Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mercedes visar tre nya laddhybrider: CLA, GLA och CLA Shooting Brake

Publicerad 2 mars 2020 (uppdaterad 2 mars 2020)
Ännu fler Mercedesmodeller blir nu elektrifierade.

Tanken var att Mercedes skulle visa upp flera viktiga nyheter inför nyfikna motorjournalister på bilsalongen i Genève. Men det satte coronaviruset stopp för.

Nu väljer Mercedes istället att hålla en digital presskonferens på nätet på tisdagen, men redan på måndagkvällen släpptes tre nya laddhybrider i Mercedes modellprogram.

Först ut är Mercedes GLA 250 e, som är en tuffare och mer högbyggd ”crossoverversion” av Mercedes A-klass. Den ska senare även komma som helt eldriven, men nu finns den alltså som laddhybrid.

Vid sidan av Mercedes GLA kommer även designmodellerna CLA och CLA Shooting Brake som laddhybrider.

Läs också: Vi provkör Mercedes E-klass som laddhybrid

Samtliga modeller har en 1,3-liters bensinmotor på 102 hästkrafter plus en elmotor. Totalt ger drivlinan 218 hästkrafter och 450 Nm. Batteripaketet på 15,6 kWh och räckviddssiffran på el ligger på mellan 5,3 och 6,9 mil enligt WLTP-körcykeln beroende på modell. Mercedes GLA 250 e har kortast räckvidd medan CLA 250 e kommer längst.

En ovanlig detalj är att laddhybridmodellerna också går att ladda hyfsat snabbt med rätt laddare. Bilarna klarar DC-laddning på 24 kW och kan då ladda batteriet från 10 till 80 procent på 25 minuter.

Ett av problemen med Mercedes tidigare laddhybrider har varit att bagageutrymmet blivit ordentligt mycket mindre på grund av batteripaketet. Med de nya modellerna uppger Mercedes att batterierna inte stjäl lika mycket utrymme som tidigare.

Några svenska priser för modellerna finns inte ännu.

Kommentarer

#1 • 2020-03-02 20:08
Henrik M

Trevliga modeller som säkert kan sälja bra! Funderar dock på om de satt ladduttaget under samma lucka som bränslepåfyllningen? Ser nästan ut så på GLA:n......

#2 • 2020-03-02 20:43
L. Mäkinen

Deras övriga hybrider har anslutningen I bakre stötfångaren på höger sida. Det kanske är en reklammakare som hängt dit sladden på bilden utan att höra med en ingenjör hur man gör.

#3 • 2020-03-02 22:11
Henrik M

Hittade nu en annan bild och GLA iaf har fått ett "tanklock" på varje sida, ett för laddning och ett för bränsle. Men då undrar man ju varför de valt högra sidan för el och vänster för bränsle. Nästan hundra på att Mercan jag hade så var bränslepåfyllningen på höger sida. Är väl så på merparten av alla bilar sålda på marknader med ratten på rätt sida?

#4 • 2020-03-02 22:25
Henrik M

Shooting Brake är ett gammalt klassiskt epitet från 1890-talet på specialbyggda karosser för finare hobbyverksamhet som jakt t.ex. så det finns en historia i det.

#5 • 2020-03-03 12:16
Mr Colt

Håller med Intelligens, den dagen MB faktiskt tillverkar en shooting brake får de kalla den för detta.

#6 • 2020-03-03 15:39
Panopticon

Ser ut som att det kan vara en riktigt snygg hybriddrivlina. 102 bensinhästar + X elhästar = 218. Det borde innebära att elmotorn hamnar i trakterna bortåt 150 hästar. Bra drag i den. Och ett rejält batteri för en så liten bil ger ju också rätt bra räckvidd. :)
Viss skillnad mot Volvos "laddhybrider". En XC90 har typ 70 elhästar eller nått sånt..

TILLÄGG: Man ser också hur mycket mer en högbyggd bil drar. Hoppas folk kan börja förstå det snart.

#7 • 2020-03-03 18:03
Carl Trefalt

Batteripaket 15,6 kWh och räckvidd på 5 mil, var inte mycket !!!

#8 • 2020-03-04 09:55
Panopticon

Carl: 7 mil om man väljer en vettig bil. Inget konstigt. Det är lite som att i en löpartävling så kommer tjockisen vara långsammare än den vältränade.

#9 • 2020-11-04 13:53
Claes Gilered

Högbyggd bil (ex. SUV) och breda däck = hög förbrukning. Att MB sätter in en Renaultmotor på 102 Hk tar ner intresset, iaf för mig. Det "nya" 15,6 kWh-batteriet från Korea är typ, mindre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.