Nästa artikel
Nya miljöbilsreglerna: Volvo XC90 godkänd – men inte Toyota Corolla
Nyheter

Nya miljöbilsreglerna: Volvo XC90 godkänd – men inte Toyota Corolla

Publicerad 8 juni 2020
Sverige inför nya regler för vilka modeller som får kallas miljöbilar.

Det har funnits en mängd olika bestämmelser genom åren för vilka modeller som får kallas miljöbilar. Nu görs reglerna om igen.

Från och med den 1 juli skärps reglerna och en bil får då släppa ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller drivas på gas för att få kallas miljöbil. En gasdriven bil kan alltså ”smita runt” reglerna och ha en högre koldioxidsiffra än 70 gram per kilometer.

Miljöbilsreglerna lär inte påverka så många privatköpare, men däremot en del tjänstebilister som enligt företagets regler behöver välja en miljöbil. 

Framför allt påverkar reglerna hur bilar upphandlas hos svenska myndigheter. Alla bilar som myndigheterna köper in eller leasar ska vara miljöbilar och de ska även vara utrustade med alkolås.

Reglerna gäller inte utryckningsfordon eller bilar som används av försvaret eller polisen, men många kommuner väljer att följa samma regelverk.

Oklart i flera år

Det har inte funnits någon tydlig miljöbilsdefinition under flera år, men nu är den alltså spikad.

”Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Då måste regeringen och myndigheter gå före. Genom att ställa tuffare krav på myndigheter att köra klimatsmarta bilar visar vi att staten går före och tar ansvar för omställningen av transportsektorn. Det blir också enklare och tydligare krav för upphandlare och leverantörer”, har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sagt tidigare.

De nya reglerna innebär att alla elbilar och de flesta laddhybrider klassas som miljöbilar. Även många större och törstigare laddhybrider, som Volvo XC90 T8 med 390 hästkrafter, eftersom den kan köras några mil på el. Den lär dock inte köpas in av myndigheter i någon större utsträckning på grund av den höga prislappen.

Däremot klassas de flesta vanliga hybridbilar, som exempelvis Toyota Corolla och Kia Niro, numera inte som miljöbilar eftersom koldioxidutsläppet enligt WLTP-körcykeln ligger på över 70 gram per kilometer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-08 11:15
40-talisten

Svenska staten har alltid strukit Volvo medhårs...

#2 • 2020-06-08 11:29
L. Mäkinen

Det gäller väl alla laddbara bilar och inte bara Volvo. Att Toyota valt att inte följa med i utvecklingen är väl främst de själva som drabbas av.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-08 11:47
mrbackoffice

L. Mäkinen, det beror ju på hur man ser det. Hybridbilen som ej är laddbar är ju betydligt billigare och därför överkomlig för gemene man, en laddhybrid kostar ju c:a 100000 kr mer än motsvarande hybrid. DÅ är ju de lägre utsläppen från en hybrid ändå en fördel jämfört med en traditionell bensinbil.

#4 • 2020-06-08 12:48
lsoderlund

Kan förstå att detta skapar viss irritation. En Kia Niro kan du med enkelhet köra med en snittförbrukning kring ca 0,4 under en körperiod på 5000 mil. En Volvo Plugin-hybrid kan kommer du knappt 2 mil på el med, därefter drar den 1,2 liter milen.

Snacka om att sila mygg med rockring.

Beträffande om att staten alltid strukit Volvo medhårs, så är det väl bara titta på hur många gånger Volvo betalat vinstskatt. Hade andra bolag fått samma generösa behandling skulle vi ha flertalet stora bolag kvar i landet, samt att många bolag inte behövt lägga ned. Att få "lönsamhet" när man slipper betala skatt är ju förhållandevis rätt enkelt.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-08 12:49
EnannanRobban

Detta kommer inte påverka Volvo alls och det hade inte heller gjort någon större skillnad om man även valt att behålla Bonusgränsen på 60g som man hade tidigare. Då hade det bara varit XC90T8 och XC60T8 med feta hjul som kommit över 60g.
Nu har man bonusgräns och miljöbilsdefinition på samma siffra vilket är rimligt.
Ja en vanlig hybrid kan, beroende på användning, vara mindre miljöskadlig än en laddhybrid, MEN en laddhybrid har även stora möjligheter att vara väldigt lågt miljöskadlig om den körs på ett sätt som innebär hög användningsgrad av elmotorn.

#6 • 2020-06-08 13:21
mw73

-"Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland"
Varför då? Vårt avlånga, glestbefolkade land behöver inte gå i bräschen för det tycker jag.

#7 • Uppdaterat: 2020-06-08 14:22
1

Hål i huvudet. Bara för att hjälpa Volvo som bygger för stora bilar.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-08 15:11
Styggavargen

Ladd hybrider är luriga, du kan ha en stridsvagn som klarar 10 meter på el...kör du 9 meter per dag och laddar så har du inga utsläpp att tala om!?

#9 • 2020-06-08 16:05
Svenne60

"Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland" ??? Fossilfrihet och välfärd är två oförenliga enheter inom överskådlig framtid, hemskt att inte fler är medvetna om det. Speciellt "världen första", "världens ledande" osv. låter väldigt svenskt, vi är ju en ledande stormakt inom all klokhet, populärt bland politiker och svensk media, men vi blir väl världens första land som har avskaffat välfärden, till varning för andra.....

#a • Uppdaterat: 2020-06-08 16:14
L. Mäkinen

Det finns fler länder som aspirerar på att bli fossilfria först. Här är en någorlunda färsk intervju angående elproduktion i den brittiska övärlden.
https://youtu.be/ONp8dismI-Q

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.