Bild
Nästa artikel
Toppbetyg igen: Här är bilsäljarna som hyllas av ägarna

Toppbetyg igen: Här är bilsäljarna som hyllas av ägarna

AutoIndex

Favoritmärket hamnar återigen i topp när bilägarna sätter betyg på säljarna.

Bilen är visserligen den viktigaste delen av bilägandet – men verkstäderna och återförsäljarna är inte alls oviktiga. Ett bra bemötande hos säljaren kan få en bilköpare att stanna kvar hos samma märke länge.

I Vi Bilägares stora konsumentundersökning AutoIndex får landets Toyotaägare högst betyg av totalt 23 bilmärken av bilägarna. På andra plats hittar vi Honda följt av Volvo på tredje plats.

Toyota har förfogat över förstaplatsen sedan 2018 och vinner för tredje gången i ordningen – hittills med Volvo och Honda flåsandes i nacken. 

”Slår oss aldrig till ro”

Bilägarnas generösa betygsättning av Toyotahandlarna i kategorin ”försäljning” är följden av ett grundmurat förtroende för märket. Hela kedjan från bilhallens utformning, det breda modellprogrammet till bilförsäljarens kunnande och uppföljning av bilköpet får toppbetyg. 

David Svanborg är vd för Toyota i Örebro där man, precis som i resten av världen, eftersträvar att följa framgångsreceptet ”The Toyota Way”. Fem värderingar där den mest välkända är japanska ordet för ständig förbättring – kaizen. Ingen process anses perfekt utan det finns alltid utrymme för förbättring, innovation och utveckling.

– För mig och mina medarbetare är det viktigt att aldrig slå oss till ro, oavsett om det handlar om bilförsäljning, processer eller personligt kunnande. Vi påminner också varandra om att visa respekt för kollegor, våra kunder, leverantörer men även våra konkurrenter, säger David Svanborg.

Svenska privatbilsägare har tyckt till om sina märkesåterförsäljare och poängsatt hela köpeprocessen. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng och där 500 poäng är ett medelvärde. Bilägarna är generellt inte missnöjda, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.
Svenska privatbilsägare har tyckt till om sina märkesåterförsäljare och poängsatt hela köpeprocessen. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng och där 500 poäng är ett medelvärde. Bilägarna är generellt inte missnöjda, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.

RAV4 är populär

Som många andra bilhandlare runtom i Sverige är även Toyota i Örebro hårt prövat av coronapandemin. Men en stark begagnatförsäljning dämpar just nu försäljningstappet på nya bilar. 

– Vi klarar oss fantastiskt bra än så länge och meddelade tidigt våra medarbetare att vi inte tänker varsla eller permittera någon vilket har haft ett starkt signalvärde. Så här i efterhand har det visat sig vara rätt beslut, vi har god ekonomi efter 50 år som familjeföretag och är tryggade för längre frostperioder, intygar David Svanborg.

I AutoIndex får Toyotas breda modellutbud höga poäng av bilägarna vilket speglar dagens modellprogram som är framtaget med den europeiska marknaden i åtanke. Toyotas europeiska designcentrum i Frankrike anstränger sig maximalt för att erbjuda bilar som tilltalar även morgondagens bilköpare. Senaste generationens RAV4 är väldigt populär i svenska bilhallar – så även hos Toyota i Örebro. 

– I dag står vi på fler ben än tidigare och kan erbjuda bilköparna konkurrenskraftiga modeller i nästintill alla segment. Det som sätter oss på kartan nu är vårt fokus på elhybrider, en teknik som marknaden har tagit till sig vilket är fantastiskt att se, säger han.

Läs också: Ägarna listar bästa bilarna – i förhållande till priset

David Sandberg är vd för Toyota i Örebro. Bilmärkets återförsäljare får höga poäng av landets bilägare.
David Sandberg är vd för Toyota i Örebro. Bilmärkets återförsäljare får höga poäng av landets bilägare.

Brister i leveranstid

Anläggningen i Örebro utmärker sig med en bemannad reception som snabbt kan hjälpa bilköpare, även när alla bilförsäljare är upptagna. Den som blir sedd och hälsad på har generellt större förståelse att vänta på en ledig bilförsäljare. Kunnandet hos personalen syns även i AutoIndex och är en starkt bidragande faktor till Toyotas förstaplats i delmomentet ”försäljning”. 

Kundnöjdheten har även uppmärksammats av fabriksägda Toyota Motor Europe som prisat Toyota Örebro för bästa kundnöjdhet och medarbetarengagemang bland Europas drygt 2 500 återförsäljare. 

En av få svaga punkter för Toyota i AutoIndex försäljningskategori gäller överenskommen leveranstid. 

–  Här brister vi troligtvis i dialogen med bilköparen som går och väntar på besked när bilen kommer. Då är det viktigt att hålla kontakt med kunden även om vi själva inte vet exakt vad som gäller, avslutar David Svanborg innan han ursäktar sig och beger sig mot nybilshallen.

Tio minuter senare är han i full fart med att förklara fördelarna med en elhybrid – måhända för ännu en väl omhändertagen Toyotaägare.

Läs också: Så (miss)nöjda är ägarna med bilens förbrukning

Taggar: AutoIndex, Toyota

Bilen är visserligen den viktigaste delen av bilägandet – men verkstäderna och återförsäljarna är inte alls oviktiga. Ett bra bemötande hos säljaren kan få en bilköpare att stanna kvar hos samma märke länge.

I Vi Bilägares stora konsumentundersökning AutoIndex får landets Toyotaägare högst betyg av totalt 23 bilmärken av bilägarna. På andra plats hittar vi Honda följt av Volvo på tredje plats.

Toyota har förfogat över förstaplatsen sedan 2018 och vinner för tredje gången i ordningen – hittills med Volvo och Honda flåsandes i nacken. 

”Slår oss aldrig till ro”

Bilägarnas generösa betygsättnin

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-08-20 09:03

Idag imorgon Toyoda (4000 härliga mil i Auris HSD - utan fel).

#2
2020-08-20 20:49

Undrar bara över Kaizen, hos tex Bilia. Som tagit över ett stor antal Toyotaåterförsäljare, över hela södra Sverige. Förstår Bilia, det också? Eller är det som vanligt, med Bilia! Money Talks! För de höjde priserna med drygt 10%, nästan direkt när dom tog över, hela Stockholm syd/öst.

Edit: Från Sveriges redan innan höjningen, högsta priser på service!!! Mycket vill ha mer. Så jag servar i uppsala i stället.

#3
2020-08-21 10:35

Företaget i reportaget, Toyota Örebro, är för övrigt Sveriges äldsta Toyotahandlare. Blev auktoriserade av Toyota redan 1971 och firman ägs fortfarande av samma familj. Hatten av!

#4
2020-09-03 11:29

Ju större verkstadkedja /verkstad desto dyrare för kund är en regel som stämmer. Själv söker jag alltid efter en liten oberoende verkstad som kan mitt märke, har sparat massor med pengar och tid på det. Dessutom behöver man inte bli behandlad som en lallande idiot som hos de stora auktoriserade verkstadskedjorna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.