Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Publicerad 30 september 2020 (uppdaterad 30 september 2020)
Volvos koncernsyskon Lynk & Co ska öppna en klubb i Göteborg där medlemmarna får köra antingen en hybrid- eller laddhybridsuv. Kostnaden blir lägre än att privatleasa en Volvo.

Volvos syskonmärke Lynk & Co, som grundades 2016 och vill locka yngre kunder som hellre ”prenumererar” på en bil än köper den, ska nu lanseras i Europa.

Märket har lanserat flera modeller som rullar på vägarna i Kina. Nu är det alltså dags för lansering även på den europeiska marknaden. Först ut är Amsterdam och Göteborg ska följa ”innan slutet av året”, lovar Lynk & Co.

Modellen som ska lanseras först är Lynk & Co 01, en suv-modell som bygger på samma teknik som Volvo XC40. Jämfört med den modell som redan rullar i Kina, och som vi provkört här, har den europeiska versionen av Lynk & Co 01 uppdaterats med ny front och en helt omdesignad interiör.

Lynk & Co 01 kommer både som hybrid och laddhybrid, men inte som helt eldriven i nuläget. Laddhybriden har en elräckvidd på upp till sju mil. Bilen är uppkopplad mot Lynks molntjänst som kan skicka ut ny mjukvara via nätet vid behov.

Läs också: Lynk & Co 01 provkörd – Volvo under skalet

Prenumeration per månad

En egenhet är att Lynk har velat skala ned antalet alternativ för kunderna. Det finns bara två färger att välja på, svart och blå, och köparna får välja mellan hybrid- eller laddhybridmodellen. Inga andra tillval ska finnas – finesser som adaptiv farthållare och internetuppkoppling ingår. Funktioner som Apple CarPlay och det uppkopplade navigationssystemet styrs med en liggande pekskärm.

– Det är ett brutalt enkelt koncept, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.

Bilen har också möjlighet för passagerarna att ta bilder antingen med bilens frontkamera eller kupékamera. Lynk & Co tänker att kameran ska användas för att ta selfies som kan publiceras på sociala medier.

Medlem i klubben

Det som ska skilja ut Lynk & Co från andra bilmärken är att bilen inte främst är tänkt att köpas kontant. Den som vill kan köpa Lynk & Co 01, men huvudtanken är att kunderna ska bli medlemmar i det som kallas Lynk & Co-klubben.

Det kostar 500 euro i månaden att vara medlem och äga en Lynk. Den som vill kan även bli medlem utan tillgång till bil vilket är gratis.

Månadsavgiften på 500 euro sänks om ”ägaren” delar sin bil med andra, vilket kan göras i en app. Ägaren bestämmer hur mycket det ska kosta att låna bilen. I teorin går det även att tjäna pengar på att dela sin bil med andra.

Lynk vill inte avslöja vad bilen kostar att köpa i nuläget – det ska följa senare. I månadsavgiften ska exempelvis service, däck och försäkring ingå. Bränsle och trängselskatt ingår inte.

– Vi tar hand om alla tråkiga saker som försäkring, vägassistans och annat, säger Alain Visser.

En snabb jämförelse med bilabonnemanget Care by Volvo – en typ av privatleasing där även service, hämtning och lämning av bilen, vägassistans och försäkring ingår – visar att det kostar 6 450 kronor i månaden under 36 månader och med 1 500 mils körsträcka.

Göteborg först i Sverige

Tanken med att dela bilen med andra är att effektivisera bilägandet. I dag används en genomsnittlig bil bara fyra procent av tiden.

Märket ska ha särskilda klubblokaler i flera europeiska städer. Det handlar inte om traditionella bilhandlare, lovar Lynk, utan om centralt placerade lokaler och ”popupbutiker” som Lynk hoppas att artister, kreativa DJs och konstnärer ska besöka. Hur det blir med den saken återstår att se.

Lynk kan även bestämma sig för att byta ut bilen för medlemmar efter en viss tid. Ett medlemskap garanterar alltså inte tillgång till samma bil under hela perioden. Medlemskapet löper från månad till månad.

Bilarna ska servas på Volvos verkstäder och Lynks personal ska kunna köra bilen till verkstaden eftersom den kan öppnas med en särskild digital nyckel i en mobilapp, på samma sätt som för den som kör en delad Lynk.

Lynk & Co ska öppna en klubb i Göteborg där de första bilarna levereras i april 2021. Därefter ska fler städer följa. 

Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell

Tekniska fakta Lynk & Co 01 PHEV

• Rak, 3-cylindrig bensinmotor med turbo på 1,5 liter

• Systemeffekt 261 hk och 425 Nm

• Framhjulsdrift och 7-stegad automatlåda

• 0–100 km/tim på 7,9 sek

• Koldioxidutsläpp 26 g/km

• 17,6 kWh-batteri (varav 14,1 kWh användbart)

• Elräckvidd upp till 7 mil

• 12 centimeter längre än Volvo XC40

• Totalvikt 2,35 ton

• Max släpvikt 1,8 ton

Tekniska fakta Lynk & Co 01 Hybrid

• Rak, 3-cylindrig bensinmotor med turbo på 1,5 liter

• Max effekt 197 hk, max vridmoment 215 Nm

• Framhjulsdrift och 7-stegad automatlåda

• 0–100 km/tim på 9 sek

• Koldioxidutsläpp 150 g/km

• Totalvikt 2,23 ton

• Max släpvikt 1,8 ton

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.