Nästa artikel
Polestar 2 återkallas för flera allvarliga fel
Nyheter

Polestar 2 återkallas för flera allvarliga fel

Publicerad 29 oktober 2020 (uppdaterad 29 oktober 2020)
Två allvarliga fel har upptäckts i elbilen Polestar 2. Nu måste ägarna tillbaka till verkstaden.

Polestar har kört igång leveranserna av nya elbilen Polestar 2, men utrullningen har inte gått helt enligt plan.

Tidigare i oktober kom beskedet att Polesta tvingas återkalla totalt 2 200 bilar varav 600 i Sverige på grund av ett mjukvarufel. Det kunde i vissa fall innebära att bilen tappar kraft och stannar under körning.

Men det är inte det enda problemet Polestarägarna råkat ut för. Nu körs därför en enorm kampanj igång med dels en återkallelse och dels en så kallad servicekampanj för att försöka lösa problemen.

Återkallelsen innebär att en felaktig så kallad inverter måste bytas ut. Det ska lösa ett problem som har uppstått för en del Polestarägare där bilen inte gått att köra och visat en varningstext i instrumenten. Bilen har i vissa fall fått bärgas.

Invertern omvandlar energin i batteriet till kraft åt elmotorerna. Totalt omfattas 1 131 svenska Polestarbilar av den här återkallelsen.

Tre uppdateringar samtidigt

Vid sidan av återkallelsen görs också en servicekampanj för att byta ut en komponent som kallas High Voltage Coolant Heater (HVCH). Den ansvarar för uppvärmningen av både kupén och högvoltsbatteriet. Felaktiga delar som monterats på komponenten i tidiga bilar behöver bytas ut och totalt omfattas 870 svenska bilar av servicekampanjen.

Dessa jobb tar drygt ett dygn att utföra på Volvos verkstäder och båda åtgärderna görs samtidigt. När bilarna är inne för åtgärd får de också så kallade OTA-uppdateringar, alltså att bilens mjukvara kan uppdateras direkt via nätet. Den funktionen var inte färdigutvecklad när Polestar 2 började levereras.

Polestar bekräftar också för Vi Bilägare att leveranserna av nya bilar har stoppats i väntan på uppdatering. De köpare som väntar på en ny bil kan få längre väntetid innan uppdateringen är klar.

”Vi uppskattar våra kunders tålamod när vi nu måste följa den nödvändiga processen”, skriver Polestar i ett pressmeddelande.

Läs också: Elbilen saknar viktiga funktioner – här är Polestars svar

”Viktigt att åtgärda snabbt”

Polestar har analyserat 27 bilar för att kunna lokalisera och analysera felet i invertern, säger märkets Sverigechef Martin Ölund till Vi Bilägare.

– Om det är fler bilar än så som drabbats vågar jag inte svara på. Men det är det vi använt som grund för att identifiera problemet.

Hur känns det att drabbas av detta under utrullningen – kommer ni ha kundernas förtroende även i fortsättningen?

– Jag upplever otroligt många kunder som älskar vår bil och känner kärlek för den och trivs med den. Det viktigaste nu är att när vi snabbt åtgärdar detta på ett smidigt sätt för kunden. Det tror jag gör att vi kan bibehålla en god upplevelse för kunderna, men givetvis måste vi konstant vara snabbfotade för att bibehålla premiumkänslan vi har.

När kan ni köra igång leveranserna igen?

– Vi har några kunder som vi ringer nu och flyttar fram leveranstiden för. Inom en snar framtid kommer vi påbörja leveranserna igen.

Det är oklart om exakt samma inverter och HVCH-enhet används i Polestars koncernsyskon Volvo XC40 P8 Recharge. Vi Bilägare söker Volvo för en kommentar.

Läs också: Tuff duell: Polestar mot Tesla – jämnt in i det sista

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-29 15:49
J.L

Kinesisk bilbyggarkonst, liknar mer o mer ett praktfiasko för kinesiska Polestar.

#2 • 2020-10-29 16:09
Optimus

J.L hur menar du då. Om en eller flera komponeneter är felaktiga i leverans från underleverantör, så är det ju inte Polestars fel. Tyvärr drabbar det kunden, som nu Polestar försöker rätta till. Kallar inte jag för praktfiasko..

#3 • 2020-10-29 16:14
bengt39

Alla nya bilar har barnsjukdomar inget märkligt

#4 • 2020-10-29 16:58
Styggavargen

Att OTA inte var klart, vilken miss... det hade besparat både dem och ägaren både tid och pengar.

#5 • 2020-10-29 17:20
Carl Trefalt

Polestar och VW ID. 3 har mycket gemensamt när det gällar att släppa ut nya bilar, innan de var färdiga!

#6 • 2020-10-29 17:46
Raphael

Pinsamt Volvo, bilen är inte färdigutvecklad när den måste in på verkstad för allvarliga fel direkt efter den släppts ut till kunderna. Visst kan man ha mjukvaruppdateringar pga av buggar, det är inget ovanligt idag. Men Polestars problem är ju värre än några buggar i mjukvaran.

#7 • 2020-10-29 18:13
L. Mäkinen

Hur många år levererades Tesla Model S med drivlinor som inte höll måttet? 8?

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men usch så du skriver Mäkinen. Måste vara fake news om något :)

#9 • 2020-10-29 20:46
J.L

Toleransen gentemot Polestar i tron att det är en "svensk Volvo" är helt otrolig. Om Polestar inte har bättre kontroll på sina leverantörskedjor utan fastnar redan från start visar det att det är en högst osäker organisation och produkt. I och med att det kineskontrollerade bolaget spänt bågen hårt mot dyra konkurrenter måste man bevisa att det inte är skräp från start utan överträffa konkurrenternas kvalitet, likt Lexus success story.

#a • 2020-10-29 20:53
L. Mäkinen

Ulf J,
Effektiv drivlina, men inte hållbar. De har bytt massor med utväxlingar/motorpaket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.