Nästa artikel
Snålaste testbilarna 2019: Diesel och laddhybrid i topp
Biltestarbloggen

Snålaste testbilarna 2019: Diesel och laddhybrid i topp

Publicerad 10 april 2020 (uppdaterad 10 april 2020)
Vilken av fjolårets testbilar drog minst bränsle? Det är ovanligt stor variation av motortyper på topp 15-listan över 2019 års snålaste testbil.

Just nu sker vardagsarbetet på Vi Bilägare, precis som på många andra ställen, så mycket som möjligt hemifrån.

För att försöka fylla dagen med arbetsuppgifter – så mina chefer, Tommy och Niklas, tror att jag faktiskt utför något som kan liknas vid arbete och inte bara påskputsar fönster eller rensar i källaren –  har jag dykt ned i testarkivet för att se vilka modeller som var de allra snålaste under fjolåret.

Egentligen ska man inte jämföra vår uppmätta förbrukning mellan olika tester eftersom förutsättningarna inte är konstanta. Det är endast mellan bilar i samma test som förbrukningssiffran är jämförbar. Under året varierar väder, däckutrustning, väglag och även val av testvägar.

Ofta ser vi de lägsta förbrukningarna under vinterhalvåret. Nordiska friktionsdäck har i regel lägre rullmotstånd än sommardäck, inte sällan är testbilarnas vinterhjul av smalare dimensioner än sommardäcken som ofta är skodda på fläskiga, fotogeniska fälgar av större modell. Dessutom kräver underlaget en försiktigare gasfot och lägre kurvhastigheter under Kung Bores tid vid makten.

Exakta testslingor varierar också efter arbetsmässiga förutsättningar. Huruvida vi kör tre, fyra eller fem bilar kräver olika lång tid. Men oavsett rutt sker testförbrukningsmätningen alltid under en bit över 30 mil för att hålla nere felmarginaler som beror på bränslepumparnas variationer.

Men eftersom detta är en blogg kan jag ta mig friheten att vara lite slarvigare med sanningen än vid en vanlig Vi Bilägare-artikel där vi har högre krav på saklighet och fakta. Det är ju kul med topplistor. Dessutom är bränslesnåla bilar alltid ett intressant ämne.

Så här nedan kommer de 15 snålaste modellerna som passerade testverksamheten under fjolåret.

Noterbart är att i princip alla motor- och bränsletyper är representerade på listan – bensin, diesel, hybrider och laddhybrider.

Små, lätta bilar är alltid energieffektiva oavsett bränsle medan stora bilar behöver hjälp av elmotorer för att komma ned mot ”halvlitern”.

Elbilar är självklart högst energieffektivitet. Då dessa går utanför tävlan kommer de fem testade elbilarna på en separat lista. Här är det tydligt att temperaturen har stor påverkan. När vi testade Kia E-Niro var vädret några få plusgrader och bilens värmesystem fick knycka energi från batteriet för att hålla igång värmen i kupé och batteripaket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-04-10 10:23
Henrik M

Återigen är det sånt här som får folk att skrika rakt ut att laddhybrider är skit.......
Det folk inte verkar förstå är att man måste välja bil efter sina egna förutsättningar. För de som har ett körmönster som passar laddhybriden, vilket är väldigt många, så är de otroligt snåla och inga problem för de flesta att ligga på uppgiven förbrukning. MEN, om man är en långpendlare, ja då är en ren elbil såklart det bästa valet, följt av diesel än så länge för de som inte finner en elbil som matchar deras förutsättningar än.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-10 11:21
L. Mäkinen

Min bil drar nästan det dubbla mot deklarerad förbrukning, men jag är ändå ganska nöjd med 0,31 liter per mil.

#3 • 2020-04-10 11:51
Henrik M

Milky: Men vad har du för körmönster och laddmöjligheter? Vem säger att hybriden skulle dra lika mycket?
Just detta jag menade i inlägg 1, folk läser såna här siffror som en sanning utan att tänka själva...

#4 • 2020-04-10 12:00
pinjong

Känner ungefär som milky att jag håller fast vid min stora men bränslesnåla dieselbil ett tag till. Inte minst är skatten relativt förmånlig jämfört med nya bilars.

#5 • 2020-04-10 13:56
mso 1000

Jag fattar inte hur DUM folk är.
Laddhybrid kan vara både sämst och bland det bästa.
Läser man inte på innan köp, nej tydligen saknar många sunt förnuft eller så är dom helt dum.

I dom idealiska förhållandena är väl en laddhybrid optimal.
Men i det närmaste bortkastade pengar i dom sämsta förhållandena.

Ibland undrar man verkligen.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO, hur många tror du köper laddhybrid och sen inte laddar bilen?
Siffrorna som visas här ovan är bara ett exempel på hur man inte skall testa en laddhybrid. Inte fasen köper man en sådan om man skall åka 30mila turer som dom redovisar förbrukningen för. Vore en sak om dom delade upp det i tre etapper med laddhybriderna och laddade. Det är detta körande dom är gjorda för. Men jag tycker du är dum om du tror att många är så dumma så dom köper en laddhybrid för att åka långturer hela tiden.
Då köper man en diesel eller elbil.
Det är dålig journalistik att redovisa förbrukningen på detta vis. Gammalmodigt och helt utan nytänkande och insikt i att vi kommer få flera olika typer av drivlinor baserat på det egna behovet och körmönstret.

#7 • 2020-04-10 15:32
Panopticon

Corollan visar ju väldigt tydligt att väldigt mycket beror på hur/när/var körningen sker. Finns ju ingen anledning att det ska vara så stor skillnad på kombin och den vanliga. :)

#8 • 2020-04-10 16:24
mso 1000

Guran. Det blir som du säger helt fel att plocka ut en laddhybrid i långtest stallet och redovisa på detta sättet.

Skall man testa laddhybrider bör det vara separata tester med verklighetsförankrad körning i pendlar körning och som en familj kör.

Men det rullar många tjänstebilar med fel körmönster på grund av förmånen.
Och såklart en och annan vanlig också.

Känner en som kör optiman och kör jobbet varje dag 2+2 mil och tankar istort sett bara till semestern och påsk.
Kör på Max förvärmning av kupé med 230v både hemma och på jobbet så motorn startar sällan.

Så rätt tänk är det nog bra.
Det jäkliga är väl att Kia bilar måste in varje år på service fast motorn aldrig går.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO, jag ställer mig tveksam till att det rullar massa laddhybrider som inte laddas bara för att det är tjänstebilar. Det där är garanterat bara en skröna som uppkommit pga av folks avundsjuka. Även som tjänstebilsförare så kastar man väl inte pengar i sjön och köper bensin för 10kr/mil när man kan köra på el för 3 kr/mil.

#a • 2020-04-10 21:19
PREVIA

Intressanta förbrukningsuppgifter som inte har någon verklighetsförankring för de flesta bilister förutom de som kör 4 000 mil eller mer per år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.