Nästa artikel
Nya Mercedes SL – bilder och fakta
Nyheter

Nya Mercedes SL – bilder och fakta

Publicerad 15 december 2011 (uppdaterad 16 december 2011)
Efter tio år på marknaden får Mercedes SL en efterträdare. Karossen är tillverkad i aluminium och ombord finns flera tekniknyheter.

Mercedes SL är en bil med anor. Sportvagnen introducerades på 1950-talet i form av 300 SL, ”Måsvingen”. Nu har det blivit dags för en ny, sjätte generation.

Bilen har blivit något längre och bredare och fått en aluminiumkaross som ökar vridstyvheten och kapar vikten. Jämfört med föregångaren har nya SL bantats med 110 kilo.

Nya Mercedes SL erbjuds med två fällbara plåttak, med glasruta eller Magic Sky Control. Det senare låter föraren justera takets genomsläpp av ljus via ett reglage på instrumentpanelen. Att stänga eller öppna taket tar ungefär 20 sekunder.

V6 eller V8
Två motoralternativ erbjuds från start. Dels SL 350 som med en V6 på 4,5 liter ger 306 hk och 370 Nm, dels SL 500 som utvecklar 435 hk och 700 Nm med en V8-motor på 4,7 liter med dubbla turboaggregat. Sjustegad automatlåda och stopp/start är standard. SL 350 avverkar sprinten 0-100 km/tim på 5,9 sekunder. SL500 är snäppet snabbare: 4,6 sekunder.

Som sig bör erbjuder Mercedes mängder av tekniska finesser till nya SL. En nyhet är Magic Vision Control, ett system för rengöring av vindrutan. Munstycken för spolarvätska återfinns i själva torkarbladen vilket ger mindre spill över kupén.

Ytterligare en nyhet är ljudsystemet Front Bass som nyttjar håligheter framför förare och passagerare som baslåda. Dessutom finns varmluftskragen Airscarf, Hands Free Access som låter föraren öppna bagageluckan med en fotrörelse och mycket, mycket mer.

Nya SL börjar säljas våren 2012. Svenska priser är ännu inte klara.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes SL?

BILEN HÄNGER ÖVER STUP: BALANSERA!

Bilen åker av vägen och hamnar med två hjul över kanten på ett stup. För att reda ut den knepiga situationen fick vi vända oss till amerikanen Josh Piven, författare till miljonsäljande överlevnadsboken ”Worst-Case Scenario Survival Handbook”.

– Flytta inte din tyngdpunkt och gör inga hastiga rörelser, säger han och fortsätter:

– Försök att avgöra hur mycket tid du har. Om bilen har motorn där fram betyder det att den mesta vikten finns över framaxeln. Är det bakändan som hänger över kanten har du förmodligen mer tid att klättra ut. Är det framhjulen gäller det att utvärdera situationen. Vilken vinkel har bilen? Gungar den? Svajar den om du ändrar tyngdpunkt? Rör sig bilen gäller det att agera fort.

Börja med att lägga i parkeringsbromsen.

– Fly genom framdörrarna om de är över fast mark. Öppna försiktigt, rör dig långsamt och stick ut. Om du måste klättra bakåt, rör dig lugnt och försiktigt. Tänk på att viktbalansen kan förändras om du öppnar dörrarna. Eventuellt måste du fly genom fönstret, var beredd på att du kan behöva krossa rutan.

Alla rörelser ska helst vara koordinerade.

– Om det finns flera personer i bilen ska de där fram och de i baksätet röra sig samtidigt och det är de som är närmast avsatsen som ska försöka ta sig ut först, säger Josh Piven.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-16 15:57
KaptenOberkommando

Men snälla leifer, gick det inte längre tid än så här förrän du föll in i det eviga TJATET om mekanisk diffbroms? Här försökte man spexa till det lite, men vad fick man för det?

#9 • Uppdaterat: 2011-12-16 16:59
KaptenOberkommando

leifer, den här artikeln handlar om Mercedes SL och jag tillsammans med flera andra har i det rätta sammanhanget uttryckt att vi gillar den här bilen. Men din vana trogen återfaller du i ämnen som inte har ett skit med artikeln att göra endast därför att du har ett närmast orubbligt behov av att dels få tjata om sådant som många av oss har uttryckt direkt ogillande för, dels för att du till varje pris vill få varenda artikel att handla om dina "hjärtefrågor" när de inte av egen kraft gör det. Om du inte har något annat att skriva än det gamla tugget om diffbromsar och "transparens" (som vi är MÅNGA som har fått nog av [om du inte har lyckats fatta det vid det här laget]) kan du lika gärna vara tyst. Ok? Vi vill inte läsa ett enda krystat ord till om diffbromsar.

#a • Uppdaterat: 2011-12-16 18:52
Roy J

Sansning, grabbar (för nån tjej ser jag inte till)!
Kan fullkomligt hålla med om att leifer tidigare tjatat sig hes (kan man bli det av ett tangentbord?) om diffbromsar, men, som han skriver, frågan är faktiskt relevant - i synnerhet som Mercedes tidigare haft det som standard på vissa modeller (av 190 om jag inte minns fel).
Det här borde naturligtvis Kapten känna till, med tanke på vurmen för Mercedes.

Leifer, ASD är en hydraulisk diffbroms om än elektroniskt styrd. Det är inte någon form av ATC, alltså.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.