Bild
Nästa artikel
Kungen lovordar Victor Muller

Kungen lovordar Victor Muller

Nyheter

Kung Carl Gustaf är imponerad över Victor Mullers arbete med Saab, det sa kungen under den årliga jakten på Halle-Hunneberg.

Kungens traditionsenliga älgjakt i skogarna vid Vänerns sydspets – inte långt från Trollhättan – har nu påbörjats. Vid en presskonferens tog kung Carl Gustaf tillfället i akt att berömma Saabchefen Victor Muller.

– Han har verkligen hållit ut och kämpat till det oändliga. Det måste jag säga. Han har inte gett upp, säger kungen i en intervju med Dagens Industri.

– Jag förstår inte hur en människa kan ha så mycket ork och hitta nya lösningar. Det tycker jag är imponerande. Vad det sedan leder till, om det här sista sätter sig, vet jag inte.

Kungen håller nu tummarna för att affären med de kinesiska investerarna Youngman och Pang Da ska gå i lås.

– Det finns fortfarande mycket kunskap och duktigt folk inom Saab. Det finns väldigt mycket som en god köpare kan utnyttja, säger kung Carl Gustaf.

Diskutera: Vad tycker du om kungens beröm?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-11-04 15:21

Kul att Knugen säjer något .. och inte bara vänder blad :o)
Klart han ska uttala sej positivt eller inte uttala sej alls. Vi får väl se om han har rätt, han har ju haft fel förut!

#2
Raymond K
2011-11-04 15:30

Vad kungen tycker är ingen lag men jag har inget emot att han yttrar sig. Vi har yttrandefrihet i Sverige så länge man inte säger något som går emot politik eller förskingring av finanser.

#3
2011-11-04 20:57

Allt som kungen säger är sant..................................????????

#4
2011-11-05 08:32

Kungen hör väl knappast till intelligensreserven i Sverige så hans uttalanden kan man nog helt bortse i från.

#5
Claes Nilsson
2011-11-05 22:35

Jes_ : Kungen stavas kungen.

Myller är kung!
Halle Hunneberg? Min granne heter Jalle Blomberg.

MVH

#6
2011-11-06 15:36

För kungen gäller det ju att uttala sig så populistiskt som möjligt för att på alla sätt kunna öka sitt apanage.
Han är ju vår största förmånstagare och det gäller ju för honom att på alla sätt se till att behålla allt och helst utöka rejält nu när han ska bli morfar.
Men och det är det som är märkligt, kanske av nedärvd hävd eller av åratals indoktrinering, är hans ord i vissa kretsar fortfarande lag.
Kungens ord väger tungt.
Kanske skulle till och med ett gott ord från kungen få NDRC att ge Saab större chans till ett godkännande.
Det märkliga är att diktatoriskt centralstyrda regimer ofta imponeras av royalistiska uttalanden och att en kungs uttalanden ofta ses som betydligt mer värda än den bästa ekonoms.
Kanske gäller det även nu?

#7
2011-11-06 18:39

Claes, "knugen" är en gammal ordvrängning av "kungen" - och Muller stavas just Muller.

Jag tror nog att kungens kommentar var ganska spontan.
Det är lätt att bli förundrad över Muller, denna Duracell-kanin.

#8
2011-11-07 01:10

Eftersom han är bilintresserad lär han ha ganska god inblick i svensk bilindustri. Tippar på att han dessutom inte är helt bortkommen inom ekonomi. Så hans åsikt är kanske inte helt grundlös?

#9
2011-11-07 15:20

Kungen är kungen..
Carl Gustaf. Ingen annan.
Själv värderar jag inte hans majestäts ord mer än någon annans.
Han har sin syn på saker och ting och det är väl bra..

#10
CIaes Nilsson
2011-11-07 20:02

Roysan: Att stava Myller är lika fel som Muller. Ändå känns Myller mer korrekt än att skriva Muller utan prickar över u:et.

MVH Claes

#11
2011-11-07 22:59

Claes; Muller heter Muller. Inget annat. Inte Myller. Inte Müller. Inte Möller.

Muller.

http://www.spykercars.nl/download/investor/_Candidate__members__biographies_Management_Board310311.pdf

#12
CIaes Nilsson
2011-11-07 23:02

Nej, Myller uttalas det men stavas med u med två prickar över.

#13
2011-11-07 23:06

OK Klas, vi säger väl det.

#14
CIaes Nilsson
2011-11-07 23:10

Ådi S5 SB: Dub trodde du var kul. Men Claes uttalas Klas.

#15
2011-11-07 23:12

OK, Klas. Men du har inte läst min länk? Eller har man inte ett ü på tangentbordet hos Spyker.

#16
CIaes Nilsson
2011-11-07 23:17

Nej, vem fasen har kinesiska u:n? Inte Spuker ialla fall..

#17
Roland D
2011-11-09 19:10

Vad barnsliga ni är!

Müller uttalas myller pga prickarna över u:et. Men det stavas inte Myller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.