Bild
Nästa artikel
Nya siffror: Rabattfest på förbränningsbilar är dyrt och ineffektivt

Nya siffror: Rabattfest på förbränningsbilar är dyrt och ineffektivt

Nyheter

Att ge rabatt till alla som skrotar sin gamla och smutsiga bil och ersätter den med en ny ger inte alltid lägre utsläpp – särskilt inte med tanke på hur dyr skrotningspremien blir för skattebetalarna.

De senaste månaderna har det höjts röster för att införa en så kallad skrotningspremie för att få fler att göra sig av med sin gamla bil och istället köpa en ny.

Tanken är dels att sänka utsläppen och dels att få igång bilförsäljningen efter coronapandemin.

Men det råder delade meningar kring vilken väg som är rätt. I vissa länder pratas det om att införa subventioner för alla typer av bilar – även vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet, något bland andra Volvochefen kallat för ”en återvändsgränd”.

Nu kommer nya siffror från Transport & Environment som granskat hur mycket eller lite en eventuell skrotningspremie kan göra för klimatet.

Stora skillnader

2005 släppte en genomsnittlig svensk bil ut hela 257 gram koldioxid per kilometer vid verklig körning. Den siffran är hämtad från T&E:s databas med siffror på hur mycket bilarna drar vid verklig körning, som bland annat hämtar data från tyska sajten Spritmonitor där förarna själva anger sin förbrukning.

I dag är den siffran 180 gram. Att skrota den gamla bilen tre år för tidigt och köpa en helt ny bil som släpper ut 180 gram koldioxid per kilometer i verklig trafik sänker bara utsläppen med fem procent, samtidigt som det kostar staten enorma belopp, visar genomgången.


Anledningen är att den nya bilen måste tillverkas och sedan ska den rulla på vägarna i ytterligare minst 15 år.

Läs också: Kortare livstid för bilar kan minska på utsläppen

Elbil kapar utsläppen med 93 procent

Att ersätta den 15 år gamla bilen med en betydligt snålare bil som släpper ut 110 gram koldioxid per kilometer enligt körcykeln WLTP sänker utsläppen med 19 procent. Men det är först om bilägaren köper en helt eldriven bil som skillnaden blir påtaglig: då kapas koldioxidutsläppet med hela 93 procent enligt T&E:s genomgång.

Siffran är ungefär lika hög i länder som Österrike och Frankrike men något lägre i Tyskland: där sänks utsläppen med 62 procent.

”Erfarenheter från hur tidigare skrotningspremier implementerades under finanskrisen 2007–2008 visar att koldioxidutsläppen och luftföroreningarna minskade relativt lite men till hög kostnad”, skriver T&E i rapporten.

Mycket har hänt på dieselsidan

Rapporten visar också...

• ...att den som byter till en elbil bidrar visserligen till högre koldioxidutsläpp vid tillverkningen men det kör elbilisten snart in, särskilt i länder med hög andel förnybar el.

• ...att den som byter en gammal dieselbil till en ny sänker utsläppen av kväveoxider och partiklar, men för den som byter en gammal bensinbil är skillnaden betydligt mindre.

Resultatet blir enligt T&E att en skrotningspremie som får bilköparna att välja en vanlig bensin- eller dieselbil med högt koldioxidutsläpp knappt sänker utsläppen alls men kostar miljardbelopp att subventionera.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-02 15:27

Överraskande att "Transport & Environment" dvs. "ICCT The international council on clean transportation" kommer fram till detta, eller...

#2
2020-06-02 16:30

Hur blir din bedömning då Svenne?

#3
2020-06-02 16:31

En ganska väl avvägd analys och rimligt att om vi ändå skall hjälpa en bransch så bör det ha ett högt hållbarhetskrav

#4
2020-06-02 16:49

Så här jobbar och lobbar de med feta plånböcker.
https://www.svtplay.se/video/26829397/kampanjen-mot-klimatet

#5
2020-06-02 19:30

Rimligt att inte subventionera nya bilar som går på fossila bränslen.
Elbilar måste också sluta subventioneras ganska snart. När elbilsandelen stiger till samma nivåer som Norge blir det väldigt dyrt för staten.

#6
2020-06-02 20:06

Listigt att använda Spritmonitor som referens. Körningen i Tyskland motsvarar ju precis Sverige, eller inte alls..
Jag undrar hur mycket CO2 de räknat för malmbrytning, transporter, anrikning av material och tillverkning av batterier? Att fixera sig vid hur elen produceras funkar knappast.

#7
2020-06-02 21:03

Hultarn och då har du med alla negativa effekter som oljebrytning har genom hela kedjan och även hur mycket energi som åtgår bara för att få upp oljan ut marken och till den är diesel på macken?

#8
2020-06-02 22:19

Elbilarna är dyra. Och laddning någon annan stans är ofta dyr om man inte har en Tesla.

#10
2020-06-02 22:47

1

Bra dokumentär. Bevisar hur hänsynslöst det globala storkapitalet är.

Vi måste minska vårt oljeberoende för att slippa göda oljebolag och skurkstater.

Säkert subventionerar oljebolagen kritik emot elbilar då de vill behålla sin marknad.

#11
2020-06-03 08:42

V70Silver:
Vem kommer vi göda istället ?
"det globala storkapitalet" lär inte försvinna för att oljebolagen krymper.

#12
2020-06-03 09:31

Ingen vanlig låginkomstlöntagare har väl råd med nuvarande elbilspriser, sen så är ju batteripriserna skyhöga om batteriet pajar efter fem år som en del batterigarantier är exemplet med El-Renaulten var värst över 400 tusen en sån törs ingen köpa beg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.