Nästa artikel
Nya Volvo S60 – fakta och bilder
Nyheter+141 bilder

Nya Volvo S60 – fakta och bilder

Publicerad 20 juni 2018 (uppdaterad 25 juni 2018)
Klicka på bildspelen här nedanför för att se många fler bilder på nya Volvo S60.
För första gången kommer en Volvo som är ”Made in USA”. Nya Volvo S60 finns med 415 hästkrafters laddhybrid – men inte med dieselmotor.
Första S60 kom 2000, andra generationen lanserades 2010, och nu har det blivit dags för den tredje, som blir den första Volvon att tillverkas i USA.

På onsdagen invigdes Volvos nya fabrik i Charleston, South Carolina. Där ska alla S60 skruvas ihop, även de som exporteras till Europa och Sverige.

Sedanmodellen är nära släkting till kombin V60, som presenterades tidigare i år, men också till Volvos större "90-bilar". Samtliga är byggda på den så kallade SPA-plattformen.

Släktbanden märks om inte annat på insidan, det avskalade upplägget med få knappar och en stående pekskärm mitt på instrumentbrädan känns igen från de andra modellerna.

S60 får också samma teknik, bland annat automatisk nödbroms som upptäcker fotgängare, cyklister och större djur, samt det "självkörande" systemet Pilot Assist.

Vad modellen däremot inte får är en dieselmotor. Till skillnad från V60 är det bara bensinare som hittar in i motorrummet på S60. T5 (250 hk) och T6 (310 hk) erbjuds från försäljningsstart, svagare och billigare varianter lär komma senare.

Från start finns också två olika laddhybrider, den 340 hk starka T6 Twin Engine, och den ännu starkare T8 Twin Engine som är god för 400 hk.

Vill man ha en ännu "värre" S60 kan man också välja sportpaketet Polestar Engineered, som endast går att kombinera med T8 Twin Engine. Då får man större hjul, bitigare bromsar, styvare chassi och ytterligare 15 hk – 415 totalt.

Svenska priser finns ännu inte men ett riktmärke är att V60 T5 kostar från 337 900 kr. Produktionen rullar igång under hösten.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo S60?




Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-20 18:39
Styggavargen

Jädra snygg, och rätt drivlina!... hoppas bara de fått ned förbrukningen rejält, om så är fallet så är det inte helt osannolikt att jag köper min första Volvo någonsin.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:07
Apex

Trots att de är rätt lika så är S60 bra mycket snyggare än S90! Dock märkligt val att inte erbjuda den med någon dieselmotor.

Volvo är märkliga när det gäller drivlinor. Varför finns inte tex S/V90 med T4/T5 AWD när de finns i V90cc(exakt samma bil), XC90, XC60(samma plattform) och XC40?

#3 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:09
Axa

Håller med. Den var snygg.
Sedan undrar jag hur priset på modellen påverkas av handelskriget och eventuella tullar från USA?

#4 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:31
CEAT

Snyggast hittills! Baken är mycket snyggare med dem ljusen än 90. Ända som saknas är ren el!

#5 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:41
Darrow

personligen gillar jag inte att allt flyttas till en skärm. så mycket bättre med knappar. Dessutom ingen diesel. Då går den bort i nuläget.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:41
saabnisse

Den är liksom S90 lite tung i fronten, men annars väldigt lyckad och så har man ju en riktig rund ratt även om den är lite klumpig.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:48
GDS

Ja det finns ju även vw made in usa så det är inte så märkvärdigt.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-20 19:57
V8-Power

Nää bakdelen är inte snygg, det ser ut som att överdelen hör ihop med en helt annan bil än sidorna och nederdelen, två bakar i en.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-20 20:08
Svenne60

Klart harmonisk och bra formgivning, men tycker ändå att det är tråkigt att även Volvo följer modetrenden men gigantiska luftintag under strålkastarna samt djupt insjunkna sidor. Synd. Men kunderna kanske vill ha det så ??

#a • Uppdaterat: 2018-06-20 20:41
SKF

Vid första anblicken så verkar den nya bilen kunna bli en värdig efterföljare till Volvo S60 av den första generationen (2001-2009). Något som jag inte har tyckt att nuvarande S60 har varit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.