Bild
Nästa artikel
Nya bonusen: ”Vi kan skjuta till mer pengar i efterhand”

Nya bonusen: ”Vi kan skjuta till mer pengar i efterhand”

Nyheter

Regeringen öppnar för att skjuta till mer pengar till den nya konverteringsbonusen för att få fler att köra på etanol eller biogas.

Regeringen vill införa en bonus för att konvertera bensinbilar och dieselbilar till etanol/E85 eller biogas. Bonusen ska införas 2022 och omsätter bara tio miljoner kronor om året.

Fredrik Svensson, som är ansvarig för vägtransporter på branschorganisationen Energigas Sverige, tror att den här typen av konverteringsbonus kan fungera.

– Det tror vi absolut. Det rullar många bilar på vägarna i dag som kommer fortsätta rulla många år till, och där vi behöver sänka utsläppen. Det löser man inte genom att köpa nya bilar utan man måste också ställa om befintliga bilar. Vi behöver verkligen göra något med bilarna som rullar på vägarna i dag, säger han till Vi Bilägare.

Att stödet inte är på mer än tio miljoner kronor om året under 2022 och 2023 förklarar Hanna Björnfors, pressekreterare hos finansmarknadsminister Per Bolund (MP), så här:

– Det är för tidigt att säga om tio miljoner kronor per år är mycket eller lite. Det finns alltid möjlighet för regeringen att tillskjuta mer pengar i efterhand. Vi vet att efterfrågan på konvertering i dag inte är särskilt stor, men med det här stödet bedömer regeringen att intresset kommer att öka. Exakt hur mycket är svårt att förutse. Vi hoppas få mer vägledning från Konjunkturinstitutets pågående analys som redovisas i juni 2021.

Skattebefrielsen på etanol går ut vid nyår vilket riskerar att priset vid pumpen går upp betydligt om den inte förlängs. Regeringen har ansökt hos EU-kommissionen om att förlänga skattebefrielsen men ännu inte fått svar.

– Regeringen har goda förhoppningar om besked inom kort, säger Hanna Björnfors.

Läs också: Prissmäll hotar på macken: ”Utomordentligt illa hanterat”

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-09 19:56

Är det någon som litar på denna regering?

#2
2020-09-09 21:14

Skjuta till pengar för att konvertera till ett dyrare drivmedel...
Konvertera för att få ett bidrag och sedan köra på bensin lär det bli.
Lika dumt som elcykelbidrag.

#3
2020-09-09 21:14

En bil som är godkänd för E85 har hälften så hög skatt som samma bil som endast är godkänd för bensin och detta gäller även om den bilen endast körs på bensin!
Vad händer med en bil som genomgår en godkänd konvertering?
Får den också halverad skatt?

#4
2020-09-09 21:21

Skräp förslag samma som laddhybrid, dessa går ju på bensin den mesta tiden. Suck

#5
2020-09-09 21:41

Miljöpartister använder sina obefintliga hjärnceller igen...
Så ofantligt korkat förslag.

#6
2020-09-09 21:55

Maude Olofsson (C) försökte med E85 för en massa år sen. En flopp då, och det här förslaget från Per Bolund kommer att gå samma öde tillmötes.

#7
2020-09-09 23:25

"Regeringen vill införa en bonus för att konvertera bensinbilar och dieselbilar till etanol/E85 eller biogas."

Från diesel till E85 eller biogas? Det här är ju tydligen tekniskt genomförbart och har gjorts med tunga fordon (och då med ED95 som består av 95 procent etanol), men knappast inte alls med personbilar. Så någon rusch för att konvertera sin dieselbil lär det knappast inte bli.

#8
2020-09-10 08:07

Nått så dumt som detta förslaget kan troligen bara MP komma fram till.

#9
2020-09-10 10:08

Miljöpartiet borde lyssna på aktuellt och rapport.
Massor med djur har försvunnit p,g,a bland annat av skogsröjningen.
Utöver allt annat som skogsindustrin påverkar miljon negativt.

#10
2020-09-10 10:18

MP. vill ju att alla andra länder skall ta hand om farliga utsläpp som påverkar miljön.
Med de så återhämtar sig miljön.
DE TROR MILJÖPARTIET!!!!
Ex; som sker i Lysekil och och som etanol tillverkningen m,m,_ m,m.

#11
2020-09-10 16:45

Herre jösses var får dom allt dumt ifrån.

#12
2020-09-10 17:35

Vad är det för mening att konvertera! Det är som att kasta pengarna i sjön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.