Bild
Nästa artikel
Så ska Lynk & Co-chefen få svenska köpare att prenumerera på bilen

Så ska Lynk & Co-chefen få svenska köpare att prenumerera på bilen

Nyheter

Volvos syskonmärke lanserar en prenumerationstjänst i Sverige. Lynk & Co-grundaren Alain Visser ska locka kunder som hellre vill hyra bilen än köpa den. ”Vi ska inte fiska i Volvos vatten”, säger han.

Volvos syskonmärke Lynk & Co lanserades redan 2016 men kommer först nu till Europa och Sverige. Att ”prenumerera” på suv-modellen Lynk & Co 01 ska kosta 500 euro i månaden och kunden kan säga upp prenumerationen när som helst.

Service, däck och försäkring ingår i kostnaden medan bränsle och trängselskatt kostar extra. Den som vill kan låna ut sin bil till andra genom en app och då minskas månadsavgiften.

Lynk & Co ska alltså vara en lyxigare form av privatleasing där allt ingår. Det är inte en regelrätt bildelningstjänst där kunderna betalar per mil eller minut – hos Lynk har varje bil en ägare som är medlem i Lynk-klubben. Det går dock att vara med i klubben utan att ha en bil, och då kan man istället låna andras bilar och betala för det.

Vi Bilägare fick en pratstund med Lynk & Co:s chef Alain Visser, en långkörare i bilvärlden med 17 år på Ford, nio år på General Motors och fyra på Volvo i bagaget.


Många andra företag har försökt lansera prenumerationsbaserat bilägande och bildelning tidigare i Sverige. Flera av dem har försvunnit och de som är kvar är inte alltid lönsamma. Vad ska ni göra annorlunda?

– För det första skulle jag inte kalla särskilt många tjänster som finns i dag för en prenumeration. Det är privatleasing med ett annat namn. Vi har en annan modell med en väldigt överkomlig kostnad. Flera premiummärken har haft en prissättning som inte varit överkomlig.

– En annan viktig punkt är att vi inte har något nätverk av återförsäljare. Där försvinner en väldigt stor utgift.

Du har tidigare sagt i en intervju med Vi Bilägare att Lynk & Co:s bilar bara har en livslängd på sex år. Stämmer det fortfarande – det låter inte särskilt hållbart?

– Det kan jag faktiskt inte komma ihåg. Det stämmer inte, och det skulle inte vara hållbart. Det måste vara ett misstag, vi räknar på en mycket längre livslängd än så. Den uppgiften skulle jag vilja rätta!

Fotnot: Uttalandet gjordes i en gruppintervju med Alain Visser där flera andra medier deltog. Så här skrev tidningen Car and Driver om uttalandet: ”Den nuvarande planen, i Europa åtminstone, är att skrota bilarna istället för att låta dem rulla vidare fritt där de kan göra skada för varumärket som vill ha en image av nytänk och hög tekniknivå. Vi kan vara på väg mot en era med 'engångsbilar'.”

Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell

Så ska Lynk & Co-chefen få svenska köpare att prenumerera på bilen

Elbil på gång

Ni ska erbjuda Lynk & Co 01 som hybrid eller laddhybrid. Kommer det fler modeller och i så fall även med eldrift?

– Vi tycker hybridtekniken är den bästa blandningen i dag av säljvolym och hållbarhet. Nästa bilmodell kommer bli mer elektrisk, men då behövs också bättre infrastruktur för laddning.

Lynk & Co 01 finns i bara två utföranden och i två färger. Varför har ni så få tillval?

– Jag har jobbat på både GM, Ford och Volvo och vet att alla valen som finns kan upplevas som väldigt frustrerande för kunden. 15 olika färger, 7 olika fälgar… Det blir så komplext. För mig är det enkelhet som är ”premium”.

Vilka städer satsar ni på att finnas i efter Göteborg? Hur små städer kan ni lansera i och ändå gå runt?

– Vi behöver inte själva klubben för att gå runt. Vi är ett internetbaserat företag och bilarna servas hos Volvo. Klubben är mer ett marknadsföringsverktyg för att visa upp oss. I Sverige är lansering i Göteborg den kortsiktiga planen och vi ska lansera i Stockholm på medellång sikt. Vi har inga planer på att lansera i mindre städer än så, men vi kommer ändå finnas där med vår turné av popupbutiker.

”Ung i sinnet”

Hur ser en typisk Lynk & Co-kund ut i Sverige?

– Vi tror att det inte nödvändigtvis är unga personer, utan personer som är ”unga i sinnet”. Personer som är redo för något nytt. Vilket märke de kommer från senast vet jag inte, men det är kanske inga typiska bilnördar. De kommer i så fall kanske köpa bilen snarare än att prenumerera på den.

Tror du att Lynk & Co kan övertyga svenska bilköpare om att teckna en prenumeration istället för att köpa en bil?

– Att bygga något nytt tar tid. Vissa är inte redo än, men över tid kommer allt fler gå över till ett medlemskap eller en prenumeration. Vissa länder är mer öppna än andra. Jag ser svenskar som innovativa och öppna för nya idéer. Vi vill inte ”fiska i Volvos vatten” utan ska locka andra kunder som är öppna för något nytt.

Läs också: Nu lanseras Volvos syskonmärke i Sverige

Taggar: Nyheter, Lynk & Co

Kommentarer

#1
2020-10-01 08:20

Fattade inte. 1500 mil på 3 år? 1500 mil per år? Jag gör 4000 mil per år när inte Corona härjar...

#2
2020-10-01 11:58

"17 år på General Motors, nio år på Ford"
Nej omkastat, 9 år på Opel ska det vara, 2004-12, för övrigt gick Opels VD också över till Volvo samtidigt.

#3
2020-10-01 13:47

Ja visst ska det vara så. Ändrat, tack!

#4
2020-10-01 18:25

Det där med att enkelhet är = premium låter flummigt. Skulle säga tvärt om att ha något unikt, exklusivt och personligt är premium. Att sen låna ut sin bil till andra är inte premium heller.

#5
2020-10-01 22:02

Ser inte ut som premium. Mycket plast.

#6
2020-10-02 15:28

Verkar vara en fin bil, men med ett tramsigt "koncept".

#7
2020-10-03 05:36

Jag tror precis som han säger att deras kommande kund inte är representerade bland bilnördar, utan folk som bara behöver transportera sig, så att vi ska ha någon chans att få en kommentar här i kommentarsfältet av en potentiell kund är nog föga troligt då "Vi Bilägare" knappast ingår i deras läsvanor...

Dock tror jag att de som är som jag, som kan sätta sig på en stol i köket och sitta och beundra sin bil på garageuppfarten är ett utdöende släkte, och att han är en bra affärsidé på gång... Tyvärr

#8
2020-10-03 07:28

Åja jag har praktiskt taget enbart kontakt i verkligheten med sådana som inte är speciellt bilintresserade och det stämmer att de vet inget om olika modeller eller utrustningar eller andra detaljer, det finns inte med i deras tänkande.

(Och det gäller för majoriteten av alla bilköpare enligt min erfarenhet, vilket dessutom påverkar marknaden genom att bilarna inte köps baserat på om de är bra eller dåliga utan på helt andra grunder, då kunderna är oförmögna att göra en riktig bedömning av bilen de köper och det i sin tur förklarar varför marknaden ofta "spårar ur" och ger sig in på korkade "trender" som försämrar bilarna.
(Dock efter att ha träffat mig tillhör de inte längre den kategorin.)

#9
2020-10-05 09:56

En ung generation som är lätt att lura är kunderna eller? Sedan finns det nog många som inte bryr sig eller är intresserade och har pengar så konceptet kommer troligen att funka på dem också.

#10
2020-10-05 13:59

Känns som fluff alltihop.

#11
2020-10-05 20:41

Enligt min uppfattning så är folk i allmänhet intresserade av information när de är på väg att köpa/byta bil.
Däremellan så är det ett transportmedel oftast.
Så det är väl tudelat.
Då och då får jag bistå med info till intresserade och eftersom de flesta som frågar vet att jag talar sanning så brukar det bli ett bra slutresultat. Nöjd kund/frågeställare.
Vilket syns i registreringsstatistiken :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.