Bild
Nästa artikel
Nyheter

Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift

Publicerad 8 juli 2020 (uppdaterad 8 juli 2020)
Batterier är för stora och tunga för Land Rovers suvar, enligt produktchefen. Därför inleds nu ett test med en bränslecellsbil som även extraknäcker som laddhybrid.

Flera stora biltillverkare har gjort klart att de helt och hållet satsar på batterielbilar framöver – bland annat Mercedes och Volvo.

Men det finns också gott om bilmärken som inte vill skriva av vätgastekniken och bränslecellsbilar. Både Toyota, Hyundai och BMW har stora planer på nya vätgasmodeller där tankningen går snabbare än att ladda en batterielbil, men där effektiviteten är betydligt lägre.

Nu står det klart att även Jaguar/Land Rover vill inkludera bränslecellsbilar i framtidens plan för att sänka utsläppen. Målet är att ta fram en prototyp i form av en vätgasdriven suv som ska få lång räckvidd även i kallt väder, hög terrängkapaitet och dragkrok.

– Vi tror verkligen att vätgas har en viktig plats, särskilt i större bilar, sa Nick Rogers, produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover, under en frågesession i förra veckan.

Läs också: BMW avslöjar fler detaljer om X5 med vätgasdrift

Nick Rogers är produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover.

Laddhybrid med vätgasdrift

Utmaningen för Land Rover är att försäljningen uteslutande består av suvar som i många fall är stora och tunga. Även för koncernsyskonet Jaguar är suv-andelen hög. Med sin högre tjänstevikt och tyngdpunkt är suvar mindre effektiva än vanliga sedan- eller kombibilar, och det ger kortare räckvidd med batterieldrift – särskilt på vintern.

Planen är alltså att titta på om vätgas kan vara ett alternativ för den typen av bilar. Även om vätgasbilarna inte är lika effektiva energimässigt som en batterielbil är de effektivare än en vanlig bensin- eller dieselmotor. Dock finns än så länge försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.

Nick Rogers ser framför sig en laddhybrid med vätgasteknik som kan laddas i ett vanligt uttag och köras kortare sträckor på batterieldrift. När batteriet är urladdat går bilen över till vätgasdrift – en idé Mercedes tidigare experimenterat med men lagt ned.

Läs också: Håkan Samuelssons besked: Volvo skippar bränslecellsbilar

Vid sidan av bränslecellsprojektet ska Jaguar lansera en batterieldriven version av lyxlimousinen XJ.

Batterieldriven lyxbil

Det är dock oklart om projektet faktiskt mynnar ut i att Jaguar eller Land Rover sätter en vätgasbil i serieproduktion. Koncernen har redan lanserat en eldriven suv i form av Jaguar I-Pace samt flera laddhybrider, och den satsningen kommer fortsätta som planerat.

Dessutom finns planer på en helt eldriven ersättare till lyxlimousinen Jaguar XJ.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.