Bild
Nästa artikel
Flera svenskar drabbade av brinnande BMW-bilar

Flera svenskar drabbade av brinnande BMW-bilar

Nyheter

BMW har återkallat 1,6 miljoner bilar över hela världen då risken finns att vissa dieseldrivna modeller kan börja brinna. I Sverige har ett antal bränder inträffat, men fortfarande är alla bilägare inte kontaktade.

Under de senaste dagarna har SVT rapporterat om ett antal BMW-ägare som varit med om dramatiska upplevelser då deras bilar börjat brinna under färd. Bland annat har en familj åkt på E6:an när deras BMW plötsligt lade av och kort där efter slukades av lågor.

Det kom sedan som en chock för familjen när de ringde sin återförsäljare och först då informerades om att bilen stod på en lista över bilar som ska återkallas.

Problemet är att det utvecklas alldeles för mycket värme i den så kallade EGR-ventilen, ett sorts kylarsystem som återcirkulerar avgaser. Eftersom ventilen omges av sotavlagringar som blir till glödande partiklar i värmen, så kan ett insugsrör intill börja smälta. Sedan är branden ett faktum.

Totalt rör de sig om 1,6 miljoner dieseldrivna bilar som är drabbade av felet. 35 000 av dessa finns i Sverige. Men alla svenska bilägare är inte informerade om detta. Nu skriver BMW i ett pressmedelande att de som ännu inte blivit kontkatade kommer att få informationen denna månad.

”En majoritet av de berörda kunderna har redan kontaktats och/eller åtgärdats, men samtliga berörda kommer att vara kontaktade och/eller kontrollerade under augusti 2019. Kampanjen är pågående och den exakta takten beror bland annat på tillgången på reservdelar”, skriver BMW i ett pressmedelande.

"Även om risken för en brand är mycket låg tar vi våra kunders oro på allvar och informerar nu samtliga via brev.”
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-01 10:01

Det är därför BMW-ägare kör så fort. Man vill komma fram innan skiten brinner upp. =)

#2
2019-08-01 10:27

Bmw är heta idag.

#3
2019-08-01 11:11

Finns några uppgifter om drabbade modeller och tillverkningsår?

#4
2019-08-01 11:44

Har läst flera artiklar minst- 5 stycken i pressen om brinnande BMW senaste 2 åren. Mitt intryck är att BMW inte har skött detta som det sk premiummärke de är, hade det varit en Toyota hade det skötts mycket bättre( är ej Toyota fanatiker ). Tur att jag inte äger någon BMW av de berörda modellerna, hade inte velat köra den. Detta är ett mycket allvarligt och farligt fel om problemet uppstår, märkligt att inte BMW tar sitt ansvar och att det inte förrän nu uppmärksammas mer i medier.

#5
2019-08-01 13:23

Är man osäker så kan man söka på sin bil och få reda på om den har recalls på sig.

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/al...

Täcker allt från motorfordon till kaffekoppar.

Vad jag vet så har ju BMW gått ut i press osv och även om man inte fått ett fint riktat brev från BMW så kan man ju ta ett eget ansvar (lite proaktivt) och söka information om produkten man äger.
Om det rör bilbrand så bör det ju ligga i ens intresse att veta om bilen man har är påverkad av problemet.

#6
2019-08-01 13:32

Det låter som något är felkonstruerat i BMWs EGR system då jag har en känsla av att i stort sett alla bilar sedan 10-15 år tillbaka har ett insugningsrör i plast.
Och EGR system har funnits i 30 år.

#7
2019-08-01 14:35

Verkar som om Volvo och BMW har samma problem.

#8
2019-08-01 14:42

Rvd Benny,
Som jag förstått det så är det ingen officiell återkallelse utan en "teknisk bulletin" och då frångår man systemet med återkallande.

#9
2019-08-01 16:39

@L.Mäkinen
Intressant, undrar vad kriterierna är för vad det ska sorteras som?
Jag har själv för vana att kolla VIN och om det finns några notiser om saker som ska fixas. Frågan är om en teknisk bulletin är med när man söker med VIN på fordon eller om det bara är återkallanden.

#10
2019-08-01 17:43

Skidoo1238: har inget med insugsröret att göra. I BMW fall läcker EGR-kylaren glykol från kylsystemet som sen tar eld i de höga temperaturer som utvecklas. Kylaren är ingen monolit utan har packningar som separerar kylmedia från självantändning. Nu vet jag inte vad de bytt till för del men alla delade EGR-kylare har det här problemet. Det är bara en tidsfråga.

#11
2019-08-01 18:59

När dessa heta bilar ska in på garantiåtgärder , då kanske dom kan installera en blinkerspak också? Det saknas tydligen i dessa " premium " bilar från Tyskland

#12
2019-08-01 19:05

Körde bakom en bmw idag som skulle samma håll som jag. Trots en del svängar i korsningar så använde han inte blinkers en enda gång.

#13
2019-08-01 19:46

@Hackenbush: Tror du råkade klicka på skicka innan du kom till poängen där. När började BMW:n att brinna?

#14
2019-08-01 20:41

Reverend Benny #5 "Vad jag vet så har ju BMW gått ut i press osv och även om man inte fått ett fint riktat brev från BMW så kan man ju ta ett eget ansvar (lite proaktivt) och söka information om produkten man äger."
Menar du att om man äger en BMW så måste man hela tiden läsa vad som står i pressen och "aktivt" söka efter fel som min bil ev kan ha?
Tur att man inte har ett "premiummärke" för det är alltså så de behandlar kunderna. Andra märken sänder brev till ägarna.

#15
2019-08-01 20:52

EGR i ett nötskal !! I alla fall diesel!!! Sotpartiklar i ett insug :( bildas sot ,, värme på det,,

#16
2019-08-01 22:38

@107Carlsson
Nej, jag menar inte att man hela tiden ska läsa vad som står i pressen om man äger en BMW. Men idag så verkar folk förvänta sig att ett bolag aldrig gör fel och sitter hellre och väntar än att söka sig information.
OM man nu anar att ens BMW eller produkt hemma kan ha ett fel så finns det bra databaser där man måste rapportera fel (som till den jag länkade).

Ibland kan ju bilar sålts vidare eller ha en oklar ägarbild där ett enkelt brev inte alltid når fram till ägaren eller den som kör fordonet, även posten kan schabbla bort saker.
Men självklart ska BMW och andra tillverkare ta sitt ansvar och aktivt söka upp ägare som använder produkter som är farliga.

#17
2019-08-02 00:25

Tur man kör Skoda, inte ens bilbrännarna vill sätta eld på bilen!? Ingen vill sno några lampor, rattar och airbags heller....vad skall jag göra, köra den i hamnbassängen?

#18
2019-08-02 07:09

@Eken65

Ja, EGR är ett elände som är påtvingat oss av dessa galna miljölagar och politiker. Men som tur är så går EGR att montera bort..

.

#19
2019-08-02 07:27

Eller är dom drabbade dieselägarna dom som kör mycket kort och kallkörning?
Det är i alla fall en faktor som inte är positiv för egr och partickelfilter.

#20
2019-08-02 08:22

Dåligt konstruerade EGR-lösningar gör inte lösningen (helt) kass. I mina bilar har dom fungerat perfekt och länge. Att montera bort EGR är nog ingen bra lösning.

#21
2019-08-02 08:25

Bra att någon tidning äntligen skrivit om de brinnande BMW-bilarna. I början av juli beordrades jag själv till en sådan bilbrand på E18 ihm Kungsängen. Det var en BMW från 2011 som börjat brinna. Personerna i bilen hade stannat bilen på vägrenen när det börjat ryka och tagit sig ut. Bilen blev helt utbränd. Jag kommer tyvärr inte ihåg om det var en diesel eller bensinmotor. Branden fick konsekvensen att det blev långa köer under flera timmar i västlig riktning och på anslutande vägar. Veckan därpå brann en BMW av oklar modell på E20 ihm Kungsör och någon dag senare ytterligare en BMW av oklar modell på E6 vid Kungälv. En vecka efter det var det en liknande bilbrand på E20 ihm Arboga. (Oklart om detta också var en BMW). Det är uppseendeväckande (tycker jag) om BMW känt till problemet under en längre tid utan att lyckas få ut infon till bilägarna och erbjudit dem en lösning.Drt känns som ovan händelser bidragit till att BMW tvingats agera snabbare.

#22
1
2019-08-02 08:53

Premium ... Vad är det? Jo ett fjantigt hittepå utan grund.

#23
2019-08-02 10:07

"Premium ... Vad är det? Jo ett fjantigt hittepå utan grund."

Precis. En Mercedes E-klass är ju i själva verket en Skoda Octavia med lite snyggare kaross, eller hur var det nu? :-)

#24
2019-08-02 10:14

Angående huvudämnet så är det tyvärr oklart vilka modeller som egentligen är drabbade. Av nyhetsrapporteringen att döma verkar det mest vara 5-serier som har brunnit i Sverige. Har själv en BMW med 4-cylindrig diesel och ringde nyligen och hörde om min bil var aktuell för återkallelse, men det var den inte. Ett tecken på att det är på väg att gå illa, är att bilen börjar dra kylarvätska. Tvingas man fylla på kylarvätska ska man åka in med bilen omgående. Tycker att hela den här affären är otroligt dåligt skött av BMW i Sverige. Det har gått snart ett år, sedan detta uppmärksammades och fortfarande har man inte åtgärdat alla bilar. Alla BMW-ägare lusläser ju inte BMW-forum och biltidningar och har därför inte koll på brandrisken. Man borde ha gett information för länge sedan till alla ägare att de ska sluta köra med bilen om den börjar dra kylarvätska. Man börjar nästan tro att de tycker det är billigare att några bilar brinner upp än att behöva åtgärda alla berörda modeller!

#25
2019-08-02 11:38

Premium som bilbegrepp kan jag också tycka att det faktiskt är ett fjantigt "hittepå".
Inte för att det inte finns fordon med t ex högre komfort, mera omtänksamhet i detaljer och högre pris för det finns det - liksom det gör inom mer eller mindre alla produktkategorier. Men det är nog mest inom fordonsindustrin som ordet "premium" används och det har blivit allt vanligare - liksom också uttryck som "premium light" eftersom märken man inte associerar med "premium" gärna vill kliva upp på statusstegen.
Det finns som sagt både billigare och dyrare bilar och det är helt OK och av de dyrare förväntar man sig rimligen mera av många egenskaper men uttrycket "premium" börjar kännas lite urvattnat och känns mest som en statusmarkör för en del ägare av dessa. Låt märkena leva sina egna liv utan att blanda in ord som premium - de som förtjänar att bedömas som lite bättre än många andra kommer ändå att göra det utan att man hela tiden måste påpeka att dessa är "premium". Ser man tillbaka lite i tiden så uppfattade många t ex Mercedes som en "bättre" bil men inte behövde man tillägga att den tillhör premium-klassen - den hade liksom nåt "berömmelsen" på egna förtjänster... Bara mina tankar...

#26
2019-08-02 13:02

Kanske att begreppet premium har blivit lite urvattnat. Men att säga att det är utan grund tycker jag är lite märkligt. Som vi har talat om i forumtråden "Budget vs Premium" så får man vad man betalar för även i bilbranschen.

#27
2019-08-02 20:35

Att det finns produkter av olika kvalitet (på olika sätt) är helt klart men just begreppet "premium" när det gäller bilar tycker jag är lite konstigt - och urvattnat. Räcker det inte med att t ex en Mercedes är just en Mercedes med dess kända kvaliteter utan att tillägga att den är "premium" ?

#28
2019-08-02 22:22

Fast det spelar egentligen ingen roll om saker är budget eller premium, tillverkare som säljer sina produkter inom EU har samma skyldigheter.
Om du nu köper en barnvagn på Biltema eller den mest exklusiva butiken på Östermalm så har dom en skyldighet att rapportera om produkten har fel.

Har du nu köpt en premium barnvagn så kanske dom kommer hem till dig och lagar den samt att du får en kopp finkaffe medans du väntar.

Klistrar in länken igen om någon missade den.

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/al...

#29
2019-08-05 17:13

Premium eller inte, jag vill påstå att alla biltillverkare vid något tillfälle råkat ut för ett ordentligt magplask vad gäller rostskador, dålig lack eller något tekniskt som man inte räknat med.
Jag har själv en BMW där man bytt EGR ventil 2017 och därefter kylningen till EGR ventilen 2018. När EGR ventilen började föra sitt eget liv var man väldigt medveten om problemet men det saknades reservdelar. Man gjorde så gott man kunde på BMW verkstan men utan nya delar är det inte lätt. När kylningen började strejka och kylmedlet försvann (felmeddelande på displayen) blev jag dock sur, på verkstaden sa man att det berodde på den varma sommaren 2018 och att jag skulle fylla på kylmedel. Sannolikt var man medveten om problemet med EGR kylningen men man ville inte låtsas om det. Samtidigt, visste man om vad som i värsta fall kunde ske att bilen började brinna då tycker jag att man skulle kallat in de läckande bilarna omedelbart.

#30
2019-08-05 19:09

Tyvärr har vi här en biltillverkare som inte tagit sitt ansvar men, som Robert Collin, antydde i SvT: De lär komma undan med det!

#31
2019-08-06 21:41

Att BMW förare är eldiga och hetlevrade i trafiken och brinner för sitt märke är ju välkänt sedan tidigare, men nu har det uppenbart gått överstyr.

#32
2019-08-10 21:00

Klarsynt, förklara gärna vad det är som är så generellt hemskt med EGR-ventiler. Det är en ganska enkel konstruktion som på sin höjd kan bli igensatt av av lagringar. Att BMW klantat till det är en sak för sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.