Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar

Publicerad 1 april 2020 (uppdaterad 1 april 2020)
Norska siffror gör klart: Fem gånger vanligare med brand i förbränningsbilar än elbilar.

Elbilar löper inte högre risk att börja brinna än bensin- eller dieselbilar – snarare tvärt om. Det visar nya siffror från norska myndigheten DSB som tidningen Elinstallatören skriver om.

Tidigare i år pekades en elbil ut som orsaken till en våldsam brand i ett parkeringshus vid Stavangers flygplats. Men i själva verket startade branden i en gammal dieselbil och i det fallet fick elbilarna alltså skulden i onödan.

Enligt DSB registrerades 60 elbilsbränder i Norge under tre års tid, och det rullar 250 000 elbilar på norska vägar. Samtidigt registrerades 2 651 bränder i förbränningsbilar som drivs av bensin eller diesel. Det rullar 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar på norska vägar.

Visserligen är många av elbilarna fortfarande nya, vilket kan skruva till statistiken, men det är ingen tvekan om att bensinbilar hade ansetts mycket brandfarliga om de lanserats i dag, enligt Ola Willstrand, projektledare på svenska forskningsinstitutet Rise.

Helt brandofarliga är dock inte elbilarna och enligt Ola Willstrand är det viktigt att ta riskerna på allvar. Brinnande batterier ger ifrån sig giftiga gaser som behöver hanteras på särskilda sätt.

– Litiumjonbatterier kan drabbas av så kallad termisk rusning som i värsta fall leder till gasexplosion. Ibland är det även svårt att bedöma ett batteris status, vilket gör att det kan börja brinna långt efter att det skadats, säger Ola Willstrand till tidningen.

Det gäller också att ladda elbilen eller laddhybriden på rätt sätt. Att plugga in bilen i ett vanligt vägguttag, kanske med en förlängingssladd eller timer, är absolut inte att rekommendera.

Kommentarer

#1 • 2020-04-01 15:54
Riche

Tja! Bilden har alltså ingen med artikel?

#2 • 2020-04-01 17:08
Arne Nilsson1

Har de undersökt bilar som självantänt? Eller bilbränder överhuvudtaget? Dessutom tror jag inte att det rullar 250 000 elbilar i Norge. Alltså rena elbilar. Inte hybrider.

#3 • 2020-04-01 18:26
bluearrow54

Med statistik kan man ju visa vad som helst det är ju välkänt, beror ju bara på vad man vill bevisa.

#4 • 2020-04-01 18:46
N-iklas

"registrerades"...

Men med en statistik som inte tar hänsyn till varför det brinner eller sammanhanget, så blir undersökningen kraftigt bristfällig, det är väl rimligt exempelvis att alla bensin och dieselbilarna i parkeringsgaraget ingår i statistiken man hänvisar till, trots att alla vet att de brann därför att byggnaden de stod i brann, hus och garagebränder, försäkringsbedrägerier, pyromandåd osv. måste räknas bort.
Det går inte om detta inte finns "registrerat".

Dessutom måste man titta på specifikt olyckor som är den situation där bränder är som allra mest farliga, hur många procent av bensin och dieselbilar som börjar brinna i olyckor och hur många som man lyckas släcka och hur hastigt brandförloppet är, respektive hur många elbilar som brinner i olyckor och hur många som man lyckas släcka och hur hastigt brandförloppet är, dessa uppgifter är av stort intresse, men den undersökningen kan man uppenbarligen inte presentera.

#5 • 2020-04-01 18:48
Pi

Som vanligt här - det som är emot ens egen övertygelse är alltid bluff....

#6 • 2020-04-01 18:54
Peter E

På vems uppdrag sitter du här "intelli.." och skriver myriader av bokstäver emot elbilar. Vem betalar dig för detta?
Kunde vara intressant att få reda på eftersom det enligt dig pågår en lobbying för elbilar så pågår det naturligtvis en lobbying emot dessa också.
Vem är din arbetsgivare?
Fram med det nu.

#7 • 2020-04-01 18:56
Nalle

Men i själva verket startade branden i en gammal dieselbil? Behövs nog bensin för att få eld på en gammal dieselbil!

#8 • 2020-04-01 20:18
2TT2

Ja du Pi, fake news gapas det så fort man inte håller med. De som gapar mest om fake news är de som sprider den mest, typ DT

#9 • 2020-04-01 20:26
2TT2

@Arne Nilsson 1
250 000 elbilar i Norge stämmer rätt bra.

#a • 2020-04-01 23:14
Raywave

Ännu ett nederlag för elbils-hatarna. Argumenten försvinner ett efter ett...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.