Bild
Nästa artikel
Körde 46 km/tim för fort – frias

Körde 46 km/tim för fort – frias

Nyheter

En motorcyklist gasade upp till 116 km/tim på en 70-sträcka för att öka avståndet till bakomvarande bil. Nu frias han i tingsrätten.

Den 36-åriga motorcyklisten körde på Nynäsvägen söder om Stockholm när han upptäckte att en vit Volvo låg tätt bakom. För att undvika en farlig situation ökade 36-åringen farten.

I samma stund registrerade polisens lasermätare mannens hastighet. Motorcyklisten stoppades.

Varken polis eller åklagare trodde på förklaringen att 36-åringen ”svävat i fara” och att han ”inte hade något annat val”. Men nu slår Södertörns tingsrätt fast att mannen handlade i nöd.

”Även om motorcyklistens berättelse förefaller osannolik är den inte så verklighetsfrämmande att den utan vidare kan lämnas utan avseende”, skriver tingsrätten som ogillar åtalet.

(Motorcykeln på bilden har inget med artikeln att göra.)

Diskutera: Rätt att fria motorcyklisten?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-23 13:02

Skrämmande.
Att man skall kunna slippa undan straff vid uppenbara vansinneskörningar.
116 km/h på 70-väg, mycket omdömmeslöst.

Jag anser att tingsrätten har gjort en felaktig bedömning i detta fall.

#2
2011-03-23 13:09

Klart det var en bluff. Hur gick det med vita Volvon, åkte inte den fast?

#3
2011-03-23 13:19

Södertörns tingsrätt slår alltså fast att motorcyklisten handlade i "nöd". Helt plötsligt fick ordet "nöd" en helt ny innebörd. Undrar vad man nu skall kalla en situation i vilken någon håller på att drunkna. "Nöd" kan ju knappast räcka till ...

Men inte är 116 på 70-väg "vansinneskörning", Gösta. Den vägen var säkert skyltad till 90 för bara några år sedan och då var 116 inte särskilt uppseendeväckande. Men håll dig du till 50 på den där 70-vägen, Gösta - du som brukar proagera för att man skall ligga typ 20 km/h under skyltad hastighet. Men då i stället blir resultatet oändliga köer med ... just det: omkörningar väl värda beskrivningen "vansinne".

#4
2011-03-23 13:22

...men killen som ökade farten för att släppa fram en ambulans blev fälld. Var det inte fråga om "nöd" nog för patienten? Man häpnar, det här landet liknar mer och mer en bananrepublik.

#5
2011-03-23 13:35

alla borde hålla 80 på 70. så flyter trafiken bättre.
alltså kör 10km/tim.fortare än skyltat hastighet.
dom flesta bilarna har ändå glädje mätare.

#6
2011-03-23 13:45

Tingsrättens ledamöter är inte juridiskt utbildade. I går kunde man på TV se att politik var viktigare än kunnighet om lagar. Kanske tillhörde motorcyklisten rätt parti?

#7
2011-03-23 14:08

Visst är det OK att öka avståndet till idioten som ligger och slickar en i häcken - men hela 46 km/h i ökning känns väl inte direkt befogat.

Vad som gällt tidigare och vad man själv tycker är faktiskt ovidkommande, hastighetsbegränsningen är nu 70 km/h - och det är vad som gäller.
KaptenOberkomm skriver ibland riktiga smaklösheter. Som nu detta totalt ogrundade påhopp på Gösta L.

#8
2011-03-23 15:41

chauffören. Om alla håller 80 på 70. så kommer snart påståendet om alla höll 90 km/tim så skulle trafiken flyta bättre! OSV.
Står det 70km/tim angivet som hastighetsgräns så ska det hållas även av yrkesförare! De är väl de som syndar mest idag?

#9
2011-03-23 16:29

Jag råkade ut för samma sak för många år sedan. En bil som låg några meter bakom mig. Jag höll ut på vägrenen på en 70-sträcka, för att visa att jag tyckte att han skulle köra om eller öka avståndet. När det sedan blev 90-väg så körde jag om 3 bilar som låg före. En motorcykel kommer lätt upp i 150 vid en sådan omkörning. Jag saktade sedan in till ca. 90, då kom dåren i bilen igen och körde om mig. Då visade det sig att det var en civil polisbil. 2 ilskna poliser som skällde ut mig totalt för att jag var en vettvilling i trafiken och skulle vara glad att de inte hann ta min maxhastighet vid omkörningen, så nu slapp jag undan med maximala böter i stället!

#10
2011-03-23 16:34

1storstark: det beteendet som polisen uppvisar där gränsar ju till brottsprovokation...?

#11
2011-03-23 17:20

amoC: Ja, man blir lite fundersam ibland. Det borde helt klart överklagas. Jag ska nog hävda "nöd" nästa gång jag kör bil och kör för fort och råkar bli stoppad av polisen. Med en morfar som börjar bli gammal och skröpplig är ju varje dag en "nödsituation" för att kunna hälsa på och träffa honom så mycket som möjligt. Då kan jag ju inte köra laglydigt.. (hoppas ni förstår ironin...)

#12
2011-03-23 17:22

Efteråt, när jag fick tid att tänka, insåg jag att jag var alldeles för flat. När två stora starka, myndiga poliser skriker en i ansiktet blir man ganska liten. Just då var jag nog bara nöjd att jag fick behålla körkortet.

#13
2011-03-23 17:22

Roy, det fullständiga namnet är KaptenOberkommando.

Njae, inget ogrundat påhopp på Gösta. Det finns en portion pedagogisk poäng i mitt inlägg.

#14
2011-03-23 17:24

Jag har råkat ut för något liknande som sign "1storstark" fast med bil.
På hemväg en mörk fredagkväll från jobbet (september) på en av Sörmlands älgfarligaste vägar.
Kör lagligt och blir upphunnen av "korkad bilist" som lägger sig några meter bakom (belysn försvinner ur backspegeln) Jag drar ifrån och skapar bättre avstånd, han kryper inpå. Detta upprepas några ggr.
Ett par km hemifrån blir det plötsligt blåljusdisko framför mig - och bakom!!! TVÅ polisbilar tvärs över vägen..Jag kör in i en ficka och blir blixtsnabbt "boxad", en bil tätt framför och en bakom..
Det var alltså en snuthäck bakom som var "korkad bilist"! Och jag var "en misstänkt RF" fick alla kompisar i stan med polisradio veta..(Hade en udda bil). Fick "blåsa" och var naturligtvis helt nykter.
Detta sänkte mitt förtroende för polisen i mer än hög grad för all framtid.....

#15
2011-03-23 17:56

Dumma bortförklaringar anser jag. Att öka farten för att man anser att bakomvarande kör för nära, är inte även det att hindra bakomvarande från att köra om?
Hur dum får man vara? Det går ju att köra åt sidan, sakta farten och även blinka höger som signal åt bakomvarande att köra om.

#16
2011-03-23 20:10

Lättlurade nämndemän, utan ett uns av vanligt mänskligt omdöme, går på de mest uppenbara sagor. Ofta.

#17
2011-03-23 20:11

Det är inte farten som dödar det är det plötsliga stoppet ;)

116 km/h med en motorcykel är varken omdömeslöst eller vårdslöst. Om han kunde köra så fort så var det troligen en rätt rak väg, då kurvor och MC är inte är en fartfrjämande kombination. Raka vägar är rätt ofarliga vägar.

Visst finns det risker med att köra mycket för fort, men det är rätt kul att läsa och höra folk som verkligen skyr alla som kör mer än en decimal för fort. Frågan är om någon av dom vet vad dom pratar om. Har dom någonsin kört över 90 på en 90-väg? Nej troligen inte. Men LIVSFARLIT ÄR DET DET!!!! MAN DÖR HAR JAG HÖRT! Det låter på vissa som att det automatiskt blir en stor kollision och alla inom en radie på 2 kilometer får kross-skador i pannan.

Det finns INGET sätt att att påvisa att motorcyklisten som kör i "ofantliga" 116km/h är farligare än någon som kör 70. Hastigheten är inte allt. Hade motorcyklisten kört i 150-160km/h på 70-vägen, då hade vi kanske kunnat börja snacka vårdslöst beteende. Men 116!? Om vi bortser från riktigt riktigt krokiga vägar så har man till och med full kontroll över en bil i den hastigheten. En motorcykel klarar det utan några som helst problem. Hastigheter som får Runar, 78 att blekna, klarar en MC (om det inte är en HD eller nån gammal BSA med fjädersadel) att hålla i rätt skarpa kurvor utan att ens vara nära greppgränsen.

Hur man kan fria honom och samtidigt fälla han som drog på för att flytta sig för ambulansen är en gåta dock. Enligt lagen så skulle ju naturligtvis MC'n åkt dit.

Men denna moralpanik så fort någon åker över 80 är bara patetisk. Idag åkte jag efter en bil som kategoriskt höll 80 på 90-väg och 60 på 70-väg. Tur att bilar är någolunda ljudisolerade. Så det man säger inte hörs ut.

#18
2011-03-23 20:35

Jaha, Roger?
Vilka fler regler tycker du att man kan tolka efter eget huvud?
Varför ha regler över huvud taget?

#19
2011-03-23 21:26

Nog är saken om den som "körde undan" för ambulansen en avklarad fråga, han körde ju Inte undan för ambulansen har det visat sej.
.
I det här fallet vet jag själv hur det känns med en bilförare hängande i stänklappen på hojen ... Nödvärn? Tja, varför inte? Vet ju att, om jag måste, stannar jag på halva sträckan av vad bakomvarande gör Fast hastighetsgränsen gäller väl ändå .. Kanske halv skada?
Varför bötfällde polisen inte bilisten, eller gjorde man det?
Gick det här enbart på motorcyklistens goda ord?

#20
2011-03-23 22:09

Roy: Regler är regler. Vad som de facto är farligt och förtjänar spott och spe är en helt annan grej. Som SAGT - sa inte att han skulle gå ostraffad. Sa bara att det inte nödvändigtvis är så enormt farligt och moraliskt förkastligt som vissa verkar påskina. De har INGEN ANING om hur vägen såg ut.

Finns en flygraka några mil från där jag bor. Det är 80 på den. Den är någon kilometer lång, och "fyra filer bred" (enorma vägrener alltså). Finns inga utfarter längs hela vägen.

Hade man haft en Bugatti Veyron hade man kunnat tryckt plattan i mattan utan att ens en ekorre hade avlidit av det. Men i tidningen hade det stått att någon "syndat" och åkt i 240 på 80-väg. Personen hade, om vissa fått bestämma, suttit i skampåle på byns torg. Trots att det personen gjort är långt mindre farligt än när nån cyklar ut på ett övergångsställ utan att se sig om, något som sker otaliga gånger varje dag i varje stad.

Samtidigt är det förkastligt att blåsa förbi i 50 när skolvakterna ska släppa över småknoddar (även Gerts småknoddar) vid övergångsstället.

Allt hänger på situationen. Något som är farligt i situation A är totalt harmlöst i sitaution B.

Men hängas av medborgargardet det ska dom hur som, för dom har ju brutit mot de allsmäktiga reglerna ;)

#21
2011-03-24 08:58

Roger, bor du möjligen vid Sala-rakan? Men det finns ju fler liknande ställen.
Hur som helst så är det alltså 80 även på den biten. Kanske det rentutav finns skäl för det?
Skälen är kanske inte alltid så uppenbara där man far fram längs vägen. På en del ställen handlar det om bullernivåer och hänsyn till de kringboende (dock knappast i det fall du redogör för).
När jag var yngre så tryckte jag också väldigt på att situationerna kan vara väldigt olika - och visst kan de det. Därför ville jag ha bättre differentierade begränsningar. Nu när man tagit ett steg i den riktningen, så beklagar sig somliga över att det är svårt att hålla rätt på vilken begränsning som gäller. Ack ja, vi blir aldrig nöjda.

För många år sen (preskriberat, alltså) så fanns det en vägsträcka som jag åkte varje dag till jobbet där jag höll allt emellan 30 och 130. Jag visste var den där tanten med hunden kunde dyka upp, ja, var någon över huvud taget kunde dyka upp. En vänsterkurva var lite feldoserad och under vinterhalka såg man till att inte ha någon till höger om sig (det var tvåfiligt).
Polisens Folkabuss hann inte ikapp mig, utan följde efter in på p-platsen. Det blev rättegång, man knstaterade att jag i övrigt kört exemplariskt med blinkers och inne på den mindre vägen försiktigt - så jag fick alltså behålla körkortet.
Så visst tas det även i rätten hänsyn till omständigheterna.
Men skulle jag köra lika fort med den erfarenhet och ökade kunskap jag har idag. Nej!

#22
2011-03-24 09:12

I motsats till de flesta rättrådiga här försöker jag förstå mc-killens situation.
Det är verkligen frustrerande med rövslickare vilket man åker bil eller mc, men i bilen känner man sig ju ändå mer skyddad.
Normalt försöker jag alltid släppa förbi dessa stollar men i det här fallet ansåg tydligen mc-killen att det var bättre att dra på och man ska ju komma ihåg att många mc accar från 70 till 116 på ett par sekunder och han kanske drog av, eller skulle göra det, så snart han fått tillräckligt avstånd.
Jag tror inte han tittade på fartmätaren, det gör man inte så ofta,
Naturligtvis var det ett lagbrott, men jag, liksom tingsrätten, ser ändå förmildrande omständigheter.

#23
2011-03-24 09:52

Får nog ge saabnisse lite rätt.

#24
2011-03-24 10:29

Även jag måst nog hålla med saabnisse. Du har inte en susning om vem som finns i bilen bakom.
Är han: Korkad? Senil? Halvblind? Drogad? eller bara allmänt totalt omdömeslös? Som sagt, man vet inte alls.
På samma landsväg som jag reciterade nedan så åkte jag i samma tid varje morgon 4.5mil, dvs man träffade på samma bilar varje dag (inkl ibland den 90-årige man i en Kadett som alltid körde med mittlinjen under bilen, även vid möte) så man lärde sig snart vilka som var "korkade". En MB som körde alltid upp i baken med några meter tillgodo.
En morgon härsknade jag till och saktade in, och saktade in och saktade ännu mera och körde nära vägkanten, ända till vi båda stod stilla vid vägens kant !!! Han max 10meter bakom...
Ingen mötande trafik överhuvudtaget.
Varför detta idiotbeteende?
Fick senare höra att det var en "lätt störd person", fortfarande innehavandes ett KK.
Du vet aldrig vem du möter eller träffar på i trafiken...

#25
2011-03-24 10:44

ingen trafiksituation är den andra lik, det kan vara små detaljer som avgör vem som döms och vem som frias. i detta fall verkar det som om föraren fått en rättvis prövning och ett rättvist utfall. allt står ju inte i artikeln, det kan finnas fler uppgifter som styrker hans berättelse. Det måste finnas en viss "gummisnodd" i systemet som tillåter individuella bedömningar som i detta fall.

#26
2011-03-24 11:23

@Jes_: Diskuterade detta med en kompis igår, och han drog hela historien om killen med ambulansen. Jag hade bara läst en artikel om det för ett tag sen, och hade följaktligen inte hela bilden klar för mig, för att uttrycka det milt :) Jag tar härmed tillbaks mitt föregående uttalande!

#27
2011-03-24 19:40

Roy J: Nej det här är en raka i skogen mellan Linköping och Fornåsa/Motala :P Inte mitt i city direkt om vi säger så ;)

#28
2011-03-27 20:37

Bra!

#29
2012-04-16 00:35

Vet inte vad man skall säga, Låter som att mc föraren kom undan riktigt lindrigt. "handlade i nöd". Jag har i alla fall hört att man inte får öka farten på 2-1väg sträckor (med räcke i mitten, oftast 90-100km/h gällande) om man har en ambulans bakom sig med blå-ljus. Tror att det stod i tidningen för något år sedan att någon blev dömd för fortkörning för att öka farten för att så snabbt som möjligt komma till 2fils vägen för att släppa förbi ambulansen. Så om man handlar i nöd genom att gasa om man har en vanlig bil bakom sig (tätt) tycker jag låter som skitsnack, ligg istället kvar i 70 eller sänk...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.