Bild
Nästa artikel
Nytt däck håller rätt lufttryck

Nytt däck håller rätt lufttryck

Nyheter

Att kontrollera lufttrycket i däcken kan snart vara ett minne blott. Goodyear utvecklar nu ett däck med inbyggd pump.

Den amerikanska däcktillverkaren Goodyear arbetar nu för att ta fram ett däck som automatiskt upprätthåller optimalt lufttryck. Pump och all nödvändig elektronik är infogad i däcket.

– Det här kommer att bli den typ av tekniska genombrott som människor sedan kommer att undra hur de någonsin kunnat leva utan, säger Jean-Claude Kihn, teknisk chef på Goodyear, i en kommentar.

Enligt Goodyear ska systemet Air Maintenance Technology sudda ut risken med att köra med för lågt däcktryck. Dessutom kan bränsleförbrukningen kapas med upp till tre procent eftersom däcken alltid håller rätt lufttryck.

Exakt hur systemet fungerar eller när det kan introduceras är ännu oklart.

Diskutera: Vad tycker du om Goodyears nya teknik?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-08-15 14:49

Finfin nyhet faktiskt såvida inte de nya däcken kommer att kosta dubbelt så mycket som vanliga däck.

#2
2011-08-15 16:28

Två saker att vara fundersam över: Dels vad det - som Raymond var inne på - kommer att kosta, dels hur bra det kommer fungera i verkligheten.

#3
2011-08-15 18:30

Eller om det är 1:a april idag?

#4
2011-08-15 20:54

Låter mer som något som sitter monterat i fälgen. Däcken är nog de samma, bara att den nuvarande däcktrycksövervakningen har fått en pump monterad. Frågan är hur det är med störmförsörjning och sånt. En sån pump klarar väl knappast att drivas av rörelseengergin.

#5
2011-08-15 21:34

Gissar att akilleshälen är att pumpen har begränsad kapacitet .. i något avseende. Och att hjulens vikt okas markant.
Alltså, om systemet bygger på komprimerad luft inuti däcket har det naturligtvis sin begränsning ... hmmm, vad händer vid en rejäl punktering? Dessutom dyrt vill jag tro.
Om systemet bygger på en pump som hämtar luft från utsidan finns naturligtvis en begränsning i kraft-försörjningen ... Också dyrt vill jag tro.
Redan nu finns ju möjlighet att läsa av trycket via en sensor i hjulet ... och vill man slippa billigare undan finns det fysiska däcktrycksidikatorer att köpa, bara att skruva på ventilen!
.
Jag tror nog att Goodyears produkt är en vara för få. Nästan i klass med barskåp i högerdörren :o)

#6
2011-08-15 21:49

Jes-_; en modern däcktrycksövervakning sköts m.h.a ABS-sensorerna som kontinuerligt mäter skillnaden i rullomkrets. Enklare, billigare och säkrare än sensorer. Min Audi har detta system, det fungerar utmärkt.

#8
2011-08-16 08:31

sån skit!
kollar man trycket vid de två däckbytena under året brukar det räcka , om inte något allvarligt händer.
Detta känns som ytterligare en finess som bara kostar pengar å kan gå sönder men är fullständigt onödig, likt tex regnsensor.
å som jes var inne på, möjligvis kunde det vara intressant för någon som bara SKA ha alla finesser som finns för att det är roligt. inte för att han behöver det.

#9
2011-08-17 11:17

Hm det ska tydligen vara i själva däcket.

Erik T: Vad är så hemsk med regnsensorer? Underbart de dagar när det halvregnar eller efter att det regnat, bilen sveper själv av rutan när det behövs. Är den här funktionen nu i själva däcket så är den nog designad för att hålla de 3-4 år ett däck på sin höjd används.

#10
2011-08-17 11:48

håller med Roger, regnsensorn är en av de finesser som verkligen är bekvämt och beroendeframkallande. På min bil är den bra kalibrerad och funkar nästan intiutivt, blir lika irriterad varje gång jag åker i andrabilen som saknar det;-)

#11
2011-08-17 12:49

Regnsensor är kanon. Likaså däcktrycksövervakning via ABS-sensorerna. Bägge teknikerna är både enkla, tillförlitliga och billiga. Sist med inte minst: de är säkerhetshöjande.

#12
2011-08-17 15:56

tycker det är onödigt
. handen behöver bara flyttas centimeter för att starta torkaren manuellt.
men de e klart har man vant sig vid det blir man lätt bortskämd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.