Nästa artikel
Lynk & Co har 25 000 medlemmar: ”Kan bli lönsamma snabbt”
Nyheter

Lynk & Co har 25 000 medlemmar: ”Kan bli lönsamma snabbt”

Publicerad 15 oktober 2021 (uppdaterad 20 december 2021)
Chefen för Lynk & Co, som är koncernsyskon med Volvo och fokuserar på bildelning, kan bli lönsamt inom ”ett till två år”, enligt märkeschefen Alain Visser.

För drygt ett år sedan lanserades Lynk & Co på den svenska marknaden. Märket som främst fokuserar på bildelning ägs precis som Volvo av Geelykoncernen.

Först ut är suv-modellen Lynk & Co 01 som bygger på samma teknik som Volvo XC40. Den går att köpa kontant men Lynk & Co vill hellre att köparna går med i ”medlemsklubben” och betalar en månadsavgift.

Nu avslöjar chefen för Lynk & Co, Alain Visser, att märket i september hade 25 000 medlemmar. Den siffran gäller dock globalt och inte bara i Sverige.

– Vi kan bli lönsamma på överraskande kort sikt, inom ett till två år, sa han på en bilkonferens i Tyskland under torsdagen.

Han hävdade också att det finns en konflikt mellan att sälja bilar och erbjuda bildelning.

– Vi behöver inte sälja några bilar.

Lynk & Co 01 finns i nuläget med hybriddrift eller som laddhybrid. Någon helt eldriven version är kunderna ännu inte redo för, berättade teknik- och utvecklingschefen David Green i en intervju med Vi Bilägare tidigare i år. Alain Visser bekräftar dock att nästa modell som Lynk & Co lanserar blir eldriven.

– Kunderna vi riktar oss mot har generellt sett bara en bil i hushållet och de bor ofta i städer. Laddhybriden klarar drygt sju mil på eldrift och då kan en snittförare förmodligen köra nästan all körning på el till vardags men samtidigt ha flexibiliteten att åka på skidresa, sa David Green.

Så mycket kostar Lynk & Co 01
  • Den som blir medlem i ”Lynk & Co-klubben” betalar 5 500 kr/mån och får då köra 125 mil i månaden. Priset är samma för både hybrid- och laddhybridversionerna.
  • Dragkrok kostar 400 kr extra per månad.
  • Den som kör längre än så betalar 15 kr per mil. Eventuella mil som inte används förs över till kommande månad.
  • Det går att dela bilen med andra. Om du kan ta betalt för det blir den faktiska månadskostnaden lägre.
  • Att köpa bilen kostar 360 000 kr för hybridmodellen eller 440 000 kr för laddhybriden. Dragkrok kostar 9 370 kr extra. Laddhybriden får en bonus på 22 263 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 15 oktober 2021 Jag förstod det, jag var…
  • 15 oktober 2021 Inlägget ifrån Gunnar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.