Nästa artikel
Mercedes Citan – ny skåpbil för stan
Nyheter

Mercedes Citan – ny skåpbil för stan

Publicerad 6 februari 2012 (uppdaterad 6 februari 2012)
Nu visar Mercedes de första bilderna på nya skåpbilen Citan, en utmanare till bland annat Volkswagen Caddy. Premiär senare i år.

Mercedes säljer i dag modellerna Vito, Sprinter och Vario på den svenska transportbilsmarknaden. Citan blir ett tillskott i den mindre storleksklassen.

Bilen är ett resultat av Mercedes samarbete med Renault och undertill hittar vi mycket riktigt samma plattform som används till Renault Kangoo. I samma segment finns bland annat Volkswagen Caddy, Citroën Berlingo, Fiat Doblò och Opel Combo.

– Det är en kompakt bil som är tuff och stark nog att verkligen klara det hårda livet i stadstrafiken, säger Martin Lindell, försäljningschef på Mercedes Benz Transportfordon.

Citan kommer att säljas i flera utföranden med olika kaross, längd och totalvikt. Bland motorerna finns bensin- och dieselalternativ och så småningom planerar också Mercedes att introducera en eldriven variant.

Modellen premiärvisas på transportbilsmässan IAA i Hannover i september.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Citan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-02-06 12:47
Hackenbush

Vilken enorm "stötfångare", har Mercedes kanske stora lager av oanvänd plast?

#2 • 2012-02-06 15:01
troll (ej verifierad)

Hackenbush: Då är det värre med tillverkare som har stötfångaren halvvägs upp till framrutan och sätter lyktor, grill mm i stötfångaren, vanligt bland många tyska plastiga tillverkare som t ex Audi och BMW. Tyska bilar har dessutom i snitt alltid haft mer kg plast per bil (t ex instrumentbräda) än andra t ex japanska.
Detta äro icke någion direkt stor ståtis dock. Dessutom, robust och udda med svarta stötisar. Kul!
Passar dessutom biltypen.

#3 • 2012-02-06 22:16
Thommys

Trevligt om de kommer med en Citan. Det är några år sedan de hade en liknande bil Vaneo, som inte blev någon succé. Den tillverkades bara några år sedan lades produktionen ner.

#4 • 2012-02-07 08:52
Mistro

Man kan ju undra varför inte stora och duktiga MB kan lansera denna bil utan hjälp?
Klassen som bilen hamnar i är stentuff och jag undrar om det finns plats för den?
Redan Caddy anses utav många som för dyr och Mercan lär inte bli billigare än så.

Nåja...hoppas ju att de lyckas och även lånar Renaults rostskydd.

#5 • 2012-02-07 09:36
Peter i Sydney

Mycket intressant om den kommer till den här sidan av jordklotet. Skall byta skåpkärra i september. Förmodligen blir det en ny Hyundai H-1 igen för det är den klart bästa transportbilen på marknaden just nu om man väger in komfort, ekonomi och driftsäkerhet. Men alla nya tillskott på marknaden är välkomna. Skall även ta en titt på kinesiska TAC närden kommer hit om några månader.

#6 • 2012-02-07 09:44
Thommys

Mistro, samarbete krävs idag för att kunna tillverka bilar som inte blir allt för dyra. Mercedes Sprinter byggs sedan starten i hop med VW och delar stora delar av karossen med med deras LT/Carfter. Så det är inget nytt när det gäller nyttofordon.

#7 • 2012-02-07 20:28
Mistro

Jo det är en fördel att sammarbeta "Thommys" och intressant är det att även dem "fina" tvingas att spara.
Då det gäller transportbilar så kunde dem gott vara bättre över lag,..men de är rent ut sagt usla trots ett högt pris.
Det är långt mellan modellbyten och man har sparat på allt....utom då priset som sagt!

#8 • 2012-02-08 09:34
Thommys

Mistro, en av de stor fördelarna med Mercedes nyttofordon är just den goda totalekonomin. Det är du som etiketterar dem med "fina", jag säger pålitliga av stor erfarenhet. De erbjuder en bra arbetsmiljö med fina stolar. Ställ upp ett gäng fordon på en plan och låt förarna få ta vad de vill. Jag kan lova dig att först går Mercedes och VW åt, sedan Ford och Renault.

#9 • 2012-02-08 11:59
Swenssons

Denna bilen kommer att bli en hård konkurrent till tex VW Caddy om den bara inte rostar så förbenat mkt som tex Mercedes Vito gjorde?

#a • 2012-02-08 22:02
Mistro

"Thommys": Det är nog fler än jag som sätter MB i finrummet och begär lite mer utav dem p.g.a detta.
Tyvärr har jag inga direkta eller konkreta erfarenheter utav transportbilar,...undantaget för en Kia som fungerade bra men var väldigt tråkigt utrustad....På denna resans gång stötte jag på många som tidigare hade kört Vito och Sprinter. ( för att inte tala om då jag sålde Kian privat,så ringde nästan bara MB ägaremed trasiga motorer )
Har som sagt tyvärr nästan bara hört tråkigheter om dessa transportbilar gällande allt ifrån dåliga motorer,elfel och rost och jag hoppas verkligen att mycket av detta är åtgjärdat.
ÄR man anställd bryr man sig i regel inte så mycket om vilka kostnader som belastar sin arbetsbil,...Stjärnan i nosen påverkar mer än man tror och själv trodde jag verkligen att detta var bilar som höll.
Tror för detta inte att konkurrenterna är bättre på något mer än priset.

Med generellt höga priser så menade jag alla transportbilar över lag som behöver komma ner ordentligt i pris och skärpa till sin utrustning och krocksäkerhet. ( undantaget är nya Ranger )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.