Bild
Nästa artikel
Första elektriska taxin till Sverige

Första elektriska taxin till Sverige

Nyheter

En Mitsubishi i-MiEV utrustas med taxameter för att trafikera Arlanda flygplats. Eltaxin tas i bruk i mitten av april.

Sverige får nu sin första helt eldrivna taxibil. Det är taxibolaget Taxi 020 som ska trafikera området kring Arlanda med ett exemplar av elbilen Mitsubishi i-MiEV.

– Många tror nog att elbilar bara är för den som kör korta sträckor och kan låta bilen stå på laddning i många timmar. Genom att låta elbilen gå som taxi visar vi att den uppfyller de allra flesta människors behov, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi Motors i Sverige

Fyrsitsiga i-MiEV drivs av en elmotor på 63 hästkrafter som hämtar sin kraft från ett batteripaket av typen litiumjon. Bilen klarar en räckvidd upp till 15 mil, beroende på körsätt och yttre förhållanden. Taxin har anpassats med en strömsnål taxameter och chaufförerna ska specialutbildas i att köra elbil.

Dessutom etableras nu en snabbladdningsstation vid Arlanda. Eltaxin ska främst köra sträckor i området kring flygplatsen, men dagens första och sista tur ska alltid gå till något av samarbetspartnern Scandics hotell närmare Stockholm.

– I dag står marktransporterna till och från Arlanda för den största delen av flygplatsens totala koldioxidutsläpp, säger Torborg Chetkovich, koncernchef på Swedavia, det statliga företag som driver Arlanda.

– Renare taxibilar är en viktig del i att minska dessa utsläpp, och att Sveriges första eldrivna taxi används på Arlanda pekar på att vi än en gång banar vägen för nya och smartare lösningar.

Diskutera: Är taxibilar lämpade för eldrift?

Kommentarer

#1
2011-03-18 14:21

Det här måste vara den fulaste bil som någonsin tillverkats.

Men visst är det underbart hur mycket jag kan minska mina utsläpp när jag flyger till Thailand genom att åka elbil till Arlanda.

#2
789
2011-03-18 15:24

Nä Saabnisse!
Denna bil är inte den fulaste bil som tillverkats eftersom förstaplatsen innehas alltjämt av Toyota och då särskilt Toyota Prius och "nya" Toyota Avensis. Usch så patetiskt fula de är... Mitsubishin är inte vacker men Toyota är definitivt fulare!

#3
2011-03-18 15:36

För att inte tala om utsläppen från en etanolbil när man åker till Arlanda för vidare flygning till Thailand.

Jag säger såhär.Att det blir nog bra när Saab och Volvo kommer med sina "första" elbilar då blir allt bra för många ;o) Och elbilen blir accepterad......

#4
789
2011-03-18 15:40

Shogun:
Jag tror att du "glömt" det som "saabnisse" lärde oss häromveckan avseende miljövänliga etanolbilar vs metanol... Det betyder inte att metanolen inte kommer att behövas i framtiden men idag är det bäst med etanol och inte kärnkraftselekticitet. Minns vad "saabnisse" berättade för oss.

#6
2011-03-19 17:29

Tycker den är mer söt än ful. Ser ut som en snäll, gul liten hamster eller nåt :p Sympatiskt men kanske inte linjeskön design :p

#7
2011-03-19 21:48

Oavsett vad man tycker om bilens utseende ... är det väl bra att elbilar utprovas i olika sammanhang, utvecklingen måste framåt på området vill jag mena. Vi, eller i varje fall våra efterkommare får nog lov att lära sej köra elbilar, förr eller senare ...

#8
2011-03-19 22:00

Klart att elmotorn är överlägset bäst med 95-98% verkningsgrad... Synd bara att den inte går att tanka tillräckligt/ eller tillräckligt snabbt då faller ju hela konceptet, tyvärr! Får nog vänta 50 år minst...

#9
789
2011-03-21 18:20

Oj oj!
Vem 17 vill sätta sig i denna "plåtlåda"? Vad händer om man skulle krocka eller bli påkörd i denna bil? Deformationszoner? Nä, bilen är trafikfarlig och därmed oerhört farlig att använda och då särskilt i yrkestrafik!

#10
2011-03-22 12:37

Är du säker på det 789? Den kanske har ESP! ;)

#11
2011-03-22 16:24

Mina motorcyklar har varken deformationszoner eller ESP.
.
Fast man kan ju också stanna hemma och jag tror dessutom att man kan beställa på internet och få även mat hemlevererad, tryggare kan ingen vara, bor man dessutom i en källarlägenhet i en högt belägen ort är det myyycket bra. Glöm bara inte varken rök eller inbrottslarm!
;o)

#12
2011-03-22 20:21

Hahaha, touché Jes_!

#13
2011-05-06 13:48

Ja bevaremigväl för sådana här tingestar "789".
Bäst vore ju om man förbjöd alla småbilar,motorcyklar,mopeder och cyklar.
Att gå är dessutom också farligt inte minst i trafiken så jag anser att man borde förbjuda fotgängare också.....
Hmmm,....men alla bilar kan ju krocka och då är det farligt,...flygplan störtar ibland,båtar sjunker men TÅG borde ju fungera och har en låg "dödlighet",så länge som man inte ställer sig framför det!
Fungerar även till yrkestrafiken så behöver inte folk längre fundera så mycket på att de faktiskt är duktigare chaufförer än yrkestrafikanterna..( dessutom är ju lastbilar VÄLDIGT farliga.

Alternativt kan vi återskapa Volvo 140/240/740 eller varför inte en hederlig MB ifrån motsvarig tid?
På den tiden var det ju absolut inte farligt att åka bil.....åtminstone inte om man åkte Volvo!

Eller så inser vi det fjantiga i att kommentera en bils krocksäkerhet då ämnet handlar om .....?
Nåja iMiEV vinner inga skönhetspris eller för den delen så är den inte så jäkla förnuftig heller men det är en ELBIL,....Så varför inte? ( någon måste ju köpa dem )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.