Bild
Nästa artikel
Provkörning: Ford Kuga Ecoboost E85 (2020)

Provkörning: Ford Kuga Ecoboost E85 (2020)

Provkörning

Efter stora framgångar med etanoldrift i Frankrike finns nu Ford Kuga i E85-version även i Sverige. Etanolens låga energiinnehåll gör inget underverk för plånboken men är ett alternativ för bilförare med klimatångest.

Vi styr mot etanolens förlovade land. En svensk fabrik som tillverkar etanol intill Bråviken utanför Norrköping. Att rubricera Agroetanols anläggning som landets största hembränningsapparat är inte helt tokigt men här används etanolen till att sänka utsläppen från Europas fordonsflotta. 

Veteranen Kuga presenterades redan 2013 och fick ett ordentligt exteriört lyft 2017. En ny generation står redan i startblocken och börjar levereras till svenska kunder i april. Vår provkörda etanolversion fick med andra ord en kort och intensiv säljperiod innan den försvinner ur modellprogrammet.

På ett år lyckades ändå landets Fordhandlare med bedriften att sälja över 1 000 bilar och för den som vill ha en E85-suv finns det inga andra alternativ. Någon ny E85-Kuga är inte planerad men Ford lär inte överge E85 som är en snabb och enkel lösning i övergången mellan fossilt och förnybart.

Märkets långsiktiga mål i Sverige är att istället erbjuda storsäljarna Fiesta och Focus med etanoldrift, ett arbete som är i full gång och ska presenteras under våren. 

E85 var tänkt att bli framtidens miljöbränsle redan för 20 år sedan. I dag är E85 dyrare per mil än bensin och tiden börjar rinna ut för miljöbränslet vars framtid ligger i händerna på EU. Slopas Sveriges skatteundantag på biodrivmedel kommer E85-priset höjas igen. 

Vi har nått etappmålet för vår provkörning till Norrköping och bromsar in vid utkanten av Agroetanols fabriksområde. Den vita tanken intill innehåller en magisk brygd som minskar bilens klimatpåverkan med 80 procent jämfört med bensin. 

I Kugans fall innebär det att koldioxidutsläppen sänks från 228 till 45,6 gram/km. Hux flux har vår törstiga veteran blivit en miljöbil av rang med utsläpp en bra bit under bonusgränsen på 70 gram CO2/km. En siffra som berättigar till  en bonus på 26 799 kronor. Det vill säga om E85 hade varit en del av bonus/malus vilket är på förslag till 2021. 

Agroetanols E85 finns i tre kvaliteter. Superetanolen tillverkas i den mest miljöeffektiva delen som värms upp med spillvärme från ett intilliggande värmeverk. Bioraffinaderiet tar även hand om de biprodukter som bildas vid etanoltillverkningen; kolsyra och protein som används till kolsyrad dryck och djurfoder.

Att tanka E85 hos något av landets största bensinbolag ger inte samma wow-faktor. EU:s lägstagräns för biodrivmedel är 50 procent lägre klimatpåverkan än fossilt drivmedel och till exempel OKQ8 utlovar E85 med 50–65 procent lägre koldioxidutsläpp.

Bensinmotorn på 1,5 liter har fått andra insprutningsventiler med större flödeskapacitet för att klara av den ökade bränslemängd som behövs för etanoldrift. Ford Kuga E85 snittar 1,2 liter/mil på motorväg.
Bensinmotorn på 1,5 liter har fått andra insprutningsventiler med större flödeskapacitet för att klara av den ökade bränslemängd som behövs för etanoldrift. Ford Kuga E85 snittar 1,2 liter/mil på motorväg.

I Sverige har etanolen en tung ryggsäck att bära men Ford garanterar att problemen med höga sulfathalter och igensatta insprutningssystem är ett minne blott. Ett varv runt bilen intygar att ämnet fortfarande är känsligt. På utsidan hittar vi inte ett enda emblem som avslöjar att bilen går att tanka med svenskt miljöbränsle. 

Kugan är optimerad för att fungera bäst på E85 men det går lika bra att tanka bensin. Bilens mekaniska anpassningar består av insprutare med större flödeskapacitet som klarar av den ökade bränslemängd som behövs med E85.

Motorstyrningens mjukvara sköter all annan anpassning och vid varje tankning, på mer än fem liter, nollställs värden för kalibrering av bränslekvalité. På så sätt kan motorns styrsystem med hjälp av syresensorn i avgassystemet optimera driften efter det bränsle som finns i tanken. 

För tillfället driver vinteretanolen, med 25 procent andel bensin, upp priset på E85. Även  ett högre inköpspris på etanol.
För tillfället driver vinteretanolen, med 25 procent andel bensin, upp priset på E85. Även ett högre inköpspris på etanol.

Prisskillnaden mellan E85 och bensin är avgörande om etanolbilen ska få en andra chans. Innan årskiftet gick kalkylen på plus men just nu är E85 en krona dyrare räknat på 30 procent högre bränsleförbrukning.

Regeringens linje är att behålla Sveriges skatteundantag på biodrivmedel även efter 2020 men i slutändan är det EU som har sista ordet. Skulle undantaget försvinna kan Ford Kuga vara den sista E85-modellen som säljs i Sverige.

Plus: Sänker koldioxidutsläppen med 50 procent.

Minus: Alldeles för osäkert köp. Invänta EU-besked om skattelättnad för E85.

Vad nytt? Ford satsar på E85 i väntan på sitt nya elbilsprogram.  

För vem? Bilägare som alltid stannar i Norrköping och tankar. 

Vi styr mot etanolens förlovade land. En svensk fabrik som tillverkar etanol intill Bråviken utanför Norrköping. Att rubricera Agroetanols anläggning som landets största hembränningsapparat är inte helt tokigt men här används etanolen till att sänka utsläppen från Europas fordonsflotta. 

Veteranen Kuga presenterades redan 2013 och fick ett ordentligt exteriört lyft 2017. En ny generation står redan i startblocken och börjar levereras till svenska kunder i april. Vår provkörda etanolversion fick med andra ord en kort och intensiv säljperiod innan den försvinner ur modellprogrammet.

På ett år lyckades ändå landets Fordhandlar

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ford Kuga Ecoboost E85

PRIS, FRÅN KR: 335 700.

SVENSK LANSERING: Säljs nu. 

MÅTT, CM: L 454/B 186/H 176.

BAGAGEVOLYM, L: 456.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 728.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor anpassad för E85. Volym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk, max vridmoment 240 Nm. 

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automatlåda. Framhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart 191 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 13,9 l/100 km blandad körning. CO2-utsläpp: 228 g/km (siffran beräknas på bensin då WLTP-normen inte tar någon hänsyn till biodrivmedel).

KONKURRENTER: Inga andra E85-modeller på svenska marknaden. 

Kommentarer

#1
2020-02-11 13:03

Jag har alltid haft svårt för kuga dom gånger jag kört den då jag tycker det finns så många andra vettiga alternativ.
Men jag skulle verkligen aldrig våga lägga extra pengar på en etanol bil i detta land där ingen vet något om morgondagen.

#2
2020-02-11 17:46

Det är väl inga problem med att köpa en bil för etanol, den går ju lika bra på bensin, men har betydligt lägre skatt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.