Bild
Nästa artikel
En bil med hög kvalitet rakt igenom, allt från den eleganta inredningen till den robusta mekaniken. Många USA-importerade exemplar har automatlåda. Köp så bra skick du har råd med, delar är inte billiga.
En bil med hög kvalitet rakt igenom, allt från den eleganta inredningen till den robusta mekaniken. Många USA-importerade exemplar har automatlåda. Köp så bra skick du har råd med, delar är inte billiga.

Mercedes Pagoda är tidernas kanske stiligaste stilbrott

Backspegeln

Mercedes ”Pagoda” ersatte med stor elegans både 190 SL och den makalösa 300 SL.

Varje generation av Mercedes-Benz SL blir en så kallad klassiker, vissa nästan direkt, andra först efter viss inkubationstid. En 230 SL som på bilderna hör avgjort till den förra kategorin. Det räcker med att kasta en hastig blick på den skenbart enkla, eleganta karossen för att förstå varför. Vilken snygg bil!

Linjeföringen brukar tillskrivas en under 1950-, 60- och 70-talen välkänd formgivare, Paul Bracq, men projektledarna Karl Wilfert och Friedrich Geiger var minst lika viktiga för tillkomsten av ”Pagodamodellen”, internt kallad W113.

Tekniskt sett utgår bilen från den samtida sedangenerationen ”fen-Mercedes” W110/111 men har 35 centimeter kortare axelavstånd. Motorn, en trimmad variant av personbilsseriens maskin, pendelaxlarna bak och den genomgående höga byggkvaliteten var några av kännetecknen – men stilbrottet med föregångarna 190 SL och den extrema 300 SL var samtidigt totalt.

W113 var mer sportbil än 190 SL någonsin blev, samtidigt lättillgänglig för en större publik än den ur fabrikens racingverksamhet skapade 300 SL. Plötsligt såg de gamla SL-bilarna rätt gammalmodiga ut. Den nya serien var en modern, snabb och högklassig touringvagn för två, med gott om plats för bagage och stor bekvämlighet, ändå inte främmande för mer aktiva körinsatser.

Tre motorutföranden fanns under modellens levnad 1963–71. Av dem anses just 230 SL vara spänstigast. Motorn har rivig karaktär och de speciella metallbussningarna i hjulupphängningen ger skärpa i framfarten. På 280 SL ersattes de av gummibussningar och komforten ökade. Så kallade halvgördeldäck var en annan teknisk nyhet i 230 SL, en konstruktion som skulle ge både grepp och den komfort Mercedeskunder krävde.

En ”Pagoda” i rätt skick och utförande är verkligen inte billig men samtidigt en av de mest lockande allroundklassiker som någonsin tillverkats.

Läs också: Prisma var statens hemliga bil – rymligare och mindre än Volvo

Mercedes-Benz 230 SL

Nypris 1964: 32 900 kr. plus oms. 

Värde i dag: 400 000–500 000 kr.

Motor: Sexcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 306 cm3. Max effekt 150 hk DIN vid 5 600 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 4 200 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrstegs automatlåda.

Mått: L 428/B 176/H 132 cm. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, individuell (pendelaxel) upphängning bak. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.

Fartresurser: Toppfart 200 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 11,1 s. 

Förbrukning: 1,2 l/mil.

Livscykeln

1963 I mars visas 230 SL med 150 hk på Genèvesalongen. I oktober introduceras automatlåda.

1964 Reservhjulet placeras horisontellt i bagageutrymmet.

1965 Ny pressning på golvplåtarna.

1966 ZF femväxlad manuell växellåda lanseras som tillval för 1 200 DM – eftertraktad i dag. I december inleds produktionen av 250 SL, den ovanligaste ”Pagoda”.

1967 På Genèvesalongen i mars presenteras 250 SL officiellt. En ny variant: kaross med hardtop och två extrasäten istället för sufflettlåda. Skivbromsar bak tillkommer.

1968 250 SL ersätts av 280 SL, som blir den mest tillverkade varianten. I USA får värmereglagen gummihandtag med märkning. Tidigare var de omärkta och av hårdplast.

1969 Från och med maj levereras den femväxlade ZF-lådan bara på beställning.

1970 Från augusti kan Fuchs lättmetallfälgar levereras direkt från fabrik liksom halogenstrålkastare. Man kan få nackskydd som tillval, på USA-bilar är de standard.

1971 Den 23 februari rullar sista Pagodan av bandet, efter 48 912 tillverkade exemplar. Av dessa exporterades 19 440 till USA. Philipson sålde totalt 261 nya 230 SL, 250 SL och 280 SL i Sverige.

Mercedes Pagoda är tidernas kanske stiligaste stilbrott
Mercedes Pagoda är tidernas kanske stiligaste stilbrott

Kommentarer

#1
2020-09-20 17:12

Aktiva körinsatser, är det när det rycker och kränger?

#2
2020-09-20 20:19

Äkta premium på riktigt:)

#3
2020-09-20 21:39

På den tiden Mercedes inte förgiftats av relationer till Chrysler...

#4
2020-09-21 13:06

Men bakaxeln förstör ju alltsammans, det blundar man gärna för i historieskrivningen.

#5
2020-09-21 17:44

Jaguar E-type är snyggare.

#6
2020-09-21 21:32

Carl.
Men betydligt bättre kvalité hos mb.

#7
2020-09-22 08:36

Ja det kan jag tänka mig.

#8
2020-09-28 10:36

Men, inte hade den väl dubbla överliggande kamaxlar? Som jag minns hade MB enkel överliggande kamaxel.

#9
2020-10-12 20:55

Korrekt, M127 II (230 SL), M129 III (250 SL) och M130 (280 SL) har enkel överliggande kamaxel.

Modellen efteråt, R107 som 280 SL, fick den senare M110 motorn med dubbla överliggande kamaxlar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.