Nästa artikel
Första elektriska taxin till Sverige
Nyheter

Första elektriska taxin till Sverige

Publicerad 18 mars 2011 (uppdaterad 18 mars 2011)
En Mitsubishi i-MiEV utrustas med taxameter för att trafikera Arlanda flygplats. Eltaxin tas i bruk i mitten av april.

Sverige får nu sin första helt eldrivna taxibil. Det är taxibolaget Taxi 020 som ska trafikera området kring Arlanda med ett exemplar av elbilen Mitsubishi i-MiEV.

– Många tror nog att elbilar bara är för den som kör korta sträckor och kan låta bilen stå på laddning i många timmar. Genom att låta elbilen gå som taxi visar vi att den uppfyller de allra flesta människors behov, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige

Fyrsitsiga i-MiEV drivs av en elmotor på 63 hästkrafter som hämtar sin kraft från ett batteripaket av typen litiumjon. Bilen klarar en räckvidd upp till 15 mil, beroende på körsätt och yttre förhållanden. Taxin har anpassats med en strömsnål taxameter och chaufförerna ska specialutbildas i att köra elbil.

Dessutom etableras nu en snabbladdningsstation vid Arlanda. Eltaxin ska främst köra sträckor i området kring flygplatsen, men dagens första och sista tur ska alltid gå till något av samarbetspartnern Scandics hotell närmare Stockholm.

– I dag står marktransporterna till och från Arlanda för den största delen av flygplatsens totala koldioxidutsläpp, säger Torborg Chetkovich, koncernchef på Swedavia, det statliga företag som driver Arlanda.

– Renare taxibilar är en viktig del i att minska dessa utsläpp, och att Sveriges första eldrivna taxi används på Arlanda pekar på att vi än en gång banar vägen för nya och smartare lösningar.

Diskutera: Är taxibilar lämpade för eldrift?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2011-03-18 14:21
saabnisse

Det här måste vara den fulaste bil som någonsin tillverkats.

Men visst är det underbart hur mycket jag kan minska mina utsläpp när jag flyger till Thailand genom att åka elbil till Arlanda.

#2 • 2011-03-18 15:24
789 (ej verifierad)

Nä Saabnisse!
Denna bil är inte den fulaste bil som tillverkats eftersom förstaplatsen innehas alltjämt av Toyota och då särskilt Toyota Prius och "nya" Toyota Avensis. Usch så patetiskt fula de är... Mitsubishin är inte vacker men Toyota är definitivt fulare!

#3 • 2011-03-18 15:40
789 (ej verifierad)

Shogun:
Jag tror att du "glömt" det som "saabnisse" lärde oss häromveckan avseende miljövänliga etanolbilar vs metanol... Det betyder inte att metanolen inte kommer att behövas i framtiden men idag är det bäst med etanol och inte kärnkraftselekticitet. Minns vad "saabnisse" berättade för oss.

#4 • 2011-03-19 17:29
Roger Skagerström

Tycker den är mer söt än ful. Ser ut som en snäll, gul liten hamster eller nåt :p Sympatiskt men kanske inte linjeskön design :p

#5 • 2011-03-19 22:00
BaerB

Klart att elmotorn är överlägset bäst med 95-98% verkningsgrad... Synd bara att den inte går att tanka tillräckligt/ eller tillräckligt snabbt då faller ju hela konceptet, tyvärr! Får nog vänta 50 år minst...

#6 • 2011-03-21 18:20
789 (ej verifierad)

Oj oj!
Vem 17 vill sätta sig i denna "plåtlåda"? Vad händer om man skulle krocka eller bli påkörd i denna bil? Deformationszoner? Nä, bilen är trafikfarlig och därmed oerhört farlig att använda och då särskilt i yrkestrafik!

#7 • 2011-03-22 12:37
amoC

Är du säker på det 789? Den kanske har ESP! ;)

#8 • 2011-03-22 20:21
amoC

Hahaha, touché Jes_!

#9 • 2011-05-06 13:48
Mistro

Ja bevaremigväl för sådana här tingestar "789".
Bäst vore ju om man förbjöd alla småbilar,motorcyklar,mopeder och cyklar.
Att gå är dessutom också farligt inte minst i trafiken så jag anser att man borde förbjuda fotgängare också.....
Hmmm,....men alla bilar kan ju krocka och då är det farligt,...flygplan störtar ibland,båtar sjunker men TÅG borde ju fungera och har en låg "dödlighet",så länge som man inte ställer sig framför det!
Fungerar även till yrkestrafiken så behöver inte folk längre fundera så mycket på att de faktiskt är duktigare chaufförer än yrkestrafikanterna..( dessutom är ju lastbilar VÄLDIGT farliga.

Alternativt kan vi återskapa Volvo 140/240/740 eller varför inte en hederlig MB ifrån motsvarig tid?
På den tiden var det ju absolut inte farligt att åka bil.....åtminstone inte om man åkte Volvo!

Eller så inser vi det fjantiga i att kommentera en bils krocksäkerhet då ämnet handlar om .....?
Nåja iMiEV vinner inga skönhetspris eller för den delen så är den inte så jäkla förnuftig heller men det är en ELBIL,....Så varför inte? ( någon måste ju köpa dem )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.