Nästa artikel
Kostnaderna ökar efter dieselgate
Nyheter

Kostnaderna ökar efter dieselgate

Publicerad 28 juni 2016 (uppdaterad 28 juni 2016)
Efter förhandlingar med amerikanska åklagare och miljöorganisationer höjs nu kostnaderna för Volkswagen efter utsläppsskandalen. Samtidigt börjar krav på ersättning komma från andra håll.
Tidigare uppskattades det att Volkswagens dieselskandal skulle komma att kosta företaget cirka tio miljarder dollar (cirka 85 miljarder kronor) för återköp och ersättning till konsumenter och miljöfonder i USA. Nu säger källor till Reuters att den siffran har höjts till över 15 miljarder dollar (cirka 128 miljarder kronor). 

Samtidigt höjs det röster för att europeiska konsumenter ska få samma ersättning som de amerikanska.

–Volkswagen borde frivilligt betala europeiska bilägare ersättning som är jämförbar med vad de betalar amerikanska konsumenter, säger Elzbieta Bienkowska, ansvarig för industri och inre marknad i Europeiska kommissionen.

Förutom de här kostnaderna har också norska oljefonden nu lämnat in sin stämningsansökan mot Volkswagen på grund av avgasfusket. Fonden, som är Volkswagens största delägare utan plats i styrelsen, har redan tidigare kritiserat Volkswagens ledning och ingår nu i den stämning mot företaget som flera av de stora investerarna driver.

Diskutera: Hur kan Volkswagen återvinna kundernas förtroende?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-06-28 08:28
Hackenbush

Jag gillar Vw-bilar men visst skall sånt här fusk få kosta dem dyra pengar, det är inte mer än rätt.

#2 • 2016-06-28 08:39
Leif Kavander

Som svar på frågan: så tror jag inte att alla kunder bryr sig.

#3 • 2016-06-28 08:53
LeifV

Hmm... pengar kommer inte gratis, -kommer VW höja sina priser, sänka produktionskostnader (kvalitet)?

Ingenting är lätt här i livet, men en sak är säker och det är att kunderna alltid står för fiolerna till syvende og sidst. Den som äger/köper en VW/Audi/Skoda/Seat/Scania/Man kan nog bereda sig på en mindre prisvärd bil, dyrare reservdelar, och en aning tommare plånbok.

#4 • 2016-06-28 09:16
Lason1

Jag tänker på alla personal som får gå, men förutom det tycker jag det är så roligt!
Här går storfräsarna och har utvecklarna så hårt hållna att de hotar med avsked om de inte utför mirakel, de gör cheferna nöjda och så avslöjas detta, det kan dom fan gott ha.

#5 • 2016-06-28 10:42
Vidstige

Som svar på frågan "Hur kan Volkswagen återvinna kundernas förtroende?"
Bästa vore väl att lägga ner märket VW nu då det är så besudlat av skandalen och VW-koncernen tjänar inga pengar på VW, annat än på reservdelar pga bristande kvalitet. Satsa vidare istället på Audi, Skoda och Seat. Gör dom mer utalade i identitet och större prisskillnad. Kanske räcker det med bara Skoda och Audi dvs även lägga ner Seat alltså.

#6 • 2016-06-28 10:55
Deeds

Du tigger verkligen om det Vidstige.. Gnäll inte över att folk kommer att bli irriterade och "attackera" dig över ditt inlägg denna gång. Du lägger liksom upp bollen själv här.

Att lägga ner ett så stort märke tror jag inte det minsta på. Att de inte skulle tjäna pengar på VW är skitsnack det med. Att det finns kvalitetsbrister det vet vi men det är inte i de kvantiteter så att man börjar gå minus, det kan jag aldrig tänka mig. Skulle vara intressant att veta hur många bilar, procentuellt sett, av alla sålda som haft problem med kamkedja, dsg eller annat. Skulle tro att i det stora hela inte är så många. Dock är felen av stor karaktär och blåses därför upp mer än om i40 har fel på parkeringssensorer på varannan bil.

#7 • 2016-06-28 13:28
Vidstige

Deeds, ok så du menar att man "får räkna med personangrepp" för att man har åsikter i sak och särskilt om VW? Skön attityd från Vi bilägare i såna fall.

Har skrivits spaltmeter i pressen om att VW har dålig lönsamhet per såld bil. Tror du läget har förbättrats efter dieselgate? Att man tjänar pengar på eftermarknaden är inte heller nån hemlighet och jag kallar det bristande kvalitet även om det möjligt kan sägas vara "good enough" för det mesta. Men det har varit enormt mycket problem med dyra grejor på senare tid, främst då motorer med kamkedja.

Mitt svar var seriöst och konstruktivt, en lösning alltså. Tyska fabrikerna kan då förstås gå över att tillverka Skoda alt Audi. Kostnadsläget i Tyskland är ett problem så mer rimligt är då att man koncentrerar sig på Audi där. Eftersom alla tycker Audi är trevligare bilar än VW så kunde man kanske även kunna justera priset neråt på Audi och Skoda totalt då om man lägger ner märket VW. Dvs Audi något billigare, Skoda något billigare. Med Audi skulle man kunna vara vägledande genom att erbjuda samma pris paketering till privatpersoner som man gör till företag (s.k. business editions).

Problemet med VW idag är också att det blivit lite av "premium light". Man har då tappat en del av det folkliga samtidigt som man egentligen skulle behöva ta ut ett ännu högre pris än idag för att tjäna pengar, och det är snarare Skoda som står för det folkliga idag (om än lite i dyraste laget numera). Dessutom löser man då den klart förvirrande strategin man har med Skoda-Seat-VW. För kunderna blir det också bättre med säkrare andrahandsvärde, som ju idag är dåligt på särskilt Seat.

#8 • 2016-06-28 13:28
Deeds

Du lägger fram dina åsikter på ett provocerande sätt.. Så länge du gör det så får du också räkna med provocerande svar tillbaka. Inte så svårt att räkna ut. Sen skrev jag inget om personangrepp.. Det är heller inte ViB's attityd. Det är min högst personliga uppfattning.

Ditt andra svar däremot var mer konstruktivt. Orimligt men konstruktivt.

#9 • 2016-06-28 13:30
2fast4you

Vidstige. Tror ikke de fleste folk bryr seg, ihvertfall ikke i Norge der nå VW troner på topp over nysolgte biler langt foran Toyota, så noe gjør dem tydlighvis riktig

#a • 2016-06-28 13:54
Vidstige

Deeds, upplägget skulle då likna andra märken som Lexus-Toyota. Ett tydligare fokligt märke, ett tydligare lyxmärke. Fördelen är också att VW då bara blir namnet på koncernen. Tror VW skulle tjäna mer pengar på det och när det gäller att lansera nya dyra lösningar som exempelvis laddhybrider så är det mer logiskt att sälja dom produkterna som Audi än som VW. Tydligt exempel är Golf GTE kontra Audi e-tron. Eller Passat GTE. När man ändå tar så mycket betalt för en bil, varför inte göra det som Audi? Mer logiskt för köparna alltså.

2fast4you, man säljer mycket Audi och mycket Skoda också. Så det jag förseslår är bara en renodlig, större kundnöjdhet och bättre lönsamhet. Handlar alltså inte alls givet om att minska volymerna totalt sett. Sen förstod jag inte din poäng med Toyota. Det märket säljer ju lika stora volymer som VW i världen men tjänar mycket mer pengar per såld bil, dvs mycket god lönsamhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.