Bild
Nästa artikel
Bästa bilverkstäderna – när ägarna får säga sitt

Bästa bilverkstäderna – när ägarna får säga sitt

AutoIndex

För fjärde året i rad lägger ett japanskt märke beslag på förstaplatsen när svenska bilägare betygsätter sina märkesverkstäder. Personligt kundbemötande och generös hantering av garantiärenden får höga betyg av bilägarna.

I Vi Bilägares stora undersökning Autoindex tar vi bilägarna själva till hjälp för att avslöja de bästa och sämsta bilmärkena och bilmodellerna.

Den här gången tittar vi närmare på märkesverkstäderna som bilägarna uppskattar mest – en viktig del i bilägandet. En bra bilverkstad underlättar livet för bilägaren.

Förra årets topptrio i verkstadsdelen av bilkonsumentundersökningen AutoIndex är intakt. Honda, Toyota, Subaru och även fyran Hyundai behåller sina placeringar. Samtidigt faller Volvo ifrån, ner till åttonde plats, med Mazda som ny femma. 

Att Volvos premiumresa innebär en oväntat hög prisnivå för märkets verkstadskunder framgår tydligt av betygen i AutoIndex 2020. Samtliga delfrågor med mager poängsättning rör missnöje med utebliven goodwill samt prissättning av service, reservdelar och tillbehör.

Runes Bil och Hallbergs Bilservice sköter försäljning och service av Honda i Habo.
Runes Bil och Hallbergs Bilservice sköter försäljning och service av Honda i Habo.

Totalpoängen i AutoIndex samtliga delmoment har ökat stadigt för varje år, en trend som nu är bruten. Förra året vann Honda verkstadskategorin med 947 poäng medan det räckte med 931 poäng för seger i år, en försämring med 1,7 procent.

Även Toyota och Subaru tappar poäng vilket gör att Hyundai och Mazda har goda chanser att hamna på prispallen nästa år om de fortsätter att förbättra sig.

Hondas segermarginal var rejäl förra året. Men även i år får Hondaverkstäderna toppbetyg i 19 av 32 delfrågor. Genomgående för bilägarna är att de har högt förtroende för sin verkstad och sin servicetekniker.  

Hallbergs Bilservice i Habo, två mil norr om Jönköping, sköter all fordonsservice i samarbete med Runes Bil som ansvarar för bilförsäljningen. Förutom Honda finns även Isuzu och Subaru under samma tak och verkstadschefen Lasse Nilsson har sex servicetekniker och två kundmottagare till sin hjälp. 

– Målet är att hålla högsta möjliga kvalitet på jobbet eftersom vi vet att Hondaägarna har höga förväntningar, säger han.

Förutom ordinarie verkstadsplatser finns även en plats dedikerad för snabbservice eller akuta inbokningar. 

– Alla våra servicetekniker har egen telefon och egna datorer vilket gör att ingen viktig serviceinformation försvinner när kundmottagaren lämnar ut bilen, förklarar Lasse Nilsson som tar hand om många äldre bilar där ägaren fortfarande väljer originalservice. 

Svenskar som äger privata bilar av årsmodell 2016 till 2019 har tyckt till om sina märkesverkstäder. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng. Generellt är bilägarna inte missnöjda, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd. På grund av osäkert statistiskt underlag saknas Jaguar, Lexus, Mini, Alfa Romeo, Jeep och Tesla.
Svenskar som äger privata bilar av årsmodell 2016 till 2019 har tyckt till om sina märkesverkstäder. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng. Generellt är bilägarna inte missnöjda, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd. På grund av osäkert statistiskt underlag saknas Jaguar, Lexus, Mini, Alfa Romeo, Jeep och Tesla.

På parkeringen utanför står en välvårdad Honda Legend -91 med 47 000 mil på mätaren som snart ska in för service. Mot en tilläggskostnad erbjuds även isärtagning och motionering av bromsarna, även om det inte ingår i Hondaavtalet. Nyligen höjdes också max fordonsålder från 10 till 15 år för fri vägassistans vid årlig originalservice. 

Enligt Lars Persson, servicemarknadschef för Honda i Sverige, är grundinställningen att ha en positiv syn och försöka förstå kundens problem.

– Vi har väldigt bra dialog med våra verkstäder och försöker alltid ha en generös inställning när det gäller garantiarbeten. Skulle ett produktionsfel uppdagas agerar ofta fabriken snabbt med förlängda villkor för just den berörda delen vilket såklart uppskattas av kunderna, säger han. 

Av samtliga bilmärken som ingår i AutoIndex 2020 har Nissan, Mitsubishi och Mazda förbättrat sig mest. Magnus Hoverberg är Mitsubishis servicemarknadschef.

– Utöver lanseringen av en ny svensk verkstadsbokningstjänst har vi även ett nytt reservdelssortiment och serviceprogram för personbilar äldre än fem år, meddelar han över mejl.

Seat är det märke som tappar flest placeringar i AutoIndex 2020. Bilmärket har haft en kraftig försäljningstillväxt och etablerat tio nya återförsäljare i Sverige. Bevisligen är det en svår ekvation att expandera utan att verkstadskunderna känner sig påverkade negativt.

Roger Lööf och Lars Persson från Honda Sverige tillsammans i verkstaden med ägaren Lasse Nilsson.
Roger Lööf och Lars Persson från Honda Sverige tillsammans i verkstaden med ägaren Lasse Nilsson.
Taggar: AutoIndex, Honda

I Vi Bilägares stora undersökning Autoindex tar vi bilägarna själva till hjälp för att avslöja de bästa och sämsta bilmärkena och bilmodellerna.

Den här gången tittar vi närmare på märkesverkstäderna som bilägarna uppskattar mest – en viktig del i bilägandet. En bra bilverkstad underlättar livet för bilägaren.

Förra årets topptrio i verkstadsdelen av bilkonsumentundersökningen AutoIndex är intakt. Honda, Toyota, Subaru och även fyran Hyundai behåller sina placeringar. Samtidigt faller Volvo ifrån, ner till åttonde plats, med Mazda som ny femma. 

Att Volvos premiumresa innebär en oväntat hög prisnivå för märkets verks

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-10 16:53

Ju större verkstad dess sämre. Kundmottagare, finns det värre felkällor?

#2
2020-09-10 18:33

Ett undantag ifrån det du säger Ulf J är en av kundmottagarna på Möllers/VW i Västerås. Han är mycket kompetent och service-minded ! Inte vad de flesta väntar sig ifrån en VW-verkstad.

#3
2020-09-11 10:11

FIAT.... finns det nån undersökning där de inte är bland de absolut sista. Hur kan märket överleva?? Raka motsatsen när jag vårservade min Miata på Mazdaverkstad en liten by utanför Laholm. Proffsigt o personligt bemötande till 100%, även mycket nöjd med min ett år gamla Lexus som snart ska in på tredje servicen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.