Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lynk & Co om nya bilen: Inga tillval, kort leveranstid och egen röstassistent

Publicerad 2021-03-26 06:41 (uppdaterad 2021-03-30 09:24)
Snart rullar den ”delbara” hybridsuven Lynk & Co 01 ut på svenska vägar. Teknikchefen David Green berättar om den nya modellen i en intervju med Vi Bilägare.

Volvos koncernsyskon Lynk & Co börjar snart leverera den nya suv-modellen som ägarna antingen kan köpa eller prenumerera på som ”medlemmar i Lynk-klubben”. 

Det finns bara två olika versioner att välja på: laddhybrid eller vanlig hybrid utan laddkontakt, och köparna kan även välja mellan blå eller svart färg. Allt annat är inkluderat i priset. Men många bilköpare ser det som lyxigt och mer exklusivt att ha många tillval att välja på.

– Detta är en premiumbil eftersom allt ingår. Vissa kanske tycker att de inte får något val, men våra kunder väljer istället att få allt. Vi kanske borde erbjuda fler färger, men genom att hålla nere antalet möjligheter kan vi optimera tillverkningen och minska komplexiteten. Med bara några klick kan du köra den här bilen efter bara några dagar, säger David Green, teknik- och utvecklingschef på Lynk & Co, i en intervju med Vi Bilägare.

Än så länge finns dock ingen helt eldriven version. Nästa modell som lanseras ska finnas med eldrift.

– Kunderna vi riktar oss mot har generellt sett bara en bil i hushållet och de bor ofta i städer. Den här modellen klarar drygt sju mil på eldrift och då kan en snittförare förmodligen köra nästan all körning på el till vardags men samtidigt ha flexibiliteten att åka på skidresa.

De första leveranserna ska ske inom kort i Europa, men David Green kan inte svara på hur lång leveranstiden är i nuläget.

– När vi är igång ska vi balansera tillgång och efterfrågan. Inom några dagar ska du få din bil levererad.

”Inom några dagar ska du få din bil levererad”

Grundteknik från Google

Lynk & Co har valt en liggande pekskärm för infotainmentsystemet till skillnad från Volvo och Polestar som båda har stående skärmar. Systemet bygger på grundteknik från Googles operativsystem Android men Lynk har utvecklat allt ”ovanpå”.

– Vi har tagit ett vågat beslut att utveckla ett eget ekosystem med molntjänster för bilen istället för att använda Googles molntjänster. Den här bilen är annorlunda än alla andra bilar eftersom den går att dela. Därför vill vi arbeta med olika partners för att ta fram nya saker som kupékameran och delningstjänsterna.

Läs också: Nya bildelningstjänsten kan ge skattesmäll

Precis som många andra biltillverkare har Lynk & Co valt bort fysiska reglage för infotainmentsystemet. Det styrs med en pekskärm, även om det fortfarande finns en fysisk volymratt. Vissa undersökningar har visat att fysiska knappar kan vara säkrare än pekskärmar.

– Jag kommer inte sitta här och påstå att vi löst den magiska ekvationen. Pekskärmen är fantastisk för att man kan göra ändringar över tid och lägga till nya finesser. Men pekskärmar kan också vara dåliga om man bara flyttar de fysiska knapparna till en skärm. Jag måste ta ögonen från vägen och händerna från ratten för att ändra något.

– Vi försöker använda infotainmentsystemet som en del av användarupplevelsen. Vi har vissa fysiska knappar för det du gör oftast och det finns pekkänsliga knappar på ratten. Det finns även röststyrning.

Egen röststyrning

När det gäller röststyrningen väljer Lynk & Co – till skillnad från både Volvo och Polestar – att inte använda Googles egen röstassistent som fått mycket beröm för att förstå sig på olika kommandon betydligt bättre än röstassistenterna i andra bilar.

– Vi har beslutat att utveckla en egen digital assistent. Då kan vi både kontrollera finesser i bilen som klimatanläggning eller navigation och införa fler funktioner senare, som till exempel att boka flygbiljetter. 

David Green erkänner att många röststyrda assistenter i bilar ”inte alltid är fantastiska”. 

– Jag ska vara ärlig och säga att vi inte fått till det perfekt ännu. Men den kommer bli bättre över tid och tills dess finns vår kundcenter dit ägarna kan ringa och få hjälp.

”Jag ska vara ärlig och säga att vi inte fått till det perfekt ännu”

Längre räckvidd än Volvo

Lynk & Co 01 är till stor del identisk med Volvo XC40 under skalet vilket gör att den kan servas på Volvos verkstäder. I abonnemanget ingår även lämning och hämtning.

– Vi har något större batteri med lite längre elräckvidd, lite annorlunda konfiguration av drivlinan och justerat bilen på ett lite annat sätt när det gäller köregenskaper och chassi. Men Volvoverkstäderna kan serva den. 

David Green lyfter fram möjligheten att dela bilen som det viktigaste säljargumentet jämfört med andra bilar. 

– Det är verkligen en tydlig skillnad. Vi har lagt mycket energi på det. Detta är också en plattform som andra kan utveckla nya affärsmodeller med, till exempel byggherrar som vill erbjuda en mobilitetstjänst i nybyggda bostäder.

Någon laddhybrid med dieselmotor är inte aktuell för Lynks del.

– Diesel har fått dåligt rykte på sistone. Fördelen med dieselmotorer är den långa räckvidden, nackdelen är utsläppen av kväveoxider. Det blir en balans och vi måste kompromissa. Många av kunderna kan använda bilen i elläge och vi tycker bensinmotor är det bättre valet. Vi kan också lansera på andra marknader utanför Europa utan att ändra drivlinan.

Läs också: Så ska Lynk & Co-chefen få svenska köpare att prenumerera på bilen

Från 5 500 kronor i månaden

• Lynk & Co 01 är en kompaktsuv som bygger på samma plattform som Volvo XC40.

• Att bli medlem i ”Lynk-klubben” kostar cirka 5 500 kr/mån och då ingår tillgång till hybridversionen av Lynk & Co 01, försäkring, service och däck. Medlemskapet löper från månad till månad utan bindningstid.

• Att köpa bilen går också bra. Hybridmodellen kostar 360 000 kr och även då ingår service. Laddhybriden gåstar 440 000 kr och har en elräckvidd på knappt sju mil.

• Bilen går att dela med vänner, familj eller andra medlemmar i klubben, men den som börjar tjäna pengar på delandet kan eventuellt bli skattepliktig.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.