Bild
Nästa artikel

BMW i3 missar stjärna i Euro NCAP

Nyheter

BMW i3 har krocktestats av Euro NCAP och resultatet är en överraskning. Elbilen klarar inte kraven för högsta betyget fem stjärnor.

 

Allt annat än toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest betraktas i dag som ett misslyckande, särskilt för biltillverkare som beskriver sig som ”premium”.

Nu har nya elbilen BMW i3 genomgått krocktestet och modellen tilldelas endast fyra av fem stjärnor. Det är första gången på över tio år som en BMW missar en stjärna.

I de olika momenten noterar bilen resultaten 86 procent för vuxenskydd, 81 procent för barnskydd, 57 procent för fotgängarskydd och 55 procent för säkerhetssystem.

Euro NCAP berömmer skyddet för vuxna i framsätet, men har också flera invändningar. Skyddet mot whiplashskador beskrivs som ”marginellt”. Skyddet av överkroppen vid en sidokollision mot en stolpe bedöms som ”svagt”. Bältespåminnare saknas i baksätet. Brister i fotgängarskyddet ger dock störst utslag på betyget.

Nu återstår det att se om BMW kommer att anpassa i3 för att klara fem stjärnor.

Klicka på videofönstret här ovanför för att se en film från krocktestet. Klicka här för att läsa Euro NCAP:s samlade omdöme av BMW i3.

Diskutera: Vad tycker du resultatet för BMW i3?

Euro NCAP: BMW i3

Vuxenskydd: 86 %
Barnskydd: 81%
Fotgängarskydd: 57 %
Säkerhetssystem: 55 %

Totalt: 4 av 5 stjärnor

Källa: Euro NCAP

Kommentarer

#1
2013-11-27 12:57

Småbilen BMW i3 har alltså lika hög säkerhet som Dacia Duster och en stjärna mindre än klasskamraten (i storlek) Renault Clio... Det tyckte jag var rätt lustigt. :) :) :)

#2
2013-11-27 13:50

Dacia Duster har 3 stjärnor och man kan fortfarande inte jämföra bilar mellan storleksklasserna.

Så din "lustighet" ger vi inte mycket för.

#3
2013-11-27 14:36

Sigge, BMW i3 är i samma storleksklass som Renault Clio och Captur, och dessa har en extra stjärna. De är alla småbilar (B-segmentet), om än med väldigt olika prislappar. Dacia Sandero har fyra stjärnor (Euroncap 2013) precis som BMW i3. Jag jämför inte bilar mellan storleksklasser, utan bilar i samma storlek.

Jag tycker detta är lustigt och det står jag för. :)

#4
2013-11-27 14:46

Väldigt förvånande att BMW släpper en personbil år 2013 som brister på detta sättet. För de priser folk betalar för bilar med propeller i nosen så borde det vara självklart att märket alltid ligger i topp inom krocksäkerhet.

Hade den kostat som en Dacia hade jag inte sagt något däremot men med det priset så är fyra stjärnor riktigt dåligt.

BMW skulle kanske köpa in lite fransk eller italiensk kompetens när det gäller det här? ; )

#5
2013-11-27 15:37

BMW har fått njursvikt? I3 drabbades av njurstensanfall? :) :) :)
(ursäkta min humor, men jag har själv haft njursten så jag anser mig berättigad att skämta om det :) och loggan liknar ju njurar...)...

#7
2013-11-27 16:25

Grillen brukar liknas vid njurar inte loggan.

#8
2013-11-27 16:38

Grillen är också loggan, alltså det ingår i BMW:s varumärke. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag var otydlig och därmed upprörde många känslor här, det var inte min mening att väcka fientlighet. Jag trodde de flesta kopplade ihop BMW med njurar, att det var något de flesta skulle förstå, men jag erkänner mitt fel och mitt misstag att tro detta. Ber om ursäkt, mitt misstag. Förlåt.

(tänk att ett vanligt litet skämt kan få människor att svära, jag förstår inte internetvärlden... är det redan julstressen som får människor på dåligt humör eller vad är det frågan om?)

#9
2013-11-27 16:59

För mej är 4 stjärnor jättebra. Dock, det där med bristande fotgängarskydd är lite oroande. Eftersom el-bilar kommer smygande, tyst som en katt på natten, innan de puttar till icke ont anande flanörer. Och vidare bör man betänka att i3-förare ligger i framkant, ifråga om teknikintresse. Många surfar och messar på nallen, under körning. Och gångdrullar blir därmed ofta osedda.

#11
2013-11-27 18:41

Jag är inte det minsta upprörd. Jag är glad som en lärka som bara kraxade lite;)

#13
2013-11-27 18:47

Njurarna i grillen är ju så välbekant så den som inte känner till det kan man undra vart den har varit.

#14
2013-11-27 19:17

Föga oväntat är Raphael igång och raljerar. Vad han dock i sedvanlig ordning "glömmer" är att ett visst resultat i Euro NCAP inte nödvändigtvis innebär en dålig bil ute i verkligheten. Vem glömmer exempelvis förra misslyckandet för BMW, med "fulfemman" som bara fick tre stjärnor - och efter ombyggnad "bara" lyckades uppnå fyra stjärnor. Denna modell (E60) har dock visat sig kunna skydda de åkande väldigt bra. I Folksams studie var den bland de absolut säkraste bilarna, lång före allehanda femstjärniga fordon från Renualt som Raphael jämför med i sitt inlägg.

Vi såg samma sak med Volvos tidiga modeller. De klarade bara fyra stjärnor i Euro NCAP med hade ändå lägre skadeföljd än Raphaels älskade favoritbilar bland de verkliga olyckorna. Och det är verkligheten som räknas, oavsett vad en viss herre dryftar ihop här i trådarna.

Sedan är BMW:s resultat med i3 inte mer än tillfredsställande, det medges. Den behöver företagets moderna autobroms för att kunna titulera sig som säker. En teknik som allehanda av alla Raphaels plåtschabrak inte ens erbjuder (och har de en så är den fejk)....

Så ta inte detta på något störrw allvar. Det finns inget som säger att en BMW i3 har sämre säkerhetsprestanda än en Clio (snarare tvärtom med tanke på hur klen takstomme som franska bilar har - de säljs ju inte i USA)...

MVH AL

#17
2013-11-27 19:28

Benols; AL har redan för ett antal dagar sedan svarat dig på din fråga. STRADA, du vet;-)

#19
2013-11-27 21:53

Man blir så trött på sådana som Raphael...tar det igen.

Man kan inte jämföra mellan storleksklasser och i3 är inte i samma klass som Clio utan som Megane. Dacia Duster är en trestjärnig bil.

#20
2013-11-27 23:12

Sigge, BMW i3 är 3,99 m lång. En Renault Clio är 4,06 m lång. BMW:n och Clion är alltså i praktiken lika långa, BMW:n är endast några millimeter kortare än Clion och du hävdar att BMW:n tillhör en större storleksklass än småbilsklassen. Tillåt mig att hävda att du har fel. En Renault Mégane är 4,30 lång. Det är du som jämför mellan olika storleksklasser när du jämför en 3,99 m lång bil (BMW) med en bil på 4,30 m (Mégane).

Nej, en BMW i3 (3,99m) och en Clio (4,06m) är i precis samma storleksklass. Och BMW:n har fortfarande en stjärna mindre än sin klassbroder Clion.

#21
2013-11-28 09:16

Raphael, nu är väl inte längden det enda måttet en bil har?
i3 är en högbyggd stadsbil. Den är större på alla andra ledder, jämfört med Clio.

#22
2013-11-28 09:37

Swemba, BMW i3 tillhör fortfarande den bilklass som kallas för B-segmentet och den tillhör inte C-segmentet som Sigge påstår (genom sin jämförelse med Mégane). Jag har inte bara jämfört med Clion utan jag tog även upp Captur i ett tidigare inlägg. Captur är en högbyggd och större Clio och den är också i B-segmentet och Captur har också fått 5 stjärnor medan BMW i3 fortfarande har fått 4. B-segmentet rymmer även högbyggda minibussar som exempelvis Ford B-Max och Fiat 500 L som båda är större än BMW i3 på alla ledder och dessutom rymligare. Det är fortfarande B-segmentet och inte C-segmentet (Golf, Mégane, Focus).

Ert motstånd mot att erkänna att BMW i3 är en småbil i B-segmentet och därmed i samma storleksklass som andra småbilar i B-segmentet, det är förvisso rörande men tyvärr felaktigt.

#23
2013-11-28 09:56

Mot dumheten kämpar man förgäves....Raphael...gör ett besök på Euroncap.com

Där är storleksindelningarna de gjort och satt betyg utifrån. Du kan inte hitta på egna klassindelningar.

#24
2013-11-28 10:17

@Raphael, jag har inte försvarat någonting annat än att jag anser i3 vara en större bil än Clio. Det står jag fast vid.

#25
2013-11-28 10:38

SiggeN, jag har inte hittat på egna klassindelningar. En BMW i3 är i samma storlek som Clio, Captur, B-Max, 500 L (faktum är att i3 t o m är något mindre än dessa). En Mégane som du tog upp är 4,30 lång. Om du tycker att jag är dum som ser att i3 är i samma storlek som sina konkurrenter runt 4 meter, höga som breda, så ja så får du tycka det. Men jag kommer aldrig att acceptera att en i3 ska kallas för samma klass som en Mégane på 4,30 meter eller andra bilar i C-segmentet när Mégane-klassen innebär större bilar. Ställer man en i3 bredvid en Captur eller B-Max eller en 500 L, och sedan ställer en i3 bredvid en Mégane eller en Focus eller C-Max så kommer man att se att i3 är betydligt närmare Captur, B-Max, 500 L med flera. En bil på 3,99 m kan omöjligt räknas in i samma klass som en bil på 4,30m och det står jag fast vid. Då kan vi kalla B-Max och 500 L för Mégane-klassen också, för de är ju i samma storlek som en Golf hela bunten eller hur eller för den delen Captur. Det är ju Golf-klassen/Mégane-klassen. Nej, jag kan omöjligt gå med på det. BMW i3 är en småbil!

#26
2013-11-28 10:50

BMW i3 längd: 399
Renault Captur längd 4,12
BMW i3 höjd: 1,58
Renault Captur höjd: 1,56
BMW i3 bredd: 1,58
Renault Captur bredd: 1,78

Captur är längre och bredare, medan i3 är något något högre.
Ändå påstår ni att i3 är i storleksklassen för större bilar än Captur (B-segmentet) fast den är mindre än den bil som tillhör en mindre storleksklass. Och så påstår ni att jag är dum...

Att EuroNcap kallar Captur för supermini och i3 för "small family car" ja det visar bara att de har gjort ett misstag när de anser att den bilen som är mindre fysiskt är en större bil, fast den är mindre. Vem som helst kan se att i3 är en småbil, för den är i storlek som en småbil. Den är inte större än andra småbilar, tvärtom är den mindre eller lika stor som flera andra småbilar.

Men visst, vi kan jämföra den lilla i3 mot den större Peugeot 308 om ni så vill. Jag tycker den jämförelsen är orättvis eftersom i3 är en större bil, men eftersom ni framhärdar i att jämföra mellan olika storleksklasser... 308 fick 92 procent för vuxenskyddet och 5 stjärnor, medan i3 fick 86 procent 4 stjärnor.

#27
2013-11-28 11:55

Här måste jag nog hålla med Raphael eftersom i3 inte är nån speciellt stor bil. Den har hög effekt och bra prestanda men storleks- och utrymmesmässigt är det nog helt klart en B-segmentsbil.

#28
2013-11-28 12:04

Också jag håller här på Raphael. Med de måtten är i3 en högbyggd B-segmentsbil, och man kan ju undra hur Euro Ncap kan anse något annat.

#29
2013-11-30 22:41

Det här har jag väntat på länge. Indelningen i storleksklasser är ett mysterium för mig. Är det någon som vet vilken formel som används?

Jag upptäckte just att Vi Bilägare redan har besvarat frågan."Klassningen utgår inte bara från längd och vikt. Vi bedömer också vilken konkurrenssituation respektive bilmodell befinner sig i."

Den återstående frågan blir då: hur vet man i vilken konkurrenssituation respektive bilmodell befinner sig? Finns det en formel som används?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.