Nästa artikel
Nu startar försäljningen av Saab 9-3
Nyheter

Nu startar försäljningen av Saab 9-3

Publicerad 10 december 2013 (uppdaterad 10 december 2013)
Sugen på en ny Saab 9-3? Från och med nu går det att beställa bilen via internet. Här är all fakta om den återuppstådda modellen.

Vid tvåtiden på tisdagseftermiddagen öppnades orderböckerna. För första gången på över två år går det nu att lägga en beställning på en nytillverkad Saab 9-3.

Bilen säljs via webbsidan www.saabcars.com och leveranserna äger rum i Trollhättan. Om bilköparen vill ha bilen levererad till en annan adress kostar det extra.

”Lagda beställningar behandlas i kronologisk ordning då produktionsupplagan är begränsad, och leverans sker i mån av tillgång”, skriver Saab på sajten.

Provkörningar kommer att arrangeras i Trollhättan från mitten av januari.

I samband med försäljningsstarten presenterades också specifikationen för årsmodell 2014 av bilen som kallas 9-3 Sedan Aero. Kicka här för att läsa produktbladet.

Bilen är välutrustad i grundutförandet och bilköparen kan egentligen bara göra tre val: manuell låda eller automatlåda, svart lack eller silvermetallic, dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Priset är 279 000 kronor eller 289 000 kronor med automatlåda. Dragkrok går inte att välja, men en sådan kan eftermonteras på Saab-verkstäder.

När det gäller garantier kommer 9-3:an med två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, sex års lackskadegaranti och tio års rostskyddsgaranti. Fri service i tre år och två års vägassistans ingår också.

Under huven sitter en tvåliters bensinmotor som tidigare ägaren General Motors tillverkat. Effekten är 220 hästkrafter och det maximala vridmomentet anges till 350 Nm. Förbrukningen med sexväxlad manuell låda är 7,4 l/100 km. Väljer man i stället automatlåda stiger bränsleåtgången till 8,5 l/100 km.

Diskutera: Vad tycker du om "nya" Saab 9-3?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-10 15:17
johafor

Synd att motorn är så gammalmodig. Törstig som få räknat per effekt, både utan, men ffa med, automat.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-10 15:19
Gunnar Lindberg

Välutrustad men inget överdåd. En tio år gammal Mercedes E-klass har mer av komfortutrustning. Varför inte parkeringssensorer fram? Vad finns som tillval? Navigator?

#3 • Uppdaterat: 2013-12-10 16:16
dogdex

Vi får väl hoppas att dom reder ut det här bara synd att dom inte har en motor som inte är så törstig hoppas att det kommer en diesel med.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-10 16:51
keoh

Billigt kan jag tycka. Synd att XWD saknas.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-10 17:07
Audi A5 SB

Ja, motorn känns onekligen daterad. 0,85 l/mil och 0-100 på 8,6 sekunder. Om man vill konkurrera med t.ex. A4 sedan, så har motsvarande modell följande siffror: 0,69 l/mil och 0-100 på 6,5 sekunder. Och då är den 4WD! (Och rejält mycket dyrare.)

Men om man i stället jämför med 1,8 TFSI (170hk, alltså 50 hk mindre än Saaben) så är siffrorna 0,60 l/mil och 0-100 på 8,4 sekunder (2WD). Så Saabs motor (eller i alla fall drivlinan med automaten) rejält daterad. 0,85 l/mil är inte up to date.... tyvärr.

Jo, jag vet.... men det var inte poängen;-)

#6 • Uppdaterat: 2013-12-10 19:13
trasten

Nu har man bara 2000 av den gamla motorn så ni får försöka stå ut! =)

#7 • Uppdaterat: 2013-12-10 22:05
Kelli

Gör en basmodell och låt sedan kunden välja hur deras nya bil skall vara utrustad, som det är nu så är det många kunder som tycker att det är en del utrustning som är onödig.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-10 23:44
John2008

Att endast ha en bensinmotor på 220 hk att erbjuda, känns inte som gjort för succé.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-11 11:03
saabnisse

Det är ju så som trasten skriver, det finns 2000 av de här motorerna och det är ju bilar med dessa motorer man vill kränga.
Och det för att få in lite pengar för att täcka en bråkdel av de enorma summor som utvecklingen av en ny bil drar.

Även om den nya bilen, enligt obekräftade rykten, till stor del är färdigkonstruerad, kommer produktionstekniken att binda stora kostnader.
Den bilen ska däremot, enligt vissa delvis bekräftade rykten, kunna levereras med flera drivlinor även en elektrisk som ju är Nevs huvudlinje.

#a • Uppdaterat: 2013-12-11 16:33
Henr1k

:-) ni glömmer att det bara är på pappret nya bilar drar mindre, enligt min erfarenhet så drar en bensinare med ca 200 hk ca 0,9 och en diesel (oavsett effekt) 0,6 och så har det varit de sista 15 åren. Kör just nu det sistnämnda, tyvärr med slö motor, hade gärna bytt till det förstnämnda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.