Nästa artikel
Bygg om-bonus för alla som konverterar till etanol eller biogas
Nyheter

Bygg om-bonus för alla som konverterar till etanol eller biogas

Publicerad 8 september 2020
Snart kan du få bonus om du konverterar bilen till antingen etanol- eller biogasdrift. Men regeringen satsar bara 20 miljoner på försöket – och det finns frågetecken kring priset vid pumpen när skattebefrielsen går ut.

I flera år har det funnits förslag om en särskild bonus för att bygga om sin bil till etanol- eller biogasdrift. Målet är att sänka utsläppen för de bilar som redan rullar på vägarna i dag utan att de behöver skrotas och att ägaren behöver köpa en ny.

Miljöpartiet föreslog den här typen av ”konverteringsbonus” förra året, och redan 2013 kom ett liknande förslag från organisationen Gröna Bilister.

Nu är regeringen, Centerpartiet och Liberalerna överens om att alla som bygger om sin bil till etanol- eller biogasdrift ska få hälften av kostnaden betald av staten, upp till en viss beloppsgräns. De exakta beloppen är inte fastställda men det skulle kunna handla om cirka 5 000 kronor för etanolkonvertering och 25 000 kronor för konvertering till biogas.

– Det är ett sätt att se till att man kan göra de ungefär 2,7 miljoner bensinbilar som rullar på gatorna, och som går att bygga om, till bilar som faktiskt går att köra på förnybara bränslen, säger Per Bolund (MP), finansmarknads- och biträdande finansminister, till Sveriges Radio.

I början är dock bara 20 miljoner kronor avsatt för konverteringsbonusen.

– Vi lägger oss på den nivån till att börja med men ambitionen är ju att skala upp satsningen, säger Per Bolund.

Läs också: "Det är inte svårt att få en bil att gå på etanol"

”Inte svårt att få en bil att gå på etanol”

Etanolbilar var populära under det tidiga 2000-talet när bland andra Saab och Ford storsatsade på bränslet. Nu är utbudet av nya etanolbilar försvinnande litet men regeringen vill återuppliva bränslet för alla som redan har en bensinbil. Frankrike har ett liknande system där många konverterat sin bil till etanoldrift.

Att konvertera en bensinbil till E85 behöver inte vara särskilt invecklat. Motorns mjukvara och bränslesystem anpassas för etanoldrift och operationen tar några timmar. I vissa fall slutar garantin eller försäkringen gälla om bilen konverteras till nytt bränsle.

Att konvertera till biogasdrift är mer invecklat och därmed betydligt dyrare. Gastankar installeras i bagageutrymmet och även här måste motorstyrningen anpassas. Det kan ta upp till några dagar.

Redan 2008 skrev Vi Bilägare om ett företag som säljer ombyggnadssatser för att konvertera bensinbilar till etanol.

– I grunden är det inte svårt att få en bil att gå på etanol, om man inte bryr sig om vilka emissioner man släpper ut. Ska man klara de uppställda gränsvärdena krävs emellertid en hel del jobb, sa Rolf Linde på företaget BSR.

Läs också: Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans

Fords suv Kuga går att köpa med etanoldrift.

Skattebefrielsen går ut

Ett stort frågetecken kring konverteringen är att skattebefrielsen på etanol, som Sverige har särskilt tillstånd för från EU, går ut vid nyår. Om den inte förlängs kommer priset vid pumpen bli betydligt högre. Regeringen har ansökt om fortsatt undantag men inte fått svar, och om skattebefrielsen förlängs blir det förmodligen med bara ett år i taget.

Det har fått Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) att reagera.

– Även med en konverterad bil kvarstår flera osäkerheter, bland annat kring hur EU tillåter Sverige att hantera skattefrågan. Det är redan i dag försvinnande få konsumenter som väljer till exempel en gasbil, bland annat på grund av osäkerheten kring kommande års skatter, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Enligt honom behövs incitament och rabatter på flera plan för att göra konverteringen intressant. Samtidigt måste krångliga regelverk tas bort.

– Tuffa besiktningsregler har gjort det dyrare att besikta en gasbil, så det finns mycket som riskerar äta upp en eventuell besparing jämfört med att köra en fossilbil. Tyvärr har många gasbilägare redan tröttnat.

Per Bolund är dock positiv.

–  Det här är ett billigt och snabbt sätt att minska bilutsläppen. En hållbar quick-fix, säger han.

Läs också: Biogasen fortsatt skattefri – men oklart för E85 och HVO-diesel

Audi A4 är en av få nya bilar som säljs med gasdrift från början.

När en bil konverteras till gasdrift hamnar tankarna oftast under bagageutrymmet. Vi Bilägare har flera gånger skrivit om allvarliga rostproblem som kan uppstå på tankarna vilket utgör en säkerhetsrisk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.