Nästa artikel
Mazda inför 10-årig garanti
Nyheter

Mazda inför 10-årig garanti

Publicerad 3 januari 2013 (uppdaterad 4 januari 2013)
Mazda förlänger sin garanti med 7 års extra komponentgaranti, vilket innebär att Mazda nu har den längsta garantin av alla tillverkare.

Mitsubishi har tidigare haft den längsta garantin med 8 år. Nu blir biltillverkaren slagen av en annan japansk tillverkare – Mazda.

Tidigare gällde en 3-årig, eller 10 000 mils, fabriksgaranti för Mazdas nya bilar. Den nya garantin, som innefattar alla Mazdas personbilar som säljs under 2013 gäller till det som först uppnås av 10 år eller 15 000 körda mil.

Den 7 år långa extra komponentgarantin gäller för bilens maskinella komponenter under förutsättning att felet påverkar bilens funktion.

Villkoren är att bilen sålts av en i Sverige auktoriserad Mazda-återförsäljare. Dessutom ska fabrikantens rekommendationer för underhållsservice och reparationsanvisningar följas under hela garantitiden. Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna. För bilar som används kommersiellt gäller inte den 7 åriga extragarantin.

- 10 år är en extremt lång garantiperiod. Ingen har provat något liknande tidigare. Vi vet inte i dagsläget hur denna långa garanti kommer att tas emot av konsumenterna, men vi hoppas givetvis att det skall uppskattas. Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning, säger Klaus Oest, vd för Mazda Motor Sverige.

- Men jag är övertygad om att 10 års garanti, som följer bilen, även kommer att gynna begagnatköparen och öka andrahandsvärdet på våra nya personbilar, fortsätter Klaus Oest.

Diskutera: Vad tycker du om Mazdas nya garanti?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-01-04 19:52
Audi A5 SB

Rustan, allt annat än Audis och de flesta andras usla garanti på två år är mycket bättre. Men frågan du måste ställa dig är om folk i gemen förstår att 10 års garanti sannolikt inte är just det. Det är det det handlar om; folk läser in "10 år" och glömmer allt annat.

#m • Uppdaterat: 2013-01-04 21:08
KaptenOberkommando

Jag har flera med mig vilket är glädjande. Allt handlar om att få kunden att tro på tio års garanti rakt av. Detta är fult. Eller står Mazda-försäljarna och räknar upp alla undantagen och så vidare när kunderna kommer in? Skulle inte tro det!

#n • Uppdaterat: 2013-01-04 22:28
Rustan Werling

Nu var ju inte undantagen speciellt svåra att ta reda på, t.o.m Kaptenen klarade ju av att ta fram förutsättningarna för den 10-åriga garantin. Tror faktiskt att en spekulant på en bil för typ 300 000 också lägger ner lite tid på att läsa villkoren.

Jag tycker nog att Kias "garanti" är mer bondfångeri då det i det fallet krävdes att man servade bilen till dyra priser hos auktoriserad verkstad.

Men sammanfattningsvis, om Kaptenen klarar av att förstå villkoren för garantin så gör nog gemene man det också.

#o • Uppdaterat: 2013-01-04 22:58
Audi A5 SB

Min moster Svea köpte en Mazda av Kurt igår. Kurt lovade henne 10 års garanti. Garanterat.

Stackars Svea, kärringen har missat ViB:s hemsida.... Eller Mazdas "finstilta".

Rustan; lägg ner. Villkoren är inte sunda.

#p • Uppdaterat: 2013-01-04 23:35
Rustan Werling

Tja, vi får väl vara överens om att vi inte är överens.

Tycker ändå att det är positivt att vi numera kan diskutera saker och vara oense utan att det blir världskrig.

Jag får tacka Audi, Jes och Kaptenen för ett trevlig debattklimat trots att vi har olika åsikter i ämnet.

#q • Uppdaterat: 2013-01-04 23:55
Roger Skagerström

". Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna. "

Läser ni ens? Med den formuleringen är det rätt klart att det är en vettig garanti. 10 års garanti och man behöver inte ens serva på märkesverkstad. Vad gnäller ni om? Sen är det väl oviktigt om det gäller alla komponenter eller ej - man betalar knappast nåt premiumpris för en Mazda och har ändå långa garantier på vissa delar. Är väl bättre än inget? Typ tyskjävlarna som bara ger 3 års garanti trots det dubbla priset.

Men som det skrevs på en annan sida - rätt safe ändå då bilarna knappt går sönder.

Ang. rost så har bilarna redan 12 års rostskyddsgaranti, som, om man låter Mazdaverkstad kontrollera bilen årligen, funkar väldigt bra. Att nån ska garantera rostfrihet utan att få kontrollera bilen själv kan man knappast kräva. Och servar man bilen hos Mazda kontrollera de den vid varje service. Vilken man inte kan säga om vissa tyska märken (VW) som man tydligen måste SÄGA TILL att man vill ha kollen för att de ska utföra den. Gör man det inte har man ingen garanti.

#r • Uppdaterat: 2013-01-05 00:46
mcregor (ej verifierad)

Tror du har fel Roger S att t ex VW kräver årliga rostskyddsinspektioner. Har haft VW tidigare med 12 års rostskyddsgaranti och det fanns inga krav på årliga inspektioner. Det fanns det däremot på Ford-bilarna och man fick själv betala kontrollkostnaden. Sen har du fel "åt det andra hållet" när du säger att de tyska bilarna (generaliserat antar jag) har 3 års fabriksgaranti för bl a VW och Audi har tyvärr bara 2 års garanti vad jag vet - och detsamma gäller säkert också t ex BMW och inte att förglömma vår "svenska" stolthet Volvo.....
Sen finns det tyska undantag som t ex Opel som har längre garantier.
Sen tror jag som många andra kommentatorer att 10-årsgarantin hos Mazda blir svår att utnyttja såvida man inte följt serviceplanen exakt och servat hos auktoriserad Mazda-verkstad. I annat fall lär dom alltid hitta nåt kryphål skulle jag gissa. Och kravet "Minst samma kvalitet på reservdelar som original" - ja, vilket bilmärke skulle medge att piratdelar har samma eller högre kvalitet än original...

#s • Uppdaterat: 2013-01-05 01:58
IngoS

Litet lustigt att just Mazda provar det här. De har väl inte dåligt kvalitetsrykte som franska bilar exv. Det kostar dem troligen åtmistone 10000 per bil i försäkringskostnad och de verkar inte höja priserna. De har ju nya attraktiva modeller med CX-5 och Mazda 6, som säljer på egna meriter. Tvivlen på Mazda gäller väl främst lack och rost. Det är tveksamt om det tillför så mycket kunder. Sannolikt vill man sätta in en stöt nu när man har attraktiva modeller för att få en plats på kartan igen. Det är väl självklart en vinst för kunden eftersom de inte höjer priserna. Någon bedräglighet kan jag inte inse; sköter man service hos dem och håller serviceintervallerna har man väl en rätt god chans att hävda sin rätt. Det är inte omöjligt att de redan från början ämnat tidsbegränsa denna aktivitet till ett år.

#t • Uppdaterat: 2013-01-06 09:03
Pender

Som jag läser garantivillkoren, så ingår partikelfilter. Denna dyra, och ej sällan byteskrävande del, har ingen garanti alls på andra bilar. Tror jag.

#u • Uppdaterat: 2013-01-06 11:29
S-E S

Partikelfilterbyten blir med normal körning och vanliga körsträckor normalt inte aktuella inom garantitiden 10 år eller 15000 mil. Med andra ord, ett kostnadsfritt garantiåtagande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.