Bild
Nästa artikel
Nya beskedet: Bilia slutar sälja Volvo – avtalet sägs upp

Nya beskedet: Bilia slutar sälja Volvo – avtalet sägs upp

Nyheter

Nu ska Bilia och Volvo diskutera vad som händer efter att uppsägningstiden gått ut.

Volvo har på kort tid stuvat om ordentligt när det gäller bilförsäljningen. Dels har coronapandemin tvingat Volvo att skruva upp takten för att sälja bilar på nätet, och dels vill Volvo köpa upp två stora återförsäljare för att driva dem i egen regi.

Tanken är att sälja hälften av bilarna på nätet inom fem år.

Nu kommer ännu ett besked som skriver om den svenska bilhandlarkartan. Bilia, som förra året sålde Volvobilar för 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge, ska som det ser ut nu sluta sälja Volvo.

Den 19 november tog Bilia emot en uppsägning av återförsäljaravtalet i dess nuvarande form för Volvo Cars i Sverige och Norge. Uppsägningen gäller både bilaffären och serviceaffären.

Uppsägningstiden är två år och under den tiden ska Bilia fortfarande sälja Volvobilar. Vad som händer efter det är i nuläget oklart.

”Bilia har initierat diskussioner om framtida samarbete med Volvo efter uppsägningstidens utgång”, skriver Bilia i ett pressmeddelande.

Företaget avser att fortsätta med service- och skadeverksamhet av Volvobilar och försäljning av begagnade Volvobilar även efter att uppsägningstiden gått ut. Därefter ska Bilia ansöka om förnyad auktorisation för service- och skadeverksamhet.

– Då Bilia haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov, säger Per Avander, Bilias vd och koncernchef.

Läs också: Volvos jättesatsning: Vill köpa två stora återförsäljare

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-11-24 08:45

Trist för Bilia men samtidigt antagligen nödvändigt för att industrin ska gå framåt.
Tror de skulle tjäna på att försöka anpassa sig till den nya situationen istället för att försöka påtvinga den gamla.

#2
2020-11-24 08:55

Någonstans måste ju kunden gå för att se och provköra i verkligheten vad denne köper. Då får Volvo betala för denna tjänst till dagens återförsäljare. Dessutom ska ju nya bilen i iordningställas och hämtas någon stans och den gamla lämnas och granskas av personal om den värderats rätt på nätet i förhållande till säljarens uppgifter. Så nog behöver Volvo och alla andra biltillverkare fysiska lokaler utspridda över hela landet.

Annars gillar jag själv att försäljargubben försvinner. Denne tillför inte mycket när man vill veta fakta. De klämmer mest till med något som de inte vet. Som t ex att spolarmunstycket på bakrutan är en backkameran.

Jag saknar faktisk mer direktkontakt med tillverkaren. Klarar inte återförsäljaren svara på en fråga finns inte möjligheten att själv fråga en suport hos tillverkarn som kan föra frågan vidare om den är svår. Sedan är jag rätt ointresserad av att svara på kundundersökningar om återförsäljaren när jag köpt en ny bil för flera hundra tusen. Det är om bilen jag vill framföra mina åsikter.

#3
2020-11-24 09:04

ÅF, i den roll vi ser idag, kommer inte finnas kvar om 5 år. Det ledet försvinner av flera skäl. Tillverkarna skär bort det kostnadsledet och styr i egen regi. En allt större andel av nyförsäljningen sker över nätet. Elbilar behöver allt mindre service. Uppdatering sker över nätet eller där bilen befinner sig och inte i stora servicecenter.
Samt att alla kostnader för avtalsjuridik och förhandlingar med ÅF försvinner.
Mycket pengar att ta in där - och, om du tror att det betyder billigare bilar - tänk om.
Det handlar om att ersätta de minskade intäkter som elbilarna medför på eftermarknaden.

#4
2020-11-24 09:24

Jag köpte min Renault hos Bilia och såvitt jag vet kommer Bilia fortsätta med Renault-Dacia.
Jag tror inte att kunderna bara vill köpa på internet.

#5
2020-11-24 10:43

Thommys, tror du att det fortfarande är så? Jag tror köpbeteendet har förändrats över tiden, idag är många kanske inte lika kritiska utan man vill ha en Volvo, det finns typ 4-5 modeller att välja mellan...man kryssar i vad man vill ha på webbsidan och sedan får man hem bilen.

#6
2020-11-24 11:39

Då kanske Volvo-kunderna slipper springa runt i Haga Norra för att hitta en "säljare" när de vill ha en bil. När jag har varit där har audiens hos Påven framstått som en smal sak att lösa.

#7
2020-11-24 13:02

Trist för Bilia och för Familjen Qviberg som är största aktieägare i Bilia. Tror man kommer få skriva ned marknadsvärdet på Bilia, och det är ju uppenbart att Volvo Cars själva vill ta intäkterna som återförsäljarna idag har på varje såld bil.

Kanske bilförsäljarna hos Bilia i Stockholm kan vara lite mer fokuserade på att bygga kundrelationer som man vårdar, och inte som en du säljer korv till likt handlarna med "lådan på magen". Du får ett bättre bemötande hos Pressbyrån än hos Bilia.

#8
2020-11-24 13:27

bilias säljare vill bara sälja till företag

#9
2020-11-24 13:34

En förväntad utveckling, när affärer sker via nätet och till privatpersoner görs fler och fler bilköp via privatleasing. Care-by-Volvo har blivit en stor konkurrent hos Volvos ÅF ledet, de tjänar inte många korvören på de affärerna. Volvo tar största delen själva.

#10
2020-11-24 14:06

Besökte en Bilia i Stockholm
i förra veckan för en tidsbokad provkörning. Tröttare och sämre påläst säljare vet jag inte om jag stött på någon gång tidigare...

#11
2020-11-24 16:24

Helt väntat Volvo inget intressant alternativ för privatköpare. Känns som Bilia överinvesterat rejölt de senaste åren Behövs inte så storslagna bilhallar på 2020 talet- man köper inte bil så längre !! Har synts på servicekostnaderna på Volvobilar allt är dyrt på Bilia- Bilia kommer att få det tufft framöver Ett stalltips.. byt till en mindre auktoriserad Volvofirma när du servar. brukar vara rejältbilligare.

#12
2020-11-24 18:05

Volvo vill sälja direkt på nätet.

#13
2020-11-24 18:46

Bilia i Sthlm är en utmaning som verkstadskund, vettigt med nya tag.

#14
2020-11-24 19:36

Min senaste bil köpte jag via Bilia. Det var en Volvo. Nej jag hade inget behov av att provköra. Ej heller något behov av att titta, klämma och känna på bilen. Affären gjordes upp över mejl och med en - tyvärr - oärlig lokal ”försäljningschef” (han ljög mer än en hästhandlare).

Hämtade bilen (”säljchefen” var då ”sjuk”) och har hittills kört den 1700 mil. Fortfarande utan att ha varit inne i bilhallen (undantaget upphämtningen av bilen). Jag är därför av uppfattningen att bilhallar har spelat ut sin roll. Det räcker med ett fåtal showroom där extra nördiga bilköpare kan titta och eventuellt provköra. Resten kan skötas digitalt.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.