emblemet är byggt/skapat på en rund platta.
Eller en rund ring...
Ska dessa stämma varandra då?...

Tror citroens representanter har tittat på logon genom botten på en vinflaska...då kan det mesta förvrängas... :)

#38
2020-11-01 16:08

Opel och Nissans logotyper är också lätta att förväxla på några meters håll.

Vem stämmer vem först?
Kanske ett nytt sätt att skaffa sig marknadsandelar.

#39
2020-11-01 16:48

Även om fansoserna har lärt sig att bygga bra bilar sista åren så har dom ändå konstiga idéer emellanåt.

#40
2020-11-01 16:59

Konstigt att inte Ford har stämt Kia än, båda har text i ovaler. Ändrar man bara bokstäverna, antalet samt typsnitt och färg i bakgrunden är de ju förvillande lika.....
Iaf med Raphaels logik.....eller brist på logik.....

#41
2020-11-01 20:57

Ja nästa man till rakning i den franska domstolen blir förstås Ferrari. Den påminner på tok för mycket om Peugeot...;-)

Maken till trams har man väl sällan läst. Och att man lägger resurser på det (jo Raphael, de tas visst från produktutvecklingen).

Men Volvo är vana vid sådant här. Audi gjorde samma sak när Volvo presenterade sin nya S4 (som Audi hade en modell som hette) - vilket fick Volvo att döpa om bilen till S40 istället. Och även Volvo har stämt företag och organisationer till höger och vänster för varumärkesintrång och skydd av sin logga.

Slöseri med resurser som sagt.

MVH AL

#42
2020-11-01 19:24

Vill man hitta problem/likheter så borde väl t ex Hyundai's och Hondas loggor ligga närmare varandra....

#43
2020-11-01 19:55

Det var något liknande bråk mellan Mercedes och Scania för några år sedan. Mercedesstjärnan från 1926 var alltför lik Scania(-Vabis)loggan som funnits sedan åtminstone 1903, och för att kunderna inte skulle förväxla svenskt skräp med tysk kvalitet krävde man att Scania skulle ändra sin logga, vilket Scania också snällt gjorde, men vissa rester av Vabisloggan finns kvar i den nuvarande loggan. Billigare att ändra än driva en process även om det finns de som tycker Scania hade rätt.

#44
2020-11-01 21:10

Det handlar nog i grunden mer om att skydda dom egna märkena och stänga ute konkurrenter. Samma sak gäller deras trams med viktgärnser etc på elbilar. Politikerna i Frankrike vill att fransmännen bara ska köra en liten Fransk bil. Man ska inte glömma att Franska staten äger också delvis Renault och PSA.

#45
2020-11-02 17:14

Böter för Polestar. Men det känns löjligt av Citroen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.