Bild
Nästa artikel
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Nyheter

Volvos koncernsyskon Lynk & Co ska öppna en klubb i Göteborg där medlemmarna får köra antingen en hybrid- eller laddhybridsuv. Kostnaden blir lägre än att privatleasa en Volvo.

Volvos syskonmärke Lynk & Co, som grundades 2016 och vill locka yngre kunder som hellre ”prenumererar” på en bil än köper den, ska nu lanseras i Europa.

Märket har lanserat flera modeller som rullar på vägarna i Kina. Nu är det alltså dags för lansering även på den europeiska marknaden. Först ut är Amsterdam och Göteborg ska följa ”innan slutet av året”, lovar Lynk & Co.

Modellen som ska lanseras först är Lynk & Co 01, en suv-modell som bygger på samma teknik som Volvo XC40. Jämfört med den modell som redan rullar i Kina, och som vi provkört här, har den europeiska versionen av Lynk & Co 01 uppdaterats med ny front och en helt omdesignad interiör.

Lynk & Co 01 kommer både som hybrid och laddhybrid, men inte som helt eldriven i nuläget. Laddhybriden har en elräckvidd på upp till sju mil. Bilen är uppkopplad mot Lynks molntjänst som kan skicka ut ny mjukvara via nätet vid behov.

Läs också: Lynk & Co 01 provkörd – Volvo under skalet

Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Prenumeration per månad

En egenhet är att Lynk har velat skala ned antalet alternativ för kunderna. Det finns bara två färger att välja på, svart och blå, och köparna får välja mellan hybrid- eller laddhybridmodellen. Inga andra tillval ska finnas – finesser som adaptiv farthållare och internetuppkoppling ingår. Funktioner som Apple CarPlay och det uppkopplade navigationssystemet styrs med en liggande pekskärm.

– Det är ett brutalt enkelt koncept, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.

Bilen har också möjlighet för passagerarna att ta bilder antingen med bilens frontkamera eller kupékamera. Lynk & Co tänker att kameran ska användas för att ta selfies som kan publiceras på sociala medier.

Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Medlem i klubben

Det som ska skilja ut Lynk & Co från andra bilmärken är att bilen inte främst är tänkt att köpas kontant. Den som vill kan köpa Lynk & Co 01, men huvudtanken är att kunderna ska bli medlemmar i det som kallas Lynk & Co-klubben.

Det kostar 500 euro i månaden att vara medlem och äga en Lynk. Den som vill kan även bli medlem utan tillgång till bil vilket är gratis.

Månadsavgiften på 500 euro sänks om ”ägaren” delar sin bil med andra, vilket kan göras i en app. Ägaren bestämmer hur mycket det ska kosta att låna bilen. I teorin går det även att tjäna pengar på att dela sin bil med andra.

Lynk vill inte avslöja vad bilen kostar att köpa i nuläget – det ska följa senare. I månadsavgiften ska exempelvis service, däck och försäkring ingå. Bränsle och trängselskatt ingår inte.

– Vi tar hand om alla tråkiga saker som försäkring, vägassistans och annat, säger Alain Visser.

En snabb jämförelse med bilabonnemanget Care by Volvo – en typ av privatleasing där även service, hämtning och lämning av bilen, vägassistans och försäkring ingår – visar att det kostar 6 450 kronor i månaden under 36 månader och med 1 500 mils körsträcka.

Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg
Lynk & Co lanseras i Sverige – öppnar ”medlemsklubb” i Göteborg

Göteborg först i Sverige

Tanken med att dela bilen med andra är att effektivisera bilägandet. I dag används en genomsnittlig bil bara fyra procent av tiden.

Märket ska ha särskilda klubblokaler i flera europeiska städer. Det handlar inte om traditionella bilhandlare, lovar Lynk, utan om centralt placerade lokaler och ”popupbutiker” som Lynk hoppas att artister, kreativa DJs och konstnärer ska besöka. Hur det blir med den saken återstår att se.

Lynk kan även bestämma sig för att byta ut bilen för medlemmar efter en viss tid. Ett medlemskap garanterar alltså inte tillgång till samma bil under hela perioden. Medlemskapet löper från månad till månad.

Bilarna ska servas på Volvos verkstäder och Lynks personal ska kunna köra bilen till verkstaden eftersom den kan öppnas med en särskild digital nyckel i en mobilapp, på samma sätt som för den som kör en delad Lynk.

Lynk & Co ska öppna en klubb i Göteborg där de första bilarna levereras i april 2021. Därefter ska fler städer följa. 

Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell

Tekniska fakta Lynk & Co 01 PHEV

• Rak, 3-cylindrig bensinmotor med turbo på 1,5 liter

• Systemeffekt 261 hk och 425 Nm

• Framhjulsdrift och 7-stegad automatlåda

• 0–100 km/tim på 7,9 sek

• Koldioxidutsläpp 26 g/km

• 17,6 kWh-batteri (varav 14,1 kWh användbart)

• Elräckvidd upp till 7 mil

• 12 centimeter längre än Volvo XC40

• Totalvikt 2,35 ton

• Max släpvikt 1,8 ton

Tekniska fakta Lynk & Co 01 Hybrid

• Rak, 3-cylindrig bensinmotor med turbo på 1,5 liter

• Max effekt 197 hk, max vridmoment 215 Nm

• Framhjulsdrift och 7-stegad automatlåda

• 0–100 km/tim på 9 sek

• Koldioxidutsläpp 150 g/km

• Totalvikt 2,23 ton

• Max släpvikt 1,8 ton

Taggar: Nyheter, Lynk & Co

Kommentarer

#1
2020-09-30 12:44

Riktigt snygg bil faktiskt. Både på in- och utsidan. XC40 är det inget fel på men denna... Habegär är att ta i men lyckad bil!

#2
2020-09-30 12:46

Verkar intressant! Hade hoppats på en BEV dock

#3
2020-09-30 12:54

I Göteborg rullar det både maskerade och omaskerade Lynkar. Ser riktigt bra ut i verkligheten.

#4
2020-09-30 13:32

2,35 ton...haha, är det ens möjligt på en sådan kort bil?

#5
2020-09-30 13:34

Har fortfarande inte förstått poängen med att använda ännu en synonym för "hyra" när det handlar om att hyra ut bilar. Leasing har vi väl fått svälja nu efter några decennier, men vad skiljer "prenumeration" från andra sätt att hyra? Paketeringen vad gäller service, försäkring mm ser ju olika ut även för olika leasingvarianter.
Man får väl åtminstone hoppas att man inte måste baxa upp bilen ur brevlådan varje morgon ;-)

#6
2020-09-30 13:38

Låter lika opersonligt som att hyra en bil ... t.ex. hos Hertz Long Term. En VOLVO V40 för 5995 kr/mån, ingen bindningstid!

#7
2020-09-30 13:55

Den grillen får det se ut som om motorhuven är öppen...

#8
2020-09-30 13:56

BEV, hur mycket kommer den att väga? 2,85 ton?

#9
2020-09-30 15:00

Tjänstevikten i faktarutan för hybriden måste vara fel -- den kan inte väga exakt lika mycket som laddhybriden? Jag antar att hybriden är en "pajashybrid", aka mildhybrid?

#10
2020-09-30 16:29

Har "hybriden" någon elmotor? Tveksamt va?

#11
2020-09-30 16:59

2.35 ton! Hur är det möjligt? Vuxna betteribilar är lättare.

#12
2020-09-30 23:01

Bensindriven suv är klimatsmart, eller?

#13
2020-09-30 17:39

På bilderna ser de ut att ha lyckats med designen invändigt !
Utvändigt är jag inte helt såld, men kanske ändrar mig när jag ser bilen på riktigt.

Det där med bildelning är dock inget för mig. Orup uttryckte det rätt fyndigt i låten Mercedes-Benz

#14
2020-09-30 18:01

Tycker inte det verkar speciellt trevligt med prenumeration, bara ett annat namn för leasing.
Och ide'n med att dela en kines med andra och inte vara säker på att få tillbaka samma kines tilltalar mig inte alls, det är ju samma som en bilpool och det går ju bra i tättbebyggda myrstackar, men för den som ständigt behöver tillgång till bilen tror jag kan få problem.
Men jag skulle vilja se ett fast pris på den här för att kunna göra en jämförelse med likvärdiga bilar.

#15
2020-09-30 18:21

Det smög sig tyvärr in ett litet fel kring vikten: det är totalvikten som visas, inte tjänstevikten. Vad maxlasten är får vi dock inte veta och därmed inte heller bilarnas tjänstevikt. Oavsett är det höga siffror. Dessutom har hybridmodellen en totalvikt på "bara" 2,23 ton så den siffran har jag uppdaterat. Beklagar förvirringen!

#16
2020-09-30 18:23

Betala 5000 - 6000 kronor per månad, för en ny kinesisk bil, som visserligen är släkt med Volvo, men inte är en Volvo. Inte så lyckat utseende heller.

#17
2020-09-30 18:39

Bra koncept mer av sånt Att äga bil är nåt i forntiden om 20 år Lyssna inte på gnällspikarna dom vet inte bättre

#18
2020-09-30 19:20

bengt, har man inte tillgång till kollektiva transporter är oftast egen bil den enda möjligheten att inte vara helt isolerad och då fungerar inte bildelning något vidare bra.
Alla kan inte bo i tätorter, ett fungerande samhälle kräver en levande landsbygd!

#19
2020-10-01 15:45

Glöm ej att batterierna är tunga. Av Teslas totala vikt är en tredjedel batteri vikt . Det är fråga om tunga saker.

#20
2020-10-01 20:29

Undrar vilken typ av människor som kommer hänga på Lynk Co klubben och ta selfies med bilens kameror.

#21
2020-10-02 08:55

Volvoägare: Fel! I min Model S väger batteriet en knapp fjärdedel, i en Model X är det runt en femtedel. Och då pratar vi tjänstevikten, inte den totala vikten som du skrev, då är det ännu mindre. Men är väl kul sprida lite till myt och bullshit mot det du inte tycker om?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.