Bild
Nästa artikel
Rulla lätt allt mer rätt

Rulla lätt allt mer rätt

Nytt däck

Däck med lågt rullmotstånd blir allt viktigare. Ekonomi och miljö väger så tungt att däcktillverkarna delvis prutar på greppet för att sänka bilarnas bränsleförbrukning. Däckjätten Continental lanserar nu två nya sommardäck – ett med mycket lågt rullmotstånd och ett sportdäck med maximala prestanda.

Presentationen var en av de mest tekniskt avancerade som vi någonsin deltagit i. När det var provkörning av EcoContact 5, fick vi exempelvis jämföra nya däcket med föregångaren genom att köra en särskild väg avstängd för annan trafik. Varje bil var utrustad med ett avancerat mätinstrument av bränslemängd. På en display fanns den ideala hastigheten i form av en kurva som det gällde att följa så exakt som möjligt.

Varje körning loggades och kontrollerades efteråt av tekniker för att vi skulle se att vi hållit oss inom marginalerna och att förbrukningssiffrorna därmed var korrekta.

Det visade sig när alla kört att den äldre versionen hade dragit 6,25 l/100 km och det nya EcoContact 5 5,83 l/100 km. Det innebär att på den här vägsträckan gick det nya däcket sju procent snålare. Vi Bilägares reporter körde på 6,11 respektive 5,75 l/100 km.

Det kanske inte låter så mycket. Men bilens däck står för 16 procent avn rullmotståndet och fyra procent av luftmotståndet, så varje liten förbättring är viktig.

Kännbara förbättringar
Continental har optimerat däcket från gummiblandning ner till aero-dynamiken vilket främst innebär att man minskat luftturbulensen omkring däcksidan. Gummiblandningen i slitbanan har förbättrats genom att använda andra polymerer med mindre energiförlust när slitbanan arbetar mot underlaget. Det minskar rullmotståndet och förbättrar bromsförmågan i väta. Ett nytt vulkaniseringssystem vid tillverkningen förbättrar livslängden.


Med nytt däckmönster har stabiliteten ökat både rakt fram och i sidled vilket förbättrar köregenskaperna.  Dessutom har det jobbats på att däckets kontur ska deformeras så lite som möjligt under körning. Stabiliteten har också förbättrats genom att apex, förstärkningen från däckfoten och upp mot däcksidan, är något högre.

Det är förbättringar som man faktiskt kunde känna när vi med samma noggranna kontroll fick köra på en våt testbana, nytt däck mot gammalt. Det nya däcket gick i genomsnitt minst en sekund snabbare per varv, 52 mot 53 sekunder.

Bra grepp – eller ekonomi
Lättrullande däck har blivit viktigt eftersom biltillverkarna nu konkurrerar om att nå såväl lägre förbrukning som mindre miljöpåverkan. Generellt kan man säga att låg bränsleförbrukning står i motsatsförhållande till bra våtgrepp. Än så länge är det givet att om man prioriterar lågt rullmotstånd så är det omöjligt att nå bästa våtgrepp.

Continental själva medger att nya EcoContact 5 är något sämre när det gäller vattenplaning jämfört med förra versionen. 

Lågt rullmotstånd har på senare år blivit ytterligare en egenskap där däckindustrin måste göra nya framsteg och kompromissa för att nå en godtagbar mininivå. Men precis som när det gäller bilmodeller kommer det att finnas däck som antingen har utpräglat bra grepp eller är byggt för att ge bra ekonomi och låga utsläpp.

Continental själva är ett exempel på hur marknaden ser ut och kommer att se ut, eftersom man samtidigt med det nya lättrullande däcket lanserar ett ny version av sitt prestandadäck – SportContact 5. Och ska vi lita till tidigare erfarenheter så har det däcket mycket bra grepp på väta och på torr väg men rullar lite tyngre.

Diskutera: Vad tycker du om testresultatet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#2
2011-07-18 15:00

Japp, att producera det enorma buller som vår svenska grova asfalt medför måste kosta ganska mycket energi.

#3
2011-07-18 23:37

Det vore mer intressant att läsa om skillnaderna mellan alla fyra däcken. Sport Contact 3, Sport Contact 5, Eco Contact 3 och Eco Contact 5. Särskillt inressant vore det naturligtvis att höra om skillnaden i grepp/bensinförbrukning mellan de nya/gamla sportdäcket och ekonomidäcket för att på så sätt se om skillnaden följer en exponentiell linje eller om de tullar på grepp/ekonomi hos endera däck för att nå resultaten. Att enbart redovisa resultatet i en däckklass är tämligen ointressant.

#4
2011-07-20 17:53

Är det nån som vet om det är nån skillnad mellan Continental och Michelin vad gäller bränsleförbrukning? Michelin har ju tradionellt sett ansetts vara mest bränslesnåla med sina "Energysaver" och nu "GreenX" däck. Är alltså fortfarande Michelin bäst eller inte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.