Nästa artikel
Oklart läge efter valet – så påverkas bilägarna
Nyheter

Oklart läge efter valet – så påverkas bilägarna

Publicerad 12 september 2022
Med minimal marginal kan det bli maktskifte efter söndagens riksdagsval. Här är områdena där partierna är oense.

Valet är avklarat och som många opinionsundersökningar innan valdagen gjort klart blev resultatet extremt jämnt. Enligt det preliminära resultatet skiljer i nuläget bara ett mandat.

Det exakta valresultatet dröjer och det återstår att se hur en ny regering skulle se ut om det blir maktskifte. I den här artikeln tittar vi närmare på vad de olika partierna har sagt kring olika frågor som har med bilägande och trafik att göra.

Reduktionsplikten

Den så kallade reduktionsplikten är en av punkterna där partierna är oense. Reduktionsplikten innebär att biobränsle måste blandas i fossila bränslen för att sänka utsläppen, men regeln är just nu pausad för att kompensera för de höga drivmedelspriserna.

Flera partier uppger att de i grund och botten står bakom reduktionsplikten men att läget just nu kräver att den pausas. Det gäller Socialdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Centerpartiet och Miljöpartiet vill inte minska nivån i reduktionsplikten men Centern har föreslagit att sänka skatten på bensin och diesel.

Flera partier står bakom reduktionsplikten men vill ändå att den pausas tillfälligt

Centerpartiet vill inte minska nivån i reduktionsplikten men har föreslagit att sänka skatten på bensin och diesel för att kompensera för höga priser. Foto: Centerpartiet

Bränsleskatten

I oktober är det tänkt att den tillfälliga skattesänkningen på bensin och diesel ska sluta gälla. Då höjs skatten med 1,31 kr/l om den nya regeringen inte fått till någon lösning.

Finansminister Mikael Damberg (S) har tidigare sagt att en förlängning av skattesänkningen inte är aktuell – det riksdagen tagit ställning till är en tillfällig sänkning, inte en permanent. Men statsminister Magdalena Andersson (S) har öppnat för att sänkningen kan förlängas. Mikael Damberg har däremot sagt att den årliga höjningen av drivmedelsskatten som styrs av inflationen kan pausas.

Det finns dock en risk att frågan hamnar i skymundan bakom regeringsbildningen och de höga elpriserna. Moderaterna har öppnat för att förlänga skattesänkningen trots att den kostar en miljard kronor i månaden.

– Vi måste kunna behålla den tillfälliga skattesänkningen året ut, sa Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson på en pressträff i förra veckan. Hon tror också att fler partier är inne på samma linje.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund har tidigare beskrivit diskussionen om bensinpriset som en ”oroande kapprustning”. Han vill istället kompensera för höga bilpriser än för dyrt bränsle.

– Vi är inte motståndare till bilen men vill att man ska kunna köra utan att förstöra klimatet, att man ska kunna göra det utan att förstöra barns och barnbarns framtid, har Per Bolund sagt i TV4:s partiledarutfrågning.

Sverigedemokraterna står inte bakom de svenska målen om att sänka utsläppen från trafiken till 2030, utan tror att det skulle leda till ”väldigt höga drivmedelskostnader”.

Sverigedemokraterna står inte bakom de svenska målen om att sänka utsläppen från trafiken till 2030, utan tror att det skulle leda till ”väldigt höga drivmedelskostnader”. Foto: Sverigedemokraterna

Elpriset

Även elpriserna står förstås på agendan och där har den tidigare regeringen lagt fram förslag på ett ”högkostnadsskydd” för elkonsumenter. Exakt hur det ska fungera är oklart, men oppositionen har lagt fram ett liknande förslag. 

Oavsett hur den nya regeringen ser ut kommer ett högkostnadsskydd gynna elbilsägare, men kritikerna hävdar att det inte ger några incitament att sänka förbrukningen.

Flera andra länder har infört kampanjer för att få elkonsumenter att minska på sin förbrukning. Det har hittills inte varit aktuellt i Sverige, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Det återstår att se om det dyker upp en sådan kampanj nu när valet är avklarat.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.