Nästa artikel
Flera partier säger nej till kilometerskatt
Nyheter

Flera partier säger nej till kilometerskatt

Publicerad 23 mars 2020
Både Moderaterna och Socialdemokraterna säger nej till att utreda en kilometerskatt.

Just nu finns ingen majoritet för att utreda en så kallad kilometerskatt, där dagens fordonsskatt ersätts av en skatt som baseras på hur långt bilförarna kör och i vilken del av landet.

Kilometerskatten har blivit ett hett diskussionsämne. Tidigare i år kom en utredning som föreslog att kilometerskatten ska bli olika hög beroende på var i landet bilen körs – billigare eller gratis på landsbygden och dyrare i storstäderna. Elbilar och laddhybrider får enligt det här förslaget lägre kilometerskatt men helt skattefria blir de inte.

Men trots att förslaget om kilometerskatten alltså innebar att den blir olika hög i olika delar av landet sätter sig Moderaterna emot att utreda en kilometerskatt. Även Socialdemokraterna säger i nuläget nej till en utredning.

– Det föreslaget som har presenterats med kilometerskatt tror vi i förlängningen skulle drabba de som är beroende av bilen och de som bor på landsbygden. Det blir alldeles för frestande för politiker att höja den typen av skatter, det är det vi har sett med bensin- och dieselskatten. Det är en dålig idé inte minst för landsbygden där avstånden är stora, säger den skattepolitiska talespersonen Niklas Wykman (M) till Ekot.

Kristdemokraterna tycker däremot att kilometerskatten ska utredas och att den kan innebära tydliga fördelar, till exempel att skatten kan bli olika hög på olika tider av dygnet. Men om kilometerskatten ska bli olika hög beroende på vilka vägar bilen körs på krävs någon form av utrustning som håller koll på bilen.

– Integriteten är superviktig. Den måste man ha med sig i tänket, säger Kristdemokraternas Magnus Jacobsson till SR.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-23 10:47
K_Klabbe

Bra, jag tror vi är långtifrån en fungerande praktisk lösning även om man tycker att kilometerskatt är en bra lösning i teorin.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-23 12:20
mso 1000

Nja det finns väl mycket vettigt i km skatt men frågan är väl hur man skall kunna adnimistrera detta och en vettig funktion utan fusk och elände.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-23 13:18
stigadam

På något sätt måste ju elbilarna betala "drivmedelsskatt", om inte kilometerskatt så vadå?

#4 • Uppdaterat: 2020-03-23 14:37
ELvis

stigadam,
Kör man elbil så betalar du visst "drivmedelskatt".
Elbilen råkat bara vara väldigt effektiv samt att drivmedlet till absolut största del produceras i Sverige.
Dvs, pengarna stannar i landet.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-23 15:00
bejje

Intelligentes: Håller inte med dig. För nu pushar ju regeringen för att man ska skaffa elbil för att det är miljövänligt. Det ska alltså löna sig att vara miljövänlig.Om man då drar på med extra skatter just för Elbilar så att de kostar lika mycket som fossibilar så kan ju folk lika gärna köpa en fossilbil som dessutom är billigare i inköp.

Tar man bort billig laddning från ekvationen så dödas TCO och därmed anledningen att skaffa elbil. För vem vill köpa en mycket dyrare elbil som är lika dyr i drift som en fossilbil?

#6 • Uppdaterat: 2020-03-23 16:24
ELvis

Intelligentes,
Det kommer ta lång tid innan elbilsbatterier är "uttjänta".
De kommer användas som energilagring med mer, när bilen är uttjänt.
När behovet sedan finns så blir det automatiskt en business att återvinna.
Det är i alla fall min teori.
Din teori är naturligtvis också intressant.
Ska användarna av bensin och diesel stå för alla kostnader som rör oljekatastrofer tex?
Alla sjukdomsrelaterade kostnader som utsläpp orsakar?
Så måste du ju tänka.
Annars får jag inte ihop din logik :-)

#7 • Uppdaterat: 2020-03-23 17:08
bejje

Intelligentes: Jag förstår din poäng, pengar måste in, men vad är det som säger att det måste vara från just elbilarna? Kanske går att hitta något annat i samhället som är dåligt för hälsa/miljö eller klimat och ta igen förlusten på det istället?

Alla är så insnöade på att fossilbilar har skattats hårt, alltså måste elbilar skattas hårt när fossila bilar försvinner, men då försvinner också en poäng med skatterna vi har haft. De har funnits där för att straffa oss för att vi kör smutsigt och förstör miljön, men om vi sedan inte gör det med en elbil, varför ska vi då straffas? Det är ju inte vi som släppt ut när batterierna tillverkades. Straffa dom som skapar batterier då istället. Visst, det hamnar på bilisten ändå, men åtminstone kan man köra med gott samvete.

T.ex. straffbeskatta stora båtar som släpper ut som själva fan eller industrin... ja jag vet att det är känsligt för man vill behålla industrin, men det slår helt fel om elbilister ska skatta hårt när industrier som metallindustrin eller liknande nästan slipper undan. Man skjuter på fel mål.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-23 17:24
Pi

Intelligentes - om du varnade för detta för flera år sen - under vilket alias skrev du då för du har ju bara skrivit här de senaste 6 månaderna ?
F ö håller jag med i bejje's inlägg #7.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-23 22:09
bejje

Intelligentes: Du har säkert rätt, men det är i alla fall "Täckmanteln", Alltså att Vi ska skatta för att vi smutsar ner, men i själva verket bryr sig nog inte regeringen bara de får in skattepengarna, eller hur?

Jag önskar dock att vi fortsätter i den illusionen. Att staten faktiskt bryr sig om miljön och att skatter ska tas ut från det som skadar miljön och inte alls av det som är bra för miljön.

D.v.s. ingen jävla skatt på elbilar. Då blir jag förbannad och kommer inte köpa en enda elbil. Kommer istället gå rakt emot och köpa en fossilbil bara för att visa regeringen att de är idioter.

#a • Uppdaterat: 2020-03-23 22:10
CEAT

THANK YOU FOR THE FIRST TIME!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.