Bild
Nästa artikel

Nu ska Taxi köra miljövänligare

Nyheter

Miljön blir en allt viktigare fråga för taxiåkarna. De stora bolagen Taxi Göteborg och Taxi 020 är två exempel på företag som nu enbart ska köpa in personbilar som är klassade som miljöbilar.

Taxi Göteborgs 200 anslutna medlemmar kommer att köpa cirka 300 nya taxibilar under åren 2009 och 2010. De godkända bilarna är Mercedes B 170 NGT, Volkswagen Passat TSI EcoFuel, Toyota Prius samt en gaskonverterad variant av etanolbilen Volvo V70 2,5 FT.

- Vi arbetar efter grundkrav som exempelvis Västtrafik och Färdtjänsten ställer på oss som leverantör. Miljöaspekten väger tungt precis som
förarnas omdöme och totalekonomin för bilen, säger Lena Råberg Wigermo, VD för Taxi Göteborg.

Taxi 020 har beslutat att från november i år får enbart miljöbilar köpas in. Målsättningen är att vagnparken år 2012 ska bestå av 100 procent miljöbilar.

Det finns flera anledningar till taxibolagens intresse för miljöbilar. Till exempel har miljöbilsklassade taxibilar företräde på Arlanda. Flera företag och myndigheter har också tecknat särskilda avtal med taxiföretagen om att alltid få en miljöbil när man beställer en taxi. Men miljötaxibilar har även lättare att ragga kunder på gatan, berättar Frederick Scholander, Sverigechef på Taxi 020.

- Mina åkare berättar att de som har miljötaxi kommer i väg snabbare och får fler körningar än andra. Det lönar sig att ta miljöansvar, precis som det ska vara!

Taxi 020 är ett av de företag som satsat på att ställa om till miljöbilsklassade taxibilar, från knappt 23 procent i slutet av 2007 till drygt 55 procent idag. Av 957 bilar är 530 miljöbilar.

Nu ökar omställningstakten ytterligare genom att alla nya fordon från den 1 november ska uppfylla den statliga miljöbilsdefinitionen.

- Miljötaxi har ungefär halva klimatpåverkan mot en normal dieseltaxi och varje taxibil kör lika långt som sju normala bilar, så omställningen har stor betydelse, säger Fredrik Scholander.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-09-11 11:17

Jag minns den tid då de flesta taxibilar var rymliga fordon som man kunde gå in i och sätta sig.
Även funktionshindrade kunde ta sig in bekvämt.
Nu ska det tydligen bli små fjuttbilar som de riktigt viga kan åla sig in i.
Usch!
Det är inget fel i att köpa miljöriktiga bilar, men det måste ställas vissa krav på utrymme och bekvämlighet för att de ska bli godkända som taxibilar.

#1
göinge
2009-09-11 12:12

Finns det egentligen några utrymmeskrav på vanliga taxibilar. Detta antyddes i någon artikel i Vi Bilägare om Opel Zafira, eller vad det nu var för bil. Lustigt i så fall att det kan rulla Toyota Auris som taxibilar i Lund. Nåväl, skulle det vara så att storleken har betydelse i taxivärlden är detta ännu ett exempel där biodrivmedel är överlägset fossila drivmedel. En Volvo V70 etanolare klår alla mindre diesel- och bensinbilar vad gäller utsläpp av fossil koldioxid.

#1
Patrik
2009-09-11 17:30

auris är nog en av de bilar du åker bäst i baksätet, där brukar jag sitta
jag tror inte att det är lagligt att åka i bagageutrymmet.
Jag tror det är dags att sluta bedömma bilars storlek efter längden på motorhuven

#1
Anders
2009-09-11 18:31

små bilar går an så länge man åker själv men är man 3-4st så är det ju inte roligt att betala dessa dyra taxi priser för att trängas.
Men stora miljöbilar (v70 5serie e-klass mfl) kommer snart så det är nog rätt lungt.

#1
Fredrik
2009-09-11 19:38

Göinge: Du kan förstås garantera att taxin kör på etanol istället för bensin när det är billigare för dem att köra på sistnämnda?

#1
Johan
2009-09-11 22:29

Min Corolla från 2003 är riktigt rymlig i baksätet.

#1
Peter
2009-09-12 10:37

Jag begär alltid en stor bil när jag beställer taxi, och ber uttryckligen om att få slippa Toyota och Kia. Har 2 gånger skickat iväg taxin igen och ringt om en ny då det har kommit en Toyota trots detta.

#1
Saabnisse
2009-09-12 11:59

Det är nog riktigt att det finns många småbilar som är rymliga i baksätet, men det hjälper ju inte om den som ska åka där är rörelsehindrad och inte kan ta sig dit.
Jämför de svenska små taxibilarna med en Londontaxi eller varför inte med vår svenska Volvosugga, inte miljövänlig, men bekväm!

#1
Jack
2009-09-12 12:44

Bilen är min arbetsplats. Skulle ALDRIG sätta mig i en plåtmoped 9 timmar per dag, hur miljövänlig den än är. Förarmiljö, Trafiksäkerhet och Kvalitet står alla före rena avgaser på min lista. Sedan undrar jag om vi inte silar mygg och sväljer elefanter. Om folk började samåka till jobbet, istället för att köpa miljöbilar, som belastar miljön redan vid tillverkning, så skulle vi göra en verklig skillnad.

#1
Kjell-Åke
2009-09-12 18:20

Lär Taxi-förarna att köra energisnålt och med trafikvett, det sparar man mycket mer på ur miljösynpunkt.

#1
Saabnisse
2009-09-13 01:09

Jag tror att problemet ligger i bristen på riktiga taxibilar.
För femtio år sedan hade man vissa krav på taxibilar, de skulle vara rymliga, bekväma och lätta att ta sig i och ur.
Nu förefaller det som om man godkänner vad skräp som helst, huvudsaken är att det är miljövänligt.
Kunde det gå att ta fram bekväma taxibilar för femtio-sextio år sedan så måste det väl gå att göra det även idag!
Och visst går det att göra dem miljövänliga!
Londontaxin, som ju tillverkas bl.a. av Geely, finns ju även i ett miljövänligt alternativ.
Varför är det ingen svensk åkare som är intresserad av den typen?

#1
Jocke
2009-09-13 01:19

Skulle ALDRIG sätta mig i en liten japansk farlig plåtlåda då jag åker taxi. Dels för att taxiåkare ofta kör som galningar och dels för att taxiåkare oftare är inblandade i olyckor än vanliga bilister. Att sedan förarna måste ha en säker och stor bil typ SAAB, Volvo, Mercedes etc anser jag är en rättighet ur arbetsmilöskäl. Bojkotta taxi 020 och andra som inför detta trams!

#1
Simon
2009-09-13 04:24

Jocke du har tydligen inte följt med utvecklingen de senaste 10 åren, ska då åka säkert så ska du åka Prius, toyota krocktestar den till och med mot Land Cruiser.... Den nya lär vara ännu bättre...
Dags att vakna kanske....:)

#1
Johan
2009-09-13 13:07

Toyota Avensis Sveriges säkraste bil.

#1
John
2009-09-13 18:20

Toyota fanatiker:
Jag tror också att man testar Toyotor på krockbanor. Skillnaden är bara den att man krockar bara en Toyota EN gång: jag har hört från en tämligen säker källa i bilvärden att man skojar om Toyotas tester och säger att: Det är knappt att Toyotas krockdocka överlever testet... Nä, man ska ha stora och säkra taxibilar och då finns bara tex, Mercedes, Passat, BMW, SAAB, Volvo och Audi. Så enkelt är det! Jag håller med ngn tidigare att ska vi taxikunder riskera våra liv bara för att tex taxi 020 köper in små skitbilar. Absolut inte!! Jag kan berätta att jag hade en Toyota Avensis av årsmodell 2005 som blev påkörd snett bakifrån i en köolycka på Gröndalsavfarten hösten 2008. Resultatet av en krock i ca 30 - 35 km i timmen blev att Toyota Avensisen blev ramsned - skev - helt enkelt och gick på skrot. Inlöst av försäkringsbolaget då reparationen skulle kosta mer än 65% av bilens värde... Det finns fler taxibolag än 020´s små skruttbilar att åka med.

#1
Pelle
2009-09-13 18:45

Johan: Toyota säkrast? Har du helt missat den kritikstorm som Folksam mötte då deras sk jämförelsetal kom fram? Här är ett kort utdrag,
Nu skrivs det som om det vore sant igen... Helt otroligt att Folksam trummar in en tvvivelaktighet som blir en sanning när lobbyisterna kör igång. I Folksams undersökning finns Toyotas alla nya bilar försäkrade. Toyota försäkrar numera alla sina nya bilar hos Folksam som i gengäld ger denna studie åt Toyota som tack för deras försäkringspengar som Folksam får in. Att nya bilar är säkrare än gamla är en självklarhet. Problemet med Folksams studie är att man jämför helt nya Toyota med gamla bilmodeller från tex VW, Audi och Volvo och drar slutsatsen att helt nya Toyota är säkrare än 15 år gamla Audi och VW mm... Pinsamt att man ens vågar jämföra gammalt med nytt... Men tur är att det finns många kritiska ögon som granskar det som skrivs!

#1
Johan
2009-09-13 21:08

haha jag kör en corolla men skulle jag ha råd skulle det bli merca..sa bara det alla säger att Avensis är säkrast.

#1
Simon
2009-09-13 21:50

Man märker vilka som lever i det förgångna och vilka som följer med i utvecklingen.....:)

#1
Saabnisse
2009-09-13 22:51

jag blir verkligen nedstämd.
Så fort det kommer någon kritik till småbilar som taxi så dyker det upp en massa figurer som börjar försvara Toyota!
Varför?
Toyota har verkligen inga lämpliga taxibilar som saluförs i Sverige.
Det som det handlar om är ju miljöriktiga bilar som lämpar sig som taxi och där har ju Toyota ingenting att komma med!
Det bästa är väl Opel Zafira biogas eller VW Touran biogas, båda högbyggda och relativt bekväma.

#1
Pelle
2009-09-14 00:19

Simon:
Javisst, det verkar som om du både är född och alltjämt lever på baksidan av månen om du tror att Toyota är lämpliga dvs säkra för passageraren och arbetsmiljöriktiga som taxifordon. Nä, bojkotta Taxi 020 och andra som inte vill transportera sina passagerare säkert och som inte bryry sig om sin personal.

#1
Richard
2009-09-14 10:27

Va'fan är det miljöbil?! Vet nån detta? Vet man hur framställer mam "miljöbrensle" till det som kalas miljöbilar eller?! Dumheter!

#1
göinge
2009-09-14 16:23

Huruvida en taxi kör på etanol eller bensin känner man på lukten! Luktar det inte etanolavgaser, går man helt enkelt till nästa bil i kön.

#1
Anders
2009-09-14 18:31

En hybridbil, Toyota Prius, har sin fördel endast i stan då den i bästa fall är snålare än en vanlig bensinbil men bara under en kort körcykel, drygt en km. Hybridbilar som fenomen med dagens dåliga elkapacitet är fruktansvärda ineffektiva som transportmedel där, oavsett förbrukning. Det enda vettiga att satsa på i det längre perspektivet är etanolmotorer och snåla dieselmotorer. Hybridbilar tex Toyota Prius är ett rullande systemfel...

#1
Johan
2009-09-14 20:05

Folk blir så sura så fort det handlar om Toyota..Jag kör som sagt Corolla men Prius är en pajasbil..Klart man tar en Mercedes om man vill åka bekvämt i taxi, eller en Saab..Tycker dom har hög standard på sina stolar..Ibland i mercedesklass t.om..

#1
Simon
2009-09-14 23:42

He, he... Född bakom månen, ja kanske det, med din teknik lär du aldrig komma så långt....:)
Hela denna debatten genomsyras av hatare av japanska bilar, nu har ni spytt galla på hybridtekniken så det räcker, den dag era efterblivna bilmärken kommer ut på marknaden med hybrid..... Hur ska ni göra då...? Är det plötsligt bra då.....?
Nä, man kan knappast annat än skratta åt er avundsjuka.....:)

#1
Pelle
2009-09-15 09:23

Avundsjuk på någon som kör Toyota? Det var nog det mest komiska jag har hört på länge. Tack för ett gott skratt Simon!

#1
Simon
2009-09-15 12:40

Den bjuder jag på Pelle, brukar ha svårt själv att hålla mig för skratt varje gång jag ser någon med huven öppen utmed vägen....:)
Det är i dom lägena man njuter av att sitta i en Toyota, eller när man ska byta bil och ser hur bra betalt man får... Då skrattar man gott åt alla andra.....:)

#1
Toll
2009-09-15 14:23

Hejsan!
Det finns en bra sak med Toyota. Det är att det går utmärkt att blanda in minst 50% etanol i ALLA Toyota bilar utan att de går sämre eller blir slöa. Våra Toyotor har vi blandtankat ca 50% etanol och resten bensin. Normalt har vi in ca 25 liter etanol i tanken och resten bensin. På besiktningarna ligger avgasutsläppen extremt lågt säger besiktningsgubbarna. Det är ju så enkelt att blanda ca 50% etanol i tanken eftersom iregel står ju bensin och etanolpumparna bredvid varandra. Sist men inte minst sparar man massor av pengar och miljö genom att ha i etanol i bensinen. Detta tips fick jag från en Toyota verkstad i Stockholm men han sa samtidigt att frågar man på Toyota centralt säger de att det inte går men så måste de svara sa han trots att det vet att det går att blandtanka etanol. För övrigt har vi inte haft mer fel än vanligt med vår Toyota, vi har bytt styrväxeln, generator och två hjullager på bilen under de 11 000 mil den har gått sedan 2004 då vi köpte den ny.

#1
PRIUS..
2009-09-15 17:45

Här kan man läsa om att köra Priusen på etanol.
http://www.greenenergynetwork.com/media/studies/prius-e85.PDF
"göinge 14 sep 2009
Huruvida en taxi kör på etanol eller bensin känner man på lukten! Luktar det inte etanolavgaser, går man helt enkelt till nästa bil i kön. "
Svar till GÖINGE, det kan bli svårt att lukta sig till om vilket bränsle Priusen går på i Taxikön då förbräningsmotorn i Priusen stannar när bilen står still, då är det lättare med dom andra bilmärkena som hela tiden står på tomgång i kön.
Bra reklam för TOYOTA då så många skriver kommentarer så fort Toyota är på tapeten.

#1
orre
2009-09-15 19:27

Så här bra är Toyota...
Läs bifogade länkar:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Simon
2009-09-16 02:11

Orre vi vet redan hur bra hybridbilar är, varenda biltilverkare kämpar för att kunna få tekniken i deras egna bilar,
Toyota är inne på tredje generationen......:)
Men gråt inte, snart kanske ditt bilmärke med kommer med hybridteknik, för det man inte tar hänsyn till i din artickel är alla de partiklar dieselbilar släpper ut som hittas i lungorna på oss människor....

#1
Johan B
2009-09-16 09:13

Simon:
läs nedanstående länk som orre refererar till... Faktum är att en sk. hybridbil bara är ett bevis på en illa vald teknik som visar att Toyota hamnat på "efterkälken" med avseende på motortekniken. Det finns många goda exempel på biltillverkare som har bilar i samma storlek och till och med större bilmodeller som har en lägre förbrukning än den lilla Toyota Priusen tex Volvo V50 edrive, VW Golf, Ford´s nya fiesta modell mfl. Hybridmotorn funkar dessutom bara i ca 1,5 km. Vilken bedrift att kunna stoltsera med en motor som fungerar 1500 meter...
Länk:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 09:59

Johan B. Så hybridtekniken är illa vald, hehe. Ja det är väl därför flertalet konkurrenter kommer med hybridbilar/mildhybrider då även Volvo så småningom mfl. Hur tänkte du här egentligen och flera med dig här som skriver?? Så Toyota Prius är en liten bil ? Ta dig då till Toyota handlaren och provsitt nya Prius och jämför den med bla Volvo V50, Prius är rymligare än denna. Finns inte någon annan bil i samma klass som når ned i samma förbrukning och utsläpp med automat/cvt låda som denna. Jag provade nya Prius igår en mycket positiv överraskning om man inte har förutfattade meningar.....

#1
Sake
2009-09-16 10:30

Conny: Det känns som att det inte är någon idé att försöka förklara för någon med döva öron som denne Johan B.
Det har redan förklarats här säkert 10 ggr att Prius är en bil i samma storleksklass som en V50 och att ingen annan bil med automat kan nå dessa förbrukningssiffror med så låga Co2-utsläpp.
Elmotorn jobbar tillsammans med bensinmotorn och skapar hybriddrift. 2km körs ENBART på el-drift. När batteriet laddats upp igen kan du köra ytterligare 2km osv. Prius är den mest avancerade mellanklassaren till dags datum.

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 15:16

Sake jag har fått bekräftat från Ola Andersson Vibilägare att flera av dessa pseudonymer som skriver här kommer från ett och samma tangentbord eller några tangentbord så ta inte så allvarligt på det hela du. Vi vet vilka de är......Och samma person är överallt och skriver sina kommentarer som är rena lögner om Toyota som Ola Andersson Vibilägare uttryckte sig.

#1
Simon
2009-09-16 17:34

Conny, att de dessutom hänvisar till gamla prius och jämför med andra biltillverkares nya bilar gör det bara komiskt, ska man jämföra teknik så får man ställa nya prius mot konkurrenterna... Ja tänks så fel det kan bli.....
Dessutom är det ju framtiden tills man hittat bättre lösningar, det syns ju tydligt eftersom snart varenda tillverkare kämpar för att ta fram hybrider....

#1
Simon
2009-09-16 17:46

TOLL eftersom du verkar seriös så vore jag mycket tacksam om du ville maila mig ditt registreringsnummer...
Att du bytt både generator, styrväxel och två hjullager på en 04 på 11 000 mil är mycket ovanligt och jag skulle gärna vilja följa upp det...
Maila till toyotaverkstaden@live.se
Mvh. Simon

#1
orre
2009-09-16 20:02

Alla Toyota fans:
Törs ni läsa vad tex tidningen "Teknikens värld" och DN skriver om Toyota Prius. De båda tidningarna DÖMER ut Toyota Prius dels för att den är miljöfarlig, syra i stora mängder i batterierna som kan expodera.... och dels hämmar de motorutvecklingen eftersom hybridtekniken i Toyota inte på långt när är så effektiv som den borde vara. Läs lördadens "DN" och veckans "Teknikens Värld". Se bifogad länk:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 22:07

Orre. Törs du läsa detta en artikel från idag pga DNs artikel där det hävdas från räddningsverket att det är felaktigt gällande Att Toyota prius skulle vara farlig. Desseutom är din första artikel från DN från 2003, alltså en aning bedagad. Här kommer artikeln i sin helhet. LÄS !
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 22:11

Här är länken från tidningen Miljörapporten från idag !
http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
Kom igen Orre bättre kan du ;o)

#1
Simon
2009-09-17 00:25

Ja, du ORRE det var inte mycket du hadde att komma med.....:)

#1
orre
2009-09-17 00:30

Simon och andra Toyota kramare:
Läs vad tex Teknikens Värld skriver om Toyotas miljöbluff:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2009-09-17 00:42

Orre, du kanske missat det, men det är gamla prius....:) Kom med nått nytt istället.....

#1
Conny Karlsson
2009-09-17 01:39

Orre du kommer att ha fullt upp med att skicka in testresultat för olika hybridbilar av olika märken i framtiden då alla som vill vara med på banan kommer att ha hybriddrift. Så ta inte så allvarligt på TVs resultat utan gå efter eget huvud om det nu är möjligt. Hybrider kommer att bli mycket bra i svenskmotorpress då Volvo har en hybrid på marknaden. Jag sätter 500kr på att betyget kommer att bli enastående bra för denna bil enligt TV. Om inte kan du hämta 500lappen här hemma hos mig i Värmland. Ring mig på 070-3147828 och hämta pengarna, sätter du emot ?

#1
Simon
2009-09-17 15:42

Conny det kommer, så här skriver tidningen Bilsport idag:
Redan 2012 planerar Volvo introducera sin första laddhybrid på marknaden. De har även planer på en helt batteridriven bil. Just nu pågår utvärdering av en eldriven C30.
Så vi får vänta två-tre år till innan det slutas gnällas på hybrider här.....:)

#1
orre
2009-09-18 15:58

Törs ni läsa om Toyotan....
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2009-09-18 21:33

Jodå ORRE du läser ett test på en över fyra år gammal bil som jämförs med splitter nyutvecklade....:)
Den testen är ointressant och man tar ingen hänsyn till particklar som släpps ut från dieselbilar, en dålig artickel helt enkelt.....

#1
orre
2009-09-19 22:24

Simon och andra toyota kramare:
Du säger att Teknikens Värld´s journalister har gjort en dålig artikel. Det skulle jag oxå tycka om jag vore en fanatisk toyota kramare och inte törs, kan eller vill inse att toyota prius hybrid inte är något annat än en veritabel miljöbluff som dessutom inte ens läkarna på akutmottagningen på Södersjukhuset skulle vilja vara i närheten av i händelse av olycka. För att inte tala om de extra starka magnetfält som uppenbarligen finns i just toyota prius... Nästa gång en toyota prius står längst fram i taxikön, vänta på att få åka med en vanlig miljötaxi istället!

#1
Sake
2009-09-20 00:53

ORRE: Sluta upp och ljug, läs på om magnetfält om du nu klarar av att ta till dig sanningen:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3835
Enligt dessa mätningar är det mycket lägre magnetfält i en Prius än i en vanlig Svensson-Volvo.
Sedan när är det läkarna som tar hand om fordonen vid en krock och när inträffade det en olycka som involverade Prius högspänningsbatteri? ORRE din bluff upp till bevis!

#1
Simon
2009-09-20 00:59

Orre du är tyvärr både okunnig och bara ute efter att smutskasta.... Tro inte på allt du läser och hör, granska innan du uttalar dig så slipper det bli pinsamt......

#1
orre
2009-09-20 19:30

Simon:
Precis tro inte allt som skrivs om toyota.... Det blir lätt så pinabelt! Särskilt för dig...

#1
Saabnisse
2009-09-20 22:09

Ni får ju tycka vad ni vill om Prius och gärna framhålla hur bra den är och även om jag aldrig skulle drömma om att köpa den, så måste ni ändå hålla med om att den är ganska värdelös som taxi.
En normal taxibil ska ha möjlighet att ta en rörelsehindrad person som passagerare.
Den bör även ha möjlighet att ta med en rullstol.
Det kan inte Prius!

#1
Simon
2009-09-21 04:26

SAABNISSE om du missat det så fäller man ihop rullstolar och det är inget problem att få in i en Prius.....
Har en vän som tar in sin rullstol i en vanlig Audi a4 sedan utan problem.....
Så det är bara fördomar.....

#1
Simon
2009-09-21 04:31

Orre, till dig vill jag bara säga att det blir inte pinsamt alls, jag behöver inte ens läsa efter att ha jobbat med Toyota sen jag var 18 år, snart är jag 46...:)
Men smutskastning kommer jag aldrig att gilla, fakta bemöter jag däremot gärna..

#1
Saabnisse
2009-09-21 11:11

Simon
Är man rörelsehindrad kan det vara exceptionellt svårt att krypa in i en Prius. Det typen av bil är förmodligen en av de sämsta taxibilar som finns, jag räknar givetvis inte de bilar som är ännu mindre.
Men om man jämför med t.ex. en gasdriven Zafira så har ju den massor av fördelar, mycket rymligare, betydligt lättare att ta sig in i och ur och dessutom betydligt miljövänligare.
När det gäller Toyota så är väl Corolla Verso vrettigare än Prius även om den inte är någon miljöbil.
Men det viktigaste är att en taxibil är högbyggd.

#1
Simon
2009-09-21 12:21

Saabnisse, jag vet inte vart du bor, men tittar jag här så har taxi Mercedes, Volvo, Citroen, Saab och inte är någon av de bilarna högbilar och Prius är storleksmässigt i samma klass frånsett lastutrymmet, och så många väskor har de sällan...
Eftersom de taxibolag som kör gamla modellen Prius är mycket nöjda så är det inget problem, vi kommer att få se så många mer Prius som taxibilar....
Det finns speciella taxibilar med nedfällbar ramp till handikappade så att de kan rulla in.... Så handikapsfrågan har de anpassade bilar till så det är inget problem

#1
Saabnisse
2009-09-21 17:07

Där jag bor går det mycket Saab som taxi. jag har talat med några åkare och de har gjort enormt fina avtal enligt deras åsikt. De har 5-års leasing och kör ca 80000 mil.
Jag frågade om miljöbilar, men de hade inte råd att tänka på sådant, det var diesel som gällde.
En liten förfrågan just om Prius bemöttes med ett leende och en huvudskakning.
Nu tycker jag personligen inte att varken Saab eller Volvo är några lämpliga taxibilar även om de faktiskt är avsevärt större än Prius oavsett vad du tycker.
Men det har dykt upp en VW Touran och en Zafira, men jag har inte talat med de åkarna ännu.
Sedan måste du inse att det finns de som är rörelsehindrade utan att för den skull behöva vara rullstolsburna och därför behöva åka i specialtaxi, men de kan ha det väldigt besvärligt att krypa in i en vanlig bil.
En taxi ska vara högbyggd!

#1
Simon
2009-09-21 22:25

Saabnisse, den taxiföraren vet inte vad han pratar om, Taxi 020 är det taxibolag som kör mest Priusar och därmed även har bästa underlaget så här säger dom:
- Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.

#1
Saabnisse
2009-09-21 23:47

Simon
Jag ger upp.
Det går inte att försöka kommunicera med Toyotastollar.
Du har inte fattat något av vad jag skrivit.
Du är tydligen helt blind i ditt Priusförhärligande.
Själv kör jag en riktig Toyota, Land Cruiser, och det vore egentligen en perfekt taxi, man behöver inte krypa in eller ur den.
Tyvärr måste man ju klättra upp i den och även om det är enkelt kräver det en viss teknik.
Men jag ger faktiskt sjutton i vad dina polare på taxi 020 säger, de har tydligen ingen aning om hur det är för en rörelsehindrad att krypa ner i den,
eller ocså struntar de i det.

#1
Saabnisse
2009-09-21 23:52

Det är svårt att skriva här, massor av ord och ibland hela meningar ramlar bort.
"Krypa ner i en Prius" skulle det stå.
Jsg har skrivit det förr, men det har tydligen inte uppfattats, EN TAXI SKA VARA HÖGBYGGD!
Och kom inte och påstå att en Prius är mer miljövänlig än en gasdriven Touran eller Zafira!

#1
Per Inge
2009-09-22 10:43

SAAB NISSE:
Jag håller med dig. Det är meningslöst att argumentera med toyota stollar som bara håller på med sitt "ordbajs" om sina toyotor som är deras "husgud". Stackars människor... Sköt om Dig SAABNISSE, jag håller på Dig!

#1
Per Inge
2009-09-22 10:45

Repetition:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Saabnisse
2009-09-22 11:32

Nu kommer den här som en sjusitsig gasdriven bil,
Caddy Maxi ECO-FUEL, den måste vara en ganska bra taxi, överlägsen Prius när det gäller både pris, rymlighet och miljö.

#1
Simon
2009-09-23 03:26

Jodå Saabnisse jag såg vad du skrev, du menade att taxiförare int har råd att köra Prius för det var för dyrt, den aktuella bilen du pratade om var en Saab..... Saab är inte högbyggd, Prius är inte dyr utan betydligt billigare att köra som taxibil... Så du har fel...:)
Du verkar dessutom tro att de flesta som åker taxi är handikappade, fel igen, det problem du beskriver är i princip obefintligt.....

#1
Simon
2009-09-23 03:27

Nämen ORRE, har du bytt namn till PER-INGE nu....:) Det gör dig nog inte mer trovärdig.....

#1
Saabnisse
2009-09-23 10:34

Simon
Nej Simon, du har inte sett vad jag skrivit och tydligen förstår du väldigt lite.
Jag upprepar det jag skrev tidigare:
"Nu tycker jag personligen inte att varken Saab eller Volvo är några lämpliga taxibilar även om de faktiskt är avsevärt större än Prius oavsett vad du tycker.
Men det har dykt upp en VW Touran och en Zafira, men jag har inte talat med de åkarna ännu."
Förstår du vad jag menar nu?

#1
Per Inge
2009-09-23 12:23

SIMON:
Nej nej och åter nej! Jag har lånat denna länk av "ORRE" eftersom jag verkligen anser att denna länk om Toyota Prius ska uppmärksammas. Att låna och ge tips och vidareförmedla det som är bra borde fler göra. På denna site så fort ngt negativt skrivs om Toyota kommer hela tjocka Toyota släkten och förtrycker och desinformerar, allt för att befrämja Toyota. Är inte ochså "Teknikens Värld" en ansedd tidning? Läs återigen om Toyota Prius sk. miljöbil...
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Conny Karlsson
2009-09-23 12:33

Saabnisse. Jag förstår att du menar att en högbyggd bil passar bättre som taxi än en lågbyggd som Saab och Volvo är, på så vis har du rätt. Men om du menar att de är billigare att köra och hålla i drift än Prius så har DU fel ! Jag vet hur lätt det är att svänga in rumpan i min högbyggda Yaris Verso i förhållande till Volvo V70 och Volvo S-80 och VW Passat bla då jag samåker med dessa arbetskamrater. Desseutom är ju benutrymmet oslagbart i Yaris verson i baksätet dock är den smalare på bredden. Men jag kan förstå att du förordar högbyggda bilar som taxi och att de är att föredra tex Zafira Touran men även nya Toyota Verso. Tyvärr finns ju inte Toyota Previa/Estima kvar i Sverige som modell men går fortfarande som taxi som är en utmärkt taxibil. I Japan finns den också som hybridversion sedan många år. Men vi kan ju räkna med att Toyotasmodeller kommer alla att finnas som hybrider om ett antal år som är Toyotas mål. Även Verso modellen (minibus som Zafira Touran) Själv tror jag att vi kan glömma Saab som taxibil i sverige, möjligtvis någon enda som fortsätter med märket. Då de kommer att bli mer nischade än vad de är idag som märke och försöka bli mer exclusiva(gissning). Och då kommer andra märken att ta över som taxi. Kanske flera modeller från Toyota med hybriddrift

#1
Conny Karlsson
2009-09-23 12:41

Simon. Fråga Ola Andersson Vibilägare om Orre och PerInge om de kommer från samma IP-adress.........intressant ! ;o) Det har förekommit ofta förut enligt Ola Andersson inlägg från samma IP-adress under olika pseudonymer. Och speciellt antiToyota kommentarer som är direkt felaktiga enligt Ola Andersson.

#1
Saabnisse
2009-09-23 15:45

Conny
Ännu finns det inte någon hybridbil som kan konkurrera med en biogasdriven bil när det gäller miljöbelastning.

#1
Conny Karlsson
2009-09-23 18:08

Saabnisse. Det är möjligt att de inte kan konkurera miljömässigt. Ändå satsar alla tillverkare med självakning på hybrider av olika slag. Vad det vill säga vet jag inte, men jag kan gissa......Att hybriderna bara är i sin linda utvecklingsmässigt har jag berört tidigare många gånger. Att Saab och Volvo är stora just nu i Sverige på taxi har sin naturliga förklaring liksom att Toyota är betydligt större i Japan och resten av världen som taxi......Annars har du rätt när det gäller högbyggda bilar att de passar som taxi. När kommer Saab och Volvo med bilar som passar som taxi egentligen ? Varför ska man tvingas att sitta på golvet i en modern bil ? Förövrigt saknade jag dig på Träffpunkt 80 på Grytsbergs säteri under Söndagen Saabnisse. Det var mycket trevligt och strålande solsken. Skulle varit kul att träffas ! Men du kanske inte umgås med Toyota stollar som du uttryckt dej tidigare !? Jag själv och min fru var där och hade åkt dit från Värmland i vår Toyota Supra. Snacka om att sitta på golvet förövrigt...........förövrigt har vi inga problem att umgås med andra som har ett genuint bilintresse på bilträffar......;o)

#1
orre
2009-09-23 18:43

Tänk att det fortfarande, år 2009, finns de som inte tål fakta utan måste censurera fakta från tex "Teknikens Värld". Jag tänker tex på Conny Karlsson som titt och tätt kallar sig för Shougun på andra sajter.. Se och läs:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2009-09-23 20:33

Orre och Per Inge, vi har både sett och läst tetet och har konstaterat att man jämför en nästan 5 år gammal hybrid med det senaste i dieselteknik, därför är testet ointressant.....
Testa nya Prius så ska du få se på annat resultat....:)
Och sluta spamma nu, vi har sett länken....:)

#1
orre
2009-09-24 00:30

Conny Karlsson:
Jag tror att det är många läsare som "drar lite på smilbanden" då du skriver att du springer - ringer - till "pappa" Ola Andersson så snart någon skriver eller tycker något ofördelaktigt om ditt "kära" Toyota skrälle! Tror - vill - du att han ska trösta dig? ;o)

#1
orre
2009-09-24 00:37

Simon:
OM du bemödar dig att ta del av artikeln i "Teknikens Värld" så kommer ÄVEN du att förstå att Toyota Priusen i testet inte alls är 5 år gammal utan är av 2009 års modell. Håll dig till FAKTA! ;o)

#1
Simon
2009-09-24 03:06

Orre, eftersom jag kan Toyota på mina fem fingrar så kanske det borde vara du som tog reda på fakta...:)
Den modell du läser om i testet Prius gen 2 kom år 2004 och är 5 år gammal, om du vore lite bilkunnig så borde du veta att varje ny årsmodell inte är lika med ny bil....)
Men varför inte kika på 2009 år modell, Prius 0,39 l/mil utsläpp 0,89g
Volvo S40 DRIVe som är en trängre bil 0,45 l/mil utsläpp 118g
Vad har du för fakta att komma med nu då....?

#1
orre
2009-09-24 09:43

SIMON:
Toyota skrället är fortfarande av 2009 års modell även om bilskrället, par ce, lanserades 2004! För övrigt hur skulle det gå till att jämföra bilar om testen bara fick göras OM eller då alla bilmodeller var lanserade SAMTIDIGT? det skulle ju innnebära att det i praktiken inte skulle kunna gå att jämföra bilar eftersom det är ytterst sällan alla lanserar sina bilmodeller samtidigt. Nä, herrn´s snack går bort dvs faller på sin egen orimlighet. Det är bara att inse att det finns fler som kan analysera och testa bilar där man börjar genomskåda Toyota Prius miljöskandal om man kallar en miljöfarlig, explosiv bil som transporteras ca 1800 mil från andra sidan jordklotet för miljöbil...Toyota folket är bara missundsamma och - eller - avundsjuka. ;O)

#1
Simon
2009-09-24 12:23

Orre, du verkar inte vilja förstå och på dina glåpord mot Toyota så är det nog inte troligt att du någonsin kommer att förstå....:)
Du är inte seriös....

#1
orre
2009-09-24 16:54

Simon: Du verkar inte förså eller vill inte förstå ett logiskt resonemang! Det finns faktiskt mycket mer att läsa än just Toyotas propagandamaskineri. ;o)

#1
Simon
2009-09-24 19:19

Orre om du läste mina inlägg så såg du fakta även på Volvo, jag har inte sett dig med någon fakta ännu.... Du bara svamlar....

#1
Saabnisse
2009-09-24 19:42

Conny
Jag hade velat ställa upp, men det kom en del i vägen tyvärr.
Men jag gillar inte att sitta på golvet, jag tycker att min 9-5 är i lägsta laget, även om den har svårslagen sittkomfort.
Men Land-Cruisern sitter man högt och respektabelt i, det är verkligen ingen bil man behöver krypa ner i och den har väldigt bekväma stolar om än inte riktigt i klass med Saab och Volvo.
Men det är ju en annan biltyp.

#1
orre
2009-09-25 10:23

Simon:
Finns ingen fakta? Läs om denna länk igen, så finner du FAKTA...
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2009-09-25 12:44

Duktigt Orre... Det enda du lyckas med är att hitta ett test med nyutvecklade dieselbilar mot en fem år gammal hybridbil, hur många gånger ska jag behöva förklara detta, att det dessutom handlar om förbrukning och inte om utsläpp gör det ju inte bättre......
Men alla som är nåt så när kunniga vet att det finns en ny och snålare Prius som mosar dessa bilar....:)
Du får försöka hänga med lite, du vet att utvecklingen inte står still.....
Vilka bilar tycker du är bra då....?

#1
Saabnisse
2009-09-25 15:55

Jo, Subaru Legacy har nu konverterat sin modifierade Lloydmotor till gasdrift.
Den ger 167hk och kommer att börja säljas i april nästa år .
Det blir ju den första fyrhjulsdrivna miljöbilen, eller hur?
Men som taxi?
Njae.

#1
Saabnisse
2009-09-27 00:06

Egentligen tänkte jag strunta i den här tråden, men jag kom att tänka på att de enda miljöriktiga bilarna är ju de gasdrivna och då fick jag en fundering.
Hur många gasdrivna bilmodeller finns det som är lämpliga som taxi?
Zafira? Nix, ingen automatlåda.
Passat? Nix, för låg.
Touran? Japp, med DSG-låda.
MB B-klasse? Kanske, men finns den med automat?
Några fler förslag, nog måste det väl finnas mer än en bil just nu som är gasdriven och har automat?

#1
Simon
2009-09-27 01:38

Sabnisse, det finns inga miljöriktiga bilar, inte ens gas är miljöriktigt......

#1
Saabnisse
2009-09-27 09:29

Jo Simon, där har du helt fel.
Genom att förbränna gasen omvandlas den till vatten och CO2.
Om gasen, metan till största delen, inte förbränns, går den upp i atmosfären där den är 21 ggr värre än co2 som växthusgas.
Därför är det viktigt att ta vara på så mycket energi som möjligt i metangasen och omvandla den till CO2.

#1
Peo
2009-09-27 12:41

SAABNISSE:
Din analys är delvis korrekt. Det bästa ur miljösynpunkt är INTE att förbränna metangas som per defintion är svår att kontrollera ur förbränningssynpunkt och förvandla det fill koldioxid som i sig spär på växthuseffeken. Utan det bästa för miljön är att använda CO2, koldioxid neutrala bränslen som är certifierade och där har vi, än så länge, två aletrnativ: Rapsdiesel, RME och Ecopar, finns i Uppsala, Sundsvall och Göteborg att köpa, för dieselmotorn och etanol E85 för bensinmotorerna. Allt annat är ekologiskt ICKE hållbara alternativ. Här ligger tex SAAB´s, VW´s och Volvo´s flexifuelbilar i framkant om vi ser på teknisk utveckling och kunnande särskilt SAAB.

#1
Simon
2009-09-27 13:40

Saabnisse det är fortfarande inte miljövänligt....:)
Som fordonsbränsle är både biogas och naturgas mer miljövänligt än bensin och diesel, tack vare de låga emissionerna. Frågan om biogas är mer miljövänligt än E85[ifrågasatt uppgift] är svår att svara på eftersom en mängd faktorer måste räknas in, bland annat läckage. Eftersom metan är en starkare växthusgas än koldioxid är det viktigt att ingenting sipprar ut i atmosfären. Detta kan ske både på produktionsanläggningar, vid transport och även i bilmotorerna (motorerna klarar inte av att fullständigt förbränna allting).

#1
Saabnisse
2009-09-27 20:04

Simon och Peo
Den här diskussionen hör verkligen inte hemma i den här tråden.
Men jag tror att ni behöver lära er något mer om gas som drivmedel så kolla gärna den här sajten:
fordonsgas.se

#1
Peo
2009-09-27 23:20

SAABNISSE:
Tack för tipset! Jag kan oxå tipsa om en site som heter, www.etanol.nu
Fö. glömde jag att säga att de flesta bilmärken med anseende har numera etanoldrivna bilar där såväl SAAB som Ford gått i bräschen. Hybridtekniken är ineffektiv, se nedan länk.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080522-hybrider-kritik/index.xml
Trevlig läsning.

#1
Simon
2009-09-27 23:29

Bra konstaterande och tvärtemot Orres påstående, dessutom är detta också gamla prius så nya modellen lär vara ändå bättre.... Så här skriver dom:
Toyota Prius klarar sig däremot helskinnad i testet. Priusen anses, i likhet med Ford Focus ECOnetic, Mini Cooper Clubman D, VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive, inte riktigt leva upp till de utlovade förbrukningssiffrorna, men de är ändå tillräckligt snåla för att kunna kallas miljöbilar.
Saabnisse, jag är ingen specialist på fordonsgas, men det råder ingen tvekan om att det inte finns ett drivmedel som kan kallas miljövänligt.... Möjligtvis miljövänligare....:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.