Bild
Nästa artikel
Prisma var statens hemliga bil – rymligare och mindre än Volvo

Prisma var statens hemliga bil – rymligare och mindre än Volvo

Backspegeln

Ett hemligt projekt på 1970-talet kunde ha lett till en statlig bil med bättre utrymmen än en Volvo – trots mindre kaross.

Vi Bilägares skicklige journalist, tecknare och formgivare Jan Ullén fick en vårdag 1968 ett samtal från direktör Hammerlund vid statsägda Kalmar Verkstad: 

– Kom hit och diskutera ett projekt rörande en liten personbil skräddarsydd för stadstrafik. Den ska ha komponenter från DAF, kaross av glasfiber, minimala yttermått men maximala innerutrymmen. I övrigt får ni fria händer, jag vill ha ett utarbetat förslag om en månad.

ViB:s journalist lade förbryllad på luren. Han fascinerades av möjligheten att från blankt papper utforma en bil som skulle bli ”svaret på alla års kritik av opraktiska och vettlöst formgivna bilar” han mött under 20 år som skribent. Å andra sidan undrade han över sin egen kapacitet, skulle han gå i land med detta?

En smartare Hundkoja

En månad senare hämtade Ullén direktör Hammerlund på Bromma flygplats:

– Nå, Ullén, blir bilen tvåsitsig eller två plus två?

– Den blir femsitsig, varken mer eller mindre! svarade Ullén.

Han menade att det inte fanns behov eller marknad för en bil som inte åtminstone emellanåt kunde transportera såväl ”fru som barn som barnvagn – och väninnan”. Det skulle bli en bil som Hundkojan, men förpackad ännu smartare. Direktör Hammerlund hade nickat, övertygad om resonemanget.

Skjutdörrar skrotades

På all fritid låste Ullén in sig i sin ritkammare och sitt radhusgarage för att skissera, göra ritningar och bygga modeller i papp, plywood och lera. Sommaren 1968 fanns ett utkast kallat Prisma 1, en kort, bred (170 centimeter) och hög (160 cm) skapelse med generösa fönsteröppningar. Materialen var trä och plywood.


Bakluckan var av halvkombityp och Ullén tänkte sig skjutdörrar – men de skulle i öppet läge sticka ut långt bakom karossen. Nackdelarna med idéerna ansågs överväga så Prisma 1 forslades till skrot. 

Nu gav sig Ullén på Prisma 2, med samma innerutrymmen som Volvo 142 fast halv meter kortare kaross. Lösningen skulle vara att anpassa DAF-teknikens remdrift till framhjulsdrift – den tanken hade nog ingen tänkt tidigare!

Axelavståndet var rejält och karossen skulle ha fyra dörrar med ”spegelvänd” design. Vänster framdörr skulle alltså kunna användas som höger bakdörr och vice versa. Prisma 2 var 375 cm lång, 180 bred och 148 hög.

Som samarbetspartner hade Ullén nu en Gunnar Ohlin, chef för konstruktionsbyrån Knights Malmökontor. Han var ett tekniskt snille som lade fram – och genomförde – mängder av smarta konstruktionslösningar som fick Prisma 2 att framstå som en ”helgjuten konstruktion”, som Ullén själv beskrev den.

Vad som sedan hände är dock höljt i dunkel. Ullén lämnade projektet vintern 1969 och någon Prisma 2 kom som bekant aldrig ut på marknaden. Först drygt två år senare, i Vi Bilägare 9/1971, kunde Ullén berätta om ”statens hemliga personbil”.

Taggar: Backspegeln

Kommentarer

#1
2020-08-01 15:50

Med den givna informationen i texten verkar en tvåtaktsosande Trabant vara ett synnerligen
lyckat statligt industriprojekt.

Skulle vara roligt att läsa de lyriska recensionerna om den kommit i produktion.

"Prisman är så fantastisk att andra biltillverkare lika gärna kan lägga ner, vi har försökt hitta ett enda fel med bilen men vi har gått bet. Den är så perfekt in i minsta detalj att Kreml hört av sig och velat köpa en till Leonid Brezjnev. Produktutvecklingsavdelningen har självmant sagt upp sig då det citat "är omöjligt att förbättra något". Hela ViB-redaktionen har också beställt varsitt exemplar med djupröd solidlack. Leveranstiden är dock lång, preliminär leverans sker i maj månad 1993"

#2
2020-08-01 17:59

Staten kan med fördel skaffa sig en industripolitik igen. Ibland kan det vara vettigt att staten går in som delägare för att investeringar ska ske i Sverige och för att rädda jobb här. Kanske kan staten gå in som delägare i Northvolt så kan de bygga fler batterifabriker här i Sverige.

Svenska kapitalister är oftast väldigt opatriotiska.

#3
2020-08-01 19:40

Noterbart att den uttalat *praktiska* Prisma 1 var 160 cm hög — snacka om att vara före sin tid! :-)

#4
2020-08-01 20:04

Jag har erfarenhet av statligt företagande och vilka problem det kan medföra.
Det största problemet är att det kommer in politiker i företagsledningen och de kan vara duktiga som just politiker, men har ofta dålig erfarenhet av att styra ett företag och ännu sämre när det gäller att ta hand om personal.
Det är sällan ett statligt styrt företag går med vinst även om det finns undantag, men då rör det sig oftast om monopol!

#5
2020-08-01 23:22

Den som ritat detta var tydligen väldigt förtjust i fronten på Opel Kadett.

Det är inget fel på att staten driver nödvändiga samhällsprojekt eftersom kommersiella företag aldrig skulle göra det då de bara är intresserade av att satsa på sådant som bedöms sannolikt kunna ge höga och säkra vinster.

Politiker och staten är inte samma sak, politiker duger inte till någonting funktionellt, de skulle misslyckas med vad helst de tog sig för, om man låter sådana sköta staten är det självklart att staten misslyckas med det mesta.
(Det skulle kunna utvecklas men detta är inte platsen.)

#6
2020-08-02 01:42

Var är 20-tumshjulen och den höga sittställningen som idag är mer eller mindre ett måste på nya bilar? = )

#7
2020-08-02 05:59

John: 20-tumshjul fanns väl knappt på den tiden, men sittpositionen var rimligen hög. Det är ju så man får bra benutrymme i en kortare bil; mer upprätt sittställning. Och varför skulle bilen ha haft låg sittställning och takhöjd som à la sekelskiftesvåning? Men förmodligen var det mer MPV än crossover.

En sak jag inte förstår är att Prisma 2 skulle ha ”...samma innerutrymmen som Volvo 142 fast halv meter kortare kaross.”, och att den var 375 cm lång. 140-serien måste ha varit säg 470 cm lång, så det går inte ihop. Var Prisma 1 425 cm lång?

#8
2020-08-02 07:10

Möjligen en produkt av ett aningslöst progressivt tänkande utan verklighetsförankring!

#9
2020-08-03 13:06

Helstatliga bilföretag har sällan varit lyckade, mer lyckade är företag med ett visst mått av statligt/delstatligt ägande, Renault och Volkswagen är två exempel på sådana företag.

#10
2020-08-03 18:18

Men visst har detta med den gamla ”Tjorven” att göra? Postbilen som var byggt på Daf chassit? Eller är jag helt ute och reser?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.