Nästa artikel
Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans
Nyheter

Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans

Publicerad 27 januari 2020
Sverige klarar inte att kapa utsläppen bara genom att elektrifiera, tror Fords svenska informationschef. Därför säljs nu en etanolbil – för första gången på flera år.

Etanolen har i princip försvunnit från marknaden. Försäljningen har dalat med 92 procent sedan toppåret 2008. Få tror att biodrivmedlet återhämtar sig efter att ha svikits av politiker, leverantörer, biltillverkare och slutligen bilägarna. Alla utom Ford, vars informationschef Erik Lindham har svårt att se någon annan utväg för att nå landets klimatmål.

– Till 2030 ska Sverige reducera utsläppen från inrikestrafiken med 70 procent. Det når vi absolut inte med enbart elektrifiering, det är kalla fakta och kommer aldrig att gå, säger han och pekar på att endast 25 procent av Sveriges bilflotta kommer att vara elektrifierad 2030, säger han, och fortsätter:

– Alltså behöver 75 procent av fordonsflottan drivas av biodrivmedel. Vi vill kunna erbjuda något för alla bilägare, elbilar och laddhybrider är inte för alla av prismässiga och geografiska skäl. Etanolbilar har däremot samma pris som en bensinbil men minskar koldioxidutsläppen med minst 50 procent, säger Erik Lindham.

Varför valde ni då att hoppa av etanoltåget 2013?

– Framför allt blev priset på etanol alldeles för högt, skatterna gick upp och E85 blev dyrare än bensin. Sen går det inte att bortse från den kontaminerade etanol som spreds i Mälardalsområdet och gjorde att spridare satte igen, säger Erik Lindham som tycker att E85-satsningen hade förtjänat ett bättre öde. 

– För Ford var spridarproblemen koncentrerade till Mälardalen men det drog med sig många oroliga bilägare över hela landet som upplevde samma problem. När snåldieslarna kom svalnade intresset för etanolen ytterligare och vi avslutade vår etanolsatsning 2013, säger han.

Ford säljer stora mängder E85-bilar i Frankrike vilket är en av anledningarna till att modellen nu finns i Sverige.  

– Förra generationens Flexi-fuel-motorer arbetade med lågtrycksinsprutning och med dagens högtrycksinsprutning minimeras risken för att spridarna sätter igen. Samtidigt har vi lägre sulfathalter i etanolen som gör att vi inte riskerar att få samma problem igen, intygar Erik Lindham.

"Elbilar och laddhybrider är inte för alla av prismässiga och geografiska skäl"

Vill ha bonus för etanolbilar

I Sverige har Ford arbetat med etanolsatsningen sedan 2018 och lanserade sin E85-Kuga förra sommaren. För att väcka liv i etanolbilsförsäljningen efterfrågas nu ett tydligt signalvärde för E85 som biodrivmedel. 

– Ett viktigt steg på vägen är att etanolen inkluderas i bonus/malus och premieras med lägre fordonskatt. En premie på 10 000 kronor, liknande den för gasbilar, skulle betyda jättemycket för etanolen. Det visar att politikerna tror på etanolen och bilägare som tankar biobränsle är med och bidrar. Etanolen genererar förändring nu och inte om fem år, säger Erik Lindham som är väl medveten om att etanolsatsningen kan vara över vid årsskiftet. 

– Om EU-undantaget för skattereduktion på drivmedel försvinner till nästa sommar blir det väldigt svårt. Etanolen behöver en miljöbonus och ett garanterat pris under bensinpriset som är justerat för etanolens lägre energiinnehåll. Då vågar fler biltillverkare satsa och väcka liv i sina etanolmodeller igen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.