Bild
Nästa artikel

Mazda inför 10-årig garanti

Nyheter

Mazda förlänger sin garanti med 7 års extra komponentgaranti, vilket innebär att Mazda nu har den längsta garantin av alla tillverkare.

Mitsubishi har tidigare haft den längsta garantin med 8 år. Nu blir biltillverkaren slagen av en annan japansk tillverkare – Mazda.

Tidigare gällde en 3-årig, eller 10 000 mils, fabriksgaranti för Mazdas nya bilar. Den nya garantin, som innefattar alla Mazdas personbilar som säljs under 2013 gäller till det som först uppnås av 10 år eller 15 000 körda mil.

Den 7 år långa extra komponentgarantin gäller för bilens maskinella komponenter under förutsättning att felet påverkar bilens funktion.

Villkoren är att bilen sålts av en i Sverige auktoriserad Mazda-återförsäljare. Dessutom ska fabrikantens rekommendationer för underhållsservice och reparationsanvisningar följas under hela garantitiden. Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna. För bilar som används kommersiellt gäller inte den 7 åriga extragarantin.

- 10 år är en extremt lång garantiperiod. Ingen har provat något liknande tidigare. Vi vet inte i dagsläget hur denna långa garanti kommer att tas emot av konsumenterna, men vi hoppas givetvis att det skall uppskattas. Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning, säger Klaus Oest, vd för Mazda Motor Sverige.

- Men jag är övertygad om att 10 års garanti, som följer bilen, även kommer att gynna begagnatköparen och öka andrahandsvärdet på våra nya personbilar, fortsätter Klaus Oest.

Diskutera: Vad tycker du om Mazdas nya garanti?
 

Kommentarer

#1
2013-01-03 13:09

Det här är ju mums för oss privat-konsumenter!
Något som kan göra att min nästa bil blir en ny Mazda 4x4.

Att köpa en fabriksny bil och behålla den i 10 år är ofta en bättre och mer problemfri affär än att köpa beg. bil. Iallafall om man väljer Mazda, Subaru, Mitsubishi.

När ska Subaru haka på trenden och utöka sin 3åriga garanti?
Kom igen nu!
:)

#2
2013-01-03 13:26

Lite splittrat för Mazda att ViB lägger ut 2 artiklar samtidigt, den ena om 10 års garanti och den andra om hur uselt dom sköter garantiärenden.

#3
2013-01-03 15:16

Det är ju viktigt att komma ihåg att den här garantin är ett försök som bara gäller bilar sålda under 2013.

#4
2013-01-03 15:58

Har de bättre koll på komponenterna eftersom bilarna sätts ihop i Japan? Jag har alltid trott att Kia o Mitsubishi nöjt sig med 7-8 år för att luftkonditioneringen brukar börja lägga av därefter. 10 år verkar onekligen tilltalande.

#5
2013-01-03 17:30

Jag tror att vi skall tänka efter lite. Läser man texten ovan lite mer eftertänksamt kommer den där "13 rätt-på-tipset"-varianten osökt upp i huvudet.

"Den 7 år långa extra komponentgarantin gäller för bilens maskinella komponenter under förutsättning att felet påverkar bilens funktion."

Alltså, under förutsättning att felet påverkar bilens funktion ... Ska vi gissa på tolkningsfrågor?!

"Villkoren är att bilen sålts av en i Sverige auktoriserad Mazda-återförsäljare."

Glöm alltså importbilar!

"Dessutom ska fabrikantens rekommendationer för underhållsservice och reparationsanvisningar följas under hela garantitiden. Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna."

Här kommer Mazda Sverige att lätt hitta ursäkter för att slippa ta i en hel drös med problem.

Och så avslutningen: "Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning."

Man har således ingen koll alls på hur det här kommer att gå, men intressant blir det ur ett konsumentperspektiv.

#6
2013-01-03 18:35

"Under året kommer vi att utvärdera vår förlängda garanti för att mot årets slut bestämma om en eventuell fortsättning."

Jaha, då vet man redan efter 12 månader om man lockade tillräckligt med kunder. Om det inte gör det, ja då går man tillbaka vad man har idag. Detta har alltså inget med bilens kvalitet att göra! Vad ska kunderna dra för slutsats av det???

Imbecillt ledarskap.

#7
2013-01-03 20:48

Kul med längre garantier helt klart!
Mazda verkar ju göra riktigt trevliga bilar nuförtiden, har alltid gillat dem & är lite förtjust i nya cx-5, nu med den förlängda garantin är den ju helt klart extra lockande!
Själv har jag idag en Toyota som jag köpte när den var lite mer än 2 år gammal, då ingick TKG (toyota kvalitets garanti) i 8 år & är nog ungefär som mazdas resterande 7 år skulle jag tro. Täcker en hel del grejer som till ex min vattenpump som pajade förra året, skönt att slippa betala! Men det hade ju varit bättre om denna garanti hade ingått även när man köpte bilen ny, inte bara de 3 åren.

Tycker det är dags för vw, volvo mfl att rycka upp sig, mycket fina bilar men dags att låta det återspeglas i garantin kanske..!? :)

#8
2013-01-03 23:10

Mazda har fortfarande 3 års nybilsgaranti som de flesta andra märken. Den 7 åriga "komponentgarantin" är inte lika heltäckande som en nybilsgaranti utan innebär flera begränsningar även om den inte är lika begränsad som Mitsubishis långa garanti exempelvis. Det är helt klart upplagt för tolkningstvister, själv reagerar jag på detta med att komponenterna som används vid service och reparation måste garanteras att hålla "minst originalkvalitet". Här är det upplagt för att Mazda kan neka till garanti på bilar som har servats hos icke märkesverkstäder där man använder annat än originaldelar. Ett listigt sätt att kringå det nya prejudikatet om att garantier inte får vara kopplade till enbart märkesverkstäder. En annan grej jag reagerar för är detta med att bilarna måste vara sålda genom Mazdas auktoriserade återförsäljare, hur gäller det när bilen säljs i andrahand måste även den begagnade Mazdan säljas av en Mazda återförsäljare för att garantin ska fortsätta att gälla? Alltså att nästa köpare förlorar garantin om bilen säljs privat eller säljs via annan återförsäljare än Mazdas egna. Ett smart sätt att skapa märkestrohet...

#9
2013-01-03 23:17

För de som kör ungefär lika långt som jag blir garantitiden sådär 5-6 år, dvs den samma som för övriga bilar med "lång" garanti. Kvar står KIA som har 50 000 mil motorgaranti om du kör på deras olja.

#10
2013-01-03 23:34

Det är ju inte helt fel med rejäla garantier, men ingen är väl förvånad över att inte rost omfattas. Där har ju Mazda inte varit alltför bra. (De har kanske lärt sig av Mercedes vad garantier inte bör omfatta.)

Kapten har haft ögonen med sig och noterat oklara definitioner, vilket upprepas av Raphael som dessutom lägger till reflektionen vad som händer när bilen säljs vidare.
Man kan verkligen undra hur de definierat detta med bilens funktion. Omfattas till exempel ACC:n?
Och den där utvärderingen gäller ju inte själva garantin, utan hur den påverkat försäljningen.

Det känns alltså inte som att de riktigt tror på produkten, utan lite panikartat söker nya grepp att locka kunder på en vikande marknad.

#11
2013-01-03 23:45

Det är 12 års rostskyddsgaranti precis som tidigare och numera verkar de extraskyddas i Sverige, åtminstone CX-5

#12
2013-01-04 10:58

Kul att flera känner starka tvivel för det som Mazda nu skall inleda. Det här vore något för ViBilägare att gå på djupet med: Förbered er noga - gärna med någon jurists hjälp - och boka sedan ett möte med Mazda Sverige och pressa dem rejält på vad som faktiskt gäller. Vad gäller om klimatanläggningen lägger av? Vad gäller om bakruteuppvärmningen lägger av? Importbilar är alltså undantagna? Vem skall avgöra om en använd reservdel håller "minst originalkvalitet" eller inte? Tänk så många kunder som blint kommer att gå på allt det här i bilhallen för att sedan stå där besvikna. Jag skulle vilja gå så långt som att kalla det här för bondfångeri!
Men vi kan vara helt på det klara med att allt det här handlar enbart om att öka försäljningen - produkten i sig verkar man inte tro på.

#13
2013-01-04 11:38

Kapten Oberkomm. Man kan ju vara pessimist och klanka på alle de olika fördelar man som kund kan få via en hårdnande marknad. Eller så kan man också se att konkurrensen ger fördelar för oss kunder med förbättrade villkor. Om man läser informationen så är detta en kampanj som Mazda sverige ger under 2013 och då är det väl klart att inte importbilar innefattas? i övrigt är det uttryckligen EU gruppundantagsregler som man tydligt skrivit ner och gäller all garanti i EU oavsett bilar eller annat material. Komponenterna som ingår finns tydligt uppspaltade på www.mazda.se. Läs på bättre nästa gång !!!!!! BRA MAZDA :-)

#14
2013-01-04 12:57

Jaha, signaturen "kolla" slår på stora trumman och är lite kaxig överlag (kan vi misstänka en Mazda-ägare?). Bra dock att "kolla" hänvisade till Mazdas hemsida - för där fanns gott om tvivelaktigheter ...

"Garantin upphör att gälla när bilen är 10 år (120
månader) gammal räknat från bilens första
registreringsdag"

Hoppla, redan där bryter avtalet mot Konsumentköplagen! Det är från försäljningsdatumet MOT KUND som som garantin börjar räknas - inte när bilen registrerades av bilfirman!

Sedan följer en radda av exempel på vad garantin gäller - dock står det många undantag upptagna i en direkt efterföljande parentes, vilket påkallar uppmärksamhet:

"avgasreningssystem inkl. styrelektronik
(utom ljuddämpare och avgasrör)"

"bränslesystem inkl. reglersystem och
insugningsrör (utom ledningar, filter och
bränsletank)"

"kraftöverföring (exkl slitna lamellbelägg och
följdskador härav)"

"bromsservo och styr- och reglersystem för
ABS låsningsfria bromssystem (utom huvudoch
hjälpcylindrar, bromsskivor,
bromstrummor och belägg)"

"tändsystem inkl. reglerfunktioner (utom
tändningslås/nycklar/kort/smart key,
tändstift och batteri)"

"fabriksmonterat larm (utom centrallås,
dörrlås, nycklar och fjärrkontroll)"

Ursäkta, men så när som på bromsskivor, bromstrummor och belägg samt möjligen nycklar och kort torde alla andra exempel inom parentes vara komponenter som högst väsentligt påverka bilens funktion. Dessutom vänder jag mig starkt mot det luddiga uttrycket "funktion". Och fortfarande undrar jag över det som står i artikeln: "Dessutom ska fabrikantens rekommendationer för underhållsservice och reparationsanvisningar följas under hela garantitiden. Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna."

Vem skall avgöra vad?

Under "3.1 Undantag" nämns bland annat "fel uppstått på eftermonterad extrautrustning"

Gäller detta även för Mazdas originaltillbehör som har monterats på ett fackmannamässigt sätt?

Lämpligen har man tagit höjd för kommande tjafs där "4. Förutsättningar för
garantins giltighet" lämpligen täcks upp av "8. Tvist".

Nej, "kolla" är en sådan konsument som köper allt sådant här utan kritisk granskning - en konsument som många näringsidkare älskar. Men så finns det andra konsumenter - som jag - som verkligen begrundar vad som står. Alla sådana här "garantier" som så uttryckligen svämmar över av undantag, begränsningar och luddiga formuleringar skall kastas i papperskorgen.

För övrigt avslutar Roy bra nedan: "Det känns alltså inte som att de riktigt tror på produkten, utan lite panikartat söker nya grepp att locka kunder på en vikande marknad."

#15
2013-01-04 13:36

Egentligen förstår jag inte problemet. Mazda förlänger frivilligt sin garanti med 7 år. Den kostar ingenting och alldeles oavsett vilka förutsättningar som gäller i avtalet så är det ju en förbättring gentemot tidigare garantier.

Att kalla en förbättrad garanti för bondfångeri är lite fel tänkt tycker jag.

#16
2013-01-04 14:28

Tror inte det är några problem med kvaliten, jag har en MX-5 drygt 7 år gammal och 11500 mil och den har ej haft något komponentfel ännu.
Bara gjort (egna) vanliga olje/filterbyte i gång om året, byte av däck och bromsklotsar, inte ens bytt en glödlampa !

#17
2013-01-04 15:37

MX-Anders, Kanske var kvaliteten bättre för 7 år sedan?

#18
2013-01-04 16:34

Rustan, det som jag vänder mig emot är att man försöker få fler bilköpare genom att locka med något som är fullt av undantag och konsumentfientligt luddiga formuleringar, och därmed lika svårt att kunna utnyttja som det är att få 13 rätt på tipset. Den där "vanliga" garantin samt tillhörande reklamationsrätt är ju rätt "enkel" att överblicka, trots allt.

#19
2013-01-04 19:29

Håller med Kapten, vilken "normal" konsument går inte på/lockas av löftet "10 års garanti"? Hur var det nu med Kias garanti...?

Hos återförsäljaren för Mazda utspelas detta:

Kunden: Jo, jag var ju intresserad av att titta på en ny Mazda 6....
Säljaren: Fin bil ska du veta. Dessutom har den 10 års garanti! 10 år!
Kunden: Är det sant?
Säljaren: Men skulle ett så välkänt företag som Mazda bluffa? Det är 10 års garanti! Du kan sova lugnt i 10 år!

#20
2013-01-04 19:44

Hade det alltså varit bättre med 3 års garanti?

Om det så bara är en skruv till nummeplåten som omfattas av den förlängda garantin så är väl det en förbättring?

Nej, nu går vi man ur huse och ställer oss framför Mazdas huvudkontor och kräver att de går tillbaka till 3 års garanti!

#21
2013-01-04 19:52

Rustan, allt annat än Audis och de flesta andras usla garanti på två år är mycket bättre. Men frågan du måste ställa dig är om folk i gemen förstår att 10 års garanti sannolikt inte är just det. Det är det det handlar om; folk läser in "10 år" och glömmer allt annat.

#22
2013-01-04 20:00

Jepp ... Det handlar om bondfångeri

#23
2013-01-04 21:08

Jag har flera med mig vilket är glädjande. Allt handlar om att få kunden att tro på tio års garanti rakt av. Detta är fult. Eller står Mazda-försäljarna och räknar upp alla undantagen och så vidare när kunderna kommer in? Skulle inte tro det!

#24
2013-01-04 22:28

Nu var ju inte undantagen speciellt svåra att ta reda på, t.o.m Kaptenen klarade ju av att ta fram förutsättningarna för den 10-åriga garantin. Tror faktiskt att en spekulant på en bil för typ 300 000 också lägger ner lite tid på att läsa villkoren.

Jag tycker nog att Kias "garanti" är mer bondfångeri då det i det fallet krävdes att man servade bilen till dyra priser hos auktoriserad verkstad.

Men sammanfattningsvis, om Kaptenen klarar av att förstå villkoren för garantin så gör nog gemene man det också.

#25
2013-01-04 22:58

Min moster Svea köpte en Mazda av Kurt igår. Kurt lovade henne 10 års garanti. Garanterat.

Stackars Svea, kärringen har missat ViB:s hemsida.... Eller Mazdas "finstilta".

Rustan; lägg ner. Villkoren är inte sunda.

#26
2013-01-04 23:35

Tja, vi får väl vara överens om att vi inte är överens.

Tycker ändå att det är positivt att vi numera kan diskutera saker och vara oense utan att det blir världskrig.

Jag får tacka Audi, Jes och Kaptenen för ett trevlig debattklimat trots att vi har olika åsikter i ämnet.

#27
2013-01-04 23:55

". Service och reparationer måste göras av en auktoriserad Mazda-verkstad eller en annan fackmannamässig verkstad och reservdelar måste hålla minst samma kvalitet som originaldelarna. "

Läser ni ens? Med den formuleringen är det rätt klart att det är en vettig garanti. 10 års garanti och man behöver inte ens serva på märkesverkstad. Vad gnäller ni om? Sen är det väl oviktigt om det gäller alla komponenter eller ej - man betalar knappast nåt premiumpris för en Mazda och har ändå långa garantier på vissa delar. Är väl bättre än inget? Typ tyskjävlarna som bara ger 3 års garanti trots det dubbla priset.

Men som det skrevs på en annan sida - rätt safe ändå då bilarna knappt går sönder.

Ang. rost så har bilarna redan 12 års rostskyddsgaranti, som, om man låter Mazdaverkstad kontrollera bilen årligen, funkar väldigt bra. Att nån ska garantera rostfrihet utan att få kontrollera bilen själv kan man knappast kräva. Och servar man bilen hos Mazda kontrollera de den vid varje service. Vilken man inte kan säga om vissa tyska märken (VW) som man tydligen måste SÄGA TILL att man vill ha kollen för att de ska utföra den. Gör man det inte har man ingen garanti.

#28
mcregor
2013-01-05 00:46

Tror du har fel Roger S att t ex VW kräver årliga rostskyddsinspektioner. Har haft VW tidigare med 12 års rostskyddsgaranti och det fanns inga krav på årliga inspektioner. Det fanns det däremot på Ford-bilarna och man fick själv betala kontrollkostnaden. Sen har du fel "åt det andra hållet" när du säger att de tyska bilarna (generaliserat antar jag) har 3 års fabriksgaranti för bl a VW och Audi har tyvärr bara 2 års garanti vad jag vet - och detsamma gäller säkert också t ex BMW och inte att förglömma vår "svenska" stolthet Volvo.....
Sen finns det tyska undantag som t ex Opel som har längre garantier.
Sen tror jag som många andra kommentatorer att 10-årsgarantin hos Mazda blir svår att utnyttja såvida man inte följt serviceplanen exakt och servat hos auktoriserad Mazda-verkstad. I annat fall lär dom alltid hitta nåt kryphål skulle jag gissa. Och kravet "Minst samma kvalitet på reservdelar som original" - ja, vilket bilmärke skulle medge att piratdelar har samma eller högre kvalitet än original...

#29
2013-01-05 01:58

Litet lustigt att just Mazda provar det här. De har väl inte dåligt kvalitetsrykte som franska bilar exv. Det kostar dem troligen åtmistone 10000 per bil i försäkringskostnad och de verkar inte höja priserna. De har ju nya attraktiva modeller med CX-5 och Mazda 6, som säljer på egna meriter. Tvivlen på Mazda gäller väl främst lack och rost. Det är tveksamt om det tillför så mycket kunder. Sannolikt vill man sätta in en stöt nu när man har attraktiva modeller för att få en plats på kartan igen. Det är väl självklart en vinst för kunden eftersom de inte höjer priserna. Någon bedräglighet kan jag inte inse; sköter man service hos dem och håller serviceintervallerna har man väl en rätt god chans att hävda sin rätt. Det är inte omöjligt att de redan från början ämnat tidsbegränsa denna aktivitet till ett år.

#30
2013-01-06 09:03

Som jag läser garantivillkoren, så ingår partikelfilter. Denna dyra, och ej sällan byteskrävande del, har ingen garanti alls på andra bilar. Tror jag.

#31
2013-01-06 11:29

Partikelfilterbyten blir med normal körning och vanliga körsträckor normalt inte aktuella inom garantitiden 10 år eller 15000 mil. Med andra ord, ett kostnadsfritt garantiåtagande.

#32
2013-01-06 13:21

En tillverkare skulle kunna lova livstids garanti med rätt vilkor,..det kluriga är att utforma dessa vilkor så att de inte bryter mot någon lag samtidigt som kunderna ( felaktigt eller ej ) känner sig trygga och försäljningen ökar.

Känner absolut inga som helst tvivel för Mazda eller t.e.x Mitsubishi och det förvånar mig att de anser sig behöva köra med något slags "fulspel" enbart med syfte att lura sina kunder.
Bilarnas kvalite är det inte någon som tvivlar på förutom en och annan "Japanhatare" som lever i sin egen bubbla.

Är kluven i frågan men får väl ändå sammanfattningsvis anse att en lång garanti är bättre för kunden än en kort.
Längre garantier torde också leda till att kvaliten förbättras framför att den blir sämre.
Att sitta och slänga skit på Mazda när inte duktiga Mb,Vw,Volvo mfl kan erbjuda mer än två års garanti ( och detta inte heller utan mängder med undantag ) blir bara märkligt snedvridet anser jag.

Ett verkligt problem oavsett längden på garantier är att service blir allt dyrare på alla fabrikat och vi kunder blir lurade.
Snälla Vib,..ta tag i detta nu!!!
Kör en stooor undersökning över flera fabrikat och verkstäder och kartlägg vad som faktiskt görs och debiteras för.
Dra sedan asen i skiten med resultaten så att vi får stopp på dessa bedrägerier.
Vad spelar känslan utav att äga en nyare bil för roll när man vet att man blir lurad på verkstaden?

#33
2013-01-06 16:32

S-E S, din åsikt är fullt i klass med "alla som har normala fötter kan använda storlek 42 i skor". Många använder sin bil för t.ex. att för att kortpendla till tåg/buss, handla i närbutik och åka till sopsortering. Och för dem är det normalt. Till skillnad från katalysatorer, som har mycket lång livslängd, så varierar livslängden på partikelfilter. De som inte relativt ofta kör längre sträckor, får lätt problem. T.ex. problemet att hosta upp 14-20.000 kr för ett nytt filter. Som inte omfattas av "normal nybilsgaranti

#34
2013-01-06 20:24

Pender, var förutseende. Har du inte redan köpt ett begagnat kortmila partikelfilter från en totalkvaddad bil på skroten för en relativt billig peng?
I fall du byter bil är säkert den nya ägaren intresserad av ett filter?
Klassas inte partikelfilter som förbrukningsvara och är undantagna från garantierna precis som bromsbackar och kopplingar?
Visst, 42 i skor duger bra!

#35
2013-01-07 19:27

BMW har haft mycket dyra partikelfilterbyten på löpande band...

#36
2013-01-07 19:31

Gäller kanske bara lagerbilar .. Mazda har kanske ett väldigt gammalt lager?
http://www.vibilagare.se/reportage/tre-manader-av-garantin-forsvann

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.