Bild
Nästa artikel
Mercedes-Benz långa och rymliga E-klass är en riktig laståsna, men i laddbart utförande för-svinner en av modellens främsta kvaliteter.

Provkörning: Mercedes-Benz E 300 de (2019)

Provkörning

Mercedes-Benz E 300 de är en underbar reskamrat som gör gott för stressade själar, men hur i all sin dar tänkte man när…

Om vi för ett ögonblick väljer att bortse från prislappen på närmare 600 000 kronor skulle det vid första ögonkastet kunna vara en formidabel braksucce vi har framför oss. Kombibilar med hybriddrift växer inte på träd och att döma av de långa väntetiderna för bland annat Volvo V60 T8 och Volkswagen Passat GTE finns det mark att erövra.

Mercedes-Benz E-klass är – som vi har konstaterat många gånger tidigare – en mycket kompetent resekamrat som bjuder på högsta tänkbara komfort. Ljudnivån i den rymliga kupén är mycket låg redan i fossilt utförande och med eldrift blir det näst intill knäpptyst. I motorvägsfart letar sig endast ett mycket svagt vindbrus in till öronen, vilket är mer gemytligt än störande.

Förarmiljön är en av klassens mest genomtänkta och följer Mercedes senaste ideal. Logiskt och korrekt är receptet, med fysiska knappar för bland annat klimatanläggning och volym. Tack för det. Eldrift behöver inte alltid paras samman med överdriven tekniklusta för att kännas framtid. Däremot hade jag gärna sett Mercedes senaste meny- och skärmsystem. Här saknas touchfunktionen på skärmarna och menyerna är bättre i den efterföljande mjukvaran.

Rätt och slätt. Knappar och skärmar i god harmoni, men jag saknar touchfunktion och nya mjuk-varan.

Dieselmotorn, längsmonterad med en slagvolym på två liter, levererar 194 hästkrafter och ett vridoment på 400 Nm mellan 1 600 och 2 800 v/min. Tillsammans med elmotorn nås en total systemeffekt på 306 hk och 700 Nm, vilket räcker och blir över.

Modellen startar alltid i hybridläge, något som känns märkligt. Prioriteringen av eldrift är dock så pass hög så länge batteriet har laddning att man efter ett tag slutar fundera över saken. När batteriet är tomt smyger dieselmotorn sig in i leken näst intill obemärkt och samspelet med den nioväxlade automatlådan är föredömligt.

Räckvidden då? Mercedes själva anger 52 kilometer i enlighet med WLTP. Under testperioden klarade vi som mest 40 km, förvisso med inslag av motorvägskörning. Att kliva ner under 19 kWh/100 km är inte lätt, men görbart, vilket skapar en liknande aktionsradie som värsta konkurrenten Passat GTE, vilken är utrustad med ett batteri på 13 kWh mot Mercedes 13,5.

E 300 de rör sig lätt och smidigt i alla situationer och fjädringskomforten är på topp, likaså styrkänslan. De standardmonterade hjulen mäter 18 tum i diameter, vilket innebär att det fortfarande finns en del dämpande gummi mellan dig och asfalten. Varför man valt så hysteriskt breda däck är dock en gåta. E 300 de är utrustad med 245/45 fram och 275/40 bak, vilket knappast gör gott för räckvidden.
 

"I E 300 de möts den lastande av en decimeterhög vägg en bit in i bagageutrymmet."

Även de resande i baksätet har det fint. Huvudutrymmet är väl tilltaget och trots mina 190 centimeter har jag inga problem att sitta bekvämt bakom mig själv. Så här långt är det mesta sig likt. Mercedes stora kombi är ett gediget grundmaterial att bygga vidare på, varför man blir extra förvånad när man öppnar bakluckan.

Med relativt raka kaross-sidor och brant baklucka sväljer modellen rediga mängder last, vilket gjort den till en favorit bland stora kombibilar. Med detta i bakhuvudet är det en gåta varför man låtit placeringen av batteriet näst intill tillintetgöra dessa kvaliteter. I E 300 de möts den lastande av en decimeterhög vägg en bit in i bagageutrymmet. Batteriet löper sedan fram till stolsryggarna där golvet åter får normal höjd. Med stolarna i fällt läge (fälls enkelt från bagageutrymmet), körande längre föremål, ligger dessa och balanserar på batteripaketet. Störande är också laddluckans placering. Du som laddar medan du handlar får snällt koppla ur sladden och köra fram bilen när du kommer tillbaka till garaget och ska slänga in kassarna. Annars är risken stor att bakluckan åker in i väggen, alternativt laddboxen. 

E 300 de hade kunnat vara en fullträff. Med ovanstående brister förloras dock poäng som är så pass viktiga för biltypen att det inte kan bli annat än stolpe ut.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz E 300 de?

Mercedes-Benz E 300 de

Pris, från kr: 590 900.
Svensk lansering: Säljs nu. 
Mått, cm: L 493/B 185/H 148. 
Bagagevolym, l: 480.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo samt elmotor.  Max effekt (diesel) 194 hk (143 kW), max vridmoment (diesel) 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min. Max effekt (el) 122 hk (90 kW). Max systemeffekt 306 hk (225 kW) samt 700 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, niostegad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 250 km/tim (kombinerad drift), 130 km/tim (elektrisk drift). Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
Deklarerad förbrukning: 1,6 l/100 km, CO2-utsläpp: 41 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Passat GTE, Kia Optima PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V90 T8.
 

Plus: Svåröverträffad komfort och logisk förarmiljö. Snål även i hybridläge.
Minus: Batteriet inkräktar på lastutrymmet. Laddluckans placering.

Vad nytt? Ny laddhybrid från Mercedes-Benz.
För vem? Miljömedvetna tjänstebilister som kan handla med många basbelopp.   

Kommentarer

#1
2019-07-07 11:05

Härlig bil på många sätt, men håller med om batteriets placering! Hur tänkte de? Helidiotiskt placera det så i den stora bilen.
Sen dåligt skrivet tycker jag av skribenten att klanka ner på de breda bakdäcken utan att nämna att bilen i fråga var extrautrustad med detta genom AMG-paketet. Standard är smalare.
Sen hur många handlar där man parkerar i ett garage? Så att det är ett generellt problem....
Jag har med laddluckan bak och aldrig behövt flytta bilen för att kunna lasta in en kasse....

#2
2019-07-07 11:50

Kungen av kombi bilar sedan årtionden :)
Men otroligt fånigt med sådana däck på en så underbar långfärdsbil; (

#3
1
2019-07-07 12:06

MB vill inte. De är bara tvungna att ha dylikt i utbudet. Skit.

#4
2019-07-07 12:40

Haha, dömt att misslyckas... 2.2 ton som skall dras igång och köras i högre farter...kan inte bli miljövänligt på långa väga. Bilen är stor, kanske lite väl stor för att bara kunna rymma 480 liter bagage.Det är mindre än en Fabia. Detta trodde jag aldrig jag skulle säga, men hellre en SUV än detta. Man börjar smått undra om bilbranschen fullständigt har ballat ur? Ärligt talat tror jag detta är en "quick fix" för att få ned utsläppen på papperet.. i verkligheten lär de förbli höga.

#5
2019-07-07 13:11

Batteriets placering som både BMW och Mercedes använder har att göra med att de är bakhjulsdrivna där man behöver ta ställning till kardanaxel och bakaxel . Man kan självklart göra som i glc och höja upp hela lastgolvet ( gjort även i q5 phev ) men då tappar man volymen i bagaget . Stora batterier tar plats .

#6
2019-07-07 13:19

Synd att batteriet tar lastutrymme då den annars har störst utrymme i klassen; (

#7
2019-07-07 13:51

Det är märkligt det här med elbilar. De är väl tänkta att rädda miljön, antar jag. Trots detta är de oftast (alltid?) fullmatade med elektrisk utrustning från för till akter. Om nu elbilar är räddningen för planeten tycker jag att en bil med utrustningsnivå som en Trabant borde vara det självklara valet för en övertygad trädkramare.

#8
2019-07-07 14:19

Bra jobbat Mercedes! Ni kommer tack vare dieselhybriden att plocka mängder av kunder från alla bilmärken som ännu inte har fattat att det bästa från två världar en dieselhybridmotorn där elmotorn används i stan och i köer och den klimatsmarta och snåla dieselmotorn körs på lands och motorvägar utanför staden. OM inte Volvo fattar galoppen inom några år då nästa bilbyte ska göras så kommer jag tveklöst att köpa denna Mercedes Banz.

#9
2019-07-07 15:45

Vargen #4
Och hur hög förbrukning har du beslutat att denna disel laddhybrid har?

#10
2019-07-07 16:06

en bil som intresserar mig när jag passerat 60 år..,

#11
2019-07-07 17:20

Det märkliga är att på min C-klass och även på E-klass, så finns det ett gigantiskt (nåja...) utrymme under bagagegolvet. Vi pratar nog hundra liter - om inte mer. Varför inte utnyttja detta?

#12
2019-07-07 17:36

Säkerligen bekväm bil men med tanke på att det är en större kombi så antar jag att tanken är att man ibland ska transportera saker ibland. Jag kan ju tycka det är skönt med ett helt plant golv så man kan skjuta in tyngre föremål. I denna är det inte mycket utrymme som är plant.

Man kanske behöver släppa på idén om bakhjulsdrift om man ska ha hybrid.

#13
2019-07-07 18:26

Audi: Troligtvis en fråga om att man inte vill ha för mycket tyngd liggande koncentrerat bakom bakaxeln. Annars är det som du säger ett riktigt bra utrymme där på Mercedes. Är det fortfarande lika stort som det var på min E-kombi -11 så är det nästan löjligt stort.
Sen tror jag det handlar om kostnad i detta fallet. Självklart behöver inte batteriet sitta ihop helt heller utan de olika batteripacken kunde spridits isär lite, t.ex. som Jaguars gamla tank som låg uppdelad under baksätet på båda sidor om kardanen. Hade du gjort så och lagt en del i ovan nämnda "balja" kunde de fortfarande haft plant bagage. Men den lösningen hade såklart kostat mer och jag tror nog det var där skon klämde. Särskilt som vissa ovan med skrivit detta är en nödlösning för att få ner de sammanlagda utsläppen på fordonsflottan till att nå kraven.
Den stora satsningen lägger ju Mercedes på sin EQ-serie. Synd bara den är lite sent ut på banan.....

#14
2019-07-07 19:03

Henrik M: nu tror jag inte att en förflyttning av några kilo batterier (vi snackar mindre än 50 cm) skulle stjälpa bilens egenskaper. Detta är utan tvekan en tillfällig nödlösning. Bilen väger över 2 ton.

#15
2019-07-07 23:21

Taffliga lösningar med batteriet och laddluckan, men det kan knappast försvaras med att man haft för lite tid i förhållande till andra biltillverkare med att ställa om till mest på pappret, snålare bilar.

#16
2019-07-08 10:50

Den deklarerade förbrukningen lär bara vara inom räckhåll om man ständigt laddar och kör max 3 mil per laddning. Annars lär förbrukning landa på runt 0,65 - 0,75 liter/mil.

#17
2019-07-08 11:18

Känns prisvärd när en passat närmar sig 500000 kr och då får man ändå bara en folka; (

#18
2019-07-08 15:32

Ja du vargen
Tänk en stor rejäl komfortabel kombibil som i dieselutförande utan möjlighet att ladda förbrukar ungefär som din Octavia.
Men detta med att faktiskt behöva ladda är väl en egenhet som alla laddhybrider har för kunna prestera som tänkt. Är ju lika dumt att köpa en laddhybrid och inte ladda som att köpa två flaskor bubbel, vaska den dyra goda champagnen och dricka ur den billiga Cavan.
Du har inte köpt dig nån elbil ännu ????

#19
2019-07-10 11:52

Guran, då kunde jag köpt en Fabia.. lägre utsläpp och hjälper högre lastförmåga.

#20
2019-07-11 10:38

Ja visst Vargen, Fabian en tuff konkurrent till Mercedes E-klasse. Maken till komfortvagn och laståsna som Fabian är är svårt att uppbringa.
Men du kan ju köpa den där elbilen du planerar att köpa, varje dag med Octavian är en förlorad dag med elbil och lägre utsläpp, tänk på det.

#21
2019-07-11 12:13

Tror att de breda däcken sitter där för att klara den högre vikten och högre tyngdpunkten från batteriet vid undanmanöver. Det är synd för det blir högre förbrukning, ljud, större risk för vattenplaning samt dyrare att byta däck och vinterdäck. De är faktiskt standard med dessa däck på hybriden.

#22
2019-07-12 11:10

Guran, till viss del kan jag förstå dig..jämföra en premium vagn med en simpel enkel Skoda. Men jag skułle skämmas åka runt i denna tunga omoderna Mercedes. Fabia är ingen jättehöjdare, men utstrålar på något sätt sunt förnuft. Observera att ingen av bilarna är intressanta för mig, jag vill helst ha en elbil...och sedan/halv kombi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.