Bild
Nästa artikel
Nya Mercedes SL – bilder och fakta

Nya Mercedes SL – bilder och fakta

Nyheter

Efter tio år på marknaden får Mercedes SL en efterträdare. Karossen är tillverkad i aluminium och ombord finns flera tekniknyheter.

Mercedes SL är en bil med anor. Sportvagnen introducerades på 1950-talet i form av 300 SL, ”Måsvingen”. Nu har det blivit dags för en ny, sjätte generation.

Bilen har blivit något längre och bredare och fått en aluminiumkaross som ökar vridstyvheten och kapar vikten. Jämfört med föregångaren har nya SL bantats med 110 kilo.

Nya Mercedes SL erbjuds med två fällbara plåttak, med glasruta eller Magic Sky Control. Det senare låter föraren justera takets genomsläpp av ljus via ett reglage på instrumentpanelen. Att stänga eller öppna taket tar ungefär 20 sekunder.

V6 eller V8
Två motoralternativ erbjuds från start. Dels SL 350 som med en V6 på 4,5 liter ger 306 hk och 370 Nm, dels SL 500 som utvecklar 435 hk och 700 Nm med en V8-motor på 4,7 liter med dubbla turboaggregat. Sjustegad automatlåda och stopp/start är standard. SL 350 avverkar sprinten 0-100 km/tim på 5,9 sekunder. SL500 är snäppet snabbare: 4,6 sekunder.

Som sig bör erbjuder Mercedes mängder av tekniska finesser till nya SL. En nyhet är Magic Vision Control, ett system för rengöring av vindrutan. Munstycken för spolarvätska återfinns i själva torkarbladen vilket ger mindre spill över kupén.

Ytterligare en nyhet är ljudsystemet Front Bass som nyttjar håligheter framför förare och passagerare som baslåda. Dessutom finns varmluftskragen Airscarf, Hands Free Access som låter föraren öppna bagageluckan med en fotrörelse och mycket, mycket mer.

Nya SL börjar säljas våren 2012. Svenska priser är ännu inte klara.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes SL?

Taggar: Nyheter, , Mercedes SL

Kommentarer

#1
2011-12-15 16:18

En klassisk gubbracer men tyvärr ser min framtida pension inte ut att fixa denna dröm.
:o)

#2
2011-12-15 17:08

Tja, det är bara den där stackars lottovinsten som saknas ...

Annars har jag aldrig riktigt gillat SL i färger åt det svarta hållet, men den här är ju så snygg i mörk färg att man blir tårögd.

För övrigt så blir det inte bättre än så här. Toppen av bilingenjörskonst. Vill ha!

#3
2011-12-15 17:41

Härlig kärra men tyvärr så är väl medelåldern på de SL-ägare man ser minst 60? Inte bilens fel dock...

Men den allra mest lyckade SL i mina ögon är den som fanns mellan 63 till 71, "Pagodan". Underbart vacker med dess rena och lätta design. Ritad av en fransman och kanske den snyggaste Mercan någonsin.

#4
2011-12-15 22:02

En riktig klassiker i ny skön form. Det är bara de ljumma vindarna på Sunset Boulevard i L.A. som saknas för att få en fulländning av en optimal bilfärd.

#5
2011-12-15 22:13

När jag säljer firman om några (10?) år, så kan detta bli ett alternativ som heter duga. (Hoppas kan man ju!) Enda skälet till valet är att A7 cab kommer med 4 dörrar. Söte J*sus, en cab med 4 dörrar?

Rålle, tyvärr så uppfyller jag då dina fördomar:-)

#6
2011-12-16 06:53

Klart bedreglandsvärd!
Fast en annan har ju inte råd ens med SLK..
Men dregla är ju gratis..

#8
2011-12-16 12:56

leifer: Njae, LSD ingår nog inte. Faktum är att man blir "hög" av bilen i sig. Så kanske ändå att en viss form av drog finns inbyggd ...

#10
2011-12-16 15:54

Å fan, leifer, och jag som brukar försöka att läsa ut förkortningar efter bokstäverna trodde att LSD stod för Limited Slip Differential. Men vad har du emot deras ASD?

#11
2011-12-16 15:57

Men snälla leifer, gick det inte längre tid än så här förrän du föll in i det eviga TJATET om mekanisk diffbroms? Här försökte man spexa till det lite, men vad fick man för det?

#14
2011-12-16 16:59

leifer, den här artikeln handlar om Mercedes SL och jag tillsammans med flera andra har i det rätta sammanhanget uttryckt att vi gillar den här bilen. Men din vana trogen återfaller du i ämnen som inte har ett skit med artikeln att göra endast därför att du har ett närmast orubbligt behov av att dels få tjata om sådant som många av oss har uttryckt direkt ogillande för, dels för att du till varje pris vill få varenda artikel att handla om dina "hjärtefrågor" när de inte av egen kraft gör det. Om du inte har något annat att skriva än det gamla tugget om diffbromsar och "transparens" (som vi är MÅNGA som har fått nog av [om du inte har lyckats fatta det vid det här laget]) kan du lika gärna vara tyst. Ok? Vi vill inte läsa ett enda krystat ord till om diffbromsar.

#15
2011-12-16 17:10

Oavsett LSD i någon form är den här bilen nog inte ett alternativ för dej ändå leifer :o)

#17
2011-12-16 17:56

Nu börjar Leifer igen.

Vänligen svara honom inte. Han är ett stort troll som bara söker provokation i alla artiklar.

#18
2011-12-16 18:52

Sansning, grabbar (för nån tjej ser jag inte till)!
Kan fullkomligt hålla med om att leifer tidigare tjatat sig hes (kan man bli det av ett tangentbord?) om diffbromsar, men, som han skriver, frågan är faktiskt relevant - i synnerhet som Mercedes tidigare haft det som standard på vissa modeller (av 190 om jag inte minns fel).
Det här borde naturligtvis Kapten känna till, med tanke på vurmen för Mercedes.

Leifer, ASD är en hydraulisk diffbroms om än elektroniskt styrd. Det är inte någon form av ATC, alltså.

#22
2011-12-19 09:24

Nu lugnar vi ned oss och talar sak, inte person. Håll god samtalston och undvik provokationer i parti och minut.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#23
2011-12-19 20:17

Är den rostfri ett år kanske max! Min var det lite drygt ett år innan det började krypa överallt. Noll ansvar från MB.......

#24
2011-12-19 21:40

Jag tror inte karossen rostar på denna bil. Fast jag kan ju ha fel :o)

#25
2011-12-19 23:42

Vitrost.......

#26
von Dys
2011-12-19 23:47

Instämmer med shogun

#27
2011-12-20 10:21

Precis på samma sätt som leifer tjatar om diffbromsar och "transparens" tjatar denne Shogun ihjäl oss andra med sitt rosttugg. Kan ni båda någon gång begripa att ni tar död på allt levande här inne med erat oändliga tjat?

Av en händelse råkade jag titta in i forumet (där JAG ALDRIG skriver) och föga överraskande såg jag att tjafset, tugget och beskyllningar hit och dit florerar fritt - givetvis med leifer som den flitigaste deltagaren.
Ett par frågor:
1) Hur gamla är ni?
2) leifer, du vräker in inlägg här och på andra sajter och så även i detta forum. Har du inget annat liv än detta? Försök att skaffa ett i så fall.

#29
2011-12-20 12:34

Kapten Ober.

Hur gammal är du? Att säga något om Mercedes är som att säga något om din person, lite känsligt. Tagga ned lite. Flera av mina och bekantas Mercedes har rostat både vanlig rost och vitrost på aluminium. Så det verkar inte vara en engångsföretelse med Mercedes rostproblem. Du får nog vänja dig vid att "stjärnan" kritiseras lite då och då. De är inte så ofelbara som du tror,jag vet!

Jag har förmånen att kunna äga relativt dyra bilar så jag vet hur de är. Och jag är inte rädd för att tala om det,det ligger liksom ingen prestige i detta för mig att dölja detta.

http://www.begkopguiden.se/node/823

Jag och bekanta till mig var drabbade av MB ovilja att stå för det bristande rostskyddet. Det resulterade i en artikel här i Vibilägare om våra bilar. Se i länken ovan.

Det fanns en person på TV som blev avstängd på TV som hade namnet Who? Han hade exakt samma attityd och språkbruk som dig med personangrepp,lägg av med det nu! Spänn av,luta dig tillbaka,andas lungt. Prata vitrost på Mercedes som existerar.....och även på andra märken ska jag tillägga.

#30
2011-12-20 13:16

Shogun, jag vet inte vad som fattas dig men du - likt leifer - kan uppenbarligen inte läsa innantill och i minnet behålla det man skriver. Jag har vid ett flertal tillfällen självmant (minsann!) tagit upp Mercedes rostproblem och visat på brister i t.ex. multilänkbakaxeln (brister på så sätt att 20 metall-gummilagringar kommer att orsaka underhåll med tiden jämfört med en "stel" bakaxel men att ägaren i gengäld får en oslagbar åkkomfort). Ändå skriver en sån som du att jag skulle tro att Mercedes inte är så ofelbara som jag skulle försöka påskina. Om du ids lägga något på minnet av det som jag skriver skulle vi inte behöva sitta här och kasta bort tid.

Och som vanligt: Jag har inget med den där "Who?" att göra. Jag har - och har i åratal haft - ett användarnamn på TV. Jag skrev där i helgen.

Om du sedan fick problem med Mercedes är inte så svårt att förstå. Är du lika omöjlig i bilhallen som du är här förstår jag att de inte ville ha med dig att göra. Garanterat att de ångrade sig att de överhuvudtaget sålde en bil till dig. Jag fick också rostproblem (oj, där tog jag upp det igen!!! - såg du???) på min 210:a men fick det varmaste av mottaganden. Undrar hur det kunde komma sig ...

#31
2011-12-20 14:45

Kapten Ober.

Jag tycker du har en väldigt tråkig attityd när du skriver med personangepp etc.

Du är ju alldeles överspänd när det gäller Mercedes. Du får nog finna dig i att jag pratar om MBs rostproblem som inte är borta än. Och vad gäller Mercedes ovilja att ta det på garantin var nog varken mitt eller någon annans fel. Utan rent av dålig kundvård/amatörmässigt gjort. Jag har tidigare haft 5 Mercedes bilar och var välkommen varje gång de skulle sälja en till mig. Men jag var inte värd vatten för det,kalla det bra kundvård du om du vill.....och skyll på mig och andra att inte rostskyddsgarantin gällde (Personangrepp igen).

Är jag omöjlig här bara för att jag påtalar MBs rostproblem? Mycket konstig inställning från dig. Detta är en konsumenttidning som tar upp konsumentinriktade frågor. Inte en reklambrochyr för MB som du verkar tro. Och då får man läsa om sådant som händer i bilägandet,även för Mercedes som inte är så felfria/ofelbara som du verkar tro.

Så förvånad jag blir att en multilänkbakaxel kräver mer underhåll i längden än en stelbakaxel..........bra uträknat av dig och att du talar om det för oss att en sådan skapar mer problem.......;o)

Kapten Ober om du har ont om tid så föreslår jag att du låter bli att skriva här så spar du tid. Alternativt låter bli att svara. Och slipper bli så upprörd att du nästan får hjärtinfarkt,du sitter ju och studsar när du skriver här......jag ser det ända härifrån. Ta det lungt,slappna av.

Förövrigt är detta en mycket snygg bil som jag mycket väl skulle tänka mig att ha. Om nu man har en bättre inställning till kundvård.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.