Bild
Nästa artikel
New York väljer Nissan som ny taxi

New York väljer Nissan som ny taxi

Nyheter

Ingen stad förknippas med gula taxibilar mer än New York. Från 2013 ska en ny taxi fasas in – och det blir ingen amerikansk bil.

I konkurrens med Ford och turkiska tillverkaren Karsan vann japanska Nissan upphandlingen av nya taxibilar i New York. Modellen som gör entré på Manhattan från 2013 är en taxianpassad variant av minibussen Nissan NV200.

Kontraktet är åtråvärt med tanke på att 600 000 människor reser med New Yorks 13 000 gula taxibilar varje dag. Affären gäller tio år är värd omkring en miljard dollar.

Bränsleförbrukning är främsta anledningen till att New York nu väljer att byta ut sin taxiflotta, som i dag till stora delar består av törstiga men samtidigt klassiska Ford Crown Victoria. Nissan NV200 ger betydligt bättre bränsleekonomi med sin fyrcylindriga bensinmotor på 2,0 liter.

Eltaxi nästa
Bilen är också mer praktisk än sin amerikanska motsvarighet. Med skjutdörrar ska insteget underlättas samt förebygga olyckor med dörrar slås upp mot andra trafikanter. Bilens tuta har också anpassats för lägre volym och istället har extra varningslampor på utsidan tagit plats.

Taxins tak är genomskinnligt så att passagerarna ska kunna blicka uppåt mot stadens skyskrapor. I kupén finns också läsbelysning och laddningsstation för mobiltelefoner.

Förutom att leverera NV200 ska Nissan även ta initiativ till ett testprojekt med elbilen Leaf. Sex bilar ska testas som taxi i trafik under 2012.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya New York-taxin?

Taggar: Nyheter, , Nissan

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-05 10:31

Den ser ju trevlig ut och jag hoppas att det är säkerhetsbälte i dom. sist jag åkte taxi i New York var det en skrämmande upplevelse. Dom körde som biltjuvar och det fanns inga säkerhetsbälten men visst det var väldigt billigt.

#2
2011-05-05 10:33

Jag tycker New York har missat något. Grejen med den amerikanska kulturen. Kommer jag till NY vill jag åka i en jänkare. Det är märkligt att som världens billand nr 1 inte kan bygga sina egna taxibilar längre.

#3
2011-05-05 10:36

Härligt japan-grå inredning! :)

#4
Raymond K
2011-05-05 10:46

Finns det något mer trist än en grå inredning? Man blir ju deppig av att sitta i bilar med sån inredning.

#5
2011-05-05 10:54

Skulle väl vara helt svart, men näe.... de delar nog sistaplats när jag tänker efter.

#6
2011-05-05 12:37

Är inte en stor klumpig och törstig jänkare mer trist?
Det här blir nog bra men varför envisas man med Bensinmotorer fortfarande?

#7
Raymond K
2011-05-05 12:52

Mistro läs noggrant. Nissan skall även testa 6 st elbilar i taxitrafik i New York. Om testet slår väl ut kanske man inför fler taxibilar med eldrift.

#8
2011-05-05 16:28

En taxi ska vara praktisk och synas - så estettiken spelar mindre roll.
Men det var ett fasligt plastsjok i fronten. Borde vara något mer lättreparabelt.
Och visst är inredningen tråkgrå och plastig. Det senare må vara praktiskt, men nog kunde den väl åtminstone få två nyanser.
Thommys vill åka omkring i löjligt stora och soppaslukande dinosaurier och är förhoppningsvis ensam om det.

#9
2011-05-05 16:54

Thommys, varifrån har du fått USA skulle vara världens billand nr 1? Sett på för många billiga filmer som har visat upp en skev syn på det amerikanska samhället i stort? Dessutom har amerikanerna aldrig kunnat bygga bilar överhuvudtaget, vilket har bevisats mer än en gång.

När det gäller bilen i artikeln måste jag säga att den är fruktansvärt ful. Den är så stor och klumpig att det möjligt praktiska väger lätt. Helt grotesk. Och kombinationen gult/grått blir mer humörnedsättande än att se Håkan Juholt stå och fjanta sig. Alltså, inte nog med att amerikanerna inte kan bygga bilar som vare sig ser något vettigt ut eller ens kan uppvisa minsta kvalitet - de kan inte ens beställa en bil som det allra minsta smeker ögat. *Suck*

#10
Gert Andersson
2011-05-05 17:31

Klokt val. En Taxiautomobil bör hvara driftsäker så en automobil från Nissan äro ett klokt val.

#11
2011-05-06 09:21

Roy, var har jag sagt att jag vill åka omkring i löjligt stora och soppaslukande dinosaurier? Jag sa att det är märkligt att USA inte själva kan bygga sina egna taxibilar, och göra reklam för sig själva i New York. Den dominerande amerikanska bilkulturen är som bortblåst. Taxibilarna är en sida utåt i staden, och varför sälja den till japan? Den amerikanska patriotismen har dött ut. New York håller på att förlora sin särprägel och slätas ut till samma smet som övriga världen. Tråkigt att allt tillslut bara blir praktiskt grått. Kommer jag till Paris vill jag kasta mig in i baksätet på en Cittra, i Hamburg en Merca, i Tokyo en Toyota, i Göteborg en Volvo och i London en londontaxi.

Jag pratade snarare om en mer filosofisk syn på bilvalet än en praktisk.

#12
2011-05-06 10:57

Elbilen kommer att dröja länge "Raymond K"och de lär säkert inte på överskådlig tid byta ut alla de här 13.000 bilarna ändå. ( Det blir kanske 1 elbil utav 100 ? )
Kanske är det Politiskt , men det känns ju lite som att Dieselalternativet känns mer rätt i en Taxi?
Eller vet Jänkarna något om miljö som inte vi känner till? ;-)

#13
Raymond K
2011-05-06 11:15

Mistro
Nej man kanske inte byter ut alla 13000 bilar till eldrift men att byta som du skrev 1 av 100 är trots allt ett steg i rätt riktning.

#14
2011-05-06 16:49

Thommys, du skrev amerikansk kultur och jänkare - vad är det annat än stora mastodonter, helst med fenor...
Men menar du endast att de borde klara av att bygga sina egna taxibilar själva, så kan jag väl hålla med dig. Även om de ryckt upp sig på senare år, så finns dock risken att det blir en sämre sammansättningskvalitet.

#15
2011-05-06 18:40

Jag tycker att det måste bli ett väldans trassel med alla sladdar om New York´s taxibilar ska gå på el. Och finns det så långa sladdar förresten?

#16
2011-05-06 23:47

Det är batterier "Canongubben" .....Föraren har med sig ett gäng 18 volts batterier ( som passande nog passar även till borrmaskiner e.t.c )
Bara att byta direkt i instrumenteringen om bilen börjar att sacka!
Framöver drivs allt i hemmet utav dessa batterier....går du in i ett annat rum tar du bara med dig batteriet = mycker praktiskt och helt sladdlöst,bortsett ifrån alla laddstationer som behövs!

#17
2011-05-07 23:51

Som Du kanske vet Mistro är skatten 2 kr/liter högre på bensin än på diesel i Sverige vilket det inte torde vara i lågskattelandet USA. Det innebär sannolikt att bensinen är så mycket billigare att bränslekostnaden per mil blir lägre om man kör på bensin än på dieselolja.

Så borde det givetvis vara även i Sverige vad gäller personbilar. Men då anser våra politiker att dieselpriset blir för högt för lastbilar och traktorer. Detta kan lösas med lägre skatt till dessa fordon. Som t ex på grön-diesel.

Jag håller med Roy J om att såväl bränsleskatt som vägskatt borde vara neutral mellan dessa två bränslen.

#18
2011-05-10 08:41

Antar att bränsleekonomin och utsläppen var det enda tunga argumentet för beslutet. Japansk pålitlighet får de på köpet:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.