Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nytt experiment avslöjar hur elbilsbatterier brinner

Publicerad 31 augusti 2020 (uppdaterad 2021-04-28 12:41)
En brinnande bil avger giftiga gaser oavsett om bilen har förbränningsmotor eller eldrift. Men det finns vissa saker att tänka på vid just elbilsbränder, visar ett nytt test från Schweiz.

Bränder i elbilar och laddhybrider har diskuterats intensivt de senaste åren. Bara i augusti har både Ford och BMW gått ut med återkallelser och försäljningsstopp för flera laddhybridmodeller på grund av brandrisk.

Enligt flera undersökningar förekommer bränder i laddbara bilar betydligt mer sällan än bränder i konventionella bilar med förbränningsmotor. Så länge bilen laddas korrekt, och inte i ett vägguttag med exempelvis en vanlig kökstimer eller grenkontakt inkopplad, är risken för brand extremt liten.

Men om en laddbar bil väl börjar brinna ska branden hanteras på ett lite annorlunda sätt – och särskilt om branden uppstår i ett parkeringsgarage eller i en biltunnel. Det framgår av tre olika experiment utförda av schweiziska forskningsinstitutet Empa på uppdrag av landets motsvarighet till Trafikverket.

Tre experiment

Forskarna satte fyr på ett litet batteripaket för elbilar och undersökte sedan hur soten och röken spred sig i garaget eller tunneln, samt även kemikaliehalterna i släckningsvattnet.

Även om forskarna alltså använde ett litet batteripaket uppstår en hög smäll och stor rökutveckling när det börjar brinna. Röken är så tjock att sikten i tunneln försvinner.

I de första två experimenten började ett batteripaket på 32 kWh brinna i ett parkeringsgarage som mäter 28 gånger 28 meter. Testet gjordes dock i liten skala, så batteripaketet var i själva verket på 4 kWh och det simulerade garaget mätte 3,5 gånger 3,5 meter. I det sista experimentet användes istället en 160 meter lång tunnel dit röken blåstes med en stor fläkt.

Läs också: Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige

Särskild utbildning

Värmeutvecklingen i en brinnande elbil är inte farligare än i en brinnande bil med förbränningsmotor, gör testledaren Lars Derek Mellert klart. De giftiga gaser som kan uppstå vid en elbilsbrand höll sig under kritiska nivåer i samtliga tre experiment.

”De föroreningar som släpps ut av en brinnande bil har alltid varit farliga och i värsta fall dödliga”, skriver han i slutrapporten.

Slutsatsen blir att en tunnel med bra och modern ventilation kan hantera bränder i både förbränningsbilar och elbilar. Brandkåren ska ha särskild utbildning i att hantera elbilsbränder och kan kyla ned batteripaketet i vattenbad för att undvika att det börjar brinna igen.

”Det är redan känt av specialisterna och görs redan i dag”, står det i rapporten.

– Elbilar brinner annorlunda, men för slutresultatet spelar det ingen roll om det är 80 liter bränsle eller ett högprestandabatteri ombord. Den avgörande faktorn är brandmängden, säger Karl-Heinz Knorr, som är chef för tyska brandkåren till nyhetsbyrån DPA, och hänvisar då till hur mycket material som kan börja brinna.

Enligt honom kan bilar i dag ha betydligt mer plastdetaljer både inuti och utanpå bilen, och bredare däck, än bilar som är 20–30 år gamla. Det innebär att brandmängden kan bli två eller tre gånger högre oavsett bränsle.

När tyska brandkåren åker iväg på en elbilsbrand tar de med sig 5 000 liter vatten istället för 3 000, för att vattnet ska räcka till att kyla ned batteripaket som brunnit och på så sätt undvika återtändning.

Giftigt vatten

Ett problem som framkommer i rapporten är dock viktigt att komma ihåg, och det är att släckningsvattnet som används under brandbekämpningen kan vara upp till 70 gånger giftigare än schweiziska riktlinjer godkänner. Kylvattnet som använts till vattenbad för elbilsbatterier kan vara 100 gånger giftigare än gränsvärdet.

”Det är viktigt att detta mycket giftiga vatten inte kommer ned i avloppssystemet utan korrekt rening”, står det i rapporten.

Det är oftast en omöjlighet i praktiken, enligt Karl-Heinz Knorr på tyska brandkåren. Men å andra sidan gäller samma sak vid bränder i vanliga förbränningsbilar – då förgiftas släckningsvattnet med bränsle och motorolja.

Den schweiziska rapporten påminner också privata garageägare att inte själva försöka göra rent garaget från sot och smuts efter en brand.

”Soten innehåller stora mängder koboltoxid, nickeloxid och manganoxid. Dessa tunga metaller kan orsaka kraftiga allergiska reaktioner på oskyddad hud.”

Läs också: Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar

Ovanligt med elbilsbränder

Bränder i elbilar och laddhybrider är extremt ovanligt, och betydligt mindre sannolikt än brand i en vanlig bensin- eller dieselbil. Men den som inte laddar bilen korrekt löper högre risk att råka ut för bilbrand. 

Det gäller till exempel att inte använda någon form av timer eller förlängningssladd, och det kan även vara en bra idé att låta en elektriker gå igenom elsystemet innan bilen börjar laddas.

En så kallad laddbox är en bra investering för att säkra laddningen. En elbil eller laddhybrid ska inte laddas i ett vanligt eluttag under längre tid.

Även om flera märken upptäckt brandrisk i sina laddhybridmodeller senaste månaden är bilbränder något som oftare drabbar konventionella förbränningsbilar. Flera bilmärken, som BMW och Volvo har tidigare haft problem med avgasreningen i dieselbilar, som i flera fall slutat i bilbränder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.