Bild
Nästa artikel
Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift

Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift

Nyheter

Batterier är för stora och tunga för Land Rovers suvar, enligt produktchefen. Därför inleds nu ett test med en bränslecellsbil som även extraknäcker som laddhybrid.

Flera stora biltillverkare har gjort klart att de helt och hållet satsar på batterielbilar framöver – bland annat Mercedes och Volvo.

Men det finns också gott om bilmärken som inte vill skriva av vätgastekniken och bränslecellsbilar. Både Toyota, Hyundai och BMW har stora planer på nya vätgasmodeller där tankningen går snabbare än att ladda en batterielbil, men där effektiviteten är betydligt lägre.

Nu står det klart att även Jaguar/Land Rover vill inkludera bränslecellsbilar i framtidens plan för att sänka utsläppen. Målet är att ta fram en prototyp i form av en vätgasdriven suv som ska få lång räckvidd även i kallt väder, hög terrängkapaitet och dragkrok.

– Vi tror verkligen att vätgas har en viktig plats, särskilt i större bilar, sa Nick Rogers, produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover, under en frågesession i förra veckan.

Läs också: BMW avslöjar fler detaljer om X5 med vätgasdrift

Nick Rogers är produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover.
Nick Rogers är produktutvecklingschef på Jaguar/Land Rover.

Laddhybrid med vätgasdrift

Utmaningen för Land Rover är att försäljningen uteslutande består av suvar som i många fall är stora och tunga. Även för koncernsyskonet Jaguar är suv-andelen hög. Med sin högre tjänstevikt och tyngdpunkt är suvar mindre effektiva än vanliga sedan- eller kombibilar, och det ger kortare räckvidd med batterieldrift – särskilt på vintern.

Planen är alltså att titta på om vätgas kan vara ett alternativ för den typen av bilar. Även om vätgasbilarna inte är lika effektiva energimässigt som en batterielbil är de effektivare än en vanlig bensin- eller dieselmotor. Dock finns än så länge försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.

Nick Rogers ser framför sig en laddhybrid med vätgasteknik som kan laddas i ett vanligt uttag och köras kortare sträckor på batterieldrift. När batteriet är urladdat går bilen över till vätgasdrift – en idé Mercedes tidigare experimenterat med men lagt ned.

Läs också: Håkan Samuelssons besked: Volvo skippar bränslecellsbilar

Vid sidan av bränslecellsprojektet ska Jaguar lansera en batterieldriven version av lyxlimousinen XJ.
Vid sidan av bränslecellsprojektet ska Jaguar lansera en batterieldriven version av lyxlimousinen XJ.

Batterieldriven lyxbil

Det är dock oklart om projektet faktiskt mynnar ut i att Jaguar eller Land Rover sätter en vätgasbil i serieproduktion. Koncernen har redan lanserat en eldriven suv i form av Jaguar I-Pace samt flera laddhybrider, och den satsningen kommer fortsätta som planerat.

Dessutom finns planer på en helt eldriven ersättare till lyxlimousinen Jaguar XJ.

Kommentarer

#1
2020-07-08 16:29

Lägg ned. Vätgas är en stor återvändsgränd för personbilar.

Vätgasen tillverkas idag av naturgas med stora energiförluster, då kan man lika gärna köra på vanlig bensin istället. Dessutom finns nästan inga vätgasmackar och tekniken är dessutom svindyr. Man kan visserligen tillverka vätgas med el men med gigantiska förluster. Merparten av världens el kommer fortfarande från kol och naturgas och vi måste därför hushålla med elen.

Jag har 10 mil åt fel håll till närmsta vätgasmack, 2 meter till närmaste eluttag och 500 meter till närmsta bensinmack. Vilket är smidigast?

Det enda realistiska är 100 procent batterielektriska bilar. Kan man inte gå hela vägen på befintliga bottenplattor är laddhybrider med 10-15 mils räckvidd och en räckviddsförlängare minst dåliga alternativet.

#2
2020-07-08 17:25

I Skandinavien framställs vätgas bara från förnybara källor! Går att läsa om här.
http://www.vatgas.se/faktabank/faq/
En stor fördel med vätgas är att den kan lagras i större mängder så slipper man betala elkonsumenterna för att bli av med överskottselen som Norge tidvis fått göra.

#3
2020-07-08 18:01

Jag tycker att det är jättebra att en del biltillverkare satsar på vätgas. Den går fort att tanka!!! Det gör inte elbilen!
Vätgas görs av rent vatten, som delas upp i elektrisk analys till vätgas och syrgas.

#4
2020-07-08 18:58

Vätgas är en återvändsgränd för personbilar. En elbil laddar man hemma och bara vid enstaka tillfällen vid snabbladdare. Har bilen bara snabb snabbladdning t.ex. 150 KW så kan man ladda snabbt under naturliga pauser.

Vätgas är inte smidigt att tanka. Man måste köra långa omvägar för att hitta en mack som det verkligen inte finns många av. Själva tankningen tar längre tid än att tanka en bensin/dieselbil. Dessutom är vätgas mycket dyrare än el som man har hemma. Majoriteten av världens vätgas framställs av fossilgas.

Vätgas kan vara något för fartyg och lastbilar som går långa skift på specifika rutter men inte för personbilar som mest används korta sträckor och oftast står still och då kan långsamladdas.

#5
2020-07-08 19:34

Alla har ingen tid över för ” naturliga pauser” som elbilen kräver och vätgasbilen fylls på mindre än fem minuter för att sedan klara 50-80 mil. 60 % av elproduktionen i världen produceras med hjälp av olja eller naturgas.
I Danmark som är framåt på vätgas kan man tanka gasen överallt och man exporterar vätgasstationer över hela världen.
Vårt redan stora elöverskott vissa tider kommer snabbt bli större med snabb utbyggnad av vindkraften vilket gör att lagra elen i form av vätgas som sedan kan tankas i en hel rad olika transportmedel senare.
Visst elen är fortfarande billig hemma men där är man inte alltid med bilen och kan ladda den.

#6
2020-07-09 09:15

Nåja PREVIA - frånsett vissa tjänstebilister så är det nog rätt få som inte har varit på hemmaplan "till vardags" under de ca: 40 mil som många elbilar idag klarar av. Och vilka intressenter är det som ställer upp och bygger vätgasmackar över hela landet ? Har ännu inte sett en enda. F ö kommer nog också samma tveksamheter runt bränslecellernas hållbarhet som många idag har över batteriets långsiktiga hållbarhet. Man måste inte hylla vätgasdrift bara för att favoritmärket tycks satsa på det - ännu så länge i alla fall...

#7
2020-07-09 10:11

Jag vill kunna fylla på min bil med "bränsle" hemma. Det kan jag med min elbil, till och med egenproducerat "bränsle" i form av sol-el. Detta är i princip omöjligt med både bensin/diesel och med vätgas.
Att det tar längre tid att fylla på de få ggr jag är på långresa spelar ingen roll. Sett över året tar det ändå mindre tid för mig att fylla på bilen jämfört med en bensin- eller vätgasbil eftersom jag kopplar in laddningen och går därifrån och gör annat.

Och sen har jag aldrig begripit varför man ska ta elen som t.ex jag producerat och börja göra vätgas av den, istället för att ladda in den direkt i bilens batteri. Knasigt och ineffektivt.

#8
2020-07-10 00:55

När Sifo frågade 1362 personer varav 1003 var elbilsägare svarade bara 32 % att de kunde ladda bilen vid eller nära sitt hem.
Få elbilar klarar några 40 mil på vintern så då blir elbilen en sommarbil bara. Solceller hemma är nog bra att ladda elbilen med halva året förutsatt att du bor i villa för det gör väl alla.
Det jättestora elöverskott som energimyndigheten skriver att vi får snart behöver periodvis lagras någonstans och då är vätgas ett mycket bra sätt att lagra energin i när det gäller större mängder.
Bränsleceller håller bara i 36 000 - 72 000 mil sen måste den bytas ut men då behöver nog bilen bytas också. Och parkerar man vätgasbilen i femhundra år så har vätgasen läkt ut ur tankarna, något att tänka på vid långtidsparkeringen vid flygplatsen kanske.
Själv kommer jag nog köpa en elbil tills vätgasmackarna blir fler och priset på bilarna blir lägre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.