Bild
Nästa artikel
Snålaste testbilarna 2019: Diesel och laddhybrid i topp

Snålaste testbilarna 2019: Diesel och laddhybrid i topp

Biltestarbloggen

Vilken av fjolårets testbilar drog minst bränsle? Det är ovanligt stor variation av motortyper på topp 15-listan över 2019 års snålaste testbil.

Just nu sker vardagsarbetet på Vi Bilägare, precis som på många andra ställen, så mycket som möjligt hemifrån.

För att försöka fylla dagen med arbetsuppgifter – så mina chefer, Tommy och Niklas, tror att jag faktiskt utför något som kan liknas vid arbete och inte bara påskputsar fönster eller rensar i källaren –  har jag dykt ned i testarkivet för att se vilka modeller som var de allra snålaste under fjolåret.

Egentligen ska man inte jämföra vår uppmätta förbrukning mellan olika tester eftersom förutsättningarna inte är konstanta. Det är endast mellan bilar i samma test som förbrukningssiffran är jämförbar. Under året varierar väder, däckutrustning, väglag och även val av testvägar.

Ofta ser vi de lägsta förbrukningarna under vinterhalvåret. Nordiska friktionsdäck har i regel lägre rullmotstånd än sommardäck, inte sällan är testbilarnas vinterhjul av smalare dimensioner än sommardäcken som ofta är skodda på fläskiga, fotogeniska fälgar av större modell. Dessutom kräver underlaget en försiktigare gasfot och lägre kurvhastigheter under Kung Bores tid vid makten.

Exakta testslingor varierar också efter arbetsmässiga förutsättningar. Huruvida vi kör tre, fyra eller fem bilar kräver olika lång tid. Men oavsett rutt sker testförbrukningsmätningen alltid under en bit över 30 mil för att hålla nere felmarginaler som beror på bränslepumparnas variationer.

Men eftersom detta är en blogg kan jag ta mig friheten att vara lite slarvigare med sanningen än vid en vanlig Vi Bilägare-artikel där vi har högre krav på saklighet och fakta. Det är ju kul med topplistor. Dessutom är bränslesnåla bilar alltid ett intressant ämne.


Så här nedan kommer de 15 snålaste modellerna som passerade testverksamheten under fjolåret.

Noterbart är att i princip alla motor- och bränsletyper är representerade på listan – bensin, diesel, hybrider och laddhybrider.

Små, lätta bilar är alltid energieffektiva oavsett bränsle medan stora bilar behöver hjälp av elmotorer för att komma ned mot ”halvlitern”.

Elbilar är självklart högst energieffektivitet. Då dessa går utanför tävlan kommer de fem testade elbilarna på en separat lista. Här är det tydligt att temperaturen har stor påverkan. När vi testade Kia E-Niro var vädret några få plusgrader och bilens värmesystem fick knycka energi från batteriet för att hålla igång värmen i kupé och batteripaket.

Kommentarer

#1
2020-04-10 10:23

Återigen är det sånt här som får folk att skrika rakt ut att laddhybrider är skit.......
Det folk inte verkar förstå är att man måste välja bil efter sina egna förutsättningar. För de som har ett körmönster som passar laddhybriden, vilket är väldigt många, så är de otroligt snåla och inga problem för de flesta att ligga på uppgiven förbrukning. MEN, om man är en långpendlare, ja då är en ren elbil såklart det bästa valet, följt av diesel än så länge för de som inte finner en elbil som matchar deras förutsättningar än.

#2
2020-04-10 11:21

Min bil drar nästan det dubbla mot deklarerad förbrukning, men jag är ändå ganska nöjd med 0,31 liter per mil.

#3
2020-04-10 11:45

Jag kör min 5-seriediesel på 0.52. Alla mina bilar senaste 10 åren har legat på mellan 0.5 och 0.6. Oavsett.
Så vinsten för _mig_ att byta till en hybrid, betala mer, få mer komplex drivlina.. är... 0.

#4
2020-04-10 11:51

Milky: Men vad har du för körmönster och laddmöjligheter? Vem säger att hybriden skulle dra lika mycket?
Just detta jag menade i inlägg 1, folk läser såna här siffror som en sanning utan att tänka själva...

#5
2020-04-10 12:00

Känner ungefär som milky att jag håller fast vid min stora men bränslesnåla dieselbil ett tag till. Inte minst är skatten relativt förmånlig jämfört med nya bilars.

#6
2020-04-10 13:56

Jag fattar inte hur DUM folk är.
Laddhybrid kan vara både sämst och bland det bästa.
Läser man inte på innan köp, nej tydligen saknar många sunt förnuft eller så är dom helt dum.

I dom idealiska förhållandena är väl en laddhybrid optimal.
Men i det närmaste bortkastade pengar i dom sämsta förhållandena.

Ibland undrar man verkligen.

#7
2020-04-10 15:27

MSO, hur många tror du köper laddhybrid och sen inte laddar bilen?
Siffrorna som visas här ovan är bara ett exempel på hur man inte skall testa en laddhybrid. Inte fasen köper man en sådan om man skall åka 30mila turer som dom redovisar förbrukningen för. Vore en sak om dom delade upp det i tre etapper med laddhybriderna och laddade. Det är detta körande dom är gjorda för. Men jag tycker du är dum om du tror att många är så dumma så dom köper en laddhybrid för att åka långturer hela tiden.
Då köper man en diesel eller elbil.
Det är dålig journalistik att redovisa förbrukningen på detta vis. Gammalmodigt och helt utan nytänkande och insikt i att vi kommer få flera olika typer av drivlinor baserat på det egna behovet och körmönstret.

#8
2020-04-10 15:32

Corollan visar ju väldigt tydligt att väldigt mycket beror på hur/när/var körningen sker. Finns ju ingen anledning att det ska vara så stor skillnad på kombin och den vanliga. :)

#9
2020-04-10 16:24

Guran. Det blir som du säger helt fel att plocka ut en laddhybrid i långtest stallet och redovisa på detta sättet.

Skall man testa laddhybrider bör det vara separata tester med verklighetsförankrad körning i pendlar körning och som en familj kör.

Men det rullar många tjänstebilar med fel körmönster på grund av förmånen.
Och såklart en och annan vanlig också.

Känner en som kör optiman och kör jobbet varje dag 2+2 mil och tankar istort sett bara till semestern och påsk.
Kör på Max förvärmning av kupé med 230v både hemma och på jobbet så motorn startar sällan.

Så rätt tänk är det nog bra.
Det jäkliga är väl att Kia bilar måste in varje år på service fast motorn aldrig går.

#10
2020-04-10 16:44

MSO, jag ställer mig tveksam till att det rullar massa laddhybrider som inte laddas bara för att det är tjänstebilar. Det där är garanterat bara en skröna som uppkommit pga av folks avundsjuka. Även som tjänstebilsförare så kastar man väl inte pengar i sjön och köper bensin för 10kr/mil när man kan köra på el för 3 kr/mil.

#11
2020-04-10 21:19

Intressanta förbrukningsuppgifter som inte har någon verklighetsförankring för de flesta bilister förutom de som kör 4 000 mil eller mer per år.

#12
2020-04-11 07:03

Att dela upp en 30milstur i 3 etapper och ladda 2 gånger med en HybridVW är inte en realistisk tanke.
Kortaste laddtid är drygt 3 timmar, tar alltså över 6 timmar längre tid än att köra fossilt när nattladdningen är förbrukad!

#13
2020-04-11 08:34

bgl, jag skrev inte att det skall vara realistiskt tidsmässigt, det förstår ju jag också att det tar tid. Det handlar om att spegla realismen i hur en presumtiv ägare kommer använda den, och då får journalisterna banne mig lägga manken till. Att presentera snittförbrukningen efter en 30mils tur som något realistiskt för en laddhybrid är helt felaktigt som speglande av en snittförbrukning för en normalbrukare som köpt bilen för det den är gjord för. Dvs normalkörning med kanske daglig pendling till jobb, snittresorna är väl omkring 5 mil har jag för mig. Ämnar man köra 30 mil och har det som sin normala körning så är en laddhybrid helt fel bilval.
Så därför hävdar jag med bestämdhet att det är dålig journalistik att inte köra dom 30 milen så som normalbrukaren kommer använda laddhybriden.
Då kunde dom lika gärna köra 100mil varvid förbrukningen skulle bli ännu högre, om dom nu startar resan med fulladdat batteri, eller inte framgår inte av artikeln.
Men samtidigt så finns ju brasklappen att dom inte behöver vara så noga då det bara är en Blog och kul med listor.

#14
2020-04-11 08:58

Som många skriver handlar det om körmönster.
Jag har en Kia Optima SW PHEV, kör ca 3000mil om året och ja, det är en företagsleasing (tjänstebil).
Ofta klarar jag mina sträckor på ren el, men så kommer långsträckorna till uppdrag.
Efter två och ett halvt år ligger snittförbrukningen på 4,1, så lägre än testen, högre än tillverkarens.
Det jag uppskattar är att kunna köra de korta sträckorna på el, så som till affären, gymmet.
Sedan drar jag släp ganska ofta, och då sticker förbrukningen.

#15
2020-04-11 10:21

Att en laddhybrid är snål vid kortkörningar och med laddat batteri är ju inte så svårt att lista ut.
Däremot finns inget i förbrukningsdeklarationen som ens antyder hur mycket den kommer att dra vid lite längre körningar så jag tycker det är bra att sådana här tester ger oss den informationen.
Därefter kan man ju själv lite enklare avgöra om denna typ av bil passar mitt egna körmönster.
Har som sagt saknat förbrukningsuppgifter vid längre körningar i dessa bilars förbrukningsdeklarationer.

#16
2020-04-11 10:24

Det som är korkat i detta med laddhybrider är att de anses vara miljövänliga och därmed får nära nog noll i vägskatt.
2,5 ton bil med flera hundra hk är inte miljövänliga!

#17
2020-04-11 10:49

De längre körningar man har är oftast en mindre del av årets totala körsträcka och då blir snittförbrukningen låg för en laddhybrid även om batteriet bara lagrar 3.4 KWh läser man här.
https://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079...
Många exempel på DN hybridblogg
Nyare laddhybrider har oftast ett mycket större batteri vilket ger ännu lägre förbrukningssiffror än dessa gamla laddhybrider.
https://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/2012/09/19/varje-el-kilometer-...

#18
2020-04-11 13:10

Det som ställer till det här med laddhybriderna är ju det puckade i att försöka sätta en siffra som ska säga nånting. Det är såklart omöjligt, det är två siffror som måste till.
1. Hur långt klarar den på ren el?
2. Hur mycket drar den sen när elen är slut?

Det verkar som att väldigt få tänker på detta, inte ens biltidningarna verkar ju bry sig om att separera dessa.

#19
2020-04-11 14:07

Panopticon, har en väldigt bra poäng... tänk er Outlander, klumpig som få... tung och när elen är slut drar den kanske 1 liter/mil eller mer.. hade Toyota Auris funnits som ladd-hybrid hade den inte fått så mycket högre förbrukning när elen var slut. I slutändan beror det mycket på hur man "förpackar" bilen.

#20
2020-04-11 19:15

Det har jag hävdat länge i dessa spalter, Panopticon. Och lite åt det hållet ger ju trots allt siffrorna i artikeln - i alla fall en viss vägledning över förbrukningen när man mest kör med förbränningsmotorn.

#21
2020-04-11 19:35

Men förbrukningen på en laddhybrid kan man ganska bra räkna ut förbrukningen på.
De flesta har ju samma motor som någon modell i programmet. Så får man lägga på kanske en halv dl för att släpa runt på den ökade vikten så ser man ungefär vart det leder hän i fråga om förbrukning.
T.ex så drar Mercedes C300de lite drygt en halv dl mer per mil med tomt batteri mot 220d dieselmodellen. Det samma skulle jag tro att även Passaten uppvisar, starta med tomt batteri och bilen lär få samma förbrukning som 1,4tsi modellen + ca 10% för den ökade vikten.
Som vargen skriver tidigare så tar Outlander närmare litern då batteriet är tomt. Jag har en kollega som köpt en sådan och är mycket nöjd med bilen. Han kör det mesta på ström och behöver bara bita i det sura förbrukningsäpplet då han far över fjället några gånger om året.
Så egentligen är förbrukningen med tomt batteri helt oväsentligt om man köpt en elektrifierad bil som passar det egna körmönstret. Spelar väl egentligen ingen roll om bilen tar två liter per mil om man kör 90% på ström.
Så snarare är valet av räckvidd mer intressant än förbrukningen när batteriet är tomt.
Alternativet är ju annars en elbil, diesel eller hybrid utifrån vart och hur man kör.
Så det blir helt andra parametrar än förbrukning per mil som är värt att se på om man överväger en laddhybrid.

#22
2020-04-11 22:53

Jo Guran - även om DU tycker att det är ointressant så finns det andra potentiella bilköpare som gärna skulle se förbrukning och räckvidd för el kompletterat med förbrukning av bensin/diesel när bilen går som "konventionell" hybrid - om den gör så. Först då kan alla bedöma om bilen ifråga passar ens egna körmönster. Och varför skall man försöka gissa förbrukningen baserat på andra motorvarianter i tillverkarens sortiment ? Acceptera att vi tänker olika och har olika körmönster !

#23
2020-04-12 01:44

Styggavargen - jag kör Outlander PHEV sen snart 5 år. Mitt snitt ligger på 4.2 l/mil över hela denna period. Jag har aldrig lyckats få den att dra mer än 0.8 l/mil ens när "elen är slut" och full last + takbox. Var du får en förbrukning på 1 l/mil ifrån, vet jag inte. Inte från verkligheten iaf. Den går ju som en vanlig hybrid när "elen är slut", dvs precis som Toyotas "självladdande" hybrider. Iofs svårt att se hur ViB kan få upp snittet till över 5 l/mil, måste vara mycket långkörningar. Jag kör ganska blandat och så hårt det nånsin går...

#24
2020-04-12 08:58

Min kompis köpte första outlandern phev när den kom.
Han är byggledare och tänkte åka på el hela dagarna mellan byggarbetsplatserna och sedan dom vanliga resorna till fjällstugan och sommarstugan på mestadels bensin.

Han var smått lyrisk innan vintern kom men han bytte in den efter ett år till en Mb diesel.

Han fick trixa med värmen och halvfrysa för att få ut så mycket som möjligt Av el och det var inte så idealiskt med gratis byggström som han trott och resorna till fjällen kunde ibland landa på 1,2 med familj och takbox och dessutom liten tank krävde minst 2 tankningstillfällen på skidresan.
Dessutom ett batteri som stal en stor del av vettigt förvaringsutrymme och tankvolym.
Nä han var otroligt besviken över sitt phev köp.
Och nu kör han en mb diesel med alltid värme när han kliver in i bilen och kör Tor fjällen och lite till på en tank.

Så nog skall man tänka sig för riktigt innan man köper en phev och framför allt låna hem och testa riktigt och dom första årgångarna har väl också förbättrats får man anta.

Varenda ny bil jag köpt har jag lånat hem över natten och testat riktigt med familj och jobbkörning och nollat färdatorer och kört överdrivet mycket den kvällen.

Har aldrig fattat folk som köper en bil för 250000 efter en sväng runt kvarteret för att sedan komma på bristerna.

#25
2020-04-12 10:31

Pi. Enklast är väl att provköra bilen för att bilda sig sin egen uppfattning. Speciellt på en bil med så olika förbrukning. Jag gav bara ett förslag på hur man kunde göra ert antagande på förbrukning då bilen är tom på ström. Men det förslaget kan du som vanligt inte acceptera som ett förslag. Jag vill hävda att det är lika bra som när dom gasglada motorjournalisterna testar förbrukningen på bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.