Bild
Nästa artikel
Euro NCAP: Fem stjärnor till sex bilar

Euro NCAP: Fem stjärnor till sex bilar

Nyheter

Euro NCAP har krocktestet elva nya bilar – med blandat resultat. Sex blev femstjärniga medan de andra fem gick bet på en stjärna.

Euro NCAP har genomfört en ny omgång krocktester. Den här gången har elva modeller granskats i kollisioner framifrån, bakifrån och från sidan.

För sex av bilarna blev det full pott. Toppbetyget fem stjärnor delades ut till Mazda3 och Peugeot 308 samt till den personbilsanpassade skåpbilen Ford Tourneo Connect, sportvagnen Maserati Ghibli, laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV och sedanen Infiniti Q50. Den sistnämnda tillhör Nissans lyxbilsdivision, men säljs inte i Sverige.

Sämre gick det för de andra fem. Bilarna missade en stjärna var och fick därmed betyget fyra av fem stjärnor. Mest uppseendeväckande är kanske resultatet för nya elbilen BMW i3, som är den första bilen från BMW att missa en stjärna på tio år.

Klicka här för att läsa mer om krocktestet av BMW i3.

Övriga bilar som fick fyra stjärnor var Ford Ecosport, Mercedes Citan Kombi, Nissan Note och Volkswagen Transporter (T5). Euro NCAP har tidigare testat Mercedes Citan Kombi och då blev betyget tre stjärnor, men nu har modellen testats igen och betyget höjts ett snäpp. Mercedes har bland annat åtgärdat ett fel med sidokrockkuddarna.

Klicka på länkarna i högerspalten för att läsa mer om respektive bil.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Kommentarer

#1
2013-11-27 14:01

Transportbilarna har ju de flesta en lång resa kvar innan de motsvarar personbilarnas säkerhet men när man då dessutom som MB i detta fallet tar genvägar genom att släppa gamla bilar med nytt emblem,..ja då blir säkerheten också därefter.

#3
2013-11-27 14:38

en släktning köpte en lätt beg husbil för några veckor sedan , end 450 mil. har sålt husvagnen, i all hast glömde han det där med säkerheten.....efter lite snurrande på nätet insåg han att bilen var ngt säkrare än tidigare husvagn , dvs galet dålig att sitta i vid en krock. Nu har han redan fått ångest då småbarnen ska med.....420,000 kr och en husbil som inte omfattas av dessa Euro NCAPtester. Lustigt att inga tycks ställa krav på denna sektor....

#4
2013-11-27 17:18

Som jag varit inne på tidigare. Köper gärna en bil med 3-4 stjärnor. (Lite beroende på vad bristerna består i.) Nåt som är betydligt viktigare än en extra stjärna, för åkande, medtrafikanter inkl. cyklister, fotgängare, är att föraren känner sina egna, och sitt fordons, begränsningar.

#5
2013-11-27 17:27

Nu behöver det ena inte utesluta det andra så det absolut bästa alternativet är ju en säker förare i en säker bil.

#6
2013-11-27 18:05

Man kan även välja en bil som är säker i trafiken. Inte bara i Euro NCAP.

Jag har sett en film där en baksätespassagerare fått en krockgardin som slår ner över huvudet. (Höger baksäte vid sidokrocktestet.) Men eftersom det enligt Euro NCAP bara ska sitta ett barn där, så klarar sig barnet. Ett större barn eller en vuxen skulle få en rätt fet smäll rakt över huvudet. Dödligt? Ingen aning, men jag skulle inte vilja testa.

Att BMW:s I3 inte klarar testet för fotgängare är extra allvarligt - en tyst elbil (som bl.a. Pender varit inne på).

Edit; eftersom frågan lär dyka upp, här är videon (exakt 1.00 minuter in i videon): http://www.youtube.com/watch?v=xc81A3LdcLg

#7
2013-11-27 19:22

Ja Audi. Men som jag tidigare visat så bygger vissa biltillverkare bilar efter krockproven medan andra konstruerar sina fordon för att klara verkliga olyckor.

Därför släpper Euro NCAP igenom en sådan vansinnig grej som på filmen med Citroen C4:an. En sådan krockgardin hade dödat det barnet kan tilläggas. Den vecklas ut med ungefär samma kraft som passargerarkudden, om än att vinkeln är annorlunda. .

MVH AL

#8
2013-11-27 19:32

Ja, det är sant, AL. Men detta var den enda filmen från Euro NCAP jag sett där krockgardinen höger bak löst ut vid sidokrocktestet. Detta måste vare en riktig blunder från tillverkaren av bilen! Livsfarligt! Varför tar inte Euro NCAP upp detta? Otroligt!

#9
2013-11-27 21:00

Därför att ni inte förstår er på bilar, ni är sk. troll.

#10
2013-11-27 21:17

Så är det säkert Peugo - du lärde mig ju t ex häromdagen att bilar med stabila undanmanöveregenskaper måste ha minst ett av innerhjulen högt över vägen - annars fungerar den inte på ett maximalt säkert sätt i en undanmanöver...eller ?

#11
2013-11-28 05:47

Nja Pi, ett hjul innebär bara medelgoda vägegenskaper om vi skall tro på peugo. PSA har satt upp att ett chassi måste ha två hjul i luften vid en undanmanöver med olastad bil. Med last eller takbox skall den sedan tippa över och volta runt. Den PSA-produkt som inte uppfyller dessa krav kommer inte igenom komplettbilsutprovningen på företaget. Så C4 Picasso uppför sig som den skall göra, i alla fall om vi skall tro på peugo.

MVH AL

#12
2013-11-28 19:13

Tycker att audis kommentar visar på en viktig sak nämligen att 5 stjärnor eller "good" i iihs tester är ett ganska trubbigt instrument för att bedöma säkerheten på en bil. Kan skilja ganska mycket i tex kupeinträngning mellan bilar med samma betyg

#13
2013-11-30 00:07

Kollade på filmsnutten då krockkudden bak löses ut, ca 1.00 in på filmen, den är tagen bakifrån, barnet sitter i bakvänd barnstol på vänster sida vad jag kan se dvs samma sida som blir intryckt. Eller ser jag fel??

Och vad gäller bilar som lyfter ett hjul eller 2 vid en undanmanöver så kan jag tänka mig att med lite prov med varierande hastigheter och rattutslag så kan man till slut hitta en egenfrekvens hos i stort sett vilken bil som helst där den gör just det (lyfter på ett hjul eller 2) oavsett vad tillverkaren heter. Lägger man sedan på x antal kilo taklast så blir dessa tester än intressantare.

#14
2013-11-30 10:11

För övrigt vad göller bilar som lyfter på ett fram eller bakhjul så säger det mer om dimensionering av krängningshämmarna än hur nära bilen ifråga är att välta. En kraftig (relativt den bakre) främre krängningshämmare ger ökad understyrning men också ett tidigt hjullyft fram. Ökad diameter på den bakre kommer att ge hjullyft bak och bättre grep fram. Kolla gärna videoklipp där Alfa Bertonecoupeer kör på bana, där kan man snacka om framhjul i luften eller senare tiders framhjulsdrivna bilar på bana med ett bahjul i luften. I båda fallen vill man ha ner drivhjulen på backen för att få grepp. De häller inte på att välta!
Sedan så säger Teknikens Världs undanmnaöverprov mycket mer om hur bilarna beter sig än Euro NCAP's prov. TV's prov sker från en hastighet som fordoner klarar tills den av en eller annan anledning inte tar sig igenom banan längre. En eller annan har vält i deras prov eller varit på väg att göra så. Vet ej om de testat C4 Picasson än.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.