Bild
Nästa artikel
Bygg om-bonus för alla som konverterar till etanol eller biogas

Bygg om-bonus för alla som konverterar till etanol eller biogas

Nyheter

Snart kan du få bonus om du konverterar bilen till antingen etanol- eller biogasdrift. Men regeringen satsar bara 20 miljoner på försöket – och det finns frågetecken kring priset vid pumpen när skattebefrielsen går ut.

I flera år har det funnits förslag om en särskild bonus för att bygga om sin bil till etanol- eller biogasdrift. Målet är att sänka utsläppen för de bilar som redan rullar på vägarna i dag utan att de behöver skrotas och att ägaren behöver köpa en ny.

Miljöpartiet föreslog den här typen av ”konverteringsbonus” förra året, och redan 2013 kom ett liknande förslag från organisationen Gröna Bilister.

Nu är regeringen, Centerpartiet och Liberalerna överens om att alla som bygger om sin bil till etanol- eller biogasdrift ska få hälften av kostnaden betald av staten, upp till en viss beloppsgräns. De exakta beloppen är inte fastställda men det skulle kunna handla om cirka 5 000 kronor för etanolkonvertering och 25 000 kronor för konvertering till biogas.

– Det är ett sätt att se till att man kan göra de ungefär 2,7 miljoner bensinbilar som rullar på gatorna, och som går att bygga om, till bilar som faktiskt går att köra på förnybara bränslen, säger Per Bolund (MP), finansmarknads- och biträdande finansminister, till Sveriges Radio.

I början är dock bara 20 miljoner kronor avsatt för konverteringsbonusen.

– Vi lägger oss på den nivån till att börja med men ambitionen är ju att skala upp satsningen, säger Per Bolund.

Läs också: "Det är inte svårt att få en bil att gå på etanol"

”Inte svårt att få en bil att gå på etanol”

Etanolbilar var populära under det tidiga 2000-talet när bland andra Saab och Ford storsatsade på bränslet. Nu är utbudet av nya etanolbilar försvinnande litet men regeringen vill återuppliva bränslet för alla som redan har en bensinbil. Frankrike har ett liknande system där många konverterat sin bil till etanoldrift.

Att konvertera en bensinbil till E85 behöver inte vara särskilt invecklat. Motorns mjukvara och bränslesystem anpassas för etanoldrift och operationen tar några timmar. I vissa fall slutar garantin eller försäkringen gälla om bilen konverteras till nytt bränsle.

Att konvertera till biogasdrift är mer invecklat och därmed betydligt dyrare. Gastankar installeras i bagageutrymmet och även här måste motorstyrningen anpassas. Det kan ta upp till några dagar.

Redan 2008 skrev Vi Bilägare om ett företag som säljer ombyggnadssatser för att konvertera bensinbilar till etanol.

– I grunden är det inte svårt att få en bil att gå på etanol, om man inte bryr sig om vilka emissioner man släpper ut. Ska man klara de uppställda gränsvärdena krävs emellertid en hel del jobb, sa Rolf Linde på företaget BSR.

Läs också: Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans

Fords suv Kuga går att köpa med etanoldrift.
Fords suv Kuga går att köpa med etanoldrift.

Skattebefrielsen går ut

Ett stort frågetecken kring konverteringen är att skattebefrielsen på etanol, som Sverige har särskilt tillstånd för från EU, går ut vid nyår. Om den inte förlängs kommer priset vid pumpen bli betydligt högre. Regeringen har ansökt om fortsatt undantag men inte fått svar, och om skattebefrielsen förlängs blir det förmodligen med bara ett år i taget.

Det har fått Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) att reagera.

– Även med en konverterad bil kvarstår flera osäkerheter, bland annat kring hur EU tillåter Sverige att hantera skattefrågan. Det är redan i dag försvinnande få konsumenter som väljer till exempel en gasbil, bland annat på grund av osäkerheten kring kommande års skatter, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Enligt honom behövs incitament och rabatter på flera plan för att göra konverteringen intressant. Samtidigt måste krångliga regelverk tas bort.

– Tuffa besiktningsregler har gjort det dyrare att besikta en gasbil, så det finns mycket som riskerar äta upp en eventuell besparing jämfört med att köra en fossilbil. Tyvärr har många gasbilägare redan tröttnat.

Per Bolund är dock positiv.

–  Det här är ett billigt och snabbt sätt att minska bilutsläppen. En hållbar quick-fix, säger han.

Läs också: Biogasen fortsatt skattefri – men oklart för E85 och HVO-diesel

Audi A4 är en av få nya bilar som säljs med gasdrift från början.
Audi A4 är en av få nya bilar som säljs med gasdrift från början.
När en bil konverteras till gasdrift hamnar tankarna oftast under bagageutrymmet. Vi Bilägare har flera gånger skrivit om allvarliga rostproblem som kan uppstå på tankarna vilket utgör en säkerhetsrisk.
När en bil konverteras till gasdrift hamnar tankarna oftast under bagageutrymmet. Vi Bilägare har flera gånger skrivit om allvarliga rostproblem som kan uppstå på tankarna vilket utgör en säkerhetsrisk.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-08 11:22

Varför ingen debatt om HVO. Subventionera HVO-100 så är mycket problem lösta
då bilar inte behöver byggas om.

#2
2020-09-08 12:20

Det blir väl i så fall samma diskussion med EU för HVO om skatteundantag eller subventioner.

Det jag saknar i artikeln är en närmare beskrivning av hur man löst etanolfrågan i Frankrike. I en bisats i en artikel läste jag att etanolen i Frankrike kostar omkring 8 kronor litern. Ett mail till berörd journalist med önskan om mer information gav bara svaret att man har en annan lösning i Frankrike som innebär någon annan typ av klassning av etanolen vilket gör att man kan ha detta pris. Som vanligt är svenska journalister insnöade på det som gäller här, och svenska politiker lägger sig i vanlig ordning platt för minsta vink från EU istället för att göra som fransmännen och helt enkelt högaktningsfullt skita i det som är rent absurt och verklighetsfrånvänt.
I nuläget skiljer det mindre än en krona mellan E85 och 95-oktanig bensin vilket självklart gör det helt meningslöst att tanka E85. Jag räknar med att i rådande prisläge behöver det skilja åtminstone 2:50 för att jag inte ska gå back på att vara miljövänlig.

#3
2020-09-08 15:19

Som vanligt, etanol är miljö effektivt på skrivbordet
Men för miljön är det fortfarande en stor stor miljö bov.
Etanol påverkar klimatet enormt negativt, som med extrema översvämningar, mer förstöringar av grundvattnet m,m.
Genom att avverka mer skog...... för att odla sockerrör och palmer för att tillverka bränsle och oljor.

#4
2020-09-08 15:42

@#3 Hmm, prova att skriva miljöeffektivt och miljöbov. Din texten blir mer lättläst om du hoppar över särskrivning.

Nu odlar vi inte vare sig sockerrör eller palmer i Sverige. Vi kan producera allt vårt behov av etanol inom landet.

#5
2020-09-08 15:44

Så om det behövs omklassning av etanolen för att kunna sälja den skattefritt, som i Frankrike, varför gör inte de så kallade miljöpolitikerna det?

Etanol med inblandad bensin (E85) borde säljas skatte- och momsfritt. För det var väl klimatpåverkan som var viktigast? Eller är det som vanligt skatterna som måste in till varje pris?

#6
2020-09-08 16:55

Pengar till konvertering kommer att finnas 2022 och 2023. Frågan är väl om E85 finns kvar då?
Med dagens prisskillnad om 84 öre litern lär försäljningen avta helt. Snart finns det väl bara en pump kvar i varje stad.
Med ägg under gaspedalen fortsätter jag dock köra på E85.
Ser fram emot en artikel om den franska etanolen.
.

.

#7
2020-09-08 17:04

Kanske ViBilägare kan sammanställa en lista över godkända system för konvertering av äldre bensinbilar till etanol?

Skulle även vilja se en sammanställning för konvertering till ren eldrift. Vore skitkul att ta en 80-tals Volvokombi och bygga om till ren elbil.

Kul läsning om att konvertera en SAAB 9-3 till ren batteribil: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1653-0-asc-0.html

#8
2020-09-08 21:31

Tanken med konvertering till etanol eller biogas är ju en bra tanke om det görs på ett lagligt sätt, men det verkar vara väldigt få bilar som blivit ombyggda under alla år. Och så många fler lär det nog tyvärr inte bli även om det ges bonus.

#9
2020-09-08 21:38

Kanske
Så du menar att de är bara i Sverige som gäller ........,
Så övrigt i världen så gör det inget att de odlas palmer och sockerrör

#10
2020-09-08 21:50

Konvertera är en enkel quick-fix och positivt enligt MP språkrör Per Bolund.

#11
2020-09-09 06:53

@Ingstr:
All HVO som produceras är redan intecknad och ökad produktion har liten potential.
Enda sättet idag för någon att börja använda HVO är att någon annan avstår motsvarande mängd.

#12
2020-09-09 08:11

@9. Jag skrev att Sverige KAN. Inte att vi gör. Vi KAN producera all etanol vi behöver.

#13
2020-09-17 18:34

Mest korkade förslag jag hört på länge
Då får de ju sänka priset med 30% på E85 jag har alltid kört på E85 men inte nu det blir 95okt men här är de redan 19% etanol 15% i 98okt
Inte så konstigt alla bilar tar mer/mil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.