Bild
Nästa artikel
Marknadsföringen är inte så lite flummig. Bilen som är byggd på Volvodelar står sig dock fint på egna ben.
Marknadsföringen är inte så lite flummig. Bilen som är byggd på Volvodelar står sig dock fint på egna ben.

Provkörning: Lynk & Co 01 (2021)

Provkörning

Konstigt namn och luddigt upplägg. Som bil betraktad kan dock hybridsuven Lynk & Co 01 vara ett smartare alternativ än släktingen Volvo XC40.

Första bilen från det nya märket Lynk & Co (som inte ska uttalas likt Kalle Anka & Co utan snarare ”Lynk änd kåo”) har flera finesser som vi aldrig sett förut.

Uppe vid innerspegeln sitter en kamera och genom att klicka på mittskärmen kan man ta en ”selfie” och snabbt lägga ut bilden på sociala medier. Via samma skärm kan man klicka på ”dela nu” och göra bilen tillgänglig för uthyrning. Det är bara att bestämma pris och lediga tider och hoppas att någon nappar.

En annan knapp startar en ljudinspelning, sedan är det fritt fram att tycka till om bilen. Åsikterna skickas automatiskt till Lynk & Co. Kanske är detta funktioner i tiden? Eller ett sätt för en nykomling att sticka ut?

Sticker ut gör i alla fall märkets marknadsföring, som är en sällsynt svårgenomtränglig massa av fluff.

Till exempel har man öppnat en ”klubb” i Göteborg. Där ska man kunna hänga och sippa latte, lyssna på en DJ och köpa hippa produkter. En bil ska visst finnas där men det verkar mer vara en bisak. Bilen ska inte ställas ut i vanliga bilhallar alls, försäljningen sköts via nätet.

Märket trycker också hårt på vad man kallar ”medlemskap”, ett slags utökad och månadsvis privatleasing utan bindningstid för 5 500 kr/mån. Men det går även att köpa bilen som vanligt.

Bakom det luddiga upplägget finns en bil som har mycket gemensamt med Volvo XC40. Kinesiska Geely äger både Volvo och Lynk & Co och har i stort sett använt samma delar.

Helheten är dock annorlunda. ”Lynken” har ett mycket mer speciellt utseende, kolla bara på de säregna lamporna ovanpå huven. Till och med från förarplats ser man skenet!

”Till och med från förarplats ser man skenet”
Ratten och flera andra detaljer känns igen från Volvo men helheten har en egen stil. Fysiska reglage kompletterar pekskärmen.
Ratten och flera andra detaljer känns igen från Volvo men helheten har en egen stil. Fysiska reglage kompletterar pekskärmen.

Materialen i kupén är också annorlunda. Återvunnen nylon klär stolarna och panelerna har ovanlig textur.

Precis som i Volvo måste växelväljaren dras tillbaka två gånger för att lägga i Drive. Annars är körningen hur smidig som helst och sikten utmärkt från den höga sittpositionen.

Trots bjässiga 20-tumsfälgar rullar bilen mjukt och behagligt. XC40 är kanske rappare att köra men jag undrar om inte 01 är bekvämare? Framfarten känns trygg och avspänd och ljudnivån är absolut godkänd.

Förutom att välja mellan två färger, blå eller svart, finns bara ett annat val att göra: ”vanlig” hybrid eller laddhybrid. Den senare är 80 000 kr dyrare att köpa men leasingpriset är samma för båda. Kanske inte helt logiskt, men låt gå.

Vi kör laddhybriden som har en angiven räckvidd på 69 km, ovanligt långt och faktiskt 23 km längre jämfört med laddbara XC40 tack vare större batteri. Elmotorns 82 hästkrafter räcker gott i vardagslunken. Knappt sex mil kom vi på el.

Förarstolen är elstyrd och har justerbart svankstöd. Riktigt bekväm. Den breda mittkonsolen kan störa högerbenet men där finns bra avläggningsytor och trådlös mobilladdning. Vi har en vanlig nyckeldosa men mobilen kan göra samma jobb. Ovanför huvudet breder en stor sollucka ut sig.

Säg omelett! Bilen har en särskild kamera för att ta ”selfies”.
Säg omelett! Bilen har en särskild kamera för att ta ”selfies”.

Glädjande nog är de fysiska reglagen fler än i Volvo, man behöver inte alltid krafsa på pekskärmen för att justera saker och ting. Kvalitetskänslan är gedigen och det mesta finns i utrustningsväg. Saker som läderklädsel, rattvärme och parkeringsvärmare går dock inte att välja till.

Att vi kör en förseriebil märks på buggarna som kommer och går. Ibland tar mittskärmen en väldig tid på sig att starta. Flera funktioner är också ofärdiga, bildelningen till exempel.

Röststyrningen som aktiveras genom att säga ”Hey Frank” är heller inte helgjuten. ”Frank” förstår inte gatunamn och lite förvånande är att ”han” svarar med en kvinnoröst.

Storleksmässigt är bilen decimetern längre än XC40, vilket särskilt märks i baksätet. Lastutrymmet är praktiskt fyrkantigt och försett med en rejäl gummimatta på golvet men genomlastningsluckan som finns i XC40 saknas.

Upplägget med ”medlemskap” öppnar nya möjligheter som kan vara intressanta för vissa. Till exempel kan man dela på månadskostnaden med en eller flera vänner eller grannar och boka bilen med mobilen.

Men det gäller att sätta sig in i villkoren. Varje månad ingår 125 mils körning, därefter kostar det 15 kr/mil. Å andra sidan är försäkring, service och däck inbakat i priset. Lynk & Co står till och med för hämtning och återlämning vid service, som sker på Volvoverkstäder.

Väljer man istället att köpa bilen framstår priset på 460 000 kr som rena rean om man återigen jämför med Volvo XC40 som kostar närmare 530 000 kr i motsvarande utförande.

Kan man bara förlika sig med utseendet är Lynk & Co 01 ett klart intressant alternativ.

Plus: Bekväm, välutrustad, lång räckvidd på el.

Minus: Buggar, ofärdiga funktioner, oprövat märke.

Vad nytt? Första bilen från Volvoägaren Geelys nya märke.

För vem? Den som lockas av månadsvis leasing utan bindningstid.

Via mittskärmen är det enkelt att starta sin egen lilla hyrbilsfirma.
Via mittskärmen är det enkelt att starta sin egen lilla hyrbilsfirma.
Under lastgolvet finns ett extra utrymme med en stor puckel i mitten, på grund av 12-voltsbatteriets montering i reservhjulsbaljan.
Under lastgolvet finns ett extra utrymme med en stor puckel i mitten, på grund av 12-voltsbatteriets montering i reservhjulsbaljan.
Här sitter man på återvunnen plast. Stolsryggarna matchar lacken.
Här sitter man på återvunnen plast. Stolsryggarna matchar lacken.
Varselljus och blinkers där uppe, hel- och halvljus nedanför.
Varselljus och blinkers där uppe, hel- och halvljus nedanför.
Lyssna i podden

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast pratar vi om Lynk & Co 01. Lyssna i spelaren ovan eller på den här länken.

– De har lite underlig marknadsföring i form av annonser där det står att ”detta är ingen bil”. Över huvud taget får bilen ta ett steg tillbaka i reklamen, de pratar mer om sin ”klubb” som ingår i medlemskapet där besökarna kan köpa solglasögon eller lyssna på en DJ, säger Fredrik Diits Vikström.

Bakom ”reklamfluffet” finns dock en riktigt bra laddhybrid.

– Den är större och rymligare än Volvo XC40, och har ett stort batteri. Räckvidden på el är sju mil vilket är mycket längre än i XC40.

Första bilen från det nya märket Lynk & Co (som inte ska uttalas likt Kalle Anka & Co utan snarare ”Lynk änd kåo”) har flera finesser som vi aldrig sett förut.

Uppe vid innerspegeln sitter en kamera och genom att klicka på mittskärmen kan man ta en ”selfie” och snabbt lägga ut bilden på sociala medier. Via samma skärm kan man klicka på ”dela nu” och göra bilen tillgänglig för uthyrning. Det är bara att bestämma pris och lediga tider och hoppas att någon nappar.

En annan knapp startar en ljudinspelning, sedan är det fritt fram att tycka till om bilen. Åsikterna skickas automatiskt till Lynk & Co. Kanske är detta

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Lynk & Co 01 PHEV

Pris, kr: 460 000 (430 741 efter statlig bonus) eller ”medlemskap” för 5 500 kr/mån. Skatt 360 kr/år.

Svensk lansering: April.

Mått, cm: L 454/B 186/H 169.

Markfrigång, cm: 21,3.

Bagagevolym, l: 466–1 213.

Tjänstevikt, kg: 1 879.

Max dragvikt, kg: 1 800.

Motor: Trecylindrig bensin med turbo, volym 1 477 cm3, max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 265 Nm vid 1 500–4 000 v/min. Elmotor, 82 hk (60 kW), 160 Nm. Systemeffekt 261 hk (192 kW), max vridmoment 425 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.

Batteri: 17,6 kWh (14,1 användbart). Max laddeffekt 3,6 kW.

Räckvidd på el, km: 69.

Prestanda: Toppfart 210 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.

Deklarerad förbrukning: 1,2 l/100 km, CO2-utsläpp 27 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC40 Recharge, Kia Niro Plug-In Hybrid, Peugeot 3008 Plug-In Hybrid, med flera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.