Nästa artikel
Volkswagen tappar förtroende som varumärke
Nyheter

Volkswagen tappar förtroende som varumärke

Publicerad 11 april 2016
När svenska konsumenter rankar de mest hållbara varumärkena trillar Volkswagen från plats 48 till 169 efter ”Dieselgate”.
I Sustainable Brand Index rankas årligen vilka konsumenterna tycker är de mest hållbara varumärkena inom olika branscher. Resultaten från 2016 visar att Volkswagen tappar flest placeringar av alla företag på listan jämfört med föregående år på grund av utsläppsskandalen. Biltillverkaren rasar från plats 48 till 169. 

Volvo hamnar på sjätte plats och blev bäst placerade varumärke inom kategorin ”Bilar”. Andra bilmärken som återfinns på listan är bland andra Toyota (39), BMW (96), Audi (102), och Mercedes-Benz (138).

När det gäller service och tjänster är bilprovningen branschledande med sin 33:e plats före Mekonomen (161) och Meca (214).

OKQ8 vann bränsleligan på plats 105 före Preem (110), ST1 (172), Ingo (178) och Shell (229).  

Sustainable Brand Index är Nordens största konsumentundersökning inriktad på hållbarhet. Totalt svarade 30 000 personer om vad de tycker om olika företags sociala och miljömässiga ansvar. 265 varumärken finns med totalt på listan i 2016 års upplaga av undersökningen.

Se hela listan här.

DIskutera: Vad tycker du om listan?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ändå säljer de som aldrig förr...
Få ihop den ekvationen den som kan.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-11 11:25
Pi

Kanske för att man trots allt tillverkar trevliga bilar med egenskaper som uppskattas av många....

#3 • Uppdaterat: 2016-04-11 11:57
N-iklas

Jag skulle formulera det så att en majoritet tycks uppskatta något som är strikt neutralt och inte kräver något känslomässigt eller intellektuellt engagemang från deras sida.
Standard formulär 1A.
Inget som är det minsta speciellt, eller ovanligt eller annorlunda någonstans...
En VW kan få en Volvo 740 att se spektakulärt äventyrlig ut.

Denna uppskattning av att inte behöva engagera sig antyder varför alla dåliga nyheter och händelser kring VW har så svårt för att påverka människors uppfattning om VW, man vet helt enkelt inte om det eftersom man inte är intresserade av att veta sådant.

Det är detta dessa människor upplever vara det de kallar "trevligt".
Trevligt att tänka på moster Emmas födelsedag istället för att notera hur bilen ser ut och fungerar.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-11 12:00
benny karlsson

Allt går att sälja med mördande reklam. Tyvärr.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-11 12:10
Hackenbush

"Jag skulle formulera det så att en majoritet tycks uppskatta något som är strikt neutralt och inte kräver något känslomässigt eller intellektuellt engagemang från deras sida.
Standard formulär 1A."

Den beskrivningen passar in på de flesta vanliga familjebilar.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-11 12:10
Pi

"Tack" N-iklas för dina nedvärderande kommentarer om oss som kör VW-bilar. Nu vet vi i alla fall var vi har dig och hur vi skall bedöma dina övriga kommentarer i dessa spalter.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-11 13:11
pinjong

VW ska gå från produktfokus till kundfokus. Det borde väl alla som kör VW gilla? Jag tror fortfarande att VAG har mycket att bevisa (t ex i form av garantier) och avvaktar ett ev köp tills det klart framgår att de förstår att kunder är viktiga.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-11 13:19
BBT6

Jag kan säga att jag nu kör min första VW på många år. Köpt i oktober förra året. Bemötandet i bilhallen höll högsta klass, liksom leveransen. Även verkstaden har varit jättebra när jag varit där och diskuterat, dels lagning av ett elakt dubbskott på huven, dels en idiotfråga som jag inte hittade svaret på i handboken... Ändå är det en verkstad som inte är känd för sitt kundbemötande hos mina släktingar som kört VW. Men det är ju inget skarpt läge än, så vi får se. Men jag arbetar hos en arbetsgivare som är med i liknande mätningar, och sitter med i analysgruppen. Så man ska också ta mätningarna för vad de är, en ögonblicksbild av organisationer/företag ställda i ett förenklat sammanhang. Säger inget om vilka val man gör i verkligheten, utan där är det ett situationsbundet val som görs utifrån många fler faktorer.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-11 13:23
Hackenbush

Tror kundvården är bättre i andra länder när det gäller VW och andra bilmärken.
Verkar vara mest i Sverige som bilförsäljare ser på kunder som något katten släpat in och man skall vara oerhört tacksam över att man får komma in i deras bilhall och köpa en bil.
Till VW försvar i Hässleholm får jag säga att de har jobbat på sin kundvård och nu är det ett nöje att besöka dem. Man får till och med ett tackbrev i bilen när den varit på service där de tackar för att de fått serva min bil och hoppas att jag är nöjd med servicen och skulle jag inte vara det så vill de veta vad som är fel. De bjuder på kaffe och alla som går förbi i hallen hejar på en. Jag känner mig välkommen där som kund. Om det är samma goda anda på andra VW bilhallar vet jag inte.

#a • Uppdaterat: 2016-04-11 13:28
adzam

Vw bilar åldras långsamt, tidlösa tyvärr lite trista bakom ratten,sterila.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.