Bild
Nästa artikel
Nissan gör helt om: Självkörande bilar dröjer

Nissan gör helt om: Självkörande bilar dröjer

Nyheter

Att lösa problemen innebär en enorm investering, enligt Nissanchefen.

Nissan har tidigare gått ut med att en självkörande bil skulle lanseras 2021. Men så blir det inte – utmaningarna är för stora, enligt märkeschefen Makato Uchida.

– Som biltillverkare ser vi väldigt allvarligt på säkerheten. Därför måste vi vara väldigt försiktiga. Att komma över det är en enorm investering, säger han i en intervju med Top Gear.

Nissan har samlat systemen som kan ta hand om delar av körningen under namnet ProPilot. Dit hör till exempel adaptiv farthållare och filhållningsassistans. 

Med den nya eldrivna suven Ariya, som visades upp i konceptform tidigare i sommar, ska Nissan lansera ProPilot 2.0 som även ska kunna köra av och på motorvägar samt köra om andra bilar.

Men helt självkörande blir den alltså inte. Systemet kräver att föraren håller uppmärksamheten på vägen, och det fungerar inte vid trafikljus, med mötande trafik, i korsningar eller rondeller.

Eftersom Nissan blöder pengar och behöver strama åt kostnaderna skulle det förmodligen inte vara något kontroversiellt beslut att prioritera ned satsningarna på självkörande bilar, som slukar stora kostnader. Utvecklingen försvåras av att olika länder har olika regelverk för att testa autonoma bilar.

På frågan om när Nissanchefen tror självkörande bilar dyker upp på vägarna svarar han ”inte snart alls”.

Läs också: ”Sista procenten” är tuffaste utmaningen för självkörande bilar

Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2020-08-28 08:31

Jag är emot självkörande bilar, tror inte på självkörande teknik.

#2
2020-08-28 08:52

Han har rätt, enormt många problem måste lösas innan vi får helt självkörande bilar och kostnaderna för detta kommer att bli enorma.

#3
2020-08-28 09:05

Självkörande är dumheter.
Kan sträcka mig till assistans funktionerna av i dag viket jag tycker är bra och höjer säkerheten.

#4
2020-08-28 09:34

Jag har inget emot säkerhetsfunktioner som tar över när jag misslyckas, men kör gör jag själv.

#5
2020-08-28 16:20

Det är bra att Nissan väntar på självkörande bilar, det är inte helt säkert än.

#6
2020-08-28 21:24

Körde idag ungefär 1 mil på 1 och en halv timme, motorväg nästan hela vägen. Oj vad gärna jag hade haft en självkörande bil där...

#7
2020-08-28 21:51

Panopticon: Bilar som klarar det självkörande med enbart en hand på ratten finns ju dock redan. :) Helt underbart härligt avslappnande när den fixar både filbyten, omkörningar och av samt påfarter själv.

#8
2020-08-28 22:19

Henrik: Japp. Det finns ju helt klart grader i helvetet och i detta fallet så hade jag dessutom tillfälligt tagit mig ända ner till Inferno. På grund av att jag skulle frakta stora saker så hade jag bytt bort min Auris hybrid, (tyvärr inga hjälpfunktioner på den men drivlinan är underbar i kökörning,) till en manuell Insignia. Fy fan..

Och i detta fallet hade jag inte haft den minsta hjälp av filbyten, omkörningar eller på/avfarter. Det var rakt fram på samma motorväg hela vägen. Det var väl 4-5 km som tog en dryg timme..

#9
2020-08-28 22:51

Panopticon: Manuella bilar är som tur är på utdöende. Hur någon endaste människa kan välja det på en vanlig bruksbil är för mig en gåta.....
I det läget är adaptiv farthållare med köfunktion underbart, men då med automat såklart. En adaptiv farthållare på manuell bil tappar ju halva nyttan....

#10
2020-08-28 23:27

Henrik: Håller helt med. Jag har kört automat dom senaste åren och det finns inte en chans att jag går tillbaka. Känns verkligen 1800-tal. Och den adaptiva farthållaren är kanske den funktionen som jag saknar mest i nuvarande bil. Det lär bli ett krav för mig till nästa byte.

#11
2020-08-29 11:26

Vissa vill "åka bil" med minimalt eget engagemang, då är ju helt självkörande bilar deras önskedröm.

Andra, mig själv exempelvis, vill fortfarande KÖRA bil. Gärna vissa säkerhetshöjande hjälpmedel men själva körningen kommer jag aldrig låta bilen göra åt mig. Växla manuellt är roligare än automat men givetvis mindre smidigt i tät stadstafik.

Nissan gör helt rätt. Helt 100% autonoma bilar ligger långt bort om det ens är genomförbart.

#12
2020-08-29 15:13

Det är ju inte frågan om att gilla att köra bil eller inte! Det finns väl ingen som finner stort nöje att köra själv på långresor med raka trista motorvägar, eller väga man kör varje dag till jobbet, ofta med kökörning. Där kan autopiloten gärna få ta över. På roliga vägar utan köer kör jag gärna själv. Finns ju ingen motsättning i det.

#13
2020-08-30 17:16

Henrik M: Varför manuell låda? Torde det inte vara uppenbart? För att vissa gillar att köra bil? Går inte att överträffa känslan när man sköter allt själv. Det är ju uppenbart att du inte gillar det eftersom du gärna vill bli fraktad runt i en självkörande bil? Jag har inget mot endera. Har bara automater. Men drömmer i hemlighet om en riktigt slick manuellt växlad bil med riktig känsla i ratten, riktiga bromsar och ett jävla bett i däcken.

Men det är klart.. Det förutsätter ju att man gillar att köra bil.

#14
2020-08-30 18:08

Milky: Att du förutsätter att gilla att köra bil är likställt med automat visar hur begränsad erfarenhet du har av lite vassare moderna bilar och bra paddellådor med funktionen att själv växla exaktare o snabbare än med manuell.
Jag älskar att köra bil aktivt ibland, men när jag kör långpendling är en manuell bil utan hjälpmedel det sista jag vill ha.
Men att påstå att man inte kan gilla bilkörning om man inte kör manuellt, det är bara lågbegåvat o visar på en trångsynthet och oerfarenhet.

#15
2020-08-30 20:12

Henrik M: Det är väl du som är lågbegåvad isåfall? Du började idiotin med att förklara att du "inte förstår" varför man vill ha manuell låda? Jo, för att man faktiskt vill köra bil aktivt och göra allt själv. Och vare sig du vill eller inte så är en manuell låda mer aktiv än en automat, även om du får växla själv. Jag gav igen för din extrema trångsynthet, om du inte förstod det.
Så börja inte med att kasta stenen i ditt eget glashus.

#16
2020-08-30 20:27

Milky: Läs lite innan du svarar så dumt....och ryck inte saker jag sagt ur sitt kontext. Jag skrev att JAG inte förstår hur man kan välja manuell på en BRUKSBIL. Jädra skillnad mot att inte förstå det alls i det stora hela. Jag har full förståelse för de som vill ha en manuell hobbybil, även om jag själv föredrar en vass paddel där som är överlägsen manuell. Så återigen, jo jag tyckte ditt inlägg var otroligt korkat att påstå att man inte tycker om att köra bil för att man föredrar automat på bruksbil.

#17
2020-08-30 22:30

Känns som vi kommer få se detta mer och mer, att folk drar tillbaka vad de tidigare sagt om självkörande bilar. Den teknik jag hört talas om idag är ju inte i närheten av självkörande. Vissa situationer kanske som motorväg, men det är nog många år kvar innan det säljs en bil utan ratt. Men det är klart man blir nyfiken när Musk tex går ut och lovar något revolutionerande inom kort. Men håller mig ändå lite skeptisk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.